شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

رویارویی روسیه و آمریکا برای سازمان ملل

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب: 551224
اجرای اصلاحات در سازمان ملل به عرصه جدید رویارویی و تقابل روسیه و آمریکا تبدیل شده است و مقام های روس اعلام کرده اند، با طرح پیشنهادی واشنگتن برای این سازمان بین المللی مخالف هستند.
رویارویی روسیه و آمریکا برای سازمان ملل
به گزارش جهان نيوز، آمریکا انجام اصلاحات گسترده در سازمان ملل را پیشنهاد کرده و برای پیشبرد این موضوع هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی این سازمان را برگزیده است.

*** نشست ویژه اصلاحات سازمان ملل در نیویورک:
آمریکا برای پیشبرد طرح پیشنهادی خود برای اصلاحات سازمان ملل، نشست ویژه ای را روز دوشنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی برگزار کرد.
نمایندگان 128 کشور شرکت کننده در این نشست، تشکیل یافته از کشورهای غربی، متحدان عربی و خاورمیانه ای این کشور، طرح اصلاحات در ساختار سازمان ملل را که توسط نیکی هیلی نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل به مجمع عمومی ارایه شده بود، امضا کردند.
رئیس جمهوری آمریکا در این نشست که نخستین حضور رسمی خود در سازمان ملل بود، این نهاد را به دیوانسالاری و سوء مدیریت متهم کرد و گفت که تا کنون هیچگاه از همه توانمندی های خود بهره کامل نبرده است.
ترامپ افزود: گرچه در سال های اخیر بودجه و کارکنان سازمان ملل افزایش زیادی یافته، اما این سرمایه گذاری ها نتیجه ای نداشته است.
وی که در گذشته بارها سازمان ملل را بدلیل حمایت نکردن کامل از خواسته ها و سیاست های واشنگتن مورد انتقاد قرار داده و به کاهش یا قطع کمک های مالی تهدید کرده بود، اتهام دیوانسالاری و سوء مدیریت را تکرار کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ترامپ کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به یافتن راههای تغییر ساختاری و عملکردی سازمان ملل فراخواند و از آن ها خواست راه و رسم گذشته این نهاد را که عقیم و بی اثر خواند، رها کنند.
جمهوری اسلامی ایران نیز طرح پیشنهادی سازمان ملل را به دلیل تغییر متن اعلامیه اصلی توسط آمریکا امضا نکرد.
روسیه، چین و نمایندگان بیش از 70 کشور عضو سازمان ملل نیز بیانیه اصلاحات سازمان ملل را امضا نکردند که به معنای مخالفت با تایید این طرح و اجرای آن است.

*** مخالفت سرسختانه روسیه با طرح پیشنهادی ترامپ:
روسیه از چند روز پیش از برگزاری نشست اصلاحات سازمان ملل در حاشیه مجمع عمومی با آن مخالفت و علت آن را شتاب زدگی آمریکا و مذاکره نکرد با دیگر کشورها اعلام کرد.
پیش از برگزاری این جلسه نیز واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفت که مسکو بیانیه اصلاحات در ساختار سازمان ملل را امضا نخواهد کرد.
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در تشریح علت مخالفت با طرح اصلاحات ساختار سازمان ملل اعلام کرد که دیدگاهها و مواضع بسیاری از کشورها مورد توجه قرار نگرفته است و به همین دلیل مسکو نمی تواند از آن حمایت کند.
وی افزود: مطالبی که توسط نماینده آمریکا به بیانیه تجدید ساختار اضافه شده است، در راستای طرح اولیه ارایه شده توسط آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیست.
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: طرح اصلاحات در ساختار سازمان ملل روندی است که باید با همکاری دولت های عضو اجرا شود. نه آمریکا و نه گروهی از کشورهای همفکر نمی توانند طرح تجدید ساختار را بدون توافق همه کشورهای عضو اجرا کنند.
سرگئی ژلزنیاک دستیار دبیر شورای عمومی حزب حاکم روسیه واحد نیز روز سه شنبه گفت: طرح آمریکایی با عنوان اصلاحات در سازمان ملل، امنیت بین المللی را به خطر می اندازد، ساختار این تشکل جهانی را مخدوش می کند و موازنه قوا در سطح جهان را به هم می زند.
وی خاطرنشان کرد: اصلاحات سازمان ملل به آن صورت که آمریکا پیشنهاد می کند، مخاطره ساز است.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ژلزنیاک معاون سابق دوما در باره اصلاحات سازمان ملل نوشت: باید مسئولانه، با بحث های فراگیر و چندجانبه همراه کسب توافق به اینگونه مسائل پرداخت، نه اینکه اعلامیه ای متشکل از شعارها با لحنی آمریکایی صادر کرد.
عضو کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه ادامه داده است: هر تصمیمی در باره تغییر کار سازمان اصلی همکاری های بین المللی در دوره پس از جنگ (دوم جهانی) باید با توجه به منافع همه اعضا گرفته شود و نباید چنین سازمان با نفوذی به مترسک گروهی از کشورها تبدیل شود که برای تحمیل اصول به نفع خود بر جهان تلاش می کنند. اطمینان دارم که روسیه از مواضع خود در این مورد عقب نشینی نخواهد کرد.
لئونید اسلوتسکی رئیس این کمیسیون نیز تاکید کرد که روسیه از اصلاحات سازمان ملل که به نام ترامپ معروف است، حمایت نخواهد کرد.
به گزارش ایتارتاس، این مقام پارلمانی روسیه خاطرنشان کرد که دکترین سیاست خارجی روسیه از نقش اصلی سازمان ملل حمایت می کند و اصلاحات پیشنهادی احتمالا رویکرد آمریکا را در باره دستور کار جهانی تحقق می بخشد.
رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه با تکرار موضع این کشور گفت: مسکو مخالف اصلاحات سازمان ملل نیست، اما این امر باید با گفت گوی تمام عیار و نه از طریق ایجاد ائتلاف پشت پرده انجام گیرد.
رهبر حزب کمونیست روسیه نیز گفت که نباید اجازه داد سازمان ملل به فروشگاه ترامپ تبدیل شود.
گنادی زوگانف روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: هیچ سازمان معتبر دیگری مانند سازمان ملل در جهان وجود ندارد و باید از مواضع خود در باره این سازمان دفاع کنیم.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از زوگانف و با انتقاد از مواضع آمریکا و کشورهای غربی در مساله اصلاحات سازمان ملل نوشت: می خواهند شورای امنیت را از اعتبار بیاندازند و روسیه و چین جایگاه خود را در این نهاد از دست بدهند، اما از این اقدامات هیچ نیتجه ای نخواهند گرفت.
رهبر حزب کمونیست روسیه گفت: تلاش امریکا برای ایفای نقش صاحبخانه در سازمان ملل انزجار آور است. ما باید شجاعت نشان دهیم و این واقعیت را از یاد نبریم که هیچ میدان دیگری به سطح جایگاه سازمان ملل وجود ندارد.

*** تاریخچه نقض تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا:
آمریکا که طرح اصلاحات سازمان ملل را پیشنهاد داده، خود بارها تصمیمات شورای امنیت را نقض کرده که پیامدهای مخرب و فاجعه باری برای امنیت جهانی به ویژه کشورهای عراق، سوریه و لیبی داشته است.
در لیبی، آمریکا و متحدانش با فشار قطعنامه ای را در شورای امنیت به تصویب رساندند که فقط اجازه ایجاد محدوده پرواز ممنوع را می داد، اما با سوء استفاده مناطق مختلف لیبی را بمباران کردند که نقش آشکار تصمیمات سازمان ملل بود.
در لشکرکشی عراق نیز واشنگتن با کمک برخی متحدانش همچون انگلیس پس از فریب شورای امنیت و ادعای وجود سلاح کشتار جمعی در عراق توسط کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا، خودسرانه اقدام به اشغال این کشور کرد.
یک سال پس از این رویداد، واشنگتن اذعان کرد در عراق هیچ سلاح کشتار جمعی وجود نداشت. با این وجود نیروهای آمریکایی تا هفت سال دیگر این کشور را اشغال کردند که پیامدهای مخربی داشت. بیش از یک میلیون نفر در حوادث تروریستی و بمباران های شهرهای مختلف توسط هواپیماهای ائتلاف آمریکایی و دیگر حوادث جنگی کشته شدند.
آمریکا در سوریه نیز بدون دریافت اجازه دولت این کشور شورای امنیت اقدامات جنگی انجام می دهد.
در بمباران های هواپیماهای آمریکایی و متحدان آن صدها بیگناه سوری جان خود را از دست داده و شمار زیادی نیز مجروح و آواره شده اند.
در مساله کره شمالی نیز تحرکات آمریکا نقش اصلی را در تشدید تنش ها داشته است. تا پیش از روی کار آمدن ترامپ در ماه ژانویه گذشته اوضاع شبه جزیره کره بسیار آرام بود، ولی اکنون با سیاست های کاخ سفید به ملتهب ترین منطقه نظامی جهان تبدیل شده است.

منبع:
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *