پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

یکی از مظاهر قوت ایمان پیغمبر(ص)/«آیه مباهله» اعلان جلالت مقام پنج تن آل عبا است

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 549483
شرکت‌ دادن علی و حسن و حسین و فاطمه زهرا ‎علیهم‌السلام‎ در مباهله که به تعیین و امر خداوند بود، دلیل بر این است که این چهار نور مقدس که با پیغمبر در مباهله حاضر شدند، شایسته‎ترین و گرامی‎ترین خلق نزد خدا بوده‎اند.
یکی از مظاهر قوت ایمان پیغمبر(ص)/«آیه مباهله» اعلان جلالت مقام پنج تن آل عبا است
به گزارش جهان نيوز، روز بیست و چهارم ذی‌الحجه، روز مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران است که نزد مسلمانان، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که گواه حقانیت و درستی دعوت پیامبر و عظمت شأن اهل بیت است، در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی اعمال مخصوصی برای این روز ذکر شده است:

- غسل
- روزه

- دو رکعت نماز؛ مانند نماز روز عید غدیر است، در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و 10 مرتبه سوره «توحید»، 10 مرتبه «آیة الکرسى» و 10 مرتبه سوره «قدر» خوانده مى‌شود و بهتر است، پیش از اذان ظهر ادا شود، همچنین روایت شده است که نمازگزار بعد از نماز 70مرتبه استغفار کند.

- دعای مخصوص این روز که به دعای مباهله معروف است و شبیه دعای سحر ماه رمضان می‌باشد.

- خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) و زیارت جامعه 

- احسان به فقرا و محرومان

*یکی از مظاهر قوت ایمان پیغمبر(ص)/«آیه مباهله» اعلان جلالت مقام پنج تن آل عبا است

 آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در کتاب «پرتوی از عظمت امام حسین(ع)» درباره روز مباهله اینچنین می‌نویسند:
«فَمَنْ حاجَّک فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْانَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه عَلَی الْکاذِبینَ»

از مظاهر و دلایل قوت ایمان پیغمبر(ص) به رسالتش داستان مباهله است، زیرا پیشنهاد مباهله از طرف آن حضرت اگر مؤمن به دعوت خود نبود، یک انتحار واقعی و دادن سند بطلان دعوت به دست دشمن بود؛ چون حال از دو قسم بیرون نبود، یا نفرین نصارای نجران در حق آن جناب مستجاب می‎شد، و یا آنکه نه نفرین نصاری و نه نفرین پیغمبر(ص) به آنها مستجاب می‎گشت که در هر دو صورت بطلان ادعای آن حضرت آشکار می‎گشت.

و هیچ خردمندی که مدعی نبوت باشد، چنین پیشنهادی نداده و سند بطلان دعوای خود را به دست مردم نخواهد داد مگر آنکه صد در صد اطمینان به استجابت دعای خود و هلاکت دشمن داشته باشد و پیغمبر اکرم(ص) چون یقین جزمی به صحت رسالت و استجابت دعای خود و نابودی دشمن در صورت مباهله داشت با کمال شجاعت و صراحت پیشنهاد مباهله داد.

شرکت‌دادن علی و حسن و حسین و فاطمه زهرا ‎علیهم‌السلام‎ در مباهله که به تعیین و امر خداوند بود نیز دلیل بر این است که این چهار نور مقدس که با پیغمبر در مباهله حاضر شدند، شایسته‎ترین و گرامی‎ترین خلق نزد خدا و عزیزترین همه نزد پیغمبر خدا بوده‎اند.

«آیه مباهله» اعلان جلالت مقام و تقرب خاص آنها به خداوند متعال است. جریان مباهله را مفسران بزرگ و محدثان و مورخان در کتاب‌های تفسیر و حدیث و تاریخ نقل کرده‎اند و از اینکه مصادر و مدارک آن را نشان بدهیم بی‎نیازیم. اما در عین حال چندین کتاب را نام می‎بریم تا هرکس خواست مراجعه کند:
تفسیر طبری، بیضاوی، نیشابوری، کشاف، الدرالمنثور، اسباب النزول واحدی، اکلیل سیوطی، مصابیح السنة، سنن ترمذی و کتب دیگر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *