جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پیام‌های غافلگیرکننده سخنان رهبر انصارالله

شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 549825
رهبر انصار الله در سخنان اخیر خود سخنان مهمی را ایراد کرد که حاوی پیام‌های اساسی در سطح داخلی و خارجی بود.
پیام‌های غافلگیرکننده سخنان رهبر انصارالله
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، تحولات منطقه از جمله جنگ سوریه و عراق و اخیرا اخبار قتل عام مسلمانان میانمار باعث شد که جنگ یمن به نحوی به حاشیه رانده شود اما سخنان عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصار الله یمن به اندازه ای غافلگیرکننده بود که به تیتر اصلی اکثر رسانه‌های منطقه تبدیل شد.
در سخنان رهبر انصار الله یمن دو نکته اصلی حائز اهمیت بود:

-اول تهدید شدید و بی سابقه امارات. شاید بتوان سخنان رهبر انصارالله را بی سابقه ترین موضع گیری در این سطح از زمان جنگ یمن تاکنون ارزیابی کرد که علنا کشور امارات را به حملات موشکی تهدید کرد و اعلام کرد که در صورت تشدید جنگ علیه این کشور ، امارات در تیررس حملات موشکی مقاومت یمن قرار می گیرد.
نکته دوم اینکه انصار الله با تاکید بر توانمندی نظامی و موشکی از وجود پهپادهای شنایی بر فراز خاک عربستان خبر داد که در صورت لزوم اهدافی را در عربستان مورد هدف قرار خواهند داد .

این سخنان حاوی پیام های اساسی در سطح داخلی و خارجی بود که در زیر به مهم ترین آنها اشاره خواهد شد:
سخنان رهبر انصار الله نشان داد که مقاومت یمن در عین پایبندی به راهکارهای سیاسی بر تداوم جنگ تا تحقق خواسته های مردمی پایبند است و حاضر نیست که در برابر خواسته های زیاده خواهانه متجاوزان کوتاه بیاد .

رهبر انصار الله در سخنان خود برای اولین بار در این سطح امارات را مستقیما مورد تهدید قرار داد.
آن طور که گزارش های خبری نشان می دهد امارات قصد حمله گسترده به شهر و بندر "الحدیده" را دارد که تنها گذرگاه دریایی است که این جنبش از دریا به آن دسترسی دارد و در واقع این گذرگاه حکم مرگ و زندگی را برای مردم این کشور دارد زیرا پس از محاصره گسترده هوایی ، زمینی و دریایی عربستان علیه این کشور، تنها گذرگاه برای ارتباط با خارج است و تمامی نیازهای آن از این بندر وارد این کشور می شود و این پیام تهدیدی به اماراتی ها بود که در صورت هر گونه حمله به الحدیده نه تنها با پاسخ سختی در میدان جنگ روبرو خواهند شد بلکه ابوظبی با حملات موشکی این جنبش مواجه خواهد شد.

پیام رهبر انصارالله کاملا روشن و واضح بود نباید به الحدیده حمله کنید و این را می توان کاملا در سخنان وی مشاهده کرد آنجا که گفت: إذا أرادوا أن تسلم سفنهم النفطیة فعلیهم ألا یقدموا على غزو الحدیدة. اگر می خواهند که نفتکش های آنها در امان بمانند؛ نباید تجاوزی علیه بندر الحدیده به راه بیاندازند.
 
رهبر جنبش انصار الله در عین حال به عربستان درباره حمله به تاسیسات نفتی این کشور هم هشدار داد و از وجود پهپادهایی خبر داد که این جنبش در اختیار دارد و در صورت لزوم اهدافی را در داخل خاک عربستان هدف قرار داد.
مؤکدا أیضا أن المنشئات النفطیة السعودیة من الیوم باتت فی مرمى صواریخنا

به نظر می‌رسد که جنگ در یمن وارد مرحله سرنوشت سازی شده است و ائتلاف متجاوزان به یمن در صورت تداوم جنگ باید به فکر پیامدهای ناشی از آن باشند چرا که تهدیدات رهبر انصار الله تنها یک موضع گیری عادی یا جنگ روانی نیست بلکه این تهدیدات از زبان رهبر جریان مقاومت یمن جاری می شود که  در صورت حمله متجاوزان ناگزیر به اجرای آن خواهد شد.

کشورهای متجاوز به یمن قبل از اینکه منطقه گریبانگیر جنگ فراگیری شود باید تلاش کنند که از طریق گفت‌وگو و راه حل سیاسی به این جنگ نابرابر خاتمه دهند زیرا پیامدهای آن قبل از هرچیزی در وهله اول دامن آنها را خواهد گرفت.
سخنان رهبر انصار الله در عین اینکه اقدامی بازدارنده برای مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی به این کشور تلقی می شود در عین حال می تواند نوعی اتمام حجت به متجاوزان باشد که در صورت هرگونه حماقت باید منتظر عواقب ناشی از آن باشند.

موضع گیری رهبر انصار الله در عین حال حامل یک پیام داخلی نیز بود که دشمنان ملت یمن روی اختلافات داخلی بین جریان‌هایی که علیه اشغالگری مبارزه می‌کنند (اختلاف افکنی بین جنبش انصار الله و حزب کنگره خلق به رهبری علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق)، حساب نکنند زیرا هدف اصلی این جریان‌ها تمرکز و مبارزه با دشمن مشترک است.
حسن رستمی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *