سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۵
۱۷

پاسخی به یادداشت اخیر آقای زائری/ درباره انقلابی بودن و هزینه دادن

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۰
کد مطلب: 549464
به زبان ساده تر صرفن مطالبه گری درباره یک زندانی، انقلابی گری نیست، مطالبه گری برای "آزادی مطالبه" خودش انقلابی گری است.
پاسخی به یادداشت اخیر آقای زائری/ درباره انقلابی بودن و هزینه دادن
گروه سیاسی جهان نيوز، محسن مهدیان: حجت الاسلام زائری یادداشتی با عنوان انقلابی گری نوشتند و ضمن اشاره به برخی هزینه های انقلابی بودن، مثل عواقب انتقاد از قوه قضائیه درباره رضا شهابی و یا سرطان رجائی نوشتند که "با این هزینه ها و دردسرها نمی توان انقلابی بود و ترجیح می دهم به نماز و روزه ام برسم تا انقلابی باشم."

حقیقتن آقای زائری اشاره درستی به این هزینه ها داشتند و به حق انقلابی گری و نقد عدلیه و غیره، این روزها دردسر زاست. اما درباره نتیجه گیری ایشان که در نهایت به "افسردگی سیاسی" و "مومن سکولار" منجر می شود، چند نکته قابل توجه است.

یکم. نقد اول، سبک استدلالی جناب زائری است. این روش استدلال که از کنارهم قرار دادن چند مصداق صغروی، نتیجه گیری کبروی می کنند مسبوق به سابقه است. مثلا همیشه برای من عجیب بوده است که ایشان چطور از چند خبر مربوط به تخلفات مامورین گشت ارشاد به حذف گشت ارشاد می رسند؟ همیشه از خودم سوال کردم که آیا این سبک استدلال خودشان را قانع می کند؟ مثلا اگر در ثبت احوال هم تعدادی کارمند تخلف کردند، باید این سازمان را جمع کرد؟

مطلب اخیرشان نیز گرفتار همین روش استدلالی است. چطور ممکن است از برخی هزینه ها، به نفی انقلابی گری رسید؟ یعنی انقلابی گری را تنها در همین حوزه ها دیدند؟ اگر در برخی حوزه ها انقلابی گری پیش نرفت، انقلاب را باید کنار گذاشت و سر سجاده نشست؟

اما اشکال ایشان صرفن اینجا نیست.
 
دوم. آقای زائری چه برداشتی از انقلابی گری دارند؟ یعنی همه چیز استاندارد باشد تا ما به فعالیت انقلابی گری مان برسیم؟ انقلابی گری دقیقا چیست؟ انقلابی گری یعنی تلاش برای استمرار انقلاب. استمرار انقلاب یعنی رفع همین مشکلات. همین هزینه دادن خودش انقلابی گری است.  انقلابی گری این نیست که همه چیز سرجای خودش باشد تا ما شعار دهیم. انقلابی گری یعنی هزینه دهیم تا همه چیز جای خودش قرار بگیرد تا شعارها محقق شود.

به زبان ساده تر صرفن مطالبه گری درباره یک زندانی، انقلابی گری نیست، مطالبه گری برای "آزادی مطالبه" خودش انقلابی گری است.

البته این استدلال هم، همه حرف مان نیست.

سوم. اساسن چرا انقلابی هستیم؟ واقعن فکر کردیم انقلابی گری یک پروژه است که در دوره ای می توان انقلابی بود و در دوره ای دیگر می توان کنار گذاشت؟ از برادر زائری بیشتر از این توقع است.  بدون انقلابی گری هویتی نداریم. هویت ما از انقلاب است. مگر ممکن است کسی نام و کنیه اش را منکر شود؟ مگر ممکن است بگوید برخی روزها زائریم و برخی روزها نیستم؟

انقلابی هستیم چون انقلاب به ما همه چیز داده است؛ دین و معنویت و اخلاق و عدالت و غیره.

با همه کسری هایی که جناب زائری تنها گوشه ای از آنرا گفتند، بازهم کفه مثبت انقلاب با فاصله سنگین ترست. کمی با خودمان خلوت کنیم تا متوجه شویم، انقلابی گری ما شکر نعمت ماست و اگرنه انقلاب به انقلابی گری من و امثال من بی نیازست. ما انقلابی هستیم چون انقلابی نباشیم، نیستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم. نقدی عالی بود. دست مریزاد
افشین
Iran, Islamic Republic of
اگر اقایان مهدیان و زائری میخواهند حرفشان خریدار ی در قلب مردم نه سیاسیون داشته باشد باید بیلی بر دوش بگذارند زمینی را شخم بزنند اهن تنیده ای را تبدیل به جسم مورد نیاز جامعه کنند و در کنار این کارها لباس پیامبر را بر دوش بگذارند سپس اظهار نظر کنند تا حرفهایشان خریدار ماندگار داشته باشد
Iran, Islamic Republic of
امثال آقای زائری و نقویان و آقامیری و... به واسطه همین رد وبدل شدن اظهارنظرها بی جهت در فضای رسانه ای بولد شدند به نحوی که قرائتی سلیقه ای از دین را به خورد مخاطب میدن. آقای زائری بگن تا به حال چه کار انقلابی انجام دادن که حالا میخوان آن را کنار بگذارن؟! اساسا چه هزینه ای تا حالا دادن که به حالت کمرشکن رسیده و حالا میخوان از انقلابی گری استعفا بدن؟! البته شاید تئوریزه کردن اعتراض علیه مقابله با بدحجابی و دفاع غیرمستقیم از وضعیت وحشتناک بی حجابی در جامعه و زبانِ آنها را سر نظام و انقلاب و اسلام دراز کردن را ایشان از شاهکارهای انقلابی خود محسوب می کنند، ولی با مرور قوانین شرعی، عرفی، اخلاقی کشور میشود به واضح تشخیص داد که نظر دین این چیزی نیست که ایشان و آقای نقویان و آريالا میری و امثالهم میگن؛ این نوع ادبیات تساهل گرایانه آنها بیشتر باعث افزایش لایک های مخاطبین مربوطه خواهد شد تا پیشبرد اهداف انقلابی که همان اهداف اسلامی و دینی است.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
فقط لطف کنید به کسی که منتقد نیست و مشغول نماز و روزه هست سکولار نگید. این حرف عین تهمت است. شما ممکن است نتوانی چیزی را بیان کنی ولی قلبا از آن موضوع ناراضی باشی. از طرفی شما ممکن است فعال سیاسی به صورت خاص نباشی ولی در انتخابات و تظاهرات کشور اسلامی شرکت و در عرصه هایی به نظام خدمت کنی اما خودت را درگیر انتقاد و حواشی آن نکنی. چنین فردی مومن سکولار نیست. لطفا مطلب را تصحیح کنید
Iran, Islamic Republic of
فرمایش عزیزمون درسته .البته حتما سکولار بودن مفهوم خاص ومعنای خاص خودشو داره.ولی اینطورهم نیست که نتیجه یک رفتارسکولاریستی حتما از یک سکولار سر بزند."در مثل مناقشه نیست". مثلا بعضی وقتها دوستای جاهل یا غافل رفتاری رو از خودشون نشون میدن که دشمن هم توان انجامشو نداره
Iran, Islamic Republic of
بنده در گذشته نه چندان دور در مورد آقای ذائری و سخنانشون نقدی نوشتم
که آن زمان منعکس نشد

برخی از ما طلبه ها بیش از ذخیره معلوماتی و یا فراتر از حوصله و زمان هضم فکری ، می خواهیم وارد میدان تبلیغ و انجام تکلیف شویم
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بعضی از آقایان برای اینکه دیده و مطرح شوند جملاتی را به زبان می آورند بدون اینکه بررسی نمایند که صحبت آنها چه تاثیر سویی روی جامعه دارد.آقای زائری نیز هر از گاهی مطالبی را عنوان می کنند تا تیتر روزنامه ها و سایت ها شود
سقا
Iran, Islamic Republic of
کلا جناب آقای زاىری گاه وبیگاه نظرات شاذ ی ارائه می کنن مثلا درباره ی حجاب
Iran, Islamic Republic of
ایشان همیشه کلمه حق را می گویند و باطل از آن در می آید.
Iran, Islamic Republic of
آقای زائری مدتیست عقاید جدیدی را مطرح میفرمایند با مسیح علینژاد در مورد حجاب اجباری صحبت می کنند، گشت ارشاد را مطلقا زیر سوال می برند و...
امیدواریم قدری به دلنگرانی انقلابیون جوانی که نگران فاصله گرفتن ایشان از صفو ف خود هستند نیز توجه بفرمایند
عباس
Iran, Islamic Republic of
با عرض پوزش از حاج آقا که ارادت داریم خدمت شونخلاصه ازین جنس انقلابی ها هم کم نیستند.ازین بالاتر دوران دفاع مقدس بودند افرادی در جبهه های جنگ وقتی ماموریت سنگینتر خطرناکتر بهشون میدادی امتناع میکردند. زمانی که از نظر شرعی دستورات حضرت امام ره رو یاد آور میشدی درجواب میگفتند امام حضور در جبهه رو واجب دونستند نه اینکه مثلا کجای جبهه بودن را.
افشین
Iran, Islamic Republic of
وقتی شخصی مثل زائری عطای پرسش از قوه قضائیه را به لقایش میبخشد و هزینه انرا بسیار زیاد میداند از بقیه مردم نباید انتظاری داشت تا حرفی بزنند چه برسد به اینکنه بخواهند اعتراضی داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
با سلام وعرض ادب
منهم متن و یادداشت جناب زائری را مطالعه و خوانده بودم فارغ از اظهار نظر برداشتم بود تآمین معیشت از علل اصلی و نکته نظر ایشان بود .
پاسخگویی عالی و کامل و بسیار مرتبط بود خدا نگهدار هر دو عزیز باشد .
کاش سواد نویسنده عزیز اینقدر قد میداد که کلماتی مثل :صرفا و حقیقتا را اشتباها بصورت حقیقتن و صرفن ننویسند
Iran, Islamic Republic of
نویسنده فرد باسوادیست
به نظر بنده می خواسته بگوید :
تنوین جزو علایم زبان ما نیست
برای همین بایستی به شکلی بنگاریم که برای همه روشن باشد
از طرف دیگر علایم اعرابی مال جمله بندی کلام عربیست
و در استفاده از کلمات عربی به زبان دیگر ، بایستی ، ساختار آن زبان را به خود بگیرد
Iran, Islamic Republic of
انقلابی هستیم چون انقلاب به ما همه چیز داده است؛ دین و معنویت و اخلاق و عدالت و غیره.!!!!اینایی که می گی کجاست؟نکنه شما چشم غیب بین داری و بقیه ندارند؟
Iran, Islamic Republic of
ایشون چشمشون درست دیده
چیزی که برای همه قابل مشاهده و لمسه

انتقادات جای خود
اما تخریب نه
چشم بر واقعیات نورانی بستن نه

مواردی که می گوییم
منظور مطلق و کامل نیست
بلکه بالنسبه به طاغوت است
و این که اگر طاغوت تا کنون ادامه می یافت
...
برخی از ماها در جلساتی می نشینیم
که گویا وظیفه جز تضعیف نظام ، نفی مطلق کارکردهای آن ، آرزوی زمان طاغوت پهلوی ، گلستان بینی دنیای تاریک غرب ، توجیه ظلمات طاغوت و درشتنمایی ضعفهای جمهوری اسلامی و ...

(و اذا رایت الذین یخوضون فی ایاتنا فاعرض عنهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره و اما ینسینک الشیطان فلا تعقد بعد الذکری مع القوم الظالمین ):(و هنگامی که کسانی را که از روی تمسخر در آیات ما ( انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از آیات روشن و نشانه های عنایت برجسته الهی است ) گفتگومی کنند، می بینی از آنها دوری کن تا آنکه به سخنی دیگر بپردازند و اگر شیطان این مطلب را از یاد تو برد،پس وقتی بیادت آمد، برخیز و با آن قوم ستمگرمنشین )