کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار بهزیستی درباره اعتیاد کودکان

22 شهريور 1396 ساعت 18:04

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:علی رغم آنکه بیشتر ین ماده مصرفی معتادان، «تریاک» است اما شاهد رشد روز افزون مصرف مواد صنعتی و روانگردان در کشور هستیم این درحالیست که مصرف همزمان چند ماده نیز از دیگر هشدارهای پیمایش شیوع شناسی اعتیاد است.


به گزارش جهان نیوز، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، در یازدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد که در محل سالن همایش‌های رازی در حال برگزازی است گفت: اعتیاد زنان در جامعه، شتاب گرفته است؛ به طوریکه در گروه سنی 15 تا 29 سال به ازای هر 6.6 مرد ، یک زن معتاد و در گروه سنی 30 تا 44 سال به ازای هر 15.7 مرد، یک زن و در گروه سنی 45 تا 64 سال، 16.6 زن معتاد وجود دارد.

وی در ادامه با بیان آنکه همچنین همزمان شاهد گرفتار شدن کودکان در دام اعتیاد هستیم ادامه داد: امروز با توجه به سبک زندگی و تحولات فناوری، شاهد رشد آسیب های اجتماعی هستیم اما افزایش قابل توجه تعداد کودکان کار و خیابان، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، مفاسد اخلاقی، طلاق و حاشیه نشینی و...همه محصول معضل اعتیاد هستند و در واقع می توان گفت که وقوع کلیه جرائم بزرگ و کوچک و گرایش افراد به بزهکاری در نتیجه گسترش معضل اعتیاد اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه طبق نظر سنجی‌های انجام شده، 90 درصد مردم، اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی کشور می دانند گفت: اعتیاد، هویت و وظیفه‌مندی فرد را تحت تاثیر قرار داده و اختلالات روحی و روانی را تشدید می کند و اثر هم افزایی در بروز جرائم کوچک و بزرگ و شیوع آسیب‌هایی مانند طلاق دارد.

4.5 درصد 15 تا 64 ساله‌ها مواد مخدر مصرف می‌کنند

وی همچنین به پیمایش شیوع شناسی اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: این پیمایش هشدارهایی به ما می‌دهد؛ به طوریکه براساس این پیمایش، 4.5 درصد جمعیت 15 تا 64 سال کشور دچار مصرف مواد مخدر هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: مصرف چندگانه مواد مخدر در میان معتادان کشور، به ویژه مصرف کنندگانی که از اعتیاد آن ها سال ها می گذرد مسأله دیگری است که با رشد قابل توجه و نگران کننده ای همراه است.

وی افزود: رشد و تنوع آسیب‌های اجتماعی تنها مختص به کشور ایران نیست و افزایش معضلاتی چون اعتیاد در بسیاری از جوامع پیشرفته حتی در کشورهایی که جهان سوم نیستند نیز در حال وقوع است.

بندپی هم چنین گفت:در حال حاضر سازمان بهزیستی، کار خود را با 22 هزار کارشناس زبده و خبره در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد دنبال می کند و این کارشناسان با نگاه پیشگیرانه و اجتماع محور فعالیت خود را در این حوزه ادامه می دهند.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد نیز به عنوان شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی، نقش قابل توجهی را در کاهش آسیب های اجتماعی ایفا می کنند. باید بپذیریم که معضل اعتیاد، به عنوان یک معضل اجتماعی تنها با رویکردی تحت عنوان گفتمان اجتماعی و اجتماع مدارانه قابل حل خواهد بود و معضلات اجتماعی با مشارکت اجتماعی مردم در قالب سازمان های مردم نهاد کاهش می یابد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: متاسفانه یافته‌های علمی ما هنوز به صورت جدی در حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی مورد استفاده قرار نمی گیرد و از سویی دانشجویان و افرادی هم که در رشته‌های مرتبط در این حوزه تحصیل می کنند نیز به صورت مستقیم خود را در معرض حضور در بطن آسیب قرار نمی دهند. بیشتر افراد برای ارتقاء خود و کسب مدرک در این زمینه ورود می کنند.

بندپی تاکید کرد: برای رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی با نگاه علمی، باید یک پیوند اساسی میان دانشگاه و اجتماع ایجاد شود. زیرا معضلی چون اعتیاد یک معضل اجتماعی به شمار می رود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: بهزیستی با ۵۰۰۰ تیم فعال با رویکرد اجتماع محور و ارایه خدمات تسهیل گری با حضور افرادی در قالب تسهیل گران اجتماعی، ارائه کتابچه، بروشور و همچنین ارائه الگوهای پیشگیرانه برای گروه‌های پرخطر مثل سربازان و کودکان، اجرای طرح های پیشگیری به صورت خانه به خانه در صدد کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است.

بندپی ادامه داد: در حال حاضر مراکز TC که در رابطه با حل معضل اعتیاد با رویکرد اجتماع محور فعالیت می کنند، نسبت به کمپ‌های ترک اعتیاد، مراکز اقامتی، مراکز ارائه خدمات سرپایی، مراکزی به مراتب موفق تری هستند و این موفقیت به شیوه درمانی متفاوت یعنی درمان اجتماع محور مربوط است.

وی افزود: بهزیستی نسبت به احیای دوباره مراکز TC که با مداخله به هنگام و رویکردی اجتماعی و علمی، فعالیت می کنند و در ۱۰ سال گذشته به فراموشی سپرده شده بودند اقدام کرد و خوشبختانه تاکنون نتایج خوبی در این مراکز در خصوص حل معضل اعتیاد به دست آمده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: با افزایش چشمگیر درصد زنان مصرف کننده، بهزیستی طی جلسات مستمر با قوه قضائیه به این نتیجه رسید که به معتادان باید با دیدی بیمارگونه نگریست و از نگاه مجرم گونه به آن ها پرهیز کرد.

بندپی در پایان گفت: بر اساس جلسات مشترک با قوه قضائیه، طرح اجتماع محور با هدف درمان معتادان متجاهر و سخت در دسترس در حال حاضر اجرا و نتایج قابل قبولی در بر داشته است و این طرح هم اکنون به صورت پایلوت در 6 استان کشور اجرا می شود.

منبع:ایسنا


کد مطلب: 549233

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/549233/هشدار-بهزیستی-درباره-اعتیاد-کودکان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com