پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
سیف:

نتیجه رتبه بندی بانک ها مهر ماه اعلام می شود

يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 550250
رئیس کل بانک مرکزی از اعلام نتیجه رتبه بندی بانک ها در مهر ماه امسال خبر داد و گفت: این رتبه بندی با تکیه بر مواردی چون صورت های مالی، نسبت دارایی – بدهی ها و مدیریت منابع آنها تهیه می شود.
نتیجه رتبه بندی بانک ها مهر ماه اعلام می شود
به گزارش جهان نيوز، «ولی اله سیف » روز یکشنبه در حاشیه آغاز اجرای دو برنامه ملی اشتغال در کشور در جمع خبرنگاران توضیح داد: بانک مرکزی دو طرح برای رتبه بندی بانک ها دارد که یکی از آنها در درون بانک مرکزی انجام می شود و نتایج آن اعلام نمی شود.
وی ادامه داد: طرح دیگری نیز از سوی شرکت رتبه بندی ایران در حال انجام است که در آن بانکها با تکیه بر صورتهای مالی و نسبت دارایی ها و بدهی ها، مدیریت منابع و دیگر ویژگی ها و شاخص ها بررسی و رتبه بندی می شوند.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره زمان اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز با بیان اینکه به تدریج در حال حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز هستیم، اظهار داشت: گفته بودم این اقدام اوایل دولت دوازدهم انجام می شود و بنابراین هنوز فرصت زیادی داریم.
از رئیس شورای پول و اعتبار درباره اجرای بخشنامه الزام بانک ها به رعایت نرخ سود بانکی سوال شد که وی گفت: به نظر می رسد درباره رعایت نشدن نرخ های سود، خیلی بزرگنمایی می شود زیرا تا پایان هفته گذشته بانک مرکزی از بیش از هزار شعبه بانکی بازرسی کرده که نشان می دهد جز در موارد محدود نرخ های سود به طور دقیق در بانک ها رعایت می شود.
وی با یادآوری اینکه مواردی از این تخلف منجر به عزل رئیس شعبه شده است، تاکید کرد، بانک مرکزی در زمینه رعایت نرخ سود مصمم است و خوشبختانه بانک ها نیز در این زمینه همراهی خوبی دارند.
سیف درباره نرخ سود سپرده صندوق های سرمایه گذاری بانک ها نیز توضیح داد: این صندوق ها، از ابزارهای فعال در بازار سرمایه هستند که بانک ها نیز از آن استفاده می کنند.
وی افزود: صندوق های سرمایه گذاری در سبد دارایی خود، منابع دیگری هم دارند که ممکن است بازدهی بالایی داشته باشد و از این رو می توانند نرخ سود بالاتری نسبت به بانک ها بپردازند اما به میزان منابعی که از این صندوق ها در بانک سپرده گذاری می شود، باید از بخشنامه نرخ سود بانک مرکزی تبعیت شود.
وی ابراز امیدواری کرد با کاهش نرخ سود سپرده؛ به تدریج نرخ سود تسهیلات نیز در سیستم بانکی کاهش می یابد.
سیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توقف تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسه کاسپین نیز توضیح داد: پرداخت سپرده به سپرده گذاران کاسپین، منوط به بررسی دقیق تر دارایی های تعاونی های تجمیع شده است و باید بررسی کافی درباره حجم منابع و دارایی های آنها انجام شود.
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد که مرجع قضایی در زمینه شناسایی دارایی ها فعال است و در این زمینه بانک مرکزی و مرجع قضایی هماهنگی لازم را دارند.
رییس کل بانک مرکزی این گمانه زنی که گفته می شود توقف پرداختی‌ ها به سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان به گزارش ماده 236 مجلس از رسیدگی بانک مرکزی به موسسات غیرمجاز و ارجاع آن به قوه قضاییه ارتباط دارد را رد کرد و گفت که برخی از حساب‌های کاسپین که مسدود شده بود، در حال بازشدن است.
سیف در پاسخ به این سوال که اگر سپرده گذار کاسپین بودید، چه می کردید؟ گفت: من هیچگاه در جایی که از بانک مرکزی مجوز ندارد، سرمایه گذاری نمی کنم؛ اگر هم اشتباهی کردم باید پای آن بایستم.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فریب خورده بانک مرکزی
Iran, Islamic Republic of
...من وقتی شیون‌ها و ناله‌ها و نفرین‌های آن پیرزن مال از دست داده در شکایت از مؤسسه کاسپین را در فضای اجتماعی می‌شنیدم و می‌دیدم باور کنید به جای آقای دکتر ولی الله سیف لرزیدم و نگران شدم که درست است ایشان مجوزی صادر کند که نتیجه آن کلاهبرداری مشتی شیاد بی‌وجدان باشد و مردم که به اعتبار امضای ایشان هستی و دارایی خود را سپرده گذاری و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ایشان را مورد لعن و نفرین قرار دهند و از فردای قیامت بر حذرشان دارند؟

منبع: روزنامه قدس برگرفته از قلم شیوا ی استاد خسرو معتضد