شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تشدید فشار امریکا بر اروپا برای الحاقیه به برجام

پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 549264
‌دولت امریکا در نبود زمینه مساعد برای لغو برجام، فشار خود را بر دولت‌های اروپایی تشدید کرده تا مذاکراتی را برای افزودن یک الحاقیه به برجام شروع کنند.
تشدید فشار امریکا بر اروپا برای الحاقیه به برجام
به گزارش جهان نيوز؛ دولت امریکا در نبود زمینه مساعد برای لغو برجام، فشار خود را بر دولت‌های اروپایی تشدید کرده تا مذاکراتی را برای افزودن یک الحاقیه به برجام شروع کنند. همزمان رویترز از قول مقام‌های آگاه امریکایی نوشته که اسرائیل و عربستان خواستار ماندن دولت دونالد ترامپ در توافق هسته‌ای هستند.
 
منابع مطلع به بلومبرگ گفته‌اند رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا با همتایان اروپایی خود در حال رایزنی است تا راهی به منظور نگه داشتن محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران بعد از 2025 و 2030 اعمال کند. مقام‌های امریکایی می‌گویند نگرانند بعد از این دو سال که محدودیت برنامه هسته‌ای ایران کاهش یافته و نهایتاً برداشته می‌شود، ایران بتواند برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد. دونالد ترامپ ابتدا گزینه لغو برجام را در نظر داشت ولی وزیر خارجه و دیگر مقامات ارشد دولت سعی دارند او را متقاعد کنند به دلیل ارزیابی‌های گسترده درباره پایبندی ایران به برجام، باقی ماندن در توافق در نهایت بهتر از ترک کردن آن است. گزینه جایگزین آنها، شروع مذاکرات مجدد برای تعدیل برجام بود که ظاهراً این گزینه نیز با مخالفت کشورهای اروپایی روبه‌رو شده و حالا به جای بازگشایی مجدد پرونده توافق هسته‌ای، امریکایی‌ها تلاش می‌کنند طرف‌های اروپایی را متقاعد کنند مذاکراتی جداگانه برای دستیابی به مجموعه‌ای از توافقات با هدف محدود کردن دسترسی ایران به فناوری موشک بالستیک و غنی‌سازی اورانیوم بعد از پایان انقضای محدودیت‌ها در سال 2025 را شروع کنند.
 
به گفته منابع مطلع، دیپلمات‌های امریکایی به مقامات اروپایی رجوع کرده‌اند تا ببینند آیا آنها به امریکا در درخواست برای تمدید محدودیت‌های اعمال شده بر غنی‌سازی اورانیوم می‌پیوندند یا نه. بر اساس گزارش بلومبرگ یک مقام اروپایی از سفر یک تیم امریکایی به اروپا خبر داده ولی گفته هدف این سفر صرفاً رد و بدل کردن دیدگاه‌هاست و تاکنون هیچ توافقی در جریان این سفر صورت نگرفته است. همزمان دولت امریکا در تلاش است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای تشدید بازرسی‌ها از ایران تحت فشار بگذارد. هیتر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: ما همچنان به آژانس بین‌المللی نگاه می‌کنیم تا به بازرسی‌ها و نظارت و راستی‌آزمایی تمامی تعهدات هسته‌ای ایران در توافق هسته‌ای ادامه دهد. وی مدعی شد: ما معتقدیم ایران به روح برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پایبند نیست، زیرا توافق برجام خواستار صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. بر این باوریم ایران به آن پایبند نیست و کاملاً معتقدیم آنها به روح توافق عمل نمی‌کنند. بازبینی سیاست‌هایمان سخت اما همچنان در حال انجام است، بنابراین من در حال حاضر نمی‌توانم پیش‌بینی‌ای در این زمینه داشته باشم.

 تل‌آویو هم به دنبال تعدیل برجام
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اولین بار به جای حمایت از لغو برجام، از امکان تغییر در آن سخن گفته است. بنیامین نتانیاهو در نخستین روز از سفر چهار روزه‌ خود به کشورهای امریکای لاتین، در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین، بار دیگر توافق اتمی بین‌المللی با ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را «توافقی بد» خواند ولی در کنار گزینه «لغو» از گزینه «تغییر» نیز سخن گفت. نتانیاهو گفته برجام باید «یا تغییر کند یا لغو شود». رویترز با اشاره به مخالفت ترامپ با توافق هسته‌ای ایران نوشته است: «مقام‌های آگاه می‌گویند اکثر دستیاران امنیت ملی ترامپ از ماندن (امریکا) در این توافق حمایت می‌کنند. موضع اسرائیل و عربستان سعودی هم به‌رغم ملاحظاتی که درباره پایبندی ایران به توافق دارند، همین است.» یک مقام امریکایی گفت: «مسئله اصلی برای ما این بود که رئیس‌جمهور را متقاعد کنیم این توافق را لغو نکند اما او مخالفت‌های شدیدی در این باره داشت. نیکی هیلی (نماینده امریکا در سازمان ملل) هم از این موضع حمایت می‌کرد. آنها معتقد بودند باید در برابر ایران، تهاجمی‌تر عمل کنند.»
 
منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *