جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
انسان مدرن و پدیده آیفون ۸

وسوسه سیب

پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 549313
وقتی صحبت از خرید گوشی‌ می‌شود چرا مردم به سراغ آیفون می‌روند؟ آیفون یک کالای گران‌قیمت است که مردم می‌توانند تجمل و سطح رفاه خود را با آن نشان دهند؛ حتی اگر سطح زندگی‌شان در آن حد هم نباشد.
وسوسه سیب
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان، تب استفاده از آیفون در جمعیت ایران وجود دارد؛ در اصل تب استفاده از وسایل تجملاتی و گران‌قیمت در ایران باب شده است؛ چراکه فرهنگ به رخ کشیدن در ایران وجود دارد. شاهد آن هستیم که افراد حاضر هستند حتی خود را وامدار کرده، زیر بار قرض بروند و خودشان را در سختی بیندازند اما کالای گران قیمت بخرند تا بتوانند آن را به رخ دیگران بکشند و خودنمایی کنند.  این موضوع چشم‌و هم‌چشمی و خرید کالای مدرن از گذشته وجود داشته است. در گذشته مردم تمامی دارایی خود را را می‌دادند و ماشین می‌خریدند و حالا هر چه دارند می‌دهند تا گوشی آنچنانی در دست داشته باشند؛ گوشی‌ای که شاید هرگز ندانند از امکانات آن به چه صورت استفاده ‌کنند.

وقتی صحبت از خرید گوشی‌ می‌شود چرا مردم به سراغ آیفون می‌روند؟ آیفون یک کالای گران‌قیمت است که مردم می‌توانند تجمل و سطح رفاه خود را با آن نشان دهند؛ حتی اگر سطح زندگی‌شان در آن حد هم نباشد. به هر حال افراد ترجیح می‌دهند اگر قرار است با قسط و قرض کالایی بخرند، کالایی باشد که در معرض دید است و مردم می‌توانند آن را ببینند؛ درست مثل اینکه خانه‌ای پر از وسایل عتیقه است که هرگز از آن استفاده نمی‌کنیم؛ اما دوست داریم در خانه داشته باشیم.  این فرهنگ غلط که مردم برای دیگران زندگی می‌کنند در کشور ما وجود دارد؛ فرهنگی که در غرب هیچ‌کس آن را انجام نمی‌دهد. در غرب هر کس هر وسیله‌ای که مورد نیازش باشد را می‌خرد نه اینکه وسیله‌ای بخرد که مارک معروفی داشته باشد یا اینکه قیمتش گران باشد.  متاسفانه در ایران مردم فکر می‌کنند اگر فلان شخص از فلان گوشی استفاده می‌کند پس او هم می‌تواند با خرید آن گوشی همان شخصیت را پیدا کند؛ در صورتی که کاش مردم به دنبال آن بودند که تحصیلات و فرهنگ‌شان را با افراد و شخصیت‌ها برابر کنند نه گوشی دست‌شان را. 

البته مردم ما اول باید فرهنگ استفاده از آیفون را داشته باشند؛ یعنی باید از تمامی امکانات و برنامه‌های آن به خوبی استفاده کنند نه اینکه از گوشی آیفون مانند یک گوشی معمولی استفاده ‌کنند. باید فرهنگ استفاده از آیفون در بین مردم وجود داشته باشد.  چشم‌و‌هم‌چشمی پدیده‌ای است که در جامعه وجود دارد. متاسفانه این فرهنگ غلط تیشه به ریشه جامعه زده و مردم را عقب انداخته است.

مردم برای اینکه در ظاهر تایید شوند آیفون به دست می‌گیرند؛ چراکه فکر می‌کنند با یک کالای گران‌قیمت درست قضاوت می‌شوند. این در حالی است که اگر فرهنگ درست زند‌گی کردن را داشته باشند و به این فکر کنند که علم و تحصیلات‌شان را بالا ببرند، قطعا وضعیت جامعه تغییر می‌کند.  مردم باید به سمت خودسازی بروند. باید به این سمت حرکت کنند که به جای اینکه بیش از سه میلیون پول خود را بدهند و گوشی آیفون بخرند، با آن پول به معلومات خود اضافه کنند، به سفر بروند و با این کار سطح زندگی خود را تغییر دهند.  شاید در نگاه اول خرید یک گوشی گران‌قیمت مشکلی نداشته باشد اما واقعیت این است که وقتی همه جامعه به این سمت حرکت ‌کنند، آن افرادی که وضعیت مالی خوبی ندارند، عقب‌مانده یا فقیر به نظر می‌آیند و مورد قضاوت اشتباه قرار می‌گیرند؛ یعنی افراد با ترویج فرهنگ غلط باعث می‌شوند که جامعه دیگران را اشتباهی قضاوت کنند.  متاسفانه در کشور ما پولی که به سختی در می‌آید به راحتی خرج می‌شود، همین موضوع است که باعث می‌شود افراد جامعه افسرده و ناراحت باشند، چراکه درآمد یک یا حتی چند ماه خود را برای یک فرهنگ اشتباه خرج کرده و بعد بقیه ماه را به سختی سپری می‌کنند.

مردم باید به جای اینکه به فکر خرید آیفون باشند و فکر کنند که این کالا می‌تواند درجه اجتماعی‌شان را بالا ببرد به فکر این باشند که فرهنگ و نگاه خود را ارتقا دهند.
شیءگشتگی انسان مدرن هبوط می‌کنیم
 
اگر سیب را گاز بزنیم
چرا آیفون می‌خریم؟ هر یک از ما تلاش می‌کنیم در دوران زندگی و حیات خود شمار زیادی از اشیا را تصاحب کنیم و پیرامون خود گرد آوریم؛ مهم‌ترین دلیل این کار «نیاز» ماست. این اشیا طبیعتا برای برطرف کردن نیازها و تسهیل زندگی ما تهیه می‌شوند. در اینجا سوال دیگری مطرح می‌شود و آن اینکه «نیاز» ما چیست؟ در پاسخ به این سوال احتمالا می‌توانیم از دو نوع نیاز نام ببریم؛ یکی نیاز‌های اولیه و اساسی که نقش فعال در تسهیل زندگی ما دارند و دیگری نیاز‌های ثانویه و برساخته اجتماعی که شاید در تسهیل زندگی نقش چندانی نداشته باشند اما همچنان ما خود را به آنها نیازمند می‌بینیم. بازگردیم به سوال اول؛ چرا آیفون می‌خریم؟ آیفون کدام نیاز ما را برطرف می‌کند؟ احتمالا پاسخ ما این است که آیفون پاسخگوی نیاز به ارتباط تلفنی و مجازی ماست. اما سوال اینجاست که آیا این نیاز را دیگر گوشی‌های همراه برطرف نمی‌کنند؟

پرواضح است که مشابه گزینه‌هایی که آیفون ارائه می‌دهد توسط دیگر شرکت‌های تولید‌کننده تلفن همراه نیز ارائه می‌شود، اما باز ما آیفون می‌خریم. سودی که شرکت اپل از فروش آیفون می‌برد نسبت به دیگر شرکت‌های تولید‌کننده تلفن همراه بسیار بیشتر است و این یعنی شرکت اپل به نسبت هزینه‌ای که بابت آیفون دریافت می‌کند آپشن (گزینه) ارائه نمی‌دهد! پس ما چرا آیفون می‌خریم؟ شرکت اپل با آیفون چه چیزی را به مشتری ارائه می‌دهد که بابت آن هزینه بیشتر دریافت می‌کند؟ شرکت اپل موفق شده چون برخی شرکت‌های دیگر جهان سرمایه‌داری به کالای خود ارزش‌افزوده دهد. اپل موفق‌ شده با تبلیغات، تصویری برساخته از کالای خود ارائه دهد که خریدار با تصاحب آن احساس «شأن» و «منزلت» کند.

اپل موفق شده چنان کند که مشتری این نیاز را احساس کند که بخشی از هویت خود را با خرید آیفون می‌باید و می‌تواند به دیگران معرفی کند. این همان کاری است که نظام سرمایه‌داری با انسان می‌کند؛ نظام سرمایه‌داری تعریف انسان از خود و هویت خود را تقلیل می‌دهد به تصاحب مجموعه‌ای از اشیای «برند» تا سود بیشتر به دست آورد. آدمیان در جهان سرمایه‌داری با اشیای خریداری‌شده‌شان خود را تعریف می‌کنند: «من همانم که آیفون 8 دارم.» «من همانم که نایک و آدیداس می‌پوشم.» «من همانم که تیسوت، لونژین و امگا به دست می‌بندم» و « من همانم که اسپای به چشم می‌زنم» و چیزی جز اینها نیستم و اینها نباشد «من» معنای خود را از دست می‌دهد.

ژان بودریار در کتاب «نظام اشیا» - که حاصل مشاهدات چند ماهه او از رفتار مردم مدرن در فروشگاه‌های بزرگ است - این وضعیت را به خوبی توضیح می‌دهد. بودریار در این کتاب که به فارسی نیز ترجمه شده، تلاش کرده است یک صورت‌بندی علمی برای این وضعیت ارائه دهد. وی بر این اساس که اشیا هر یک در حکم یک نشانه‌اند، بر این باور است که آنها معنای خود را از نظام منسجم نشانه‌ها کسب می‌کنند. به اعتقاد بودریار در این کتاب، کاربرد هر یک از اشیا تعیین‌کننده‌ نقش و مفهوم‌شان نیست، بلکه با نگرشی عمیق‌تر درخواهیم یافت که اشیا برای ما منزلت و پرستیژ به همراه می‌آورند یا عقده‌های روانی سرکوب‌شده‌مان را تسکین می‌دهند.

در واقع، اشیا نمایانگر طبقه اجتماعی افراد و نیز جایگزینی برای فقدان و غیبت روابط عاطفی و احساسی در زندگی هستند. حال سوال اینجاست که چرا نظام سرمایه‌داری به واسطه «تبلیغات» با انسان چنین می‌کند و تعریف او را از خود به کالاهایی که خریداری کرده فرو می‌کاهد. بودریار به این سوال نیز پاسخ می‌دهد و معتقد است نظام سرمایه‌داری در کنار تولید برای بقا باید نظام مصرف را نیز داشته باشد و مدیریت کند که حاصل آن می‌شود نظام اشیا و نه نظام انسان‌ها؛ در این وضعیت این اشیا هستند که انسان را تعریف می‌کنند نه اینکه این انسان باشد که از اشیا استفاده کند. فرد دیگری که این وضعیت را صورت‌بندی نظری کرده و توضیح می‌دهد؛ لوکاچ، نظریه‌پرداز مجارستانی است که از این وضعیت با عنوان شیء‌گشتگی یاد می‌کند؛ فرآیند و وضعیتی که در نظام سرمایه‌داری برای انسان به وقوع می‌پیوندد که به موجب آن نظام سرمایه‌داری، انسان را به حد اشیایی منفعل یا کالاهای بازاری فرو می‌کاهد و از ایشان، انسان‌زدایی می‌کند.

این دومی البته از آنچه  بودریار می‌گوید کمی بدتر است، چراکه در آن انسان نیز شیئی می‌شود قابل خرید و فروش. این وضعیت شاید همان گناه اول باشد، «نظام اشیا» و «شی‌ءگشتگی» شاید همان سیبی باشند که آدم با گاز زدن آن از بهشت برین الهی رانده می‌شود و از مقام انسانیت به شیء‌بودگی هبوط می‌کند.

بررسی یک استقبال
زلزله‌های اقتصادی اپل در آمریکا
بازار تلفن‌های هوشمند با چنان سرعتی تغییر می‌کند که اتکا به هیچ‌آماری ممکن نیست، هر پرچم‌دار جدیدی که به بازار عرضه می‌شود می‌تواند کاربران مصرف‌زده آمریکایی را هل بدهد که گوشی جدید و سیستم ‌عامل جدیدی را تست کنند. این امر را می‌توان به وضوح در سال گذشته دید، آمارها حاکی است که تقریبا یک‌سوم آمریکایی‌ها در سال گذشته کاربر آیفون شده‌اند. این امر زمانی اتفاق افتاد که شرکت اپل، گوشی جدید خود را به بازار ارائه کرد و توانست بازار اندروید را تصاحب کند.


 تعداد دارندگان اپل
شرکت «کنترورلد پنل» (Kantar Worldpanel) یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بررسی وضعیت بازار از افزایش فروش گوشی‌های اپل در بازار آمریکا خبر داد و نوشت: «آمارها نشان می‌دهد 42 درصد از گوشی‌های فروخته‌شده در بازار آمریکا از نوامبر 2016 تا ژانویه سال جاری تولیدات اپل بوده است.»

به گزارش این موسسه پژوهشی، در حالی که اندروید در کشور‌های آسیا، خاورمیانه و اروپا، با گسترش فعالیت‌ها همراه بوده و موفقیت چشمگیری را داشت، بازار آمریکا تحت سلطه آیفون درآمد که حاکی از رشد 5.8 درصد نسبت به سال قبل بوده است. دو گوشی iPhone 7 و iphone7+ در ماه می‌ سال میلادی جاری بیشترین فروش را در آمریکا داشته‌اند، یعنی 20.1 درصد از فروش کل گوشی‌های بازار آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند.  


