سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

روایتی از تأکید خاتمی بر ممیزی و جلوگیری از انتشار یک کتاب

منبع: مشرق
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب: 550354
تأمل درباره اظهارات مسجدجامعی درباره سابقه خاتمی و تأکید وی بر ممیزی کتاب‌ها قبل از انتشار را به مخاطبان محترم می‌گذاریم.
روایتی از تأکید خاتمی بر ممیزی و جلوگیری از انتشار یک کتاب
به گزارش جهان نيوز؛ احمد مسجدجامعی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر پنجم تهران به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) که پیرامون فرهنگ کتاب‌خوانی صورت گرفته، گفته است:

«مثلاً یک کتابی بود یک بار در دولت، آقای سیدمحمد خاتمی آمد و گفت: "این کتاب را شما مجوز داده‌اید؟" گفتم: بله. گفت "چرا مجوز دادید؟" گفتم: چرا مجوز ندهیم. گفت: "من که قانون نشر را می‌دانم. این کتاب بر اساس قانون نشر نباید مجوز می‌گرفت." به هر حال بر سر آن موضوع رئیس جمهوری شاکی شدند و من گفتم، نه حاج آقا از نظر من انتشار کتاب مشکلی ندارد. ایشان گفتند: "ولی با این بند و با این بند نباید..." گفتم: آقا اگر با این بند و با آن بند نمی‌خواند "عالیجناب سرخ‌پوش" هم همین مشکل را داشت. چرا جلوی آن را نگرفتید؟ گفت: "خُب آن هم مشکل داشت چون با این بند قانون نشر نمی‌خواند." گفتم: خیلی خُب حاج‌آقا. در آن جلسه‌ای که این بحث شده من آن را گفته‌ام، اگر این رویه باب شود دیگر سنگ روی سنگ نمی‌ماند. ولی خُب نظر من رأی نیاورد. و گفتم الان به کتابی که مجوز انتشار دادم، نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. ایشان گفت: "پس حالا راجع به این موضوع فکر می‌کنیم." جلسه بعد هیأت دولت این موضوع را دوباره تکرار کردند. من هیچ‌گاه یادم نمی‌رود.»[۱]

*تأمل درباره اظهارات مسجدجامعی درباره سابقه خاتمی و تأکید وی بر ممیزی کتاب‌ها قبل از انتشار را به مخاطبان محترم می‌گذاریم.

خاصه آنکه شاید نسل‌های جدید چندان که باید در جریان سوابق چهره‌های شاخص طیف چپ و تندی‌های مشهور آنها در مقولاتی مثل بازجویی، شکنجه، مبارزه با بدحجابی، مبارزه با آمریکا و ایضاً ممیزی کتاب نباشند...

تأکید بر رفع ممیزی کتاب یکی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت اول رئیس‌جمهور روحانی نیز بوده است!

1_ http://ibna.ir/fa/doc/longint/252023
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *