جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱۹
نگاهی به سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل

نکات منفی سخنرانی روحانی در سازمان ملل چه بود

پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۸
کد مطلب: 551328
ترامپ گفت که حکومت ایران نماد و نماینده ی فرهنگ غنی مردمان این کشور نیست. روحانی امشب گفت سفرای ما، شعرا و مفاخر ایران هستند. این، تایید حرف توهین آمیز و تحقیرآمیز رییس جمهور آمریکا نیست؟!
نکات منفی سخنرانی روحانی در سازمان ملل چه بود
به گزارش جهان نيوز؛ مهدی خانعلی زاده در کانال تلگرم خود نوشت: سوال "تصور کنید خاورمیانه بدون برجام چگونه میشد؟" بزرگترین دلیل برای ایران هراسی است که متاسفانه از زبان رییس جمهور کشورمان بیان شد. واقعا منطقه قبل از برجام چه مشکلی داشت که حالا و با کنترل ایران حل شده است؟
 
سخن گفتن از انتخابات داخلی در یک مجمع جهانی هیچ محلی از اعراب ندارد؛ مخصوصا اگر با تحقیر انتخابات های پیشین باشد.

ترامپ دیشب اساس دموکراسی را در ایران زیر سوال برد. سخنان منفعلانه روحانی جواب این هتاکی نبود. او می توانست به حواشی انتخابات اخیر آمریکا و شبهات مربوط به انتخاب ترامپ و دخالت های داخلی و خارجی اشاره کند.

سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ارزش حقوقی ندارد؛ ارزش دیپلماسی عمومی دارد. همانطور که فحاشی ترامپ علیه ایران و برجام اصلا به معنای اقدام در این زمینه نیست، روحانی هم می توانست قدرت نرم ایران را به رخ بکشد؛ نه اینکه در انفعال محض، انتخاب خودش در انتخابات را نشانه وجود دموکراسی در ایران بداند!

وقتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی حمایت پنگوئن های قطب از این رژیم است، چرا رییس جمهور ایران نباید به اعتراضات و جنبش هایی مانند بایکوت اسرائیل که در سراسر جهان، اعتبار و اهمیت دارند اشاره کند تا بی اعتباری سخنان نتانیاهو مشخص شود؟

ترامپ دیشب گفت که حکومت ایران نماد و نماینده ی فرهنگ غنی مردمان این کشور نیست. روحانی امشب گفت سفرای ما، شعرا و مفاخر ایران هستند. این، تایید حرف توهین آمیز و تحقیرآمیز رییس جمهور آمریکا نیست؟!

متاسفانه سخنان رییس جمهور هیچ دستاورد و ارزش افزوده ای برای کشورمان نداشت؛ مگر آنکه به جهان فهماند حتی توهین علنی به مردم ایران هم با هیچ پاسخی از سوی دولت ایران روبرو نخواهد شد.

در همین حال عبدالله گنجی نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: سخنان روحانی در سازمان ملل متحد  نسبتا قابل دفاع بود اما دو مساله وی را در موضع تدافعی قرار داده بود

اول اثبات مشی اعتدالی خود که چندین بار در همین سخنرانی هم بر آن تاکید کرد

دوم ترس از اینکه وی با قاعده این همانی با ترامپ معنا شود صراحت وی را تا حدودی زمین گیر کرد ونتوانست با صراحت و مشی انقلابی، ترامپ را به سخره بگیرد.

از سوی دیگر مهدی محمدی در سرمقاله روزنامه "وطن امروز" نوشت: با اینکه دونالد ترامپ موضع خود را درباره ایران و برجام شفاف کرده، موضع آقای روحانی چندان شفاف نیست.