 مقایسه بازار اپل و اندروید
با وجود این، اما گوشی‌های جدید شرکت اپل در خارج از کشور آمریکا با استقبال متناقضی روبه‌رو شده‌اند، در کشور آلمان، سهم iOS با کاهش 2.5 درصدی به 15 درصد رسید و این رقم برای کشور چین، برابر 14.2 درصد (نسبت به 18.7 درصد پیشین) است. آیفون 7 و 7 پلاس همچنان پرفروش‌ترین موبایل‌های سپتامبر بریتانیا به شمار می‌روند و ضمنا با توجه به سهم 8.5 درصد آیفون SE (در برابر سهم 3.5 درصدی در ایالات متحده) ظاهرا انگلیسی هنوز به موبایل کوچک اپل تمایل دارند.

هرچند با همین میزان استقبال، اپل توانست به اولین شرکت تجاری در آمریکا تبدیل شود که ارزش مادی آن در بازار از مرز 800 میلیارد دلار گذر کرد، بیزینس اینسایدر در این باره نوشت: «اپل دو سال قبل رکورد 700 میلیارد دلار را پشت سرگذاشته بود و این موفقیت جدید می‌تواند ناشی از استقبال مردم از مدل‌های مختلف گوشی آیفون باشد. درآمد اپل از محل فروش آیفون در آمریکا و دیگر نقاط جهان افزایش چشمگیری داشته است. دیگر تولیدات اپل مانند رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌های این شرکت اگر چه محبوبیت قابل توجهی دارند، به اندازه گوشی‌های آیفون پرفروش نیستند. این دستاورد جدید به آن معناست که ارزش اقتصادی اپل از 45 ایالت آمریکا بیشتر است و تنها ایالت‌های ایلینویز، فلوریدا، نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا اقتصادهایی بزرگ‌تر و ارزشمندتر از اپل دارند.»  سوال مهم این است که آیا اپل می‌تواند جایگاهی را که توانسته در سال گذشته کسب کند، حفظ کند؟

وضعیت گوشی‌های جدید اپل
 آیفون 8 بدون مانع در ایران
ساعت 21:30 ، 21 شهریور شرکت اپل یک مدل جدید موبایل خود را با نام‌های آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون اکس را به بازار با قیمت‌های 699 دلار برای مدل 8، 799 دلار برای مدل 8 پلاس و 999 دلار برای مدل اکس عرضه کرد. با رونمایی این گوشی باید شاهد حضور آن در بازار ایران از یک ماه آینده باشیم و مطمئنا باز هم قیمت نجومی و نوبرانه آن سروصدا به پا خواهد کرد.

زمانی که شرکت اپل مدل آیفون 7 خود را به بازار عرضه کرد، شاهد قیمت نوبرانه هشت تا 9 میلیونی این گوشی در بازار داخلی بودیم که البته بعد از مدت کوتاهی حباب این قیمت شکست و این گوشی در محدود سه تا سه میلیون و پانصد هزار تومانی برای نسخه‌های مختلف آن به فروش رسید و در این قیمت به ثبات رسید.

بر اساس یک آمار غیررسمی هم‌اکنون چیزی حدود هفت میلیون آیفون فعال در کشور وجود دارد که در مقایسه با حضور بیش از 40 میلیون گوشی هوشمند در ایران رقم قابل توجهی است و تقریبا می‌توان مبتنی‌بر آمارهای غیررسمی بیش از 90 درصد آن را قاچاق دانست. قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اسفند سال گذشته در یک نشست خبری گفت تاکنون 23 شرکت در ایران اقدام به ثبت سفارش این برند گوشی کرده‌اند. اما ابهامات موجود در طرح ریجستری موبایل که قرار است از 28 مهر اجرایی شود، سرنوشت استفاده از آیفون 8 را در بازار ایران بسیار مبهم کرده بود که طی صحبتی که با حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد این ابهام نیز برطرف شد.

مطابق آنچه قبلا از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام شده است، پس از اجرای طرح ریجستری موبایل، همه گوشی‌های جدیدی که IMEI آنها در سامانه وزارت صنعت ثبت نشده باشد، قاچاق تلقی می‌شود و در شبکه اپراتورهای موبایل قابل استفاده نخواهد بود. به عبارت دیگر سیم‌کارت اپراتورهای تلفن همراه از 28 مهر امسال به گوشی‌های قاچاق سرویس نمی‌دهند تا با این اقدام حجم قاچاق گوشی تلفن همراه که طبق اعلام سید محمود سفار ،رئیس انجمن واردکنندگان موبایل هم‌اکنون روزانه 30 تا 35 هزار گوشی تلفن همراه است، به صفر برسد.

از سوی دیگر داشتن نمایندگی رسمی در راستای حمایت از مصرف‌کننده برای اجرای خدمات پس از فروش به مشتریان ایرانی پس از طرح رجیستری الزامی اعلام شد، ولی طی صحبتی که با دهقانی‌نیا شد وی از بازنگری در آیین‌نامه‌های موجود خبر داد و اعلام کرد تاکنون گوشی‌های تلفن همراه آیفونی توسط شرکت‌های دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌پذیرفت و مطابق آیین‌نامه قبلی گوشی‌های موجود در بازار شرکت‌های تولید‌کننده تلفن همراهی که نمایندگی رسمی در ایران نداشته باشند، قاچاق محسوب می‌شد. دولت آمریکا ارائه خدمات شرکت‌های تابعه خود به ایران را منع کرده است و از آنجا که شرکت اپل به دلیل ممانعت دولت آمریکا امکان ارائه نمایندگی رسمی در ایران را نداشته، با تغییر آیین‌نامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگانی که امکان ایجاد سامانه خدمات پس از فروش و دادن گارانتی به مشتریان را داشته باشند، مجوز رسمی واردات اعطا می‌کند و تاکنون حدود 20 شرکت توانسته‌اند این مجوز را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کنند و گوشی‌های وارداتی آنها، قاچاق محسوب نشده و پس از طرح رجیستری اپراتورها به آنها خدمات ارائه می‌کنند.

با این حال به نظر می‌رسد مانعی برای حضور آیفون‌های جدید در بازار ایران نباشد و تنها محدودیت موجود عدم ارائه سرویس به برنامه‌های ایرانی توسط اپل‌استور است که نیاز به پیگیری حقوقی بین‌المللی از سوی مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور خارجه برای رفع این تحریم دارد.

به بهانه یک رونمایی
دانشجویان چرا  آیفون به دست می‌شوند؟
از رواج گوشی‌‌های تلفن همراه در ایران قریب 24 سال می‌گذرد و به عبارتی، سال 72 بود که اولین تجهیزات موبایل وارد ایران شد. در آن سال‌ها، افراد انگشت‌شماری را می‌شد گوشی به دست پیدا کرد. اما حدود یک دهه به طول انجامید تا این دستگاه ارتباطی بتواند جای خود را در جامعه ایرانی باز کند. در سال‌های ابتدایی فعالیت تلفن همراه در دنیا، «نوکیا» غول کمپانی‌های تولید موبایل در دنیا به شمار می‌رفت و جدیدترین گوشی‌ها را در دنیا عرضه می‌کرد. اما رفته‌رفته با رشد سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی، رقبای نوکیا زیاد شدند.

 آیفون 10 ساله شد
10 سال از روی کار آمدن گوشی‌های آیفون شرکت اپل در دنیا می‌گذرد و اولین آیفون در سال 2007 میلادی رونمایی شد. این شرکت تقریبا هر ساله یک گوشی جدید معرفی کرد تا از این طریق بتواند نیاز کاربران خود را با توجه به پیشرفت فناوری برآورده کند. شرکت اپل در سال 2011 با درآمد سالانه بیش از 60 میلیارد دلار توانست لقب بزرگ‌ترین شرکت فناوری دنیا را از آن خود کند. این شرکت همچنین با کسب ارزش 621 میلیون دلاری، به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت در طول تاریخ شناخته شد. گوشی‌های آیفون در میان سایر گوشی‌ها از چنان محبوبیتی برخوردارند که تقریبا چند روز قبل از عرضه جدیدترین نسخه آن، کاربران در صف‌های طولانی برای گرفتن آیفون جدید می‌ایستند. این کمپانی بعد از گذشت 10 سال از رونمایی اولین گوشی آیفون، دو روز پیش در 12 سپتامبر برابر با 21 شهریور، جدیدترین نسخه گوشی آیفون خود را در سه مدل ادیشن، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس رونمایی کرد و به انتظارها پایان داد.

 تب آیفون
مانند هر ماجرای دیگری که مدتی در یک جامعه باب می‌شود و افراد زیادی نسبت به آن گرایش پیدا می‌کنند، گوشی آیفون هم گاهی با چنین روندی مواجه می‌شود. اگر تا یک دهه قبل گوشی تلفن همراه را تنها در دست عده‌ای مشاهده می‌کردیم، در سال‌های اخیر موبایل به حدی رواج پیدا کرده که دیدن فردی بدون گوشی شاید کمی عجیب به نظر برسد. در سال‌های اخیر، روند سنی کاربران گوشی تلفن همراه به‌شدت کاهش یافته و به مرور به سنین نوجوانی و کودکی نزول کرده است. اما هنوز هم دانشجویان و جوانان رده نخست کاربران گوشی‌های تلفن همراه را در ایران و جهان به خود اختصاص می‌دهند. یکی دیگر از غول‌های گوشی‌های تلفن همراه در دنیا سامسونگ است که اولین گوشی موبایل خود را سال 1988 روانه بازار کرد.

با وجود اینکه سامسونگ ید طولایی در تولید گوشی‌های تلفن همراه دارد، اما آیفون گوی سبقت را در جذب کاربر از سامسونگ ربوده و در همان بدو ورود، توانسته است طرفداران زیادی را به خود جلب کند. در ابتدا که گوشی‌های سامسونگ با سیستم‌عامل اندروید معرفی شد، به دلیل نقص‌هایی که داشت، نارضایتی‌هایی را در کاربران خود ایجاد کرد. با روی کار آمدن گوشی‌های آیفون که مجهز به سیستم‌عامل iOS بودند، بسیاری از کاربران اندرویدی، iOS را ترجیح دادند و به خرید گوشی‌های آیفون روی آوردند. گرایش بیشتر جوانان و دانشجویان ایرانی به خرید آیفون در حالی است که گوشی‌های اپل قیمتی به مراتب بالاتر نسبت به جدیدترین نسخه‌های سایر برندهای گوشی تلفن همراه در دنیا دارند اما عده‌ای از کاربران حاضرند به هر قیمتی گوشی آیفون داشته باشند و حتی هر ساله با معرفی نسخه جدید، آن را از آن خود کنند.

به عبارتی علاوه‌بر اینکه با فناوری پیش می‌روند، تصور می‌کنند در دست داشتن گوشی آیفون برایشان ارج و قرب و کلاس می‌آورد. در واقع، یکی از دلایل عمده گرایش به آیفون به‌ویژه در قشر جوان و دانشجو، این مساله است که به نوعی می‌خواهند در مقابل دوستان خود کم نیاورند. اما اگر بخواهیم از نظر فنی گوشی‌های اپل را بررسی کنیم، باید به کیفیت بالای این گوشی‌ها اشاره کرد؛ به‌طوری که این گوشی‌ها با حساسیت بالایی طراحی و ساخته می‌شوند و کاربر می‌تواند هر آنچه از یک گوشی هوشمند انتظار دارد، در یک گوشی آیفون بیابد. در گوشی‌های آیفون، هماهنگی بالایی بین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای این سیستم‌عامل وجود دارد که همین امر، قدرت و عملکرد این گوشی‌ها را بالا برده است. از دیگر مزایای آیفون، کیفیت بسیار بالای دوربین آن است.

این گوشی صرف‌نظر از پیکسل و اعداد و ارقام توانسته تصاویر دلخواه را با کیفیت بالایی در اختیار کاربران خود قرار دهد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آیفون می‌توان به جنبه امنیتی آن اشاره کرد. آیفون اولین گوشی تلفن همراهی است که با قابلیت حسگر اثر انگشت روانه بازار شد و به دلیل دقت و امنیت بالایی که داشت، به سرعت جلب توجه کرد. این مزیت تقریبا یک سال است که در گوشی‌های اندروید سامسونگ خودنمایی می‌کند. اما با تمام این اوصاف، مهم‌ترین نکته‌ای که آیفون را به پرکاربرترین گوشی‌های دنیا تبدیل کرده، اعتمادبه‌نفسی است که استفاده از آن در کاربران ایجاد می‌کند. بنابراین بسیاری از کاربران با خرید گوشی‌های آیفون به دنبال پرستیژ اجتماعی هستند که این امر به‌ویژه در میان جوانان و دانشجویان از اهمیت بالاتری برخوردار است که به تایید همسالان و دوستان خود توجه زیادی می‌کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *