کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس آلمانی:

روابط ترکیه و آلمان به زودی بهبود نخواهد یافت

26 شهريور 1396 ساعت 22:27

محقق مرکز مطالعات سیاستهای اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه روابط ترکیه و آلمان به زودی بهبود نخواهد یافت گفت: تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا غیر محتمل است.


به گزارش جهان نیوز، تنش ها میان آنکارا و برلین اخیرا افزایش یافته است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در پی افزایش تنش ها از شهروندان آلمانی ترک تبار خواسته تا در انتخابات پیش روی آلمان، به احزاب اصلی این کشور رای ندهند. مساله ای که منجر به برانگیخته شدن مقام های آلمانی در سطحی گسترده شد.

دو روز پیش از ایراد این سخنان توسط اردوغان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در جریان شرکت در یک برنامه انتخاباتی در تلویزیون این کشور در اقدامی بی سابقه خواستار تعلیق مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر عضویت آنکارا در این اتحادیه شد.

این درحالی است که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها یک روز پس از این سخنان از سوی مرکل، طی گفتگویی با وزیر خارجه ترکیه گفت که مذاکرات با ترکیه به عنوان شریکی مهم برای اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت.

سخنگوی مرکل نیز روز پنجم سپتامبر گفت که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص تعلیق مذاکرات با ترکیه اتخاذ نشده است و تصمیم گیری در این خصوص به پس از برگزاری انتخابات در آلمان موکول خواهد شد.
در همین راستا و در جهت روشن شدن ماهیت تنش های ایجاد شده در روابط ترکیه و آلمان، خبرنگار مهر گفتگویی با «کورنلیوس آدباهر»، محقق «مرکز مطالعات سیاستهای اتحادیه اروپا آلفرد ون اوپنهایم» داشته که متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است:

*مرکل همواره از آن دسته سیاستمدارانی بوده که همواره از گفتگو با ترکیه حمایت کرده است. چرا وی در خصوص متوقف کردن روند گفتگوهای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا سخن گفت؟
«مارتین شولز»، نامزد سوسیال دمکرات ها برای تصدی سمت صدراعظمی آلمان که حتی خود یکی از حامیان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به حساب می آید در مناظره تلویزیونی خود با آنگلا مرکل وی را به چالش کشید و گفت که به نظر وی گفتگوهای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا می بایست به حال تعلیق درآید. لذا واکنش مرکل (به این سخنان) چنان سریع و شتابزده بود که مواضع خود نسبت به ترکیه را سختگیرانه تر نشان داد. هرچند در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

*با توجه به سخنانی که سخنگوی مرکل تنها دو روز پس از سخنان تند و تیز وی مطرح کرد که به نوعی حاکی از پا پس کشیدن مرکل از سخنان خود بود، آیا می توان گفت هدف مرکل از بیان چنین سخنانی بنا به دلایل مسائل انتخاباتی بوده و همانطور که بسیاری معتقدند، روابط ترکیه و آلمان پس از برگزاری انتخابات در آلمان بهبود خواهد یافت؟
عده معدودی از مردم معتقدند که روابط ترکیه – آلمان به زودی بهبود خواهد یافت. در حقیقت، از فضای بی اعتمادی گرفته تا مواجهه جدی میان دو طرف، افزایش تعداد روزنامه نگاران بازداشتی در ترکیه، پناهنده شدن سیاستمداران ترکیه به آلمان، تهدید سیاستمداران آلمانی ترک تبار به مرگ، آزار و اذیت شهروندان دو تابعیتی از سوی مقام های ترکیه – تمامی این موارد چشم اندازی را ارائه می دهند که چندان ارتباطی به این موضوع ندارد که صدراعظم آلمان چه کسی خواهد بود.

*آیا درخواست اردوغان از ترک تباران مقیم آلمان تاثیری بر نتایج انتخاباتی این کشور گذاشت؟
به نظر نمی رسد اقدام پرزیدنت اردوغان برای تحریک شهروندان ترک تبار آلمان در خصوص رای ندادن به احزابی خاص، چندان تاثیری بر انتخابات آلمان داشته باشد. به هر حال، این اقدام (اردوغان) عملی بی سابقه برای دخالت در امور داخلی کشوری دیگر است و فضای بی اعتمادی میان دو کشور را تشدید خواهد کرد.

*با توجه به این واقعیت که هر دو کشور از اعضای ناتو به حساب می آیند، واکنش ترکیه به تعلیق احتمالی گفتگوهای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا چه خواهد بود؟ آیا اتخاذ چنین تصمیمی از سوی اتحادیه اروپا و آلمان بر امنیت و امنیت انرژی این اتحادیه تاثیرگذار نخواهد بود؟
این احتمال که اتحادیه اروپا به صورت رسمی گفتگوهای خود با ترکیه را به حال تعلیق درآورد غیرمحتمل است، چراکه این ترکیه است که خواستار عضویت در اتحادیه اروپا است. اگر ترکیه به پشت کردن به اصول دموکراسی و حاکمیت قانون ادامه دهد، مذاکرات بیشتر از این جلو نخواهد رفت. پایان دادن به گفتگوها بیشتر حالت نمادین داشته و احتمالا در جهت ایجاد بازدارندگی در برابر پرزیدنت اردوغان و کنترل گفتمان ملی گرایی – اسلام گرایی وی است. اما در خصوص روابط اقتصادی و مشخصا حوزه تجارت انرژی الزاما به صورت مستقیم تحت تاثیر این تصمیم اتحادیه اروپا قرار نخواهد گرفت.

*اگر آلمان تصمیم به تعلیق مذاکرات با ترکیه بگیرد، آیا دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز در این خصوص از برلین تبعیت خواهند کرد؟
نه آلمان و نه هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا به تنهایی قادر به متوقف کردن روند مذاکرات نخواهد بود. برای انجام چنین کاری باید ۲۸ عضو اتحادیه اروپا رای مثبت دهند که این امر در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد.
مشخصا ترکیه می تواند به تنهایی توقف مذاکرات را اعلام کند که رخ دادن این مورد نیز غیرمحتمل خواهد بود. چراکه در چنین حالتی همگان اردوغان را به دلیل رخ دادن چنین مساله ای محکوم خواهند کرد و فرصت محکوم کردن اروپایی ها به دلیل رفتار نامناسب در برابر ترکیه از دست اردوغان خواهد رفت.

منبع: مهر


کد مطلب: 550330

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/550330/روابط-ترکیه-آلمان-زودی-بهبود-نخواهد-یافت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com