ترامپ به طور کاملا واضح تعابیری بی‌شرمانه علیه ایران به کار برده و وزیر خارجه او گفته اگر برجام اصلاح نشود آمریکا از آن خارج خواهد شد. آمریکایی‌ها وقتی از اصلاح برجام سخن می‌گویند طبعا نظر به بدتر کردن آن دارند و گزینه‌های این موضوع هم از همین حالا علنی شده و روشن است اما متقابلا، آنچه آقای روحانی گفته این است که اگر آمریکا از برجام خارج شود «ایران گزینه‌های خودش را خواهد داشت». نه آقای روحانی و نه تیم او هرگز علنا نگفته‌اند این گزینه‌ها دقیقا چیست. آنچه اکنون اهمیت حیاتی دارد این است که این گزینه‌ها کاملا شفاف شود و برای مردم توضیح داده شود چه چیز به نفع ایران است.

ابتدا اجازه بدهید ببینیم در آمریکا چه چیزی در حال رخ دادن است. دولت آمریکا با وجود اینکه می‌گوید راهبرد خود را درباره ایران نهایی نکرده اما گزینه شفافی را روی میز گذاشته است. آمریکا می‌گوید در صورتی که برجام اصلاح نشود آن را ترک خواهد کرد. مقصود از اصلاح برجام در اینجا، آنگونه که انبوه اطلاعات در دسترس می‌گوید این است که اولا بند انقضا در برجام، یعنی آن بندی که می‌گوید محدودیت‌های برجام در زمان مشخصی در آینده منقضی خواهد شد، حذف شود. این به معنای دائمی کردن محدودیت‌های برجام و مادام‌العمر کردن تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران است.

 ثانیا آمریکا در پی آن است که برخی محدودیت‌های مرتبط با برنامه موشکی و برنامه منطقه‌ای ایران را هم صریحا در برجام بگنجاند. ثالثا برخی منابع آمریکایی مانند موسسه علوم و امنیت ملی پیشنهاد کرده‌اند مکانیسم‌های مربوط به رژیم کنترل صادرات و واردات در برجام هم اصلاح شود. همچنین آمریکا خواهان دسترسی‌های بدون محدودیت به تاسیسات نظامی ایران و تقویت باز هم بیشتر رژیم بازرسی‌های مندرج در برجام است که همین حالا هم آژانس می‌گوید بی‌نظیرترین رژیم بازرسی در جهان است.

در  واقع اگر بخواهیم مساله را در یک جمله خلاصه کنیم آمریکا در پی آن است که یک سلسله شروط غیرهسته‌ای سختگیرانه برای احراز پایبندی ایران به برجام ایجاد کند. «نیکی هیلی» در سخنرانی خود در امریکن‌اینترپرایز این مساله را شفاف کرده است که آمریکا می‌خواهد شرایطی ایجاد کند که کنترل رفتار دفاعی و منطقه‌ای ایران هم جزو شروط پایبندی آن به برجام و در نتیجه تمدید تعلیق تحریم‌ها باشد. از آن مهم‌تر، ترامپ خواهان آن است که برجام هیچ محدودیتی بر سر راه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ایجاد نکند و به‌ نوعی پیوند میان برجام و تحریم‌ها از سوی ایران به رسمیت شناخته شود.

چنین وضعیتی بی‌گمان برای ایران قابل تحمل نیست. این به معنای آن است که محدودیت‌های برجام، همه مولفه‌های امنیت ملی ایران را در بر بگیرد، خطوط قرمز امنیت ملی ایران در زمینه قدرت دفاعی شکسته شود و ایران در ازای تعلیق نصفه و نیمه تحریم‌ها - که همان هم روزبه‌روز در حال آب رفتن است - نوعی تسلیم کامل در مقابل آمریکا را بپذیرد.

 این پرسش مهمی است که چرا ترامپ با خود تصور کرده می‌تواند چنین بازی خطرناکی را در مقابل ایران کلید بزند و انتظار نتیجه هم داشته باشد. 2 محاسبه کلیدی درباره ایران در سیستم تصمیم‌سازی ایالات متحده وجود دارد که چنین تصور خطرناکی را تولید کرده است. نخست اینکه مجموعه‌ای از پالس‌های اشتباه از داخل ایران، دولت آمریکا را به این جمع‌بندی رسانده است که راهبرد ایران «حفظ برجام به هر قیمت» است و در نتیجه حتی اگر سنگین‌ترین تحریم‌ها اعمال شود، ایران به تعهدات خود در برجام دست نخواهد زد.

این خاطرجمعی خطرناک، با صفر کردن هزینه فشار برای آمریکا، عملا بدل به زیرساختی برای انباشت تحریم‌ها علیه ایران شده است و دوم، آمریکا بر اثر برخی آدرس‌های گمراه‌کننده که باز هم از داخل ایران ارسال شده اینگونه محاسبه می‌کند: در صورت فشار بیشتر قادر خواهد بود امتیازهای بیشتری در حوزه‌های غیرهسته‌ای از ایران بگیرد. همان زمان که آقای رئیس‌جمهور از برجام‌های بعدی حرف زد، گفتیم که اعلام آمادگی برای برجام‌های بیشتر به معنی مواجه شدن با تحریم‌های بیشتر است اما تسویه‌حساب‌های مرتبط با سیاست داخلی نگذاشت دولت آقای روحانی تبعات آنچه را که می‌گوید به دقت محاسبه کند.

اکنون تنها راه پیش رو این است که این محاسبات به هم بخورد. ایران اکنون به اندازه کافی قدرتمند هست که بتواند در این نبرد محاسباتی برنده شود. هیچ‌کس، نه در آمریکا و نه در اروپا - و من حتی به جرات می‌گویم نه در اسرائیل - نمی‌خواهد برنامه هسته‌ای ایران به مرحله ماقبل توافق بازگردد. حتی سرسخت‌ترین مخالفان برجام، وقتی از خروج از برجام حرف می‌زنند در واقع مقصودشان این است که تحریم‌های تعلیق‌شده در برجام را دوباره برقرار کنند و ایران نه‌تنها در توافق باقی بماند بلکه محدودیت‌های بیشتری را هم بپذیرد.

راهی که آمریکا اکنون می‌رود هم در واقع به همین نتیجه ختم خواهد شد. سناریوی نرمال این است: آمریکا 17 اکتبر پایبندی ایران را تایید نمی‌کند و همزمان به کمیسیون مشترک تعبیه شده در برجام شکایت می‌برد. در زمانی که کنگره در حال بحث درباره سرنوشت توافق است، قانون کاتسا اجرا می‌شود، در کمیسیون مشترک هم تا جایی که بحث بر سر افزودن بر محدودیت‌های برجامی ایران باشد اروپا عملا از آمریکا حمایت خواهد کرد؛ بنابراین در نهایت آنچه روی دست ایران می‌ماند این است که  ناچار خواهد بود محدودیت‌های بیشتری را بپذیرد در حالی که تحریم‌ها هم بازگشته است.

دولت آقای روحانی اکنون نیازمند آن است که راهی برای اجتناب از افتادن قطار برجام روی این ریل پیدا کند و این کاری است که متاسفانه نه تنها انجام نشده بلکه نشانه‌های نگران‌کننده‌ای هست که می‌گوید دوباره عده‌ای در حال کارسازی برای تکرار فاجعه‌ای بزرگ‌تر از قبل هستند.

تنها راه معقول برای ایران اکنون این است که میان پایبندی خود و آمریکا به برجام موازنه برقرار کند. این گزینه راهبردی است که می‌تواند محاسبات طرف مقابل را دگرگون کند. منطقی این است که صریحا اعلام شود ما تا زمانی و تا جایی به برجام پایبند خواهیم بود که آمریکا پایبند باشد. وقتی آقای روحانی از این سخن می‌گوید که ما هم گزینه‌های خودمان را داریم، ممکن است اینطور به نظر برسد که او همچنان به روش‌های دیگری مانند حفظ برجام با اروپا می‌اندیشد. اگر چنین باشد، جمله خانم شرمن یک بار دیگر درست از آب درخواهد آمد که گفته بود آن که ایران را به توافق واداشت روحانی بود نه تحریم‌ها.

هر کس نداند، آقای روحانی بخوبی می‌داند چیزی به نام برجام بدون آمریکا معنای چندانی ندارد. وقتی آمریکا از توافق خارج شود - والبته هنوز نباید این موضوع را قطعی دانست - کنار نخواهد نشست بلکه شروع به اجرای تحریم‌های ثانویه خطرناکی می‌کند که هر کسی در جهان را که با ایران طرف معامله باشد مجازات خواهد کرد. نه تجربه تاریخی، نه تحلیل سیاسی - راهبردی و نه ارزیابی منافع اقتصادی اروپا به ما نمی‌گوید که اروپا در این شرایط میان آمریکا و ایران، ایران را انتخاب خواهد کرد همچنانکه در گذشته نیز هرگز چنین نکرده است.

حتی اگر در اروپا اراده سیاسی لازم برای این کار وجود داشته باشد، می‌دانیم بخش خصوصی در اروپا تعهدی به تبعیت از این اراده‌های سیاسی ندارد. از این گذشته، همین حالا هم که ظاهرا تحریم قدرتمندی در کار نیست، اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کند. در نتیجه دل بستن به اروپا برای پر کردن خلأ آمریکا در واقع از چاله در آمدن و در چاه افتادن است. اروپایی‌ها با این توهم که ایران نیازمند آنهاست امتیازهای بزرگ مطالبه خواهند کرد و پایبندی خود به برجام را هم روز به روز کاهش خواهند داد، چرا که تصور می‌کنند ایران چاره‌ای جز همراه نگه داشتن آنها ندارد.

ادامه دادن به برجام با اروپا در واقع آسوده کردن خاطر آمریکا از هزینه اندک  - و بلکه صفر- تحریم‌های جدید است. وقتی بابت تحریم‌های جدید - که مسلما نقض برجام است - جایزه‌ای به بزرگی تداوم تعطیلی برنامه هسته‌ای به آمریکا می‌دهید، نباید انتظار داشته باشید آمریکا لحظه‌ای در افزایش تحریم‌ها تردید کند. الگوی رفتار آمریکا تنها زمانی تغییر خواهد کرد که دورنمای قطعی تغییر الگوی رفتار ایران را ببیند. اگر می‌خواهید برجام پاره نشود، دورنمای آتش‌زدن آن را به آمریکا نشان دهید. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی
این یعنی دیپلماسی منفعلانه که به زور برخی دارند ازش حمایت میکنند!!!!!!!!! حتی بقیمت نابودی محض حیثیت وآبروی ایران وایرانی ...واز دل هر هچل هفتی یه حکمتی در می یارن که این نوع صحبت یا اون نوع حرکت یه منظوری توش بود... ول کنید این بی سیاستی نخ نما شده رو...صد رحمت به دوران 84 تا 92 چون هیچ رئیس جمهوری جرات نداشت اینطوری حتاکی کنه به ایران.....
Iran, Islamic Republic of
اونهایی که منفی دادند یعنی دیپلماسی دولت را منفعلانه نمی بینند؟ چه جوری باید اینها بیدار بشن؟
Iran, Islamic Republic of
تو دوره 84 تا 92 حرفها و رفتار احمدی نژاد سوژه خنده و مسخره کردن ایران بود . احمدی نژاد 8 بار رفت سازمان ملل به نمایندگی از ایران اما از همه چیز حرف می زد الا ایران . اون موقع وقتی احمدی نژاد می رفت پشت تریبون بین حضار مسابقه خروج از سالن برگزار می شد . عزت و کرامت در درشت گویی و سخنان پرت و پلا گفتن نیست والا ترامپ هم حرف مفت زیاد زد اما کسی اهمیت نداد . انتظار اینکه رئیس جمهور اسلامی ایران مثل ترامپ حرف بزند انتظار بی جائیست .
یاس
Iran, Islamic Republic of
عزت تو درشت گویی وپرت وپلاگفتن نیست درست، اما جواب اهانت ودشمنی وهتاکی رو اینطوری منفعلانه دادن هم عزت ودیپلماسی وتعامل با دنیاو... نیست ،دست بردارید از سرت دولت احمدی نژاداون زمان فقط سالن رو ترک میکردن ولی انرژی هسته ای داشتیم ،به نوجونمون تو فرودگاه تجاوز نمیشد،سر معلم هامون رو تو امارات نمی تراشیدن،زن ایرانی رو تو تفلیس برهنه نمی کردن و......والبته هر یاوه ی هم می گفتن پاسخش رو دریافت می کردن اما الان چی ؟؟؟؟؟
کل افتخار دولت شده برجام که هیچ جوره هم از نظر دولتیون نقض فاحش نمیشه !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
پاسخ های باید هوی باشد. اما دیپلماسی ما در این های ها میخواهد دیپلماسی لبخند را حواله دهد.
این ترامپ دیوانه دکتر احمدی نژاد را برای بستن دهنش کم دارد.
amir
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینطوره.
روحانی چون هیچ حرفی برای گفتن نداره، هرجا یه تریبونی گیر میاره بلافاصله از برجام موهوم و انتخاب خودش به عنوان رییس جمهور داد سخن میده.
دقيقاً ، اين نظر و تحليل درسته.
لطفاً نظرات رو هم درج كنيد.
Iran, Islamic Republic of
چرا اب تو تلمبست چرا گوشتکوب قلمبست ایرادات آقایان مصداق دارد
حسین
Netherlands
جای خالی مهمترین مورد در تحلیل که طبق سنت بیشتر ما نزدیک به درد دل بود مشهود است. اگر کره شمالی با هیچ بیست پنج سال مقاومت می کند و جدیدا دشمن انسانیت را بی آبرو کرده ، ما با داشتن همه منابع از انسانی و غیر آن می توانیم با توجه به داخل ، دشمن فرتوت را از پا در اورده و از منافع آن منتفع شویم( مثلا در مورد اقتصاد مقاومتی چه کردیم؟؟؟).
مورد مهم دیگر کار روی اروپاست. چرا رژیم اشغالگر کودک کش نفوذ دارد و ما نه ؟ تفاوت در کار و مدیریت است. اروپا هم از کدخدا خسته شده و هم از بیوجدانی صهیونیستها و تکرار هفتاد ساله هولوکاست ( بخوانید هولی کاست) بتنگ آمده ، اما اروپا غرق در نعمتی بی سابقه در طول تاریخ ، هم چون انسان تنبل فرافکنی می کند. لذا بجای اینکه مثل داستان مرد کور برای روزهای بهتر تخیل کنیم ، باید این دریای نیرو ها را آزاد کنیم و بکار واداریم و تمشاچی بودن را تعطیل.
یا حق
Romania
متن دقیق و منصفانه بود. خدا کند دوستان دولتی هم با انصاف و به دور از تعصبات اینگونه نقدها را بخوانند و مورد توجه قرار دهند
اسماعیل
با سلام وتشکر از پارسی جو

بله موافقم دکتر روحانی متاسفانه هی داره در سخنرانیها کد های اشتباه و غلط به خارج میده / این رو کدام رییس جمهور با شعور دنیا میگه که خاورمیانه قبل از برجام فلان بودو... یعنی ایران موجب نا امنی و من آمدم بر جام را انجام دادم و ایران دست از شرارت کشید . متاسفم
انتخابات داخل کشور چه ربطی به دیگران دارد که میگویی ...
بنظر اوضاع اقتصاد و افزایش قتل ها و معضلات اجتماعی که بخش بزرگی اقتصادی است داره شیب تند به خودش میگیره و اوضاع خراب میشه - من از شهرهای مختلف کشور اصلاع دارم و بالای 1000 نفر از مردم و مغازه ها و پیمانکار و صنعت کار صحبت کردم اوضاع بسیار نگران کننده است دولت قصد برگشت به داخل داره برای کار اما برجام اون انگیزش اجرای کار میدانی را گرفته و هنوز دهیار روستا مثل 93/94/95 منتظر رفع تحریمهاست .
اسماعیل
در مقابل گرگ نماد گوسفند حتی از نوع نر را گرفتن اشتباه است / گرگ گرگ است و گوسفند نر و ماده اش گوسفند است / دیروز آقای روحانی از بهترین فرصت سخنرانی قبل از ایشان ترامپ باید استفاده میکرد و محکم دولت آمریکا را می کوبید کاملا جایش بود / هنوز ایشان چشم به خارج دارد
گرچه مجموع سخنرانی خوب بود اما اشتباه جدی و مقابله به مثل نبود
Iran, Islamic Republic of
مهدی محمدی نوشته:
وقتی آمریکا از توافق خارج شود... کنار نخواهد نشست بلکه شروع به اجرای تحریم‌های ثانویه خطرناکی می‌کند که هر کسی در جهان را که با ایران طرف معامله باشد مجازات خواهد کرد.
این خیلی مهمه!! این حرف رو صراحتا اینجا میگن و بعد با تیترهای گل درشت مینویسن برجام چه ثمره ای داشته و باید از برجام خارج شد!!
اگه قراره با از بین رفتن برجام تحریمهای خطرناک برگرده که همه رو به خاطر معامله با ایران مجازات میکنه پس نتیجه معلومه برجام ثمره داشته؟!! غیر از اینه؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ای بابا، پسرم دقت کن، زمانی خطرناک هست ک ایران هنوز اصرار داشته باشد در برجام می مانم، و گرنه اگر ایران برنامه توسعه‌ی هسته‌ای داشته باشد می تواند مانع شود
Iran, Islamic Republic of
آقایان دیپلمات با پاس کردن چند واحد درس دانشگاهی خودشون رو سیاستمدار میدونن! خبری هم از هوش و کیاست دینی و انقلابی نیست که نیست.. خدایا سرنوشت ملت و مملکت دست چه کسایی افتاده؟!(
United States
چه حسادتی در مجموعه اصلاحات اپیدمی شده
یعنی این دجال ها کسی غیر از خودشون و نمی بینند
یک زمانی انقلاب و سرنوشتش دست هوشمندانی مثل همت افتاد امروز هم مهدی محمدی هیچ اشکالی هم نداره
تو برو این به اصطلاح عقل محاسبه گرت و کالیبره کن که احتمالا پس فردا می گی علی بن ابیطالب کم سن بود بهتر شد که خلیفه بلا فصل رسول الله نشد
Iran, Islamic Republic of
حالا اینقدرم بد نبود
میتونس بدتر باشه
والا
قدر نمیدونین
Iran, Islamic Republic of
قبول کنید دیگه
روحانی اگر اقرار به شکست برجام بکنه فاتحه جریان خودش و البته اصلاحات رو الی الابد خونده
توقع دارید همچین کاری بکنه؟
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا من ازحرف های ترامپ خوشم امد واقعیت اینه که سخنان ترامپ درمقابل تمام مداهنه ها وچاپلوسی ها واشتیاق حسنن روحانی برای ارتباط باغرب خیلی هم بجابود ورییس جمهور ما جوابش روگرفت تا ثابت بشه که اونا به برنامه های خودشون وکشورشون پایبندند وامکان نداره فریب ادمایی مثل رییس جمهورماروبخورند ولی افسوس ازماها