جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

«عبور از روحانی»؛ پیام معکوسی که شاید تاجزاده به چپ‌ها داد...

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 551690
«به صورت طبیعی حمایت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی و در دوسال آینده ادامه خواهد داشت. با این وجود پس از دو سال و در نیمه پایانی دولت همراهی نقادانه اصلاح‌طلبان با دولت آغاز می‌شود و کم‌کم به سمت نقدهای جدی‌تری پیش خواهد رفت. البته این وضعیت در شرایطی به وجود خواهد آمد که عملکرد آقای روحانی به همین شیوه‌ای باشد که در پیش گرفته‌اند. اگر آقای روحانی در رویکرد خود نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر ایجاد کند، شرایط متفاوت خواهد شد.»[۷]
«عبور از روحانی»؛ پیام معکوسی که شاید تاجزاده به چپ‌ها داد...
به گزارش جهان نيوز؛ مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸، اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه قانون، گفته است:

«من مخالف عبور از روحانی هستم همچنان که مخالف عبور از رییس دولت اصلاحات بودم. علت آن نیز روشن است؛ اگر عبور از این بزرگواران به دموکراسی بیشتر، کارآمدی بیشتر، فساد ستیزی بیشتر و شایسته سالاری بیشتر منجر می‌شد، من نیز جزو طرفداران و حتی پیش‌قراولان عبور از روحانی می شدم. اما به همان دلایلی که به روحانی رای دادم و آن دلایل همچنان باقی است، معتقدم عبور از روحانی به فردایی بهتر منجر نمی‌شود. بلکه آینده‌ای تیره و تار را برای ما رقم می‌زند. من به روحانی رای دادم تا سایه شوم جنگ را حتی در دوره ترامپ نژادپرست و جنگ طلب از آسمان کشور دور نگه دارد. برجام را حفظ کند و به جای منزوی‌کردن ایران مانند دوره احمدی نژاد، آمریکا را در عرصه بین المللی و نزد دولت های جهان و حتی نزد متحدانش مانند اروپا، منزوی و تنها کند. روحانی اجازه نمی‌دهد تحریم های بین المللی دوباره علیه ما شکل بگیرد و به تعبیر رهبری "جنگ تمام عیار اقتصادی" بار دیگر به دلیل فرصت طلبی دشمن و جهل مقامات به ایران و ایرانی تحمیل شود.»

او می‌افزاید: ما رای دادیم تا بتوانیم هم از رییس جمهور و دولتش و هم از مخالفانش و از همه نهادها اعم از انتصابی و انتخابی انتقاد کنیم. تا زمانی که این مسائل و دلایل پا برجا باشد، هرگز نباید از روحانی عبور کنیم.[1]

*تاجزاده در صحبت‌های خود گزاره‌هایی را در مقابل قرار داده و آنها را علت عدم عبور از روحانی خوانده است که به نظر می‌رسد منظور دیگری در پشت آنها نهفته است و فی‌الواقع شاید تاجزاده در حال ارسال یک پیام به روش معکوس بوده است...

مثلا او در حالی گفته است که عبور از روحانی، به دموکراسی بیشتر، کار آمدی بیشتر، فساد ستیزی بیشتر و شایسته سالاری بیشتر منجر نخواهد شد که اتفاقا یکی از انتقادات چهره‌های ستادی اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور روحانی طی روزهای اخیر، عدم تحقق خواسته‌های ستاد جریان خاص در همین مقولات است.

در حقیقت کسی نیست که طی هفته‌های اخیر نقدهای متعدد چپ‌ها به عدم شایسته‌سالاری روحانی و عدم تحقق وعده‌های او حتی در دولت اولش را نخوانده باشد!
مقولاتی مثل جنگ، حفظ برجام، عدم بازگشت دوباره تحریم‌ها و انتقاد از دولت و نهادهای انتصابی نیز از همین دست‌اند.

کیست که نداند این روزها تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران اسلامی بیشتر شده، برجام در معرض اضمحلال قرار گرفته، تحریم‌ها در مقیاسی وسیع‌تر بازگشته‌اند و روحانی هم هیچ روی خوشی به انتقادات اصلاح‌طلبان نشان نمی‌دهد؟!

اگرچه در اظهارات تاجزاده بایستی متوجه این نکته بود که او سعی دارد اصلاح‌طلبان را بعنوان منتقد رئیس‌جمهور روحانی جلوه دهد در حالیکه این کار غیرممکن است و اصلاح‌طلبان با آقای روحانی دچار یک درهم‌تنیدگی سرنوشتی شده‌اند. چه از باب مثال اینکه آنها بیشتر از آقای روحانی و دولتی‌ها درباره برجام و دستاوردهای آن برای مردم سخن می‌گفتند و وعده می‌دادند.

لذا با این وجود، به نظر می‌رسد که او در حال ارسال یک «پیام معکوس» برای چپ‌ها در جهت راهبری بهتر در مسئله عبور از روحانی و «طلاق اصلاح‌طلبان از روحانی» است.
لازم به یادآوری است که طی روزهای اخیر، حجم کثیری از انتقادات اصلاح‌طلبان به سمت رئیس‌جمهور روحانی گسیل شده است.
علی تاجرنیا، از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً گفته است:

«به صورت طبیعی حمایت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی و در دوسال آینده ادامه خواهد داشت. با این وجود پس از دو سال و در نیمه پایانی دولت همراهی نقادانه اصلاح‌طلبان با دولت آغاز می‌شود و کم‌کم به سمت نقدهای جدی‌تری پیش خواهد رفت. البته این وضعیت در شرایطی به وجود خواهد آمد که عملکرد آقای روحانی به همین شیوه‌ای باشد که در پیش گرفته‌اند. اگر آقای روحانی در رویکرد خود نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر ایجاد کند، شرایط متفاوت خواهد شد.»[2]


1_ http://www.ghanoondaily.ir/fa/news/main/87250
2_ mshrgh.ir/773000



 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *