پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
وقتی اسرائیل از دشمن فرضی شکست خورد؛

اذعان رسمی تل‌آویو به شکست در مانور بی‌سابقه خود

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 551200
​بعد از ابراز تردید کارشناسان رژیم صهیونیستی از نتایج مانور نظامی بی سابقه اخیر، کنیست اسرائیل نیز در گزارشی بر شکست این مانور تاکید کرد.
اذعان رسمی تل‌آویو به شکست در مانور بی‌سابقه خود
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: رژیم صهیونیستی و روایت این رژیم از توان بالای آن برای وارد کردن شکست به حزب‌الله در جنگ آینده با سیلی محکمی در عرصه داخلی مواجه شد. این ضربه هنگامی وارد شد که کمیسیون امور خارجی و امنیت وابسته به کنیست این رژیم در گزارش خود اقرار کرد که شکاف‌های بسیار خطرناکی در آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ آینده وجود دارد.

افکار عمومی داخلی رژیم صهیونیستی در نتیجه اطلاعات درز پیدا کرده از گزارش این کمیسیون با شوک بزرگی مواجه شده است. با وجود اینکه این گزارش محرمانه به شمار می‌رود و باید در محافل پشت پرده بررسی می شد، اما ابعادی از آن به علت اختلافات میان اعضای کمیسیون به بیرون درز پیدا کرده است. البته اختلافات میان این احزاب در اصل وجود این شکاف ها در آمادگی‌های ارتش نیست و همگی آنها در این رابطه با هم اتفاق نظر دارند ، بلکه در رابطه با کسانی است که باید مسئولیت این شکاف‌ها را بر عهده بگیرند.

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه اعلام کردند که یکی از اعضای این کمیسیون امضای گزارش مذکور را رد کرده ، چرا که کابینه اسرائیل یعنی شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و مسئول کامل اوضاع نابسامان آمادگی‌های نظامی این رژیم معرفی می‌کند.

این موضوع می‌تواند بار دیگر پرونده ناموفق مانورهای سپاه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی را که تل آویو چند روز پیش به آن پایان داد، به روی میز بیاورد. این در حالی بود که نتیجه‌ای که ارتش اسرائیل از این مانور اعلام کرد، شکست و سرکوب حزب الله بود. البته پیش از این نیز نتیجه مذکور در میان محافل خبری و کارشناسان و افکار عمومی رژیم صهیونیستی مورد مناقشه و تردید قرار گرفته بود.  

رژیم صهیونیستی و ارتش این رژیم انگیزه‌های قوی برای توانمند نشان دادن خود در وارد کردن شکست به حزب‌الله در هر جنگ احتمالی آینده داردند، این در حالی است که آنها و حتی دشمنان آن‌ها می‌دانند که تحقق این نتیجه غیرممکن است:

شکی نیست که مانور اخیر ضرورتی غیرقابل انکار برای رژیم صهیونیستی در راستای بالا بردن آمادگی ارتش جهت مقابله با خطرات روزافزون به وجود آمده در نتیجه توانمندی‌های بالای نظامی و تسلیحاتی حزب‌الله بود. این موضوع هزینه بالای تهدید نظامی حزب‌الله برای رژیم صهیونیستی را نشان می دهد. مانور نظامی رژیم صهیونیستی از 19 سال پیش تاکنون بی‌سابقه بود. این مانور تمامی توانمندی های نظامی و امنیتی و سیاسی اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار داده است ، اما ارتش اسرائیل نمی‌تواند بگوید که نتیجه این مانور موفقیت در مقابله برابر حزب الله در شهرک های صهیونیست نشین بود که حزب الله به دنبال آزاد کردن آن هستند.
با وجود اینکه این مانور در سطح بسیار بزرگی انجام شد ، اما ارتش اسرائیل مشکل بتواند بگوید که می تواند ضربه بسیار بزرگی به حزب‌الله وارد کند و بازدارندگی را ایجاد کند که چندین سال ادامه داشته باشد. این نتایج می‌تواند شکستی برای رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله باشد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد در میان تصمیم‌سازان سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی این رویکرد ایجاد شده است که اذعان به محدودیت توانمندی نظامی اسرائیل در وارد کردن شکست به حزب‌الله که حقیقتی مورد توافق در سرزمین های اشغالی است، می‌تواند به سطح بازدارندگی این رژیم ضد حزب‌الله آسیب بزند.

از آنجا که سطح بازدارندگی اسرائیل با نتیجه نهایی که این رژیم می‌تواند در صورت بروز جنگ آن را به دست بیاورد، مقایسه می‌شود و از آنجا که رژیم صهیونیستی به ناتوانی در تحقق پیروزی برای خود اذعان کرده و اعلام کرده تنها می‌تواند به دشمن آسیب رساند، این بدان معنا است که بازدارندگی متقابلی در این عرصه ایجاد شده که باعث محدود کردن تصمیم‌گیری‌های موجود خواهد بود. چرا که حزب‌الله لبنان نیز قدرت بالایی برای آزار دادن رژیم صهیونیستی دارد. این بازدارندگی متقابل در حال حاضر در موازنه قدرت میان دو طرف در عرصه لبنان وجود دارد.

از این‌ رو رژیم صهیونیستی باید پیش‌بینی‌های خود را تغییر داده و حتی این حقیقت را نیز با دیده تردید نگاه کند که می‌تواند تنها به حزب‌الله و لبنان آسیب برساند. البته اسرائیل چند سالی است که در گفتار و رفتار خود به این واقعیت اذعان کرده است. رژیم صهیونیستی تصور می‌کنند اگر بتواند دیدگاه دشمنان خود را در این رابطه تغییر داده و آنها را قانع کند که تل آویو قادر به پیروزی در جنگ خواهد بود، برای خود بازدارنگی کامل و غیر متقابل ایجاد می‌کند. این در حالی است که رقبای اسرائیل معتقدند که این رژیم تنها می تواند خسارت هایی به آن ها وارد کند.

به این ترتیب مأموریت با شکست مواجه شد و اسرائیل نتوانست دشمنان خود را در پیروز نشان دادن خود قانع کند. این رژیم حتی نتوانست افکار عمومی خود را به این پیروزی قانع کند.

گزارش کمیسیون امنیتی کنیست رژیم صهیونیستی در راستای مجموعه گزارش های منتشر شده در اسرائیل است که نسبت به نتیجه اعلام شده این مانور یعنی شکست حزب الله ابراز تردید کرده بودند. گسترش دامنه این تردیدها که شامل خبرنگاران مسایل سیاسی و کارشناسان دیگر نیز شد، باعث شده بود که زمینه جدیدی باقی نماند و گزارش کنیست موضوع تازه ای نداشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *