شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست

يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 550116
محسن هاشمی در اظهارنظری درباره دخالت بیشتر شهرداری در امور سینماداری سخن گفته است که این صحبت واکنش لشکری قوچانی را برانگیخت. آیا مشکل سینمای ایران متولی‌گری شهرداری یا سازمانی دیگر است؟
حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست
به گزارش جهان نيوزبه نقل از تسنیم، محسن هاشمی در اظهارنظری درباره احیای سینماهای خاطره‌انگیز گفته بود «برخی سینماهای قدیمی در اختیار نهادهای انقلابی هستند و از این نهادهای انقلابی خواهش می‌کنیم اگر امکان دارد بهره‌برداری از این سینماها را در اختیار شهرداری قرار دهند.»

منظور آقای هاشمی از نهادهای انقلابی حوزه هنری و بنیاد مستضعفان است. البته چندی پیش میان این دو نهاد توافقی به عمل می‌آید تا سینماهای بنیاد به موسسه سینمای بهمن سبز، نهاد متولی سینماداری حوزه هنری منتقل شود و حتی خبرهایی از واگذاری سینما آفریقا و رادیوستی به گوش رسید؛ اما بنر فروش سینما قیام معادلات را بر هم زد.

با این حال حرف‌های هاشمی مورد توجه سینماگران بوده است. اخیراً لشکری قوچانی، تهیه‌کننده سینما در حساب اینستاگرامی خود نسبت به این صحبتها واکنش نشان داده است. وی معتقد است واسپاری سینما به شهرداری کار درستی نیست و دلایل خود را بدین شرح بیان می‌کند:
شهردارى کلى فرهنگسرا دارد که از آنها استفاده بهینه نمی‌کند  و بهتر است که مدیریت  هر فرهنگسرا جداگانه به بخش خصوصى واگذار شود.

پنج درصد پول بلیط سینما به عنوان عوارض و جلوتر از صاحب سینما و تهیه‌کننده به حساب شهردارى واریز می‌شود و گرفتن مالیات و عوارض از کالاى فرهنگى اشتباه است.

شهردارى در سینما‌دارى (مدیریت سینما) به جز فرهنگسراها هم موفق نبوده است  و البته تخصص شهردارى ایران نیست و بهتر است مدیریت پردیس ملت و ... به بخش خصوصى واگذار شود.
فعالیت‌هاى  شهردارى در امور فرهنگى (جشنواره، تهیه فیلم و...)، نسبت به هزینه انجام شده نمره منفى داشته است.

شهردارى  به اطلاع‌رسانى فیلم‌ها هم  کمک  مشهودى نمی‌کند و اگر به فیلمى کمک کرده است، نه براى انقلاب، نه براى فرهنگ و متأسفانه به دلیل ارتباطات خاص  افراد بوده است و  با یک بررسى کوچک متوجه  صحت این مطالب می‌شوید.

به نظرم به تخصص بها بدهیم و اگر بناست سینما در اختیار بخش خصوصى نباشد‌، با عرض پورش‌، مطابق قانون حوزه هنرى به شهردارى مقدم است‌. شهردارى در حیف و میل کردن بودجه فرهنگى‌، در اهالى فرهنگ مشهور‌تر است و  البته موازى‌کارى حوزه هنرى با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى هم  صحیح نیست و بایستى چاره‌اندیشى کرد. به جاى گرفتن سینما‌، سینما را در چارچوب قانون آزاد بگذاریم.»
این صحبت لشکری قوچانی در حالی زده می‌شود که هم‌اکنون مدیریت سینما آزادی - محصول شهرداری تهران - در اختیار حوزه هنری است و همواره گمانه‌هایی برای مشارکت بیشتر این دو نهاد وجود داشته؛ کما اینکه شایعاتی مبنی بر مدیریت حسن بنیانیان، مدیر سابق حوزه هنری به دفتر ساختمان کشاورز سازمان فرهنگی هنری شهرداری به گوش می‌رسد.

همچنین در برنامه‌های مختلف فرهنگی اعم از جشنواره این دو نهاد از مشارکت مناسبی بهره می‌برند و به نظر نمی‌رسد چندان رقیب فرهنگی یکدیگر به حساب آید. به نظر صحبت‌های محسن هاشمی بیشتر جنبه حمایتی از سینماگرانی دارد که عموماً از کلیدواژه تحریم حوزه هنری استفاده می‌کنند و با عدم اکران فیلم‌هایشان در سینما آزادی مواجهند که در این صورت این جدال به یک تناقض شبیه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *