جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نظر دریافت‌کننده پول از کاخ سفید درباره «برجام منهای آمریکا»!

يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 551987
پر واضح آنکه برجام منهای آمریکا توافقی خواهد بود که در فرایند آن، آمریکا به یک منتفع محض بدل خواهد شد بدون آنکه هزینه خاصی را پرداخت کند.
نظر دریافت‌کننده پول از کاخ سفید درباره «برجام منهای آمریکا»!
به گزارش جهان نيوز؛ «حسین موسویان» از چهره‌های اصلاح‌طلب و از دیپلمات‌های سابق هسته‌ای که چند سالی است عمدتاً در خارج از کشور به سر می‌برد، به تازگی با یک رسانه آمریکایی درباره برجام گفت‌وگویی انجام داده که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرده است.

«ریل‌نیوز» در بخشی از این گفتگو از موسویان می‌پرسد: خروج آمریکا از برجام چه معنایی دارد؟ و اگر ترامپ، آن دسته از تحریم های آمریکا که بر اثر برجام برداشته شده را مجددا اعمال کند، آیا سایر کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی را آغاز کرده اند، را هدف قرار خواهد داد؟

و موسویان پاسخ می‌دهد: «نمی دانیم تصمیم ترامپ چه خواهد بود. منتهی بنظر می رسد در صورتیکه آمریکا از برجام خارج شود، برجام نخواهد مرد اما قدرتهای جهانی قاطعانه پای برجام بایستند و آن را بطور جامع و کامل اجرا کنند!»

مجری برنامه اما در ادامه به موسویان می‌گوید: اگر آمریکا طبق مقررات داخلی خود از برجام خارج شود، آنگاه طبق مقررات خود، مجبورخواهد بود روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها با ایران را مورد هدف قرار دهد.

و دیپلمات سابق اظهار می‌کند: این یک بحث حقوقی است که آیا قوانین داخلی آمریکا می تواند بر قوانین بین المللی ارجحیت پیدا کند. آمریکا قوانین داخلی خود را دارد اما همزمان باید به قوانین بین الملل متعهد باشد.

گفتنیست، موسویان در بخش دیگری از این مصاحبه نیز تصریح کرده است: اگر سایر قدرتها تسلیم آمریکا شوند و ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام بهره مند شود، برجام خواهد مرد.[1]

*موسویان شخصی است که تلاش زیادی را برای انعقاد برجام انجام داد، به این واسطه از کاخ سفید مبلغ ۷۰ هزار دلار پول دریافت کرد، با مقامات کاخ سفید دیدار کرد و سخنگوی قوه قضائیه نیز سال گذشته در یک مصاحبه تصریح کرد که او از کسانی است که قرار است درباره برجام، برخی سؤالات امنیتی از وی پرسیده شود!
سیاست برجام منهای آمریکا که چندی قبل از سوی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام شد ایران به آن متعهد می‌ماند! نیز رفتاری است که به نظر نمی‌رسد معقول باشد و از طرفی امکان آن هم با تردید عقلانی مواجه است.

کما اینکه مصاحبه‌گر آمریکایی نیز در صحبت‌های خود در بالا به آن اشاره می‌کند.

با این وصف به نظر می‌رسد موسویان به عنوان یکی از مروّجین توافقی که تحلیلگران از ابتدا بی‌دستاوردی و حتی شکست رسمی آنرا هشدار داده بودند، در حال دفاع از یک استراتژی مورد نظر آمریکا و با اهداف خاص است.

مسئله‌ای که به نظر می‌رسد باید در پیشگاه نخبگان، تحلیلگران و رسانه‌ها، اقتراح بیشتری درباره آن صورت پذیرد.

پر واضح آنکه برجام منهای آمریکا توافقی خواهد بود که در فرایند آن، آمریکا به یک منتفع محض بدل خواهد شد بدون آنکه هزینه خاصی را پرداخت کند.

از طرفی تصور اروپا و چین بدون آمریکا هم یک فرض کودکانه است. چه اینکه بانک‌های کشور چین نیز از همکاری با ایران در پسابرجام امتناع می‌کنند! و دکتر لاریجانی هم به این مسئله اشاره کرده است.[2]

1_ http://www.irna.ir/fa/News/82674183
2_mshrgh.ir/746433

 
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *