جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

«‌بحران آب» ترفندی برای توجیه کشت تراریخته

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 551212
​«‌بحران آب» ‌ترفند دیگری است که در‌ گیر‌ و ‌دار سیاست‌گذاری‌ها و سیاسی‌بازی‌های صورت گرفته برای زمینه‌سازی افزایش واردات و کشت محصولات تراریخته به میان کشیده شده تا حرکت به سمت کشت این محصولات را توجیه کند و حتی گریز‌ناپذیر نشان دهد!
«‌بحران آب» ترفندی برای توجیه کشت تراریخته
به جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ کم‌کم تکه‌های پازل برنامه‌های جدید دولت برای کشت محصولات تراریخته و واردات بیشتر آنها در حال کامل شدن است، این برنامه با کنار گذاشتن معصومه ابتکار از سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان یکی از مخالفان کشت تراریخته‌ها در کشور و آمدن عیسی کلانتری، ‌چهره‌ای که موافق سرسخت تراریخته شناخته می‌شود آغاز شده است.

حالا دیگر بانیان و موافقان این محصولات هم یکی‌یکی به ترکیب سازمان حفاظت از محیط‌زیست اضافه می‌شوند و معاونت‌های قبلی این سازمان بایکوت شده‌اند؛ وزارت بهداشت هم که تاکنون درباره سلامت برنج‌های تراریخته موضع صریحی نداشت به یک‌باره تغییر رویه داد و ایرج حریرچی، قائم مقام این وزارتخانه می‌گوید وزارت بهداشت سلامت برنج‌های تراریخته را تأیید می‌کند، این در حالی است که این‌بار دکتر علی اکبر ولایتی، پزشک شناخته شده کشورمان هم درباره کشت محصولات تراریخته معتقد است: ‌«طرفداران تراریخته نمی‌توانند نگرانی‌ها را برطرف کنند؛ ایران با این طرح تبدیل به کویر لم‌یزرع می‌شود؛ حداقل باید در امری که به حیات مردم مربوط است، ریسک نکنیم.»

«بخش عمده واردات روغن نباتی، ذرت و سویا محصولات تراریخته هستند، بنابراین من مخالفتی با تولیدات محصولات تراریخته ندارم و معتقدم مخالفان این محصولات دلیل علمی و منطقی برای مخالفت خود ندارند و تنها شعار می‌دهند. تاکنون هیچ استدلال منطقی از سوی مخالفان محصولات تراریخته در کشور ما مطرح نشده است. مخالفان محصولات تراریخته با اشاره به مباحث مربوط به راکفلر به ارائه دلایل سیاسی اکتفا می‌کند.‌‌» عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با این صحبت‌ها در برنامه‌ای تلویزیونی از همان ابتدای ورود موضعش را در رابطه با تراریخته‌ها به روشنی بیان کرد و با سیاسی کردن ماجرا تلاش کرد راه را بر مجادله‌های علمی در این حوزه ببندد.

زمینه‌چینی برای کشت و افزایش واردات

این موضع در عمل، برنامه دولت برای چهار سال آینده را هم روشن کرد؛ آن هم در شرایطی که پزشکان و کارشناسان سلامت همچنین کارشناسان محیط‌زیست نسبت به این محصولات زیست فناوری چندان خوشبین نیستند و برخی اسناد نشانه آن است که محصولات تراریخته می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد؛ با وجود این برای اقناع افکار عمومی و زمینه‌سازی برای اجرای سیاست کشت و افزایش واردات تراریخته‌ها نوبت به دستگاه سلامت رسید تا در این‌باره اظهار‌نظر کند.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در این‌باره اینچنین توضیح داد: سلامت برنج تراریخته توسط دانشگاه علوم پزشکی یزد بررسی و تأیید شد؛ امید است در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال شاهد تجاری‌سازی و تولید ملی محصولات تراریخته باشیم!

وی با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته و هر محصول جدید غذایی این است که حتماً باید آزمایش‌ها و تأییدیه‌های لازم را داشته باشد، اضافه کرد: در کشور ما نیز برخی از این محصولات با مجوز وزارت بهداشت وارد بازار شده و به مردم اطمینان می‌دهیم که محصولی که با تأییدیه وزارت بهداشت وارد بازار شده باشد، کاملاً سالم است.

بر هم زدن سیستم ژنتیکی گیاهان ایران با کشت تراریخته‌ها

علی اکبر ولایتی وقتی می‌خواهد به پرسشی درباره محصولات تراریخته پاسخ گوید با اشاره به اقلیم بی‌نظیر کشورمان می‌افزاید: اقلیم ایران، از نظر تنوع اقلیمی، تنوع حیاتی و زیست‌محیطی، اگر نگوییم یک اقلیم بی‌نظیر، باید بگوییم کم‌نظیر است. ما در ایران تقریباً 8 هزار نوع گیاه داریم. این شرایط طی میلیون‌ها یا میلیاردها سال شکل گرفته و تنوع گیاهی ما متناسب با شرایط محیطی و بر مبنای «بقای اصلح» باقی مانده است. بر هم زدن سیستم ژنتیکی گیاهان به امید محصول بیشتر یا آفت کمتر، ظاهر قضیه است و چون مطالعات کافی نشده، حداقل می‌توان گفت که ریسک است و درست نیست.

وی معتقد است حالا که بی‌توجهی‌ها موجب شده، شرایطمان در حوزه تنوع زیستی حیوانی بحرانی باشد در مورد گیاهان حتماً باید مراقبت کنیم و از تجربه کشورهایی که با این امر مخالفت می‌کنند یا حداقل بین محصولات ارگانیک و تراریخته تفکیک قائل می‌شوند، استفاده کنیم.

از نگاه ولایتی تراریخته‌ها موضوعی است که نمی‌دانیم عاقبتش چیست؛ حداقلش درباره مفید یا مضر بودن آن تردید است و فایده فوری و ضرر درازمدت دارد. وی تصریح می‌کند: اگر شما سیستم ژنتیکی بومی را به هم زدید و چیز جدیدی آوردید و اختلال ایجاد کردید بعد معلوم نیست از عهده اصلاحش برآیید. بنابراین احتیاط حکم می‌کند که ما تا مطالعه کامل نکردیم، بی‌محابا وارد این صحنه نشویم، دیگر اینکه از تجربه دیگران که پایه‌گذار این موضوعات هستند پند بگیریم.

لزوم درس گرفتن از تجربه جهانی

ولایتی با اشاره به تجربه دنیا در این حوزه می‌افزاید: آنها که باعث و بانی این نوع کارها و تغییرات ژنتیکی هستند، خودشان نیمه راه متوجه عوارض احتمالی شده‌اند، مثلاً کشوری مثل آلمان، در موضوع تراریخته، خیلی کار کرده و بیشترین ممانعت را در کاربرد محصولات تراریخته دارد. بعضی‌ها هم هستند که بی‌دریغ از این کار حمایت می‌کنند؛ نمی‌دانیم چرا؟!

ولایتی با اشاره به پشت پرده‌های سیاسی ماجرای تراریخته‌ها معتقد است: انسان‌هایی پشت قضیه هستند که در ابعاد سیاسی حسن‌نیت اینها به اثبات نرسیده که هیچ، سوء‌نیت اینها محرز است. چگونه است که اینها فکر تغذیه مردم دنیا هستند؟ در حالی که کمپانی‌های امریکایی گندم را به دریا می‌ریختند که قیمت آن کاهش پیدا نکند و متضرر نشوند. صِرف اینکه اینها پشت تراریخته‌ها هستند و جایزه می‌دهند، قابل تأمل است.

وی تصریح می‌کند: طرفداران تراریخته‌ها نمی‌توانند این نگرانی را برطرف کنند که اگر بعضی اتصالات تکنولوژی را که بین ما و آنها برقرار می‌شود قطع کردند یا حین انتقال بعضی از نمونه‌های ژنتیکی یک طرح غیرمطلوبی را وارد کنند و ما متوجه نشویم و برای همیشه یک نسل گیاهی مفید ما از بین برود، آن‌وقت چه باید کرد. ممکن است کشور تبدیل به کویر ‌شود. بنابراین حداقل در امری که به حیات مردم مربوط است، ریسک نکنیم.

«‌بحران آب» ‌هم ترفند دیگری است که در‌ گیر‌ و ‌دار سیاست‌گذاری‌ها و سیاسی‌بازی‌های صورت گرفته برای زمینه‌سازی افزایش واردات و کشت محصولات تراریخته به میان کشیده شده تا حرکت به سمت این محصولات را توجیه کند و حتی گریز‌ناپذیر نشان دهد.

جوان نوشت، این در‌ حالی است که بنا به تأکید متخصصان هیچ سند و مدرکی دال بر نیاز کمتر محصولات تراریخته به آب وجود ندارد و از سوی دیگر علت اصلی بحران آب در کشور نیمه پنهان این بحران یعنی مدیریت نادرست آب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امید
Iran, Islamic Republic of
آقا چرا شما ساده بازی در میارین یه روزی میگفتن ماهی تیلا پیلا مشکل زا هست الان همه جا با مهر بهداشت داره فروخته میشه این محصولات تراریخته هم احتمالا سودش توی جیب یه عده نرفته که میخوان جلوش رو بگیرن میگن برا بدن ضرر داره