جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رایزن فرهنگی ایران در روسیه مطرح کرد؛

اسلام شیعی راه مسکو برای مقابله با تکفیری‌ها

روسیه نگرانی‌هایی هم در زمینه گسترش افراط‌گرایی دارد
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 550224
رضا ملکی گفت: روسیه نگرانی‌هایی هم در زمینه گسترش افراط‌گرایی دارد و تمایل دارد جلوی ترویج اشکال غلط قرائت‌ها از اسلام گرفته شود. روس‌ها به‌خوبی متوجه شده‌اند که فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌تواند برایشان بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.
اسلام شیعی راه مسکو برای مقابله با تکفیری‌ها
به گزارش جهان نيوز، ایران و روسیه چند سالی است که به دنبال گسترش روابط هستند. از طرفی در بحران سوریه به هدفی واحد دست پیدا کرده‌اند و در مقابله با گروه‌های تروریستی به کمک بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه آمده‌اند. از سوی دیگر هم در روابط دوطرفه دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی به تفاهم‌های خوبی رسیده‌اند.

در این میان در سفری که ولادیمیر پوتین در سال 94 به تهران آمد، در ابتدا به دیدار مقام معظم رهبری رفت و یک جلد قرآن کریم نفیس را به ایشان هدیه داد. در آن مقطع برخی تحلیلگران رفتار پوتین را نوعی درخواست روسیه از ایران تلقی کردند، مبنی‌بر اینکه مسکو با این هدیه می‌خواهد تمایلش را برای اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی در روسیه عنوان کند.

در همین رابطه به تازگی جلسات هم‌اندیشی میان برخی سیاستگذاران و چهره‌های فرهنگی ایران و روسیه در زمینه زنان برگزار شده است. در این برنامه مشترک که مهدی سنایی سفیر ایران و تعدادی از اعضای نمایندگان رئیس‌جمهوری حضور داشتند، مسائلی چون هم‌افزایی زنان و خانواده در حوزه تربیت نسل آینده، استفاده از فرهنگ و سنن بومی و ملی و ارزش‌های دینی و همکاری گسترده‌تر بین دو کشور در بخش‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد دور دوم گفت‌وگوهای مشترک در سال آینده در تهران برگزار شود.

اشاعه فرهنگ ایرانی- اسلامی در روسیه
رضا ملکی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، پیرامون اهمیت تعامل‌های فرهنگی میان 2 کشور و تلاش روسیه برای اشاعه فرهنگ ایرانی –اسلامی این‌طور می‌گوید:‌ «تهران و مسکو دارای اهداف و چالش‌های مشترکی هستند. این موضوع در زمینه مسائل فرهنگی هم نمودهایی دارد که از جمله آن می‌توان از دغدغه‌های مشترک مسائل زنان، ازدواج و جوانان یاد کرد. در این میان روسیه نگرانی‌هایی هم در زمینه گسترش افراط‌گرایی دارد و تمایل دارد جلوی ترویج اشکال غلط قرائت‌ها از اسلام گرفته شود. در این زمینه هم بهترین گزینه‌ای که روسیه به آن می‌اندیشد اشاعه شکل عملی اسلام میانه‌رو و سنتی است. در این زمینه روس‌ها به‌خوبی متوجه شده‌اند که فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌تواند برایشان بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.»

چرایی جلسات هم‌اندیشی تهران- مسکو
ملکی می‌افزاید: «فرهنگ غربی در جوامعی مثل روسیه اشاعه پیدا یافته و آنها را با چالش مواجه کرده است. در این میان گروه‌های افراطی که داعیه اسلام‌گرایی دارند نیز در روسیه فعال هستند. در چنین شرایطی پرداختن به مسائل زنان و خانواده در نشست‌های مشترک دو کشور می‌تواند زمینه سالم‌سازی جامعه روسیه را فراهم کند. در این میان کارشناسان ایرانی هم از تجارب نخبگان روسیه بهره‌مند شدند و به‌طور حتم تبعات این جلسات هم‌اندیشی برای کشور ایران هم مثبت است.»

پیوند مسلمانان ایرانی و روسی
وی تاکید کرد: «در روسیه اسنادی موجود است که نشان می‌دهد مسلمانان در 2 کشور همگرایی بالایی دارند و این ریشه اشتراک بالای مذهبی می‌تواند به تحکیم روابط 2 کشور در سطوح مختلف کمک کند. در این میان جمهوری اسلامی ایران قدم‌های خوبی برداشته است و نهادهای متولی ایرانی توانسته‌اند ارتباط خوبی با دانشگاه‌های روسیه و حوزه‌های علوم اسلامی این کشور برقرار کنند تا از این طریق زمینه تبادل فرهنگ اسلامی فراهم شود.»





منبع:دفاع پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *