شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۴

روایتی از جلسه پر تنش مجلس با وزیر اقتصاد

يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب: 550007
پیام یک خطی تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی پایش در یکی از شبکه‌های اجتماعی مبنی بر محدودیت بسیار زیاد برای مطرح کردن مشکلات نظام بانکی و سپرده‌گذاران موسسات اعتباری حرف دل بسیاری از رسانه‌ها بود.
روایتی از جلسه پر تنش مجلس با وزیر اقتصاد
به گزارش جهان نيوز؛ سپرده‌گذاران موسسات اعتباری مجاز و غیرمجاز که با سیاست‌های بانک مرکزی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، هنوز بعد از ماه‌ها و سال‌ها سرگردان هستند و با رسانه‌ها درددل می‌کنند. سپرده‌گذاران کاسپین همچنان تومار امضا می‌کنند و از نمایندگان مجلس گرفته تا روحانی درخواست کمک دارند اما روند ساماندهی و رفع مشکلات آنها به کندی انجام می‌شود.
 
طبق گفته سیف، دیگر موسسه یا تعاونی تعیین‌تکلیف نشده در کشور وجود ندارد اما نکته اساسی همین‌جاست که تکلیف سپرده‌گذاران روشن است: فعلا از پول خبری نیست!

طبق اعلام مسؤولان، سپرده‌گذاران موسسه کاسپین تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانند به شعب کاسپین مراجعه و پول خود را دریافت کنند اما وقتی سپرده‌گذاران به شعب مراجعه می‌کنند فقط دفترچه آنها تغییر می‌کند و علی‌الحساب ۱۰ درصد از سپرده اصلی آنها هم کم می‌شود، از سود هم فعلا خبری نیست!

یا سپرده‌گذاران تعاونی‌های وحدت و البرز ایرانیان نمی‌دانند پرداخت وجوه آنها از چه موقع آغاز خواهد شد، فقط می‌دانند موسسه اعتباری ملل و بانک تجارت مسؤول مدیریت دارایی‌های آنهاست. روز گذشته بانک آینده اعلام کرد سپرده‌گذاران تعاونی افضل‌توس که تا سقف ۳ میلیون تومان پول دارند می‌توانند مهرماه پول خود را دریافت کنند اما سپرده‌گذاران بالای ۳ میلیون تومان و مثلا ۱۰۰ میلیونی سرنوشت نامعلومی دارند و نمی‌دانند پول خود را چه زمانی دریافت می‌کنند.

بدین ترتیب چند میلیون نفر درگیر ساماندهی بانک مرکزی هستند و سرنوشت نامعلومی دارند، بانک مرکزی هم همواره سپرده‌گذاران را به صبر دعوت می‌کند.

قطعا موضوع ساماندهی موسسات و تعاونی‌های غیرمجاز یک مساله ضروری بوده و هیچ کس نمی‌تواند با آن مخالفت کند اما منتقدان می‌گویند روش دولت اشتباه بوده و باید مسؤولان دولتی اشتباهات خود را بپذیرند و به سرعت آن را اصلاح کنند تا تبعات غیراقتصادی آن دامنگیر نشود.

مثلا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اشتباه محرز بانک مرکزی در دادن مجوز به موسسه اعتباری کاسپین قبل از پایان ادغام تعاونی‌های زیرمجموعه و به اشتباه انداختن سپرده‌گذاران سخن می‌گوید و اعتقاد دارد مردم نباید تاوان این کار را بدهند. با تلاش‌های پورابراهیمی بود که تخلفات بانک مرکزی مشمول ماده ۲۳۶ مجلس شد و طبق این تصمیم پرونده بانک مرکزی برای نخستین بار در تاریخ مجلس به قوه قضائیه ارجاع شد. اعضای کمیسیون اقتصادی نه‌تنها منتقد عملکرد دولت هستند بلکه از دست آن عصبانی هم هستند به طوری که در جلسه اخیر با وزیر اقتصاد به مسؤولان اولتیماتوم دادند مشکلات سپرده‌گذاران را هر چه سریع‌تر حل کنند.

این جلسه که با حضور وزیر اقتصاد، معاونان بانک مرکزی و نمایندگان مجلس برگزار شد رسانه‌ای نشده و برای نخستین بار جزئیات آن منتشر می شود.

