جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش

توجه به حقوق انسان و طبیعت منجر به صلح در جهان

تنوع فرهنگی راه ارتباطی میان انسان‌ها است
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 550570
سفیر اتریش در تهران با یادآوری مسئولیت جهانی در قبال طبیعت اظهار داشت: در این گفتمان‌ها با ارائه دیدگاه‌ها می‌توان به یک نظر متقابل از حقوق انسان، طبیعت و آزادی رسید که در پرتو آن صلح و عدالت در جهان محقق شود.
توجه به حقوق انسان و طبیعت منجر به صلح در جهان
به گزارش جهان نيوز، هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش با موضوع «انسان، طبیعت و آزادی»، صبح امروز (دوشنبه 27 شهریور ماه) به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور آیت‌الله محمد‌علی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، سیدمصطفی محقق‌داماد رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، استفان هامر مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش و رئیس گروه فلسفه حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه وین، اشتفان شولتز سفیر اتریش در تهران و جمعی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی در سالن جلسات ساختمان رحیمی در محل این سازمان افتتاح شد.

 
*شولتز: توجه به حقوق انسان، طبیعت و آزادی منجر به صلح در جهان می‌شود
اشتفان شولتز سفیر اتریش در تهران با اشاره به سابقه طولانی گفت‌وگوی ادیان بین دو کشور گفت: خوشحال هستیم که امروز به همراه علمای برجسته ایرانی به بررسی موضوع آزادی، اختیار انسان و مسئولیت آن در قبال طبیعت با توجه به تنوع فرهنگی و با دید جهانی می‌پردازیم.

وی برگزاری چنین نشست‌هایی را سبب هدایت جامعه بشری دانست و افزود: تاریخ گفت‌وگوی ایران و اتریش 25 ساله است و همواره در این گفت‌وگوها به مفاهیم دینی اشاره شده است، انتخاب این عنوان برای این دور از گفت‌وگوها یک انتخاب دو طرفه و آینده‌نگری است و تبادل افکار ادیان در این زمینه باعث می‌شود که به فرهنگ طبیعت که اصل و ریشه انسان است، برگردیم.

سفیر اتریش در تهران با یادآوری مسئولیت جهانی در قبال طبیعت اظهار داشت: در این گفتمان‌ها با ارائه دیدگاه‌ها می‌توان به یک نظر متقابل از حقوق انسان، طبیعت و آزادی رسید که در پرتو آن صلح و عدالت در جهان محقق شود.

وی ادامه داد:‌ در سال 2015 میلادی میان وزارت امور خارجه اتریش و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یک یادداشت تفاهمی برای توسعه گفتمان دینی امضا شد، البته سابقه رابطه ایران و اتریش 500 ساله است که این رابطه ساختارمند و هدفدار است.

*هامر: تنوع فرهنگی ظرفیتی برای هموارسازی راه ارتباطی میان انسان‌ها است/بهترین شعار این دوره آیه قرآنی «إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی» است
استفان هامر مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش و رئیس گروه فلسفه حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه وین گفت: از دهه 1990 میلادی موضوعات مهمی میان دو کشور مانند اصول حقوق، اخلاق، عدالت، آزادی و حقوق بشر مطرح شده است، یکی از سؤالات اصلی این گفتمان‌ها، جایگاه دین بود که چگونه دین می‌تواند پاسخگوی مشکلات حاضر باشد.

وی افزود: رابطه میان انسان و طبیعت و ربط آن به آزادی، بازتاب گفت‌وگوهای دوره قبل خواهد بود، تفکر هرمنوتیک و تعامل انسان با منابع وحی خیلی مهم است، این نوع تفکر در گذشته بازتاب بسیاری داشته و بسترهای مناسبی فراهم کرده است؛ اما سعی ما بر این است که در این دور از گفت‌وگوها، فرصتی ایجاد ‌شود تا چالش‌ها بررسی و واقع بینانه‌تر عمل کنیم.

مسئول گفت‌وگوی ادیان اتریش با اشاره به اینکه این گفت‌وگوها منجر به شفافیت گفتمان‌ها می‌شود که یک نوع برگ برنده میان ایران و اتریش است، بیان داشت: دوستی و ایجاد ارزش متقابل به یکدیگر در گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش، بسیار حائز اهمیت است، بسیار خوشحالیم که به ایران سفر کردیم؛ زیرا با غنای فرهنگی این مرز و بوم؛ همچون دین، تحصیلات عالیه، زیبایی طبیعت و تنوع فرهنگی از نزدیک آشنا شدیم.


وی با بیان اینکه تنوع فرهنگی نباید منجر به جدایی انسان‌ها از یکدیگر شود، ادامه داد: تنوع فرهنگی ظرفیتی برای هموارسازی راه ارتباطی میان انسان‌ها است که منجر به ایجاد درک متقابل می‌شود.
هامر بهترین شعار برای هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش را آیه «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیر» دانست و ابراز داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید، در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏‌تردید خداوند داناى آگاه است.
به گزارش فارس، این دور از گفت‌وگوها با عنوان «‌انسان؛ طبیعت و آزادی» روزهای 27 و 28 شهریور با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و اتریش برگزار می‌شود.


منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *