جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رای الیوم: اسد و هم پیمانانش در سوریه پیروز شدند

آغاز مرحله بازسازی
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 549866
روزنامه رای الیوم با اشاره به نشانه‌های پایان جنگ در سوریه در سایه پیروزی‌های محور مقاومت نوشت: مرحله آینده، مرحله بازسازی سوریه زیر نظر بشار اسد رئیس جمهور این کشور خواهد بود.
رای الیوم: اسد و هم پیمانانش در سوریه پیروز شدند
به گزارش جهان نيوز، روزنامه رای الیوم امروز جمعه در سرمقاله خود به بررسی وضعیت گروه‌های مسلح و دولت سوریه پرداخت و از نزدیک بودن پایان بحران سوریه سخن گفت.
 
این روزنامه به گسست و تشتت گروه‌های مسلح و پیروزی‌های ارتش سوریه اشاره کرد و نوشت: سه نشانه حکایت از نزدیک بودن پایان بحران سوریه دارد.

روزنامه رای الیوم نوشت: شکاف و چند دستگی در درون گروه مسلح موسوم به «هیئت تحریر الشام» که شمار زیادی از گروه‌های سلفی تندور را زیر چتر خود جمع کرده است، در حال افزایش است. این امر با برگزاری ششمین دور مذاکرات آستانه همزمان شد.

به نوشته رای الیوم، گروهک «جیش الاحرار» با بیش از دو هزار عنصر مسلح سومین گروهک تشکیل دهنده هیئت تحریر الشام می باشد که نظیر دو گروه مسلح «نورالدین الزنکی» و «جیش الفتح»، جدایی خود از هیئت تحریر الشام را اعلام کرد. این امر به معنای کوچک شدن هیئت تحریر الشام و بازگشت آن به مرحله آغازین خود یعنی زمانی است که نامش جبهه تروریستی النصره بود. این امر همچنین به معنای تنها باقی ماندن ابومحمد الجولانی سرکرده گروه النصره در صحنه است؛ بویژه که خبرهایی از تمایل ابوجابر الشیخ سرکرده ارشد هیئت تحریر الشام برای استعفا مطرح است. این درحالی است که عبدالله المحیسنی قاضی شرعی و مصلح العلیانی همکار او نیز بعد از استعفای خود از گروه تروریستی النصره، برای بازگشت به عربستان تلاش کرده اند. اما الجولانی در نهایت دو راه بیشتر پیش روی خود ندارد؛ نخست اینکه به ترکیه رفته و در آنجا مستقر شود یا تا سرحد مرگ بجنگد یا اسیر شود.

روزنامه رای الیوم افزود: بعید نیست که مسئولان ترکیه با توجه به تاثیرگذاری قوی خود در پس پرده این شکاف‌ها باشند که هدف از آن، گسستن و تجزیه گروه مسلح هیئت تحریر الشام است که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد. این امر تجزیه و گسست چه بسا باعث شود که اگر جبهه‌ای نظامی با مشارکت ایران، سوریه، روسیه و ترکیه برای از بین بردن هیئت تحریر الشام گشوده شود، این هیئت با کمترین هزینه انسانی شکست خورده و نابود گردد و آرامش به استان ادلب در راستای اجرای تفاهم‌های نشست آستانه بازگردد.

این روزنامه نوشت: تفاهم روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در پس پرده موفقیت‌های نشست آستانه و شش دور مذاکرات آن بین نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های مخالف مسلح است. این موفقیت‌ها چیزی بود که تماما در نشست‌های سیاسی موازی در ژنو درباره سوریه شاهد آن نبودیم زیرا صفوف گروه‌های مخالف سیاسی دچار شکاف و چند دستگی‌های بزرگی بود. مطالب بسیاری درز کرده که نشان می‌دهد این ساختار - نشست آستانه – بعد از ششمین دور خود - به مذاکراتی سیاسی با افزوده شدن پاره‌ای موارد تبدیل خواهد شد.

به نوشته رای الیوم، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حقیقت را کتمان نکرده است. او چند روز پیش پایان جنگ در سوریه را اعلام کرد. رابرت فورد آخرین سفیر آمریکا در سوریه نیز از آن فراتر رفت و در مصاحبه‌های تلویزیونی خود گفت که بشار اسد رییس جمهور سوریه و هم پیمانانش پیروز بیرون آمدند.

به نوشته رای الیوم، چه بسا نامه‌ای که بشار اسد رییس جمهور سوریه برای حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرستاد و حاوی تشکر وی از ایران به خاطر ایستادن در کنار سوریه در طول بحران شش ساله گذشته بود؛ بنا بر ضرب المثل مشهور عربی «حُسن ختام» باشد.

این روزنامه افزود: مهاجرت ریاض حجاب رییس گروه موسوم به هیئت عالی مذاکرات مورد حمایت عربستان و تاکید سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار چند روز اخیرش از ریاض مبنی بر تمایل عربستان برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه و عدم درخواست این کشور برای کناره گیری اسد از قدرت و مشارکت قطر به عنوان ناظر در ششمین دور مذاکرات نشست آستانه، همه و همه نشانه آن است که مرحله آینده در سوریه همان مرحله بازسازی زیر چتر دولت سوریه و بشار اسد رییس جمهور این کشور خواهد بود.




منبع: دفاع پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *