کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کمال خرازی در دیدار مدیرکل آکادمی دیپلماتیک فرانسه

مواضع ترامپ منطبق بر عقل و منطق نیست

3 مهر 1396 ساعت 16:53

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با استقبال از پیوستن فرانسه به مذاکرات آستانه درباره سوریه گفت: غربی‌ها باید پاسخ دهند که اگر حکومت سوریه سرنگون و اوضاع لیبی در این کشور تکرار می‌شد، اکنون با چه شرایطی مواجه بودند.


به گزارش جهان نیوز، سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجهی در دیدار «میشل دوکلو» مدیرکل آکادمی دیپلماتیک فرانسه با اشاره به سیاست‌هایی که رئیس جمهور آمریکا در پیش گرفته است، گفت: مواضع ترامپ منطبق با عقل و منطق نیست و به همین دلیل با مخالفت بیشتر رهبران جهان مواجه شده است.
وی افزود: وقتی کشوری سیاست غلطی در پیش می‌گیرد، طبیعتا بحران‌های جدیدی هم در سراسر دنیا ایجاد می‌کند. پول داشتن و قدرت نظامی کافی نیست؛ عقل هم لازم است.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با استقبال از توسعه روابط ایران و فرانسه ادامه داد: در عین حال لازم است در مورد مسائل راهبردی، گفت‌وگوهای بیشتری صورت گیرد تا تفاهم حاصل شود.
خرازی درباره پیشنهاد امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه درباره ایجاد چارچوب جدیدی برای گفت‌وگوهای سیاسی در سوریه گفت: با توجه به سازوکارهای گفت‌وگوهای آستانه و ژنو، می‌توان گفت به اندازه کافی سازوکار برای گفت‌وگو وجود دارد و برای ایجاد سازوکاری جدید باید توجیه منطقی قوی وجود داشته باشد. با این حال، از همکاری فرانسه با هر کدام از این سازوکارها به ویژه در قالب مذاکرات آستانه استقبال می‌کنیم، چرا که توفیقات خوبی داشته و موجب آرامش نسبی در سوریه شده است.
وی ابراز امیدواری کرد کشورها با حمایت از این روند کمک کنند زودتر نتیجه مطلوب در موضوع سوریه حاصل شود و افزود: با توجه به نفوذ سنتی فرانسه در این منطقه، ما از اینکه فرانسه از نفوذ خود برای حل و فصل مسائل سوریه استفاده کند، استقبال می‌کنیم.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تقدیر از علاقه رئیس جمهور فرانسه به حل و فصل موضوع سوریه از طریق سیاسی، درباره تلاش آمریکا برای حذف ایران از روند حل و فصل مسائل سوریه گفت: موضع آمریکایی‌ها خلاف واقعیت‌های منطقه است. چطور می‌شود ایران در حالی که نقش عمده‌ای در منطقه و مبارزه با تروریست‌ها دارد، در حل و فصل مسائل منطقه نقش ایفا نکند؟
خرازی افزود: مخالفت آمریکا با حضور ایران در روند حل و فصل مسئله سوریه خود حاکی از سیاستی توطئه گرانه و خطرناک است، زیرا ایران و روسیه بودند که به طور جدی با تروریست‌ها مبارزه کردند و اگر طرفی مخالف چنین فرآیندی باشد، نشان می‌دهد که خواهان مبارزه با تروریست‌ها نیست.
وی تصریح کرد: کسی نمی‌تواند انکار کند که ایران در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه چه نقش مهمی داشته است. حداقل اعتراضی که به غربی‌ها می‌توان داشت این است که چرا در برابر شیوع تروریسم در سوریه و اشغال بخش‌های مهمی از خاک سوریه و عراق توسط تروریست‌ها، اقدام مناسبی انجام ندادند. غربی‌ها باید به این سؤال پاسخ دهند که اگر حکومت سوریه سرنگون و اوضاع لیبی در این کشور تکرار می‌شد، اکنون با چه شرایطی مواجه بودند؟
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: مسلما همه بر این باور هستند که یک لیبی فعلا برای منطقه کافی است و نیازی به لیبی دوم نداریم. این درک صحیح کشور ما و سپس روسیه بود که به کمک حکومت سوریه شتافتند و اجازه ندادند این کشور به لیبی دوم تبدیل شود.
خرازی با تاکید بر ضرورت طی شدن فرآیند سیاسی در سوریه و حق تعیین سرنوشت برای مردم این کشور تصریح کرد: اکنون که آرامش نسبی بر سوریه حاکم شده، امکان شکست تروریست‌ها بیش از پیش فراهم آمده است. نکته این است که در این فرآیند سیاسی نباید حکومت مرکزی سست شود، زیرا در غیر این صورت، احتمال ایجاد یک لیبی دوم بیشتر می‌شود.
وی با هوشمندانه خواندن تغییر سیاست قبلی ترکیه در قبال سوریه و پیوستن به مذاکرات آستانه گفت: از پیوستن دیگر کشورها هم به چنین روندی برای مذاکرات استقبال می‌کنیم.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی عامل شکست تروریست‌ها در سوریه و عراق را عملیات نیروهای زمینی با پشتیبانی هوایی روسیه خواند و گفت: ما مظنون هستیم که آمریکایی‌ها واقعا قصد مبارزه جدی با نیروهای تروریستی را داشته باشند، زیرا بنا بر اذغان خانم کلینتون، خود آمریکایی‌ها بودند که به شکل گیری داعش کمک کردند.
خرازی درباره امکان برقراری آتش بس فراگیر در سوریه هم گفت: تا زمانی که داعش و النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در مناطقی از خاک سوریه باشند، باید مبارزه برای شکست کامل آنها ادامه یابد و قطعنامه سازمان ملل هم چنین حقی را داده است.
وی درباره امکان تجزیه سوریه نیز تصریح کرد: این مسئله نگرانی عمده‌ای برای همه ماست، به ویژه که آمریکایی‌ها طرحی برای تجزیه  بخش شمال شرقی سوریه دارند. همه کشورها باید با موضوع تجزیه عراق و تجزیه سوریه مخالفت کنند.
ماکلو، مدیرکل آکادمی دیپلماتیک فرانسه هم در این دیدار تصریح کرد: فرانسوی‌ها می‌دانند که بدون مشارکت فعال ایران، راه‌حلی برای مسائل منطقه میسر نیست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، بر مسند قدرت ماندن دولت بشار اسد در سوریه و از بین رفتن گروه‌های تروریستی در این کشور ضروری است، گفت: گرچه درک و تفسیرمان از آنچه در سوریه در گذشته روی داده، متفاوت است، اما این اختلاف نباید مانع از همکاری‌ها در آینده شود.

منبع:فارس


کد مطلب: 552401

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/552401/مواضع-ترامپ-منطبق-عقل-منطق-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com