شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱۸

وقتی مرحوم هاشمی قول «جان کری» را باور کرد

دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 550525
سفیر ایران در شوروی و از نزدیکان مرحوم هاشمی به روایت خاطره ای جالب از زمان امضای توافق ژنو پرداخت.
وقتی مرحوم هاشمی قول «جان کری» را باور کرد
به گزارش جهان نيوز؛ ناصر نوبری سفیر سابق ایران در اتحاد شوروی است. زمانی که او سفیر ایران بود، وقایع قرار داد سفید بین ایران و شوروی و نامه حضرت امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف رخ داد.
 
او مسئولیت‌هایی نظیر رئیس مرکز راهبردی وزارت امور خارجه، مشاور امور استراتژیک وزیر امور خارجه، سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰، مؤسس و اولین رئیس دفتر امور سخنگویی وزارت امور خارجه مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و مدیرکل روابط عمومی و انتشارات وزارت امور خارجه را بر عهده داشته است. وی همچنین استاد دانشگاه در گرایش روابط بین‌الملل، سردبیر اطلاعات هفتگی و مشاور بین‌الملل وزارت بازرگانی بوده است.

ناصر نوبری از دوستان و علاقه مندان مرحوم آیت الله هاشمی نیز بود و روابط نزدیکی با آن مرحوم داشت.
ناصر نوبری دیشب در برنامه جهان آرا حاضر شد و درباره برجام صحبت های جالبی انجام داد قسمت هایی از صحبت های وی در برنامه دیشب را می خوانید:

*اول کار مذاکرات بود سوم آذر 92 و اولین موافقت نامه که به ژنو معروف شد امضا شد. من در لحظه اول دیدن این موافقت نامه به عنوان یک کارشناس متوجه هچلی شدم که آمریکایی ها برای ایران طراحی کرده بودند.
 در همان زمان در تاریخ ۱۶آذر ۹۲  طی نامه سرگشاده ای به رئیس جمهور نوشتم: این توافق نامه هچل است و این را به سمت هچل می برد.

*من به مرحوم آیت الله هاشمی علاقه ای ویژه ای داشتم. سفر موفقیت آمیز ایشان به مسکو در زمان سفارت بنده این علاقه دوطرفه را بین ما بیشتر کرد. ایشان هم دیدگاه های بنده را به عنوان کارشناس خیلی قبول داشتند.

*به ملاقات ایشان رفتم وسعی کردم به ایشان خطرات و هچل های این موافقت نامه را توضیح بدهم با صمیمیتی که با ایشان داشتم عرض کردم: حاج آقا یک سنی از شما گذشته و باید به فکر آخرت باشید اگر این موافقت نامه به هچل بیفتد در آن دنیا جوابی برای آن دارید؟

*آیت الله هاشمی در جواب بنده گفت: بله من این بستر را باز کردم و ایران را از بن بست نجات دادم.

*من بلافاصله به ایشان گفتم: شما به لحاظ کلی گفتید ولی همه جزئیات توافق به  گردن شما است گفتند چرا باید به عهده من باشد؟ پاسخ دادم چون آقای روحانی با حمایت های شما رئیس جمهور شد و اگر حمایت های شما نبود او به این منصب نمی رسید.گفتند بله این را قبول دارم.

*من می خواستم بگویم این برنامه آمریکا برای ما هچل آفرین است و ایشان مرتب می گفتند آقای جان کری قول داده است. به جایی رسید که دیدم دیگر نمی توانم دیدگاه های خود را مطرح کنم به قدری پروپاگاندای آقای کری به ایران منتقل شده بود که تا سطح افراد بسیار مهمی مانند آقای هاشمی رفسنجانی توسعه پیدا کرده بود.

*من در همان جا گفتم که این قول و قرارها در روابط بین الملل امروز تعریف نشده است، آقای کری امروز هست و فردا نیست این دولت می آید و آن دولت می رود.

*در آن نامه به رئیس جمهور گفتم شما گر بندها و جزئیات را در توافق محکم نکنید و این قرارداد را به آقای کری وابسته کنید احتمال دارد فردا کنگره یک مصوبه بیاورد و با دو سوم رای حتی آقای اوباما هم نتواند کاری کند این مطالب را عینا در آن نامه نوشتم.

*بنده به آقای رفسنجانی گفتم این مدل تعهد ما را به مشکلات اقتصادی و بانکی دچار می کند بیاید تا برنامه ریزی کنیم ایشان گفتند راه حل اقتصاد کشور در تقویت گردشگری و ارزآوری است و اتکای کشور به نفت را کم می کند.

*تصور آقای هاشمی رفسنجانی این بود که بعد از امضای برجام ۱۰۰میلیارد دلار به اقتصاد ایران تغذیه می شود.

*آمریکایی ها این معادله را به نحوی تنظیم کرده بودند که شرایطی را پیش بیاورند تحریم ها را افزایش بدهند و ایران برای جواب متقابل دستش کوتاه باشد یعنی آن ها تحریم های ما را توسعه می دادند و ما دیگر نمی توانستیم انرژی هسته ای را افزایش دهیم.

*قبل از برجام آن ها تحریم ها را افزایش می دادند و ما هم در مقابل انرژی هسته ای را گسترش می دادیم.

*ما به طرف مقابل اعتماد کردیم. ما به آمریکا اعتماد کردیم؛ ما فکر می کردیم هرکاری که ما انجام دهیم آنها هم متقابلا تعهدات خود را اجرا می کنند و هچل از اینجا شروع شد.

*در روابط بین الملل امروز اصولا چیزی به نام اعتماد وجود ندارد و منافع و اهرم های فشار حرف را در دیپلماسی می زنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


افشین
Iran, Islamic Republic of
باور بفرمایید این کوچک ترین قاعده در بستن قرار داد است و کشف شما نیست بلکه قاعده کلی برای تمام قرار دادهای کشوری است
Iran, Islamic Republic of
ای داد ای بیداد
کاظم
Iran, Islamic Republic of
کلاغ پر . هسته ای پر . اقتصاد پر. همه چیز پر .
تحریم ها به جا . ولی خدا را شکر هنوز نقض فاحش پیش نیامده .!
Iran, Islamic Republic of
عقل و درایت مسئولین دولتی قبل از همه پر
Iran, Islamic Republic of
چقدر نمک نشناسید

دولت حقوقدان یه نابغه علم حقوق و قرارداد نویسی را به مذاکره فرستاد

کورید نمی بینید آثار برجام رو؟
فقط یه نگاه به ماشین های لوکس تو خیابون بندازید
یه نگاه به کنسرتها بندازید تا اثر برجام رو ببینید بی وجدان ها
amir
Iran, Islamic Republic of
اگه حرف دلت رو زدی، هزار تا منفی نثار کامنت بی مثال! جنابعالی.
ولی اگه کنایه زدی، خواهشا از علامت تعجب در انتهای جملات استفاده کن.
والا آدم نمیدون مثبت بده یا منفی.
یا علی
مهدي
Iran, Islamic Republic of
چقدر خواسته هاي شما كوچك و حقيرند.
باهوش و مودب!
Iran, Islamic Republic of
یعنی پراید بزرگتر از ماشینهای لوکس تو خیابوناس
!
!
!
!
!
!
Iran, Islamic Republic of
این یعنی استکبار هر غلطی که بخواهد می کند!!!واینکه جلوی استکبارباید ایستادوضرب المثل کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاونر می خواهد ومردکهن !!امروز مصداق عینی دارد.
Iran, Islamic Republic of
مرحوم فکر می کرد الان دوران موشک نیست
Iran, Islamic Republic of
مرحوم هوش سیاسی شون از شما و اربابهای بی درد و تازه به دوران رسیده تون بالا بود
Iran, Islamic Republic of
خدا بیامرزد
Iran, Islamic Republic of
ناصر خان ! تنعا مرحوم هاشمى نبود كه قول جان كرى را قبول كرد ، شرط دلسوزى و دلواپسى اين بود كه به رهبر انقلاب هم اين نگرانى را متتقل ميكردم ، ضمن اينكه معلوم نيست چرا تا الان سكوت كرده بودى ؟!
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای نوبای نه تنها مرحوم هاشمی بلکه همه کسانی که به خاطر چند روز ریاست دنیا به ارمانهای حضرت امام پشت کرده اند ونصایح رهبری را گوش نداده وبا بی انصافی تمام بر تیم مذاکره کننده قبل تاختتندوبه معنی واقعی کلمه مردم را فریب داده اند. در محضر امام وشهیدان درروز قیامت بایدجوابگوی اعمال خود باشند
Iran, Islamic Republic of
نه چرخ اقتصاد چرخید نه سانتیفیوژ!!!....
Iran, Islamic Republic of
جای مرحوم آقای آیت الله خز علی که گفته بود شما هنوز هاشمی را نمی شناسید خالی وحیف که بازگو نکرد!
Iran, Islamic Republic of
البته همان موقع همسر مرحوم هاشمی گفته بود اگر John زیرقولش زد مردم بریزند توی خیابونها !!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
همین اقای کری نمیدونستن که عضو skull & bones بوده وهست؟ کسی یه سرچ ساده تو گوگل کنه ذات شیطان پرست و freemason این موجود رو همه جا میبینه. چقدر تاسف به حال این مرد از دست برخی جهال که تصمیم گیر هستن