جزئیات جلسه وزیر اقتصاد و نمایندگان درباره مؤسسات مالی
عضو کمیسیون کشاورزی و طراح سوال از رئیس‌جمهور با اشاره به  مشکلات عدیده سپرده‌گذاران موسسه مجاز کاسپین و تعاونی منحله وحدت، گفت: سپرده‌گذاران به مجوز بانک مرکزی اعتماد کرده‌اند و ادامه مشکلات آنها موجب خواهد شد اعتماد عمومی نسبت به بانک‌ها از بین برود. بانک مرکزی باید مسؤولیت اشتباهات خود را بپذیرد و مانع گسترش تبعات آن شود.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته با وزیر اقتصاد، گفت: نمایندگان مجلس در جلسه مشترک با مسؤولان بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خواهان رفع مشکلات کاسپینی‌ها و سایر تعاونی‌ها بودند. حتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که از عملکرد مسؤولان دولتی عصبانی بود اعلام کرد آن همت و جدیتی که از مسؤولان انتظار داریم دیده نمی‌شود و در این زمینه کوتاهی می‌کنند. در این باره حتی خود رئیس‌جمهور باید دخالت کند، چرا که میلیون‌ها نفر دچار مشکل شده‌اند و ابعاد این مساله گسترده است و فقط اقتصادی نیست.

علی وقف‌چی با تاکید بر اینکه ابهامات موجود در پرونده کاسپین و سایر موسسات مانند آرمان برطرف نشده، گفت: نمایندگان مجلس خواهان ارائه گزارش عملکرد مسؤولان بانک مرکزی هر ۲ هفته یک بار شدند و مسؤولان در این جلسه وعده پیگیری و جدیت بیشتری دادند. بدین ترتیب باید بانک مرکزی هر ۲ هفته یک بار اقداماتی که در این باره انجام داده را اعلام کند و چنین نشستی هر ماه ۲ بار باید برگزار شود. در این جلسه غیر از کرباسیان، معاونان رئیس‌کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند اما نمایندگان خواهان حضور سیف در جلسات بعدی شدند.

وی با اشاره به جزئیات جلسه گفت: کرباسیان، وزیر اقتصاد وعده داد در تمام جلسات حضور داشته باشد، البته وی گفت من نمی‌توانم به تنهایی کاری انجام دهم و همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند. همچنین قرار شد در جلسات پیگیری نمایندگان سپرده‌گذاران نیز حضور داشته باشند تا روند رسیدگی به این پرونده تسریع یابد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: همچنین در این جلسه درباره پرداخت وجوه سپرده‌گذاران کاسپین تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بحث شد و با توجه به اموال مکشوفه قرار شد با هماهنگی قوه قضائیه این موضوع پیگیری شود.

وی گفت: طبق اعلام مسؤولان، تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین ۱۴۰۰ میلیارد تومان  تسهیلات پرداخت کرده‌اند که به بازپس‌گیری آن می‌تواند روی پرداخت وجوه سپرده‌گذاران موثر باشد. وقف‌چی در پایان گفت: موضوع سوال از روحانی درباره وضعیت بد سپرده‌گذاران موسسات مالی همچنان مطرح است و روحانی باید پاسخگوی عملکرد زیرمجموعه‌های خود باشد.

اگر چنین مشکلی رفع نشود اعتماد از نظام بانکی از بین می‌رود و این ضربه بدی به بانک‌ها و موسسات اعتباری وارد می‌کند. باید اعتبار و اعتماد عمومی به بانک‌ها وجود داشته باشد تا سپرده‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت از تولید برقرار شود؛ ادامه روند کنونی به نفع دولت و کشور نیست. بانک مرکزی، دولت و حتی شخص رئیس‌جمهور باید با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند.
منبع: روزنامه وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سپرده گذارکاسپین
Iran, Islamic Republic of
..من وقتی شیون‌ها و ناله‌ها و نفرین‌های آن پیرزن مال از دست داده در شکایت از مؤسسه کاسپین را در فضای اجتماعی می‌شنیدم و می‌دیدم باور کنید به جای آقای دکتر ولی الله سیف لرزیدم و نگران شدم که درست است ایشان مجوزی صادر کند که نتیجه آن کلاهبرداری مشتی شیاد بی‌وجدان باشد و مردم که به اعتبار امضای ایشان هستی و دارایی خود را سپرده گذاری و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ایشان را مورد لعن و نفرین قرار دهند و از فردای قیامت بر حذرشان دارند؟
منبع: روزنامه قدس برگرفته از قلم شیوا ی استاد خسرو معتضد
سپرده گذار کاسپین
United States
باید به این اقای سیف گفت که شما که خود را پیرو دین اسلام می دانید چگونه در استانه ماه محرم می توانید چنین با این وقاحت و اشکارا دروغ به این بزرگی بگوئید . مجوز موسسه کاسپین در سر در تمامی شعب دارای تابلوی کاسپین با امضای اقای سیف با بنرهای بسیار بزرگ از ابتدای سال 95 تا ماهها بعد در معرض دید میلیونها نفر ایرانی قرار گرفته بود و مجوز رسمی این موسسه در سایت بانک مرکزی نیز قرار دارد. بسیاری از سپرده گذاران ماهها پس از نصب این مجوز و تغییر تابلوهای شعب از ارمان ایرانیان به موسسه کاسپین تنها با اعتماد به همین مجوز در این شعب سپرده گذاری کردند و حتی بسیاری از انان قبل از سپرده گذاری در شعبه کاسپین از بانک مرکزی به جهت اطمینان از سرمایه گذاری خود استعلام کردند و مسئولین این بانک به صراحت از سپرده گذاری در شعب این موسسه بدون هرگونه دغدغه ای و نظارت و صیانت از سپرده های مردم از طرف بانک مرکزی و داشتن مجوز رسمی این موسسه به مردم اطمینان کامل دادند. مردم نیز با این تائیدیه از طرف بانک مرکزی در شعب با تابلوی موسسه کاسپین قرارداد های سپرده گذاری با مهر و امضا موسسه کاسپین بستند و دفترچه کاسپین دریافت نمودند. حال اشتباه مردم چه بوده است که باید پای اشتباه خود بایستند. ایا این شعب با تابلوی کاسپین و مجوز کاسپین مربوط به تعاونی فرشتگان بوده است و مردم فریب خورده اند. پس در اینصورت اعلام رسمی بانک مرکزی مبنی براعلام انحلال و ادغام موسسه فرشتگان در سال 94 در موسسه در حال اخذ مجوز ارمان ایرانیان (کاسپین بعد از تغییرنام ) چه بوده است و در اینصورت نیز مردم فریب یک کلاهبرداری بزرگ را خورده اند که نقش اصلی ان را بانک مرکزی به عهده داشته است . تنها اشتباه مردم اعتماد به مجوز بانک مرکزی و شخص اقای سیف بوده است و شاید اشتباه بزرگتر ان بوده است که مردم اجازه می دهند چنین مسئولینی که از بیت المال حقوق می گیرند تا حافظ سرمایه های مردم باشند اما به اعتماد مردم خیانت می کننددر راس امور قرار گیرند .
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین مشکل مردم عدم اتحاد و فقط دنبال پول بودنشونه...واینکه فکر میکنن اگر زودتر و بیشتر از بقیه به چیزی برسن خیلی زرنگن مثل جریان کمپین تحریم خودرو که داشت خوب پیش میرفت و دولت با یک وام درشو تخته کرد.
هر وقت مردم همگی پشت کسیکه دشمنان هم به پاکدستی و مدیریتش معترفن ایستادن و رفتن سمت بیتش تا تکلیف رو روشن کنه قول شرف میدم که با مدیریتش ظهور رو هم پیش بندازه چه رسد به اینکه مشکل موسسات و دزدیها و پیشرفت حل بشه...چرا از خودمون نمیپرسیم چطور ایران و ایرانی در صنعت دفاعی و موشکی اینطور پیشرفت داره و هرجا رهبری و سربازانش هستن کارها درست پیش میره و در جاهای دیگه متاسفانه امورات یا متوسطه یا افتضاح...وزیر مملکت رک میگه خودکفایی مزخرف است و ایرانی رو چه به توسعه و چه و چه...
والسلام علی من التبع الهدی
Iran, Islamic Republic of
تحلیل درستی است. ولی با وجود افراد نالایق و لابی باز و سیاسی کار در وزارت اقتصاد که بدون یک روز سابقه استخدام مدیر کل روابط عمومی ، مشاور وزیر و غیره شده اند و از دوره وزیر قبلی طیب نیا بازمانده اند ،امیدی به بهبود اقتصاد نیست. کاش حداقل به اقتصاد مقومتی توجه می شد.