جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۳
حجت الاسلام انصاریان:

چرا می گویید محرم استقبال ندارد؟/ برخی صداها دل وهابیت را خوشحال می کند/ گریه بر امام حسین(ع) واجب است

برای نوکر امام حسین بودن سند شرعی داریم
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب: 551909
حجت الاسلام حسین انصاریان در سخنرانی شب اول محرم در حسینیه هدایت نسبت به اظهاراتی چون «به مردم نگویید از محرم استقبال کنند» یا «نباید خود را عبد حسین بدانیم»، انتقاد کرد.
چرا می گویید محرم استقبال ندارد؟/ برخی صداها دل وهابیت را خوشحال می کند/ گریه بر امام حسین(ع) واجب است
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام انصاریان، محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: این روزها صداهایی شنیده شد که دل وهابیت را خوشحال کرد سخنانی چون «به مردم نگویید از محرم استقبال کنند» و یا «گریه موجب رشد آنان نمی شود» یا «خود را عبد حسین(ع) ندانند»؛ همه این موارد با مدرک ثابت شده است؛ امیدوارم صاحبان این صداها سری به عرفان، روایات و معارف ناب اهل بیت بزنند.

استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه هدایت تهران، اظهار کرد: یک شیعه واقعی وقتی در محرم این شور عظیم، عزاداری فوق العاده و زحمات سنگینی که برای حضرت سیدالشهدا کشیده می‌شود را می‌بیند به نظرش می‌آید که مظلومیت حضرت ابی عبدالله الحسین کم یا تمام شده، اما اینطور نیست تقریبا در این سالهایی که به یاد داریم، چند روز مانده به محرم، صداهایی بلند می‌شود که سود این صداها تنها خوشحال کردن دشمنان علی الخصوص وهابیت است.

عشق به اهل بیت(ع) رزق و روزی است
وی ادامه داد: به نظر می آید که این صداها از گلوی کسانی درمی‌آید که از عرفان و معارف اهل بیت(ع) بی‌خبر و بی‌اطلاع هستند و انگار این روایت که از رسول خدا نقل شده است شامل حال آنها نشده، که فرمودند: عشق به اهل بیت(ع) من روزی و رزق است، امیدوار هستم صاحبان این صداها سری به عرفان، روایات و معارف ناب اهل بیت بزنند و نسبت به این مسئله‌ای که منکر شدند و به مردم هم سفارش کردند که اینگونه نباشید، آگاه شوند. البته معنویت ابی عبدالله در حدی است که یک نفر هم به این صداها گوش نمی‌دهد. این صداها کمبود دیگری که دارند این است که جامعه‌شناس نیستند، جامعه ایرانی که پیغمبر و امیرالمومنین از آنها به شدت تعریف کرده را نمی‌شناسند؛ خبر این عزاداری‌ها را پیغمبر و ائمه به این ملت دادند  

استاد انصاریان به تداوم عشق به امام حسین(ع) در قلب و جان مردم تأکید کرد و گفت: به راستی این صداها کدام یک از ما را می‌تواند از محبوبمان، معشوقمان، حتی از نام ایشان دور کند! اهل این صدا، مگر این روایت اهل سنت که راوی آن عایشه هست را نخواندند که می‌گوید: از پیغمبر شنیدم عشق به ابی عبدالله را خدا در دل هر مومنی با قلم خود ثبت کرده است.  

برخی صداها دل وهابیت را خوشحال می کند
وی افزود: این صداها دل وهابیت را خوشحال کرد چون گسترده پخش شد و حداقل قلب امام زمان را رنجاند، یکی از آن صداها این بود که نگویید یا حسین ما نوکر، غلام و عبد تو هستیم، بگویید ما عبد خدا هستیم! این حرف ها را نزنید.

معانی متفاوت عبد
حجت الاسلام انصاریان به معانی متفاوت عبد اشاره و تصریح کرد: عبد در لغت به معنای پرستش و در یک مرحله دیگر به معنی اطاعت است، هیچ وقت ما غیر از خدا را معبود خود نمی‌گیریم که به غیرخدا بگوییم عبد تو هستیم، عبد یعنی مطیع، من به شما می گویم که با یقین و کمال افتخار و سرافرازی هر جا دلتان خواست بگویید من عبد، نوکر و غلام حسین هستم.

چرا بی‌توجه به معارف قرآن و الهیات اهل بیت حرف می‌زنید!؟
وی به اسناد و مدارکی اشاره نموده و افزود: در کتاب شریف، با ارزش و عظمت اصول کافی از وجود مبارک امیرالمومنین سوال کردند که نسبت‌ شما با پیغمبر چیست؟ حضرت علی(ع) فرمودند: انا عبد من عبید محمد، حال چرا ما نگوییم عبد حسین هستیم!؟ کسی ما را عبد ابی عبدالله نکرده بلکه خداوند این سمت را به ما داده است.
وی ادامه داد: روز سوم شعبان امام زمان(عج) نامه ای از ناحیه مقدسه‌شان صادر کردند و می گویند: امروز که روز سوم شعبان است روز تولد مولای ما ابی عبدالله الحسین است، این اقرار امام زمان است که می‌گوید من غلام حسین هستم، این اقرار کتبی و در مفاتیح موجود است، پس چرا بی‌توجه به معارف قرآن و الهیات اهل بیت حرف می‌زنید!؟ مدرک دیگر، وجود مبارک حضرت صادق(ع) است، امام به حق ناطق وقتی زیارت امیرالمومنین می‌آید، می فرمایند: "طوبی لی ان کنتم موالی؛ خوش به حال منِ امام صادق اگر شما مولاهای من باشید و من غلام شما و طوبی لی ان قبلتمونی عبدا خوش به حالم اگر قبول کنی من غلامت هستم" چند سال است که ما را به غلامی قبول کردند و خوش به حالمان. مدرک دیگر اینکه امام به امام زمان می‌گویند: مولا و آقای من، ان ادرکت ایامک الظاهره و  اعلامک الباهره اگر من زنده بمانم ظهور تو را ببینم و نشانه‌های آشکار الهی را در تو ببینم؛ من آن زمان غلام تو هستم، هر امر و نهی می‌خواهی بکن، غلام در مقابل مولایش حرف ندارد.

مدرک شرعی کامل داریم که بگوییم ما نوکر امام حسینیم
وی ادامه داد: مدرک دیگر زیارت مطلقه ابی عبدالله است؛ السلام علیک یا ابی عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله عبدک؛ منی که به زیارت تو آمدم، عبد و نوکر تو هستم و ابن عبدک پدرم هم نوکرت بود. در زیارت امیرالمومنین می گوییم: من بنده تو هستم و ابن عبدک و ابن امتک جاءک مستجیرا بذمتک پناهی در عالم غیر از تو ندارم، زیارت عید فطر و عید قربان برای ابی عبدالله، یا مولای یا ابی عبدالله یابن رسول الله عبدک و ابن امتک الذلیل بین یدیک؛ با این حساب ما مدرک شرعی کامل داریم که بگوییم ما نوکر امام حسینیم.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده گریه و سینه زدن رشد نمی آورد، گفت: از این آیه قرآن در سوره مبارکه مائده خبر ندارید که علنا پروردگار می‌گوید: وَ إِذٰا سَمِعُوا مٰا أُنْزِلَ إِلَی اَلرَّسُولِ وقتی آیات قرآن به پیغمبرم نازل می‌شود تَریٰ أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ اَلدَّمْعِ مِمّٰا عَرَفُوا مِنَ اَلْحَقِّ حبیب من چشم‌هایشان را می‌بینی پر از اشک به خاطر اینکه حق را شناختند یعنی اول حق را شناختند و حال گریه می‌کنند؛ رشد از این بالاتر؟ چرا گریه رشد نمی‌آورد!؟ قبل از گریه رشد ایجاد می‌شود و بعد از گریه هم رشد مقول به تشکیک است؛ یک رشد برای انبیاء است، یک رشد برای ائمه است، یک رشد برای اولیا است، یک رشد هم برای ما، ما ابتدا نسبت به شناخت ابی عبدالله رشد پیدا کردیم که حال گریه می‌کنیم برای مجهول که گریه نمی‌کنیم. قرآن می فرماید: مما عرفوا من الحق؛ حسین حق است، ما اول حق را شناختیم که وقتی کسی آرام می‌گوید، سرش را بریدند، دلمان ناله میزند. رشد است که مردم گریه می‌کنند، رشد است که مردم از جان، مال و عمرشان مایه می‌گذارند، رشد است که این همه جلسه برپا می‌کنند، رشد است که جوان ها از سر شب تا صبح سیاهی می‌کوبند و گاهی سرشان را به سیاهی می‌گذارند و گریه می‌کنند.

چرا می گویید محرم استقبال ندارد؟
وی خطاب به صداهایی که می گوید به استقبال محرم نروید، گفت: چرا می گویید محرم استقبال ندارد و استقبال از محرم مدرک ندارد، مدارک را نمی بینید!؟ پس از اینکه محرم عاشورا سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد، اولین کسی که به استقبال محرم آمده پروردگار است، چند هزار سال قبل از این که محرم ایجاد شود، او به استقبال آمد و به جبرئیل گفت برو به آدم بگو این اسمی که دلت را لرزاند این را با لب تشنه می‌کشند، فرزندانش از تشنگی می‌میرند، پوست بدن بزرگ هایشان از تشنگی جمع می‌شود؛ و همه اینها مدارکی در استقبال از محرم است. دوم اینکه تمام انبیاء برای ابی عبدالله گریه کردند، تمام درختان، تمام ماهیان دریا، تمام پرندگان هوا گریه کردند، امام حسین(ع) تازه به دنیا آمده بود پیغمبر و زهرا و علی دور قنداق نشستند گریه کردند؛ حال چرا به استقبال از محرم نرویم؟ چرا حرف هایی را می‌زنید که دل دشمن را شاد کند، دل اهل بیت را شاد کنید.

گریه بر امام حسین(ع) واجب است
استاد انصاریان با بیان اینکه گریه بر امام حسین(ع) واجب است، گفت: در مراسمی شاعر می خواند و امام صادق(ع) که در اوج گریه بودند، اصحاب را تماشا می کردند، به یکی از اصحاب گفتند، چرا گریه نمی کنی؟ آن شخص که دستش روی صورتش بود و ناله نداشت، دستش را برداشت و گفت: آقا ببینید اشکم را، گریه می‌کنم، حضرت فرمودند: ما این گریه را قبول نداریم، سرخه بزن، یعنی هر چی فشار به سینه‌ات می‌توانی بیاور؛ کسانی که می‌گویید آرام آرام گریه کنید، این روایات را ندیدید!؟ امام صادق(ع) فرمودند: خدا رحمت کند هر کسی که در گریه برای حسین ما فریاد و ناله بزند  

وی به فتوای مراجع بزرگ درخصوص سینه و زنجیر زنی اشاره و تصریح کرد: بزرگترین مجتهد صد سال اخیر، بزرگترین مجتهد که استاد تمام مراجع بعد از خودش بود و شاگردهای با عظمتی از مراجع عظامی چون حکیم ، خوئی ، شیخ موسی خوانساری، را تربیت نموده بود و بزرگترین فقیه شیعه یعنی مرحوم نائینی گفتند که خروج دسته‌های عزاداری از خانه‌ها و حسینیه‌ها در روزهای عاشورا بدون شک جایز است، اشکالی در سینه زدن و زنجیر زدن، حتی اگر موجب کبودی بدن شود، نیست، همچنین اگر موجب زخم شدن یا خونریزی شود، جایز است، این فتوای بزرگترین مرجع صد ساله اخیر است، پای این فتوا را پنجاه نفر از مراجع امضا کردند که عاشورا به بیرون از خانه بیایید، سینه و زنجیر بزنید تا بدنتان کبود شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بعضی از هیئتها از 10 روز قبل از محرم به استقبال محرم رفتند و این یعنی تحت الشعاع قرار گرفتن عید غدیر . ایا جز این بود که علت قیام امام حسین علیه السلام، فراموش شدن عید غدیر بود . استقبال محرم دو سه روز قبل هم میشه انجام شه
Iran, Islamic Republic of
چنین سخنانی از ایشان عجیب است ؟ این که یک عده به سرعت عید غدیر را تحت الشعاع قرار می دهند و نمی گذارند جشن ولایت امیر المومنین دل سیاه وهابیت را به درد آورد ، با عشق به امام حسین منافات دارد ؟
آنهایی که می گویند به استقبال محرم نروید نگران غدیر هستند .هر مراسمی باید در جای خود پاسداری شود . اگر قرار بود فقط در محرم بمانیم به شکل تکوینی دیگر هیچ مراسم جشن و سرور اهل بیت به وجود نمی آمد .
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یک پیام نرم افزارانه است که دایم باید پاسدار دین بود . روزی با باجشن و سرور و دنیای طیبه ساختن و روزی با عزاداری و آمادگی برای جهاد و شهادت .......
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
ببخشید من یک سوال دارم از حاج آقا. بیایید فرض کنیم مراسم استقبال از محرم افزایش یافت و عرف شد. بگویید از چند روز قبل از محرم باید آغاز شود؟ بعد اگر انقدر زیاد شد که مثلا دو هفته قبل از محرم تبدیل به ایام عزا شد، غیر از این است که گرفتن مراسماتی مثل عروسی(منظورم فقط کف و سوت بدون بزن برقص و حرامجات است) تقبیح می شود؟ حدود این استقبال را چه کسی تعیین می کند؟
عــلی
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه این صحبتهای روشنگرانه ی حاج شیخ حُسین، به گوش آقایون کج اندیش برسه و نظراتشون را کمی اصلاح کنند و دیگه از این فرمایشات نا مربوط هم نکنند.
مودی
ضمن احترام به مقام استاد انصاریان سوالاتی داشتم :
درست است که عبد فقط به معنای بندگی نیست و معانی همچون اطاعت و مطیع بودن را هم دارد اما آیا کافی نیست همان نوکر و غلام امام حسین (ع) را که در عرف جامعه ما هم معنی اطاعت و مطیع بودن محض میدهد را بکار ببریم که هم مراتب چاکری و نوکری اهل بیت و امام حسین را که افتخار ما بدان است را بجا آورده باشیم و هم بهانه و گزک به دست دشمنان اهل بیت برای تخریب و شبهه ندهیم ؟
دوم اینکه در گذشته مراجع معظم شیعه در یک مسئله ثانویه یک حکم داده اند که قطعا در همان روزگار بسیار بجا و مناسب هم بوده ؛ آیا اگر اکنون هم بخواهیم چنان زنجیر بزنیم که خون جاری شود ؛ آیا این شبیه قمه زنی نیست و مشکل ندارد ؟!!! به نظرم یکی از دلایل مهم مراجع متاخر همچون حضرت امام و رهبر معظم انقلاب در حرام دانستن قمه زنی ؛ بهره برداری سو و خرافاتی و عقب مانده و وحشی خواندن شیعیان در انجام دادن این کار بوده است که بخصوص با توجه به پیشرفت سریع و حیرت آور وسایل ارتباط جمعی بسیار سریع و گسترده هم شده است ؛ بنابراین فتواهای مجاز دانستن عزاداری هایی که باعث ایجاد زخم و جاری شدن خون میشود مربوط به زمانی ست که مقتضیات زمانی و شرایط با اکنون بسیار متفاوت بوده است ؛
فکر میکنم موضوع نحوه و کیفیت عزاداری برای سرور شهیدان حضرت امام حسین (ع) یک موضوع ثانوی ست که در هر زمانی مراجع بزرگوار و معظم شیعه در خصوص آن فتوا میدهند و تکلیف مقلدان را روشن و مشخص میکنند.....
عــلی
Iran, Islamic Republic of
کلمه ی عبد در زبان عربی در برخی از کاربُردها همان معنی غلام را می دهد. امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام فرمودند: مَن علَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَّنی عَبداً. هر کس حرفی به من بیاموزد، مرا عبد خود کرده است.
پُر واضح است که منظور حضرت(ع) از بکار بُردن کلمه ی عبد در این روایت استفاده از معنی بندگی آن نیست. و قطعاً نظر ایشان همان غلامی و خدمتگزاری است. البته باید در نظر داشت که به غیر از نبیّ مُکرّم اسلام(ص) کسی را هرگز یارای آموختن کلامی به آن بُزرگوار نبوده است.
Iran, Islamic Republic of
هم استقبال از محرم نداریم، هم عبد فقط برای خدا است.
استقبال نداریم، برای اینکه در عاشورا، اتفاق جانگدازی افتاد. همچنین، رشادت و دلاوری حضرت امام و یاران پولادین ایشان، مختص به زمان نیست. یک ویژگیاست. ویژگی مثبت، ربطی به زمان ندارد. لذا، استقبال، فقط استقبال از عزا است و چون هدف مؤمن، خنده و گریه نیست و این ها وسیله است، استقبال از عزا و غم هم، بی معنی است. حجت الاسلام قرایتی هم گفته اند. ما، نظر ایشان را قبول داریم.
عبد هم مشخص است. خدا، از افراط و تفریط، نهی فرموده است. وقتی ما بنده خدا، هستیم، عبد غیر خدا بودن، دروغ است. دروغی که کفر است.
شما، مراقب باش که با این اظهارات، جوانان را منحرف نکنی که عقوبتش، سخت است.
جوانان؛ پای منبری که میخواهند عقل و تعقل را از تحلیل های شما بگیرند، ننشینید.
Iran, Islamic Republic of
ما باید بگوییم که امام حسین امام ماست و ما هم پیرو او هستیم و باید آنگونه زندگی کنیم که اگر آن بزرگوار امروزه در کنار ما بود از ما راضی باشد. مگر امام حسین خان است که ارباب باشد و ما هم نوکر او چرا واژه‌های اصیلی مثل امام و متقی را کنار بگذاریم و با یک سری واژ‌های من درآوردی مثل ارباب و حسینچی را به جایش بگذاریم . ما باید برای دینداریمان از قرآن دلیل بیاوریم
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاب:
نوکری امام حسین و اهل‌بیت (ع) به معنی واقعی کلمه این است که انسان بتواند افکار اینها را، خطّ مشی اینها را، جهت‌گیری‌های اینها را در جامعه روزبه‌روز گسترش بدهد.
وحید
Iran, Islamic Republic of
ایشان هم مثل کسی که بهش انتقاد دارد باید سنجیده تر حرف بزند
کی گفته نائینی بزرگترین مجتهد صد ساله اخیر است؟؟؟ هما نائینی نیست که حکم مشروطه خواهی وی سر شیخ فضل الله را بالای دار فرستاد؟؟؟؟ یا قمه زنی را ترویج کرد؟؟؟ شیخ حسین انصاریان منبری است بهتر است در حوزه فقه و فقهات افراد متخصص تر ورود کنند با اغراق و تعاریف بی جا نمیشود استدلال کرد
Iran, Islamic Republic of
چند سال اخیر محرم را آوردند تو ماه شاد ذی الحجه که دو جشن بزرگ داریم بخصوص غدیر را که به نظرم نفوذی های وهابیت برای تخریب آن خوب عمل کردندودارند کامل موفق می شوندوفردای غدیر علم وکوتل ها بالا می رودوهمه جاهم سیاهپوش ....پیشرو آنان نیز شهرداری منظقه بیست که خیابان حرم شهرری را پر از پوستر عاشورا کرد درشب عید غدیر یا هیئت وزشکاران که جلوی مسجد فیروزآبادی تا میدان شهرری را سیاه پوش کردن ومعلوم نبود عید است یا عزا....بعد از شکست کشیدن شمایل ها ی زنانه از حضرت عباس وامام حسین (ع ) وجمع کردن آن وبعذاز شکست نوحه هایی با اشعار سخیف قربون صدقه رفتن به چشم امامان ....حالا به این روش رو آوردند ...محرم ده روز جلوتر توعید غدیر!!!!
1
Iran, Islamic Republic of
حاج آقای قرائتی نظری رو فرمودند و راهنمائی کردند به این مضمون که: "شیعه باید اضحک و ابکی باشه، در اسلام هم عزا داریم هم عید و هر کدام را در جای خود باید تکریم و تعظیم کرد و بالاخص عید غدیر رو"
کاملا صحیح می فرمایند و متأسفانه الان در جامعه ما طوری شده از دو هفته مونده به عید غدیر داربستهای هیئت رو که می زنن به کنار سیاهی های محرم رو همون روز عید غدیر برپا می کنن به بهونه این که روز تعطیله و کارهای هیئت رو وقت بیشتری داریم که انجام بدیم!! خیلی خوب می شد از همین داربستهائی که قبل از رسیدن محرم می زنن برای برپائی نمادهای جشن استفاده بشه.
ولی بنده نکته ای دارم در خصوص استقبال از محرم:
با در نظر گرفتن نکات بالا که عید تحت تأثیر عزای محرم قرار نگیره، باتوجه به اوضاع و احوالات این روزگار و دلمشغولیهای روزمره، چه اشکالی داره برای آماده شدن جهت عزاداری و ذکر مصیبت اهلبیت و شنیدن مصائب ایشان، آدم خودش رو آماده بکنه؟ دلش رو آماده بکنه از قبل از ورود به محرم؟ مگه در ماه رجب و شعبان انسان برای آمادگی ماه رمضان سفارش به روزه داری نشده؟
بازهم می گم استقبال برای آمادگی روحی و قلبی و به شرطی که ایام ولادت و عید اهلبیت تحت تأثیر قرار نگیره بلکه تکریم هم بشه.
س
Iran, Islamic Republic of
سخنان اقای قرائتی درست است