سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۸
چرایی حمایت رژیم صهیونیستی از رفراندوم کردستان عراق

اسرائیلیزاسیون کردستان عراق / بازی خطرناک بارزانی در انبار باروت خاورمیانه/ شور کردستانی صهیونیسم

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 552290
کسب استقلال کردها خود عامل مشروطیت بخشی برای رژیم صهیونیستی در منطقه محسوب می­شود و این کشور غیر مسلمان غیر عرب را در کنار کشوری که بیشترین مشکل را با ترک و اعراب داشته است قرار می دهد و از انزوا خارج می­کند.
اسرائیلیزاسیون کردستان عراق / بازی خطرناک بارزانی در انبار باروت خاورمیانه/ شور کردستانی صهیونیسم
گروه بین الملل جهان نيوز: اندیشه تأسیس دولت مستقل و فراگیر کرد در خاورمیانه نیز همچنان از سوي برخی نخبگان کرد تبلیغ می-شود و حمایت برخی محافل غیرکردي را نیز به همراه دارد. براي نمونه می توان به درخواست کتبی کنگره ملی کردستان مستقر در لندن از رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تأسیس دولت مستقل کرد در خاورمیانه  در سال 2005 و یا به حمایت نوام چامسکی زبانشناس معروف آمریکایی از تأسیس دولت مستقل کرد در خاورمیانه اشاره کرد.

اما در این میان تلاش رژیم صهیونیستی برای پشتیبانی از ایجاد کشور کردستان بسیار قابل تامل است. رژیمی که خود به صورت غاصبانه سرزمینی را به اشغال درآورده و سعی می کند بر اساس طرح خاورمیانه بزرگ، تجزیه کشورها روند سریع تری به خود بگیرد. وجود کشورهای ریز و کوچک تر، باعث افزایش امنیت رژیم اسرائیل و نفوذ آن در منطقه می شود. در واقع بايد گفت رابطه ميان رژیم صهیونیستی و كردستان عراق به صورت جدي از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۶۴ "ميئر اميت" به رياست موساد رسيد و اقدام به افزايش عمليات مهاجمانه عليه هدف هاي عربي كرد. شيمون پرز كه در مقام معاونت وزارت دفاع باقي مانده بود، به طور پنهاني با " كومران علي بديرخان" (رهبر پير كرد) ديدار كرد. نخستين دوره آموزش افسران پيشمرگ كرد با نام رمز "مرواد" (قالي) در اوت ۱۹۶۵ آغاز شد و به مدت سه ماه ادامه يافت. پس از پایان این دوره رژیم صهیونیستی کمک های مالی ماهانه ۵۰ هزار دلار را نیز به کردها اختصاص داد در این سال ها (۱۹۶۱ ) قیام کردها علیه حکومت عراق بنا به طرح محرمانه ساواک برای بازگرداندن پادشاهی هاشمی به عراق آغاز شده بود و رژیم صهیونیستی در پی کسب متحد جدیدی می­گشت که بتواند سیاست های استراتژیک صهیونیست ها را در منطقه تقویت کند، رهبری این قیام را به مصطفی بارزانی سپرده بودند.

در سال ۱۹۶۶ « لوی اشکول » نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی از معاون وزارت صنایع و توسعه خواست تا به منطقه کردستان عراق رفته و با  بارزانی دیدار کند. روابط مصطفی بارزانی با رژیم صهیونیستی نقطه عطف روابط نزدیک تر و پیوسته کردها و یهودی­ها شد. او سنگ بنای روابط با رژیم صهیونیستی را در همه زمینه ها براساس اعتماد پذیری کامل ایجاد کرد و حتی بارزانی " موشه دایان " را در آغوش کشید. بارزانی معتقد بود که برای ایجاد کردستان آزاد و مستقل، باید از رژیم صهیونیستی و ایران شاهنشاهی انتظار حمایت داشت و روی کمک های این دو حساب ویژه باز کرد.

درباره روابط عمیق مصطفی بارزانی و رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۵، مستشاران این رژیم و افسران اطلاعاتی موساد در تمامی سال­های فوق تشویق کننده تفکر استقلال طلبی در بین کردها بوده­اند و بارزانی ها نیز اعلام استقلال کردستان را زیرنظر رژیم صهیونیستی قبول داشتند. دوره دوم تحول در روابط کردها و رژیم صهیونیستیی پس از اشغال کویت به وسیله عراق آغاز شد. سرکوب شدید کردها در اواخر جنگ ایران و عراق و پس از آن تا سال ۱۹۹۱ موقعیت خاص کردها را مجدداً مورد توجه مقامات امنیتی رژیم صهیونیستیی قرار داد. روابط میان موساد و کردها – بارزانی -  پس از آنکه منطقه خودمختار در کردستان عراق شکل گرفت و منطقه ممنوعه پروازی در شمال عراق به اجرا درآمد، وارد مرحله جدید و نزدیک تری شد که در واقع آغاز دوره جدید و مستمر روابط اطلاعاتی میان کردها ورژیم صهیونیستی نیز به شمار می­آید؛ زیرا تحت شرایط تحریم عراق به وسیله سازمان ملل و ایجاد مناطق امن در شمال عراق فضا برای فعالیت عوامل موساد در عراق فراهم شد و رفت و آمد ماموران رژیم صهیونیستی با توجه به سفر مقامات اروپایی و غربی و برقراری روابط ویژه با کردها به ویژه امریکا فرانسه و انگلیس و برخی کشورهای سوسیال دموکرات اروپایی شدت گرفت. طی دهه ۱۹۹۰ موساد با نصب دستگاه های جاسوسی از منطقه شمال عراق به عنوان سرپل و سایت شنود علیه فعالیت های ایران و سوریه و حتی جنوب ترکیه استفاده کرده است. . در کنار آن حتی تجار آن رژیم نیز وارد مناطق کردستان شدند و فعالیت های اقتصادی به تدریج در مناطق خودمختار کردستان آغاز شد.

جاذبه های ژئوپلیتیکی کردستان برای رژیم صهیونیستی
از آغاز شکل گیری دولت رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین، سیاست برقراری و ارتباط با     اقلیت­های قومی و نژادی و نفوذ درون آنها، بخشی از اهداف و راهبردهای این کشور را در خاورمیانه تشکیل  می­داد و تحریک اقوام و طوایف گوناگون جزئی از برنامه این کشور برای تحدید خطر کشورهای ناهمسو با اهداف این رژیم بود که در چارچوب " استراتژی پیرامونی" تبلور یافت.

در این راستا، وجود اقلیت کرد در عراق که در زمان حاکمیت " رژیم بعث " و نیز در مقاطع پیشین از حضور در عرصه های سیاسی و حکومت داری محروم و همواره به عنوان اقلیتی ناراضی مطرح بوده، زمینه حضور و نفوذ رژیم صهیونیستی را برای بهره برداری و استفاده از این اقلیت در جهت منافعش هموار ساخت. اگرچه شاید همسان دیدن وضعیت کردها با یهودیان در خاورمیانه، امری نابجا و گمراه کننده باشد، اما درهرحال سعی دولت رژیم صهیونیستی براین‌ است که با حمایت از استقلال کردستان در راستای تثبیت جایگاه سیاسی خود در منطقه استفاده نماید.

علاوه برآنچه گفته شد به لحاظ تاریخی، کردستان در مسیر راههای مهم ارتباطی و تجاری واقع شده است. امروزه  تمام راههای ارتباطی زمینی و هوایی که عراق را به ترکیه و از طریق آن به اروپا متصل می¬کند، از مناطق کردنشین آن می گذرد. هم چنین در زمینه  صادرات نفت بخش های شمال کشور عراق به سمت بازارهای مصرف اروپایی در دریای سیاه و دریای مدیترانه، قسمت اعظم لوله های انتقال نفت از کردستان عبور می کند.

امریکا و رژیم صهیونیستی از طریق کنترل دولت کردی برای اعمال فشار بر ایران، ترکیه و سوریه قدرت چانه زنی خود را بالا خواهند برد، زیرا امریکا و رژیم صهیونیستی خواهند توانست مساله جدایی طلبی قومی را تبدیل به یکی از اصلی ترین نگرانی های امنیتی این سه کشور نمایند.

موقعیت کشور عراق به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه به علت تجزیه و نفوذ امریکا و رژیم صهیونیستی بر شمال آن نمی تواند تهدیدی برای رژیم صهیونیستی به شمار آید.

قدرت چانه زنی اعراب با امریکا و رژیم صهیونیستی به علت تشکیل یک کشور غیر عرب در خاورمیانه که مشکلات تاریخی با اعراب داشته و پتانسیل  برقراری رابطه خوب با امریکا و رژیم صهیونیستی  را دارد، کم خواهد شد.
رژیم صهیونیستی همواره به کارت کردی بسان سرمایه‏ای مهم در تقویت منافع استراتژیک خود در منطقه نگریسته است. در سال 2004 "سيمون هرش"، روزنامه‌نگاري که بسياري از رازهاي محرمانه را افشاء کرده است، در مقاله‌اي درروزنامه نیویورکر تأکيد کرد اسرائیلی ها به اين نتيجه رسيده‌اند که امريکايي‌ها در پروژه دموکراسي و ايجاد ثبات در عراق ناموفق خواهند بود و بايد از نتايج چنين ناکامي نگران بود. بنابراين بايستي از تجزيه عراق حمايت کرد و کردهاي عراقي را به اين سمت حرکت داد. اين همان " طرحB " شارون بود که در حال حاضر محور اصلي رويکرد رژیم صهیونیستی به کردستان عراق است. بنابراين بايد حضور قوي‌تري در شمال عراق داشت و کردها را از هم اکنون در اين جهت آماده کرد.

حوزه های نفتی واقع در مناطق کردنشین حدود 50 درصد کل تولید نفت عراق را به خود اختصاص می­دهند. هم چنین بیش از نیمی از منابع شناخته شده گاز عراق نیز در مناطق کردنشین قرار دارد. علاوه بر نفت و گاز، بزرگترین ذخایر گوگرد جهان در شرق  واقع در جنوب غرب اربیل در کردستان عراق قرار دارد. در سال 1988 میلادی، میزان ذخایر آن 515 میلیون تن برآورد شده بود. گوگرد یک فرآورده فرعی پالایش و تصفیه نفت خام و گاز طبیعی به شمار می آید. سرانجام اینکه بسیاری از کارشناسان به این مساله اعتقاد دارند که تشکیل یک دولت کردی در شمال عراق و تسلط ایشان بر منابع نفتی می تواند علاوه بر تامین نفت رژیم صهیونیستی، باعث کاهش توان کشورهای نفت خیز منطقه که به نوعی در مقابل دولت رژیم صهیونیستی ایستاده اند مانند ایران، در استفاده از نفت به عنوان یک ابزار استراتژیک شود.

 به این فهرست باید منابع آبی یا مساله هیدروپلیتیک را نیز اضافه کرد. آب همواره موضوع استراتژیک مهمی در منطقه خاورمیانه بوده است. کمبود آب در سرتاسر منطقه خاورمیانه مسئله­ای جدی است، با افزایش جمعیت و رشد و توسعه اقتصادی در منطقه تقاضا برای آب آّشامیدنی بیشتر شده است. . با نگاهی به وضعیت شبکه بندی آب های سطحی عراق، در می­یابیم که بیشتر رودخانه­های جاری در این کشور مسیری شمالی ـ جنوبی را طی می­کنند. . محدودیت منابع آب در رژیم صهیونیستی یکی دیگر از عوامل مهم توجه این کشور به عراق را تشکیل می دهد. هم اکنون رود اردن تامین کننده نیمی از نیازهای آب رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی آب شیرین مورد نیاز خود را از طریق خطوط لوله و کانال های آب رسانی از این دریاچه تامین می کند. بخشی را نیز از طریق تانکرهای آب از کشور ترکیه تامین می نماید. وجود ذخایر آب  و سرچشمه های آب شیرین در کردستان عرsق باعث شده است که انتقال آب شیرین شمال عراق از طریق اردن به رژیم صهیونیستی جزو اهداف راهبردی رژیم صهیونیستی در منطقه قرار گیرد.

 سخن پایانی
رژیم صهیونیستی با شناخت بالا از توانایی های خود برای سرمایه گذاری و قابلیت های کردستان عراق به سرمایه گذاری فراوان در این اقلیم دست زده و منافع بلند مدت و بلند پروازانه خویش رادنبال می کند. همچنین کسب استقلال کردها خود عامل مشروطیت بخشی برای رژیم صهیونیستی در منطقه محسوب می­شود و این کشور غیر مسلمان غیر عرب را در کنار کشوری که بیشترین مشکل را با ترک و اعراب داشته است قرار می دهد و از انزوا خارج می­کند. بی جهت نیست علی رغم مخالفت های بین المللی، این رژیم صهیونیستی است که علنا از رفراندم استقلال کردستان عراق حمایت می کند و برای موفقیت آن نیز لابی های سنگینی را در اروپا و آمریکا آغاز کرده است. طرح و عملیاتی شدن استقلال کردستان برای اسرائیل امری برد- برد است. در صورت افزایش مناقشات و درگیری های سیاسی و حتی نظامی، در این اقلیم و کشورهای همسایه، بحران جدیدی فراتر از مرزهای رژیم صهیونیستی مجددا شکل می گیرد و فضای تنفسی جدیدی برای آن ایجاد می شود و در صورت به موفقیت رسیدن استقلال، منافع عظیمی برای رژیم صهیونیستی در کردستان عراق شکل خواهد گرفت.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
غلط کرددر اداره ما در شیراز چند تا از کردهای بودند (پدرنشان ) که از عرا ق اخراج شده بودند حالا دیگه فرزندانشون اومدند داریم 12نفری که دیگه شناسنامه ایرانی گرفتند و خودشون ایرانی می دونند ولی با این حال سفر میکنن به کردستان عراق و وقتی میاند چقدر تعریف و تمجید می کنن . با ما فارسی زبانها و ماها خوب نیستنداون کینه را به دل دارند که ما کرد هستیم حواستون باشه .خیلی می بالند و در واقع پز میدن
Singapore
حواس شما چرا جمع نیست که همچین آدمایی رو استخدام میکنید یادتون رفته چطور از عراق مهاجرت کردن به آذرباییجان غربی حالا آذرباییجان غربی رو کردستان شمالی میدونن ؟ من چند سال شمال زندگی کردم کردها اصلا اصالت شمالی ندارن از دوره صفوی مهاجرت کردن شمال الان ازشون بپرسی کجایی هستی میگن من کرد شمالیم میگی خب شمال که کرد نداشت میگن ما کرد خراسانیم از اونجا اومدیم حالا شما برو استانشون غیرکردها رو بیگانه ای در زمین خودشون میدونن
Singapore
ببخشید اصلاح میکنم از دوره صفوی کردها به خراسان مهاجرت کردن و در دهه های اخیر به شمال اشتباه نوشتم
Iran, Islamic Republic of
جلوگیری از فروش نفت کرکوک یعنی شکست حتمی بارزانی . سه - چهرم نفت کرکوک از طریق ترکیه به اسرائیل صادر میشود .
افشین
Iran, Islamic Republic of
چرا کرد های ایران آنقدر ابزار خوشحالی میکنند از نتیجه این همه پرسی چرا هیچ کس از زبان مردم کردستان مطلبی نمی نویسد درد آنها چیست که تن به این به اصلاح خفت میدهند. بنظرم بهترین سیاست در حال حاضر آینه که با دست پس بزنیم با پا پیش بکشیم تا منافع عمومی کشور حفظ بشه با کمترین هزینه ظاهرا که همه از این حرکت غافلگیر شدن چون در چند ماه گذشته جای نخوانده بودم که کسی این. مدل پیش بینی کردن باشد بعضی ها میگویند الان فرصت خوبی است تا شکست در چالدران را جبران کنیم با سیاست درست بدون خون ریزی
سرور
Iran, Islamic Republic of
تفاوت فلسطین اشغالی با کردستان عراق این است که اقلیم کردستان در میان چهار کشور محاط است و به آبهای آزاد راهی ندارد.بارزانی فقط دنبال فتنه است و خودش هم می داند سودای اشتباه وی از الان شکست خورده است.
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر صهیونیزم
Iran, Islamic Republic of
لعنتی ها وقتی دیدند داعش درحال نابودی است ومنطقه روی آرامش را خواهد دید دسیسه جدید براه انداخته اند تا ناامنی دوباره منطقه را فرا گیرد.مرگ بر صهیونیزم جهانی