پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

یک میلیون و ۳۵۰ هزار زائر در انتظار سفر حج تمتع هستند

سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب: 550998
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یک میلیون و 350 هزار زائر در انتظار سفر حج تمتع هستند و با توجه به سهمیه 80 هزار نفری که عربستان به کشور ما می دهد حدود 17 سال طول می‌کشد تا این افراد به حج تمتع اعزام شوند.
یک میلیون و ۳۵۰ هزار زائر در انتظار سفر حج تمتع هستند
به گزارش جهان نيوز، حمید محمدی؛ رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری خود با بیان اینکه حج امسال حجی توام با امنیت، احترام و آرامش بود، گفت: اگرچه در این دوره با مشکلات متفاوتی نیز روبرو بودیم از جمله اینکه به دلیل قطع رابطه با عربستان برخی مسئولان نگران وضعیت حجاج بودند. همچنین برخی از مردم در فضای مجازی با موضوع حج مشکل داشتند و فضای سنگینی را نسبت به حج امسال ایجاد کرده بودند.

او با بیان اینکه چهار ماه نسبت به انجام اقدامات حج تاخیر داشتیم، گفت: بسیاری از زیرساخت‌های ما در عربستان از بین رفته بود و باید تلاش مضاعفی برای ارائه خدمات مناسب به زائران می‌کردیم. از سوی دیگر 20 درصد جمعیت کل حجاج دنیا افزایش پیدا کرده بود و 500 هزار نفر به زائران حج از کل جهان اضافه شده بودند. در حالی که امکانات عربستان ثابت یا کمتر از سال‌های قبل بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه جمعیت حجاج ایرانی 35 درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته بود خاطرنشان کرد: این افزایش جمعیت حجاج مشکلات خاصی را برای ما ایجاد کرده بود چرا که برخی از هتل‌ها در مدینه تخریب شده یا در اختیار کشورهای دیگر بود. همچنین ما در مکه زیرساخت‌هایی مانند آشپزخانه، مقر بعثه و ستاد حج را از دست داده بودیم و به کشورهای دیگر این مکان‌ها اجاره داده شده بود، اما ما همه تلاشمان را کردیم تا با اجاره یک آشپزخانه مرکزی برای 86 هزار نفر غذا تهیه کنیم. همچنین مکان‌های مناسبی را برای استقرار حجاج هم در مدینه و هم در مکه فراهم کردیم.

محمدی با بیان اینکه دو شرکت عربستانی به دلیل پر شدن پروازهایشان از اعزام زائران ما به مدینه و جده انصراف دادند، گفت: از هشتم مردادماه که پروازها به مدینه آغاز شد، بخش عمده‌ای از حجاج ما پرواز نداشتند، ما تلاش بسیاری کردیم تا بتوانیم پرواز حجاج را از طریق هواپیمایی جمهوری اسلامی تامین کنیم و خوشبختانه توانستیم این امکان را فراهم بیاوریم که 75 درصد پروازها از طریق هواپیمایی جمهوری اسلامی به جده و مدینه صورت گیرد و توانستیم 23 هزار زائری که به دلیل انصراف شرکت‌های سعودی بدون پرواز بودند نیز از طریق پروازهای جمهوری اسلامی ایران اعزام کنیم.

محمدی با بیان اینکه یک میلیون و 350 هزار نفردر نوبت اعزام به حج تمتع هستند گفت: ما در حج تمتع امسال با توجه به اینکه جمعیت حجاج‌مان شامل 1.3 درصد زیر 30 سال، 28 درصد بین 30 تا 50 سال و 70 درصد بیش از 50 تا 60 سال بود از مچ‌بندهای راهنما استفاده کردیم تا حجاج دیگر نگران گم شدنشان نباشند و از طریق این مچ‌بند بتوانند با دیگر هم‌کاروانی‌هایشان ارتباط برقرار کرده و آنها راهنمای گمشدگان باشند.
او با بیان اینکه امنیت غذای حجاج در این سفر برای ما بسیار اهمیت داشت تصریح کرد: در حج امسال بیمه تکمیلی را برای افرادی که براثر حادثه در موسم حج از دنیا می روند افزایش دادیم که خوشبختانه هیچ اتفاق خاصی در این مدت نیفتاد. همچنین 15 هزار نفر از زائران ما اهل سنت بودند که برای استقرار آنها در منا در روز هشتم ذی‌الحجه نیز اقدامات مناسبی فراهم شد که در سال‌های گذشته این اقدامات انجام نمی‌شد. همچنین مرکز پزشکی ما در منا و عرفات امسال برای مقابله با گرمازدگی مجوزهای لازم را دریافت کرده بود و اقدامات مناسبی را به زائران ارائه می‌داد.

او با اشاره به اینکه در حج امسال 81 هزار زائر ایرانی شرکت کرده بودند گفت: پروازهای بازگشت ما از جده و مدینه از 14 شهریورماه آغاز شده و تاکنون 65 هزار نفر به کشور بازگشتند و 21 هزار نفر نیز در نوبت بازگشت به کشور هستند و همه حجاج تا چهارم مهرماه به کشور بازمی‌گردند.

او درباره حضور 7 خانواده شهدای منا گفت: قبل از ایام تشریق از این 7 خانواده که مهمان سازمان حج و زیارت بودند در عربستان تست دی‌ان‌ای گرفته شده و اقدامات آن در حال انجام است و ما منتظر پاسخ از سوی عربستان هستیم.
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: بررسی علت و چگونگی حادثه منا همیشه یکی از موضوعات مهم ما در دیدارهایمان با وزیر حج عربستان بوده است. آنها اعلام کرده‌اند که در حال بررسی فاجعه منا هستند و ما نیز همچنان پیگیر این موضوع هستیم. البته در کنار آ‌ن نیز بحث دیه شهدای منا مطرح بود که وزیر حج عربستان گفت این موارد را بررسی می‌کنیم.

وی همچنین در خصوص پیگیری  درباره ضارب روحانی کاروان که در حج تمتع امسال مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود گفت: پیگیری‌هایی از سوی دفتر نمایندگی ما در عربستان در حال انجام است تا بتوانیم در خصوص ضارب روحانی کاروان به نتیجه لازم برسیم.

محمدی همچنین درباره استفاده از هواپیمای باربری در  بازگشت حجاج به کشور گفت: به هیچ وجه از هواپیمای باربری برای برگرداندن بارهای حجاج استفاده نشده و میزان بار حجاج در حج تمتع امسال به اندازه استاندارد بوده است. البته سازمان حج و زیارت مسئولیت اجرایی حج را برعهده دارد و در حوزه مسائل فرهنگی ورود پیدا نمی‌کند. بحث خرید حجاج نیاز به یک فرهنگ‌سازی دارد اما در مقایسه با سال‌های قبل که از هواپیمای باربری استفاده می‌کردیم، امسال مورد نیاز نبوده است.

او همچنین خاطرنشان کرد: یک میلیون و 350 هزار زائر در انتظار سفر حج تمتع هستند و با توجه به سهمیه 80 هزار نفری که عربستان به کشور ما می دهد حدود 17 سال طول می‌کشد تا این افراد به حج تمتع اعزام شوند.
رئیس سازمان حج همچنین درباره فروش آزاد فیش حج تمتع به قیمت 15 میلیون تومان گفت: ثبت‌نام برای حج تمتع براساس قوانین و ضوابط انجام می‌شود. در سال‌های گذشته اقبال مردم با توجه به اتفاقاتی که صورت گرفته بود به حج کم شده بود و قیمت فیش حج به صورت آزاد کاهش یافته بود اما در حال حاضر تقاضای مردم به حج بیشتر شده و ما در چگونگی واگذاری نظارت داریم و در زمینه قیمت وارد نمی‌شویم.

محمدی درباره اعزام زائران به حج عمره نیز گفت: حج تمتع امسال بسیار برای ما تعیین‌کننده بود، اما اعزام زائر به حج عمره با توجه به اینکه ما در کشور عربستان، سفارت و کنسولگری نداریم، نیاز به سازوکارهای ویژه‌ای دارد که ما به دنبال انجام اقدامات لازم هستیم و تا این الزامات برطرف نشود زائران را به حج عمره اعزام نمی‌کنیم. در ابتدا باید بسترهای لازم را فراهم کنیم که بخشی از این سازوکارها در ایران و بخشی در عربستان باید انجام شود.

او تصریح کرد: 6 میلیون نفر زائر در نوبت حج عمره هستند که 3 میلیون از طریق بانک ملی و 3 میلیون نفر دیگر از طریق بانک ملت ثبت نام کرده‌اند و در صورتی که حج عمره برگزار شود اعزام این افراد براساس اولویت‌ها انجام می‌شود. همچنین مذاکرات ما با وزارت حج عربستان برای اعزم زائران حج تمتع سال 97 در اواخر آذرماه طبق برنامه زمانبندی عربستان آغاز می‌شود اما در حال حاضر در حال فراهم کردن مقدمات آن در کشور عربستان هستیم.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام عتبات عالیات گفت: این دوره از ثبت‌نام‌ها از 31 مرداد تا ششم آبانماه قبل از مراسم پیاده‌روی اربعین انجام شده که 45  درصد زائران از طریق پروازهای هوایی و 55 درصد از طریق زمینی به عتبات اعزام می‌شوند. قیمت هر سفر هوایی نیز بین یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 900 هزار تومان است. همچنین قیمت سفرهای زمینی از 800 هزار تومان تا  یک میلیون و 300 هزار تومان برآورد شده است. ما تلاش داریم تا سهم پروازهای هوایی را به عتبات افزایش داده تا زائران بیشتری از طریق هوایی به عتبات اعزام شوند.

او با اشاره به سفرهای روزانه که از ایران به عتبات انجام می‌شود گفت: در حال حاضر روزانه 2 هزار تا 2 هزار و 200 نفر در حال اعزام به عتبات هستند البته این تعداد در دهه اول محرم افزایش پیدا می‌کند. اما برای اربعین تمامی اعزام‌ها قطع می‌شود و از 23 صفر دوباره اعزام به صورت کاروانی انجام می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره راهپیمایی اربعین گفت: سازمان حج و زیارت یکی از کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین است که وظیفه اعزام زائران را برعهده دارد. در حقیقت ثبت‌نام و گرفتن ویزای زائران برعهده سازمان حج و زیارت است که از طریق سامانه سماح که از ابتدای شهریور فعال شده انجام می‌شود. معادل ریالی که زائران در این سامانه پرداخت می‌کنند حدود 193 هزار تومان است که با توجه به نوسانات دلار ممکن است کمی افزایش یا کاهش داشته باشد. در سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار نفر در مراسم اربعین از ایران شرکت کردند که ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال این رقم افزایش پیدا کند.

محمدی درباره اعزام زائران به عتبات عالیات با کاروان‌های آزادبر گفت: متاسفانه نابسامانی‌هایی در اعزام زائران به عتبات وجود دارد و افرادی که ذیصلاح نیستند بدون مجوز در این زمینه فعالیت می‌کنند و هنگامی که در عراق حملات تروریستی انجام می‌شود این کاروان‌ها بیشترین مشکلات را دارند.

او ادامه داد: سازمان حج و زیارت مشکلی برای افزایش کاروان ندارد و در حال حاضر نیز 2هزار و 400 دفتر زیارتی در حال فعالیت هستند و بهتر است زائران از طریق این دفاتر برای اعزام به عتبات عالیات اقدام کنند چرا که کاروان‌های آزادبر از پوشش بیمه‌ای و امنیتی برخوردار نیستند و در عراق با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره سفر به سوریه گفت: مذاکرات ما با مقامات سوری برای اعزام زائر به این کشور در حال انجام است و ما مترصد پیوست امنیتی این توافقنامه هستیم و در صورتی که دولت سوریه سازوکار امنیتی را فراهم کند اقدامات سفر زائران به سوریه نیز آغاز خواهد شد.

منبع: ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *