کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیماری‌ هایی که از دهان می‌توان به وجودش پی برد

30 شهريور 1396 ساعت 23:08

تیز شدن دندان یکی از بارزترین عوارض بیماری رفلاکس معده است که معمولا بیماران از آن بی‌خبرند و تنها چیزی که بعد از بیدار شدن می‌فهمند حس ناخوشایندی است که از درون دهانشان احساس می‌کنند.


به گزارش جهان نیوز، ساختار بدن به نحوی است که با بررسی یک عضو می‌توان از مشکلات عضو‌های دیگر باخبر شد. به طور مثال برخی مشکلات دهانی می‌توانند از سایر مشکلات بدن چون، عدم تعادل هورمونی، استرس و مشکلات قلبی را آشکار کنند. شاید برخی از مشکلات دهان را تجربه کرده باشید؛ مشکلاتی چون خونریزی لثه، ترکیدگی لب‌ها و غیره... در نگاه اول این مشکلات به خود سیستم دهان و دندان بر می‌گردند اما با کمی توجه می‌توان به ریشه اصلی این بیماری‌ها پی برد، که نقش موثری در به وجود آمدن چنین علائمی روی دهان هستند. حتی اگر دندان‌های شما بسیار سفید و بدون پوسیدگی نیز باشد، اما مشکلات دهان می‌تواند از زمینه‌های دیگر به وجود آید. دکتر  Sanda Moldova متخصص دندانپزشکی شهر بورلی هیلز ایالت کالیفرنیا می‌گوید:«اگر چشم شما یک پنجره رو به روح شما است، دهان شما می‌تواند دروازه سلامتی شما باشد».

 
Moldova می‌گوید:«از آنجایی که دهان ورودی بدن به سایر اعضای داخلی است و تقریبا با تمام اعضاء به نحوی در ارتباط است، می‌توان از آن برای تشخیص انواع بیماری‌ها کمک گرفت، وی می‌گوید من با معاینه دهان بیمارن خود به دیگر مشکلات‌شان تا حدودی پی می‌برم. به نظر می‌رسد آنچه که برای لثه‌ها و دندان‌ها اتفاق می‌افتد، می‌تواند رابطه مستقیم با انواع بیمارهای داخلی داشته باشد. بنابراین در برخورد با چنین مشکلاتی کاملا جدی باشید. شاید در ظاهر این مشکلات با سایر اعضای بدن مربوط نباشند. ما در ادامه این مطلب شما را با برخی از مشکلات دهانی که نشان از بروز مشکل سایر اعضای بدن است، آشنا می‌کنیم.
 
۱. خونریزی لثه و رابطه آن با عدم تعادل هورمونی در بدن
هورمون ماده‌ای شیمیایی است که در غدد درون‌ریز ساخته شده و به فراخور نیاز وارد جریان خون می‌شود. برخی از انواع این هورمون‌ها درون بزاق دهان نیز وجود دارند. برخی زنان در دوران بارداری دچار خونریزی لثه می‌شوند. این خونریزی به دلیل مشکلات دهان و دندان‌ها نیست، بلکه بخاطر کم کاری هورمون‌ها است. این ممکن است دلیلی برای نزدیک شدن به دوران یائسگی نیز باشد. همچنین زنان در دوره قاعدگی لثه‌های حساس‌تری دارند. بنابراین اگر زنان در دوران قاعدگی دچار خونریزی لثه شدند، نباید بیش از حد نگران باشند و حتی در برخی موارد نیازی نیست که به یک دندانپزشک مراجعه کنید.
 
۲. داشتن زبان چرب و دهان قرمزنشانه کمبود تغذیه‌ای مناسب است
اگر گوشه‌های دهان فردی قرمز شده باشد، این می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مصرف ویتامین B۶ در بدن باشد. همچنین یک زبان متورم و قرمزگون می‌تواند نشانه‌ای از کمبود آهن در بدن نیز باشد. این قضیه می‌تواند به صورت عکس صدق کند. چرا که زبان کم رنگ می‌تواند کم خونی شخص مورد نظر را نشان دهد. برای بهتر فهمیدن این موضوع می‌توانید با دندان پزشک خود مشورتی داشته باشید. 
 
۳. ترک خوردن و یا فساد دندان می‌تواند نشانه رفلاکس معده در طول خواب باشد
بسیاری از مردم بر این باورند که دلیل از میان رفتن دندان‌هایشان به خاطر این است که در طول زندگی دچار آسیب می‌شوند. اما وقتی دندانپزشک دندان‌هایتان را مشاهده می‌کند، ترک‌های زیادی روی آنها مشاهده می‌کند. این ترک خوردگی‌ها اغلب بخاطر اسید معده است که در طول خواب با توجه به  رفلاکسی که صورت می‌گیرد از طریق مری وارد دهانتان شده و به مرور زمان باعث آسیب رساندن به دندان‌های شما می‌شود. Jeanette Kern دندانپزشک در این باره می‌گوید:«دندان‌ها در  PH اسیدی دچار آسیب می‌شوند، چرا که مینای دندان در محیط اسیدی آسیب بسیار جدی می‌بیند». کسانی که دندان‌هایشان با این روش آسیب می‌بیند، مثل آن است که در یک ساحل شنی کنار دریا درون دهنشان شن ریزه برود. انگار که سنگ ریزه‌ها باعث فرسایش دهانشان شده است. در این گونه موارد، دندان‌ها دارای سطحی تیز و بسیار زبر می‌شوند. اگر دندان‌پزشکی چنین مواردی را در بیمار خود مشاهده کند، فورا او را به یک متخصص دستگاه گوارش معرفی می‌کند. تیز شدن دندان یکی از بارزترین عوارض بیماری رفلاکس معده است که معمولا بیماران از آن بی‌خبرند و تنها چیزی که بعد از بیدار شدن می‌فهمند حس ناخوشایندی است که از درون دهانشان احساس می‌کنند. 
 
۴. دهانی بد بو می‌تواند نشانه از مشکلات معده باشد
اگر شما به طور مرتب مسواک می‌زنید و دندان و دهانتان را به موقع تمیز کرده ولی همچنان دهانی بدبو دارید، این امر می‌تواند نشان از مشکلاتی باشد که از معده شما بروز می‌کند. دکتر Moldova در این باره می‌گوید:«رشد بیش از حد باکتری‌ها درون معده می‌تواند باعث بروز بوهای ناخوشایند در دهان باشد که هیچ ربطی به مسائل و مشکلات دهان و دندان‌های‌تان نداشته باشد. این مشکل می‌تواند از کبد و حتی کلیه‌های شما باشد». وی در ادامه می‌گوید:«در پاره‌ای از مواقع حتی افرادی که دارای بیماری دیابت نیز هستند، دهانشان بویی شبیه به تخمیر می‌دهد. این گونه افراد باید به پزشک مراجعه کنند». شما نباید هر گونه بویی که از طریق دهان قابل استشمام است را ناشی از مشکلات دهان و دندان بدانید.  
 
۵. داشتن دندان‌های تخت و فرسوده به همراه سردرد می‌تواند نشانه‌ای از استرس باشد
داشتن دندان‌های تخت و فرسوده به همراه سردرد صبح گاهی می‌تواند نشانه‌ای از وجود استرس باشد. سردرد صبحگاهی و درد شکم نیز می‌تواند نشانه‌ای از این مشکلات باشد. دکتر Bryon که یک متخصص ارتودنتیست است، می‌گوید:«صاف شدن دندان می‌تواند ناشی از استرس باشد. کسانی که دچار استرس می‌شوند، دندان‌های خود را روی هم می‌مالند. این چنین مالشی دندان‌ها روی هم در طول زمان می تواند باعث تخت شدن آنها شود. در چنین مواردی گاها تکه ای از دندان نیز ممکن است بشکند. ساییدن دندان می تواند باعث سردرد نیز شود وی در ادامه می گوید در بسیار از مردان درد گردن یا همان برکسیسم احساس می شود. در چنین شراطی عضلات گردن تحت تاثیر قرار می گیرند. اما در زنان میگرن ارتباط شایع تری با برکسیسم دارد. در چنین مواردی دندان پزشکتان می تواند گارد محافضی برای دندان هایتان طراحی کند. در چنین مواردی مدیریت استرس و اضطراب می تواند به کاهش علائم این چنینی کمک کند. 
 
۶. انواع زخم‌ها در دهان می‌تواند ناشی از عدم تحمل گلوتن در بدنتان باشد
فساد زخم‌ها در دهان ممکن است به خاطر تحمل نیاوردن بدنتان به گلوتن و یا کمبود مواد معدنی چون روی باشد. دکتر Moldova  در این باره می‌گوید:«اگر فردی را با زخم‌های دهانی مشاهده کنیم به بیمار مکمل‌های روی تجویز می‌کنیم اما برای اطمینان اینگونه بیماران را نزد متخصص گوارش ارجاع می‌دهیم تا از عدم قطعیت تحمل گلوتن که وجود بیماری سلیاک را نشان می‌دهد، مطمئن شویم. بیماری سلیاک یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است. به نحوی که اگر شخص بیمار پروتئین‌های موجود در گندم، جو و برخی دیگر از غلات که دارای پروتئین هستند را مصرف کند باعث آسیب رساندن به جداره روده کوچک می‌شود. مطالعی که اخیرا صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ارتباطی بین زخم دهان و عدم تحمل پذیری گلوتن در بدن وجود دارد. در این مطالعه اشخاصی که به بیماری سلیاک دچار بودند، وقتی خوردن مواد بدون گلوتن را در وعده‌های غذایی خود لحاظ کردند، زخم درون دهانشان بعد از مدتی خوب شد و دیگر اثری از این زخم‌ها درون دهانشان مشاهده نشد. «بهترین جایگزین بدون گلوتن برای گندم ارزن است» شما برای بیشتر دانستن این موضوع می‌توانید با یک پزشک و یا دندانپزشک نیز  مشورت داشته باشید. 
 
۷. بیماری‌های لثه و التهاب‌های آن می‌تواند ناشی از بیماری و مشکلات قلبی در شما باشد
«ما می‌دانیم که نوعی باکتری در دهان وجود دارد که می‌تواند به رگ‌های خونی منتقل شود و پلاک ایجاد کند، این پلاک نوعی باکتری است که در دهان زندگی می‌کند». دکتر Kern می‌گوید:«بنابراین باکتری‌ها در بدن ما دائما در حال گردش هستند. حتی اگر فقط یک بیماری معمولی مثل التهاب لثه در اطراف دندان‌های خود داشته باشید، این بیماری می‌تواند به راحتی به جریان خون شما وارد شود. بنابراین بدن‌تان همواره با آن بیماری درگیر است و درصدد نابودی آن است».
 
دکتر Kern در ادامه توضیح می‌دهد که من فکر می‌کنم این باکتری‌های بیماری زا که سیستم ایمنی بدن شما را دور می‌زنند، وقتی در جریان خون قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث مشکلاتی چون کرونر (نوعی بیماری فراگیر قلبی است. این بیماری به خصوص در جوامع پیشرفته و در سنین بالا قربانیان زیادی می‌گیرد) شوند. وقتی شما لثه‌های خود را به کمک یک دندانپزشک به خوبی پاک و تمیز می‌کنید با این کار روند التهاب لثه‌ها را کاهش می‌دهید. در واقع شما به کل بدن خود نیز کمک کرده‌اید. شما با این کار علاوه بر اینکه دهان خود را تمیز کرده و لثه‌هایتان را از التهابات دور می‌کنید، بدنتان را نیز از انواع بیماری‌هایی که ممکن است از طریق آلودگی لثه‌ها به آن دچار شوید، نیز مصون نگه داشته می‌دارید.
 
نکته: شما باید بیماری دهان و دیگر اعضای موجود در آن را جدی بگیرید. شما با یک پیگری ساده می‌توانید از بروز انواع مشکلات که ممکن است، در آینده گریبان گیر شما شود رهایی یابید.
 
منبع: mnn


کد مطلب: 551494

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/551494/بیماری-هایی-دهان-می-توان-وجودش-پی-برد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com