کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رانت ویژه میلیاردی در بازار فولاد

22 شهريور 1396 ساعت 16:49

اختلاف قیمت حدود ۶۰۰ تومانی در فروش مواد اولیه و محصول نهایی فولاد رانت حدود ۴۰۰ تومانی را در فروش هر کیلو ورق ایجاد کرده است.


به گزارش جهان نیوزبه نقل ازتسنیم، در حال حاضر کارخانه‌های فولاد مبارکه ، فولاد گیلان و فولاد نورد اهواز اقدام به تولید ورق‌های کلاف گرم با ضخامت کمتر از 6 میلیمتر می‌کنند که عمده مصارف این ورق ها در صنعت پروفیل است. همچنین در بخش تولید ورق های فولادی ضخامت بالای 6 میلیمتر هم که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد کارخانه‌های فولاد کاویان، فولاد اکسین خوزستان و مبارکه مشغول فعالیت هستند.

در ماه‌های اخیر در بازار فروش محصولات فولادی اختلاف قیمت بالایی در مواد اولیه و محصول نهایی به وجود آمده است که این موضوع باعث نگرانی واحدهای تولیدی فولاد شده است.

به اعتقاد فعالان بازار فولاد در بخش ورق های فولادی اصولاً اختلاف قیمت مواد اولیه و محصول نهایی باید حدود 10 درصد باشد اما امروز برخی عرضه کنندگان مواد اولیه برای کمک و یا براساس برنامه هایی که برای مابقی فعالان بازار فولاد مشخص نیست اختلاف قیمت مواد اولیه و محصول نهایی را به محدوده 550 تا 600 تومان رسانده‌اند که همین امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان فولاد به وجود آورده است. در حالی که این اختلاف قیمت باید حداکثر 200 تومان باشد و مشخص نیست سود 400 تومانی مابقی نصیب چه کسانی می شود.

در حال حاضر برخی واحدهای تولید مواد اولیه، اسلب را با قیمت 1870 تا 1921 تومان در بورس کالای ایران به فروش می‌رسانند که از قیمت واقعی ارزان تر است، ولی از آن طرف قیمت ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به قیمت 2460 تومان در بورس معامله شده است. این موضوع نشان از اختلاف قیمت حدود 30 درصد بین مواد اولیه و محصول نهایی است که هنوز دلیل این فاصله معنا دار برای فعالان بازار مشخص نیست.

در عین حال ارزان فروشی تعدادی از واحدها در فروش اسلب و گران فروشی محصول نهایی عاملی شده تا آن دسته از تولیدکنندگان اسلب که به قیمت واقعی می فروشند متهم به گران فروشی شده و مشتریان خود را از دست بدهند.
فعالان بازار فولاد معتقدند، اگر هدف کمک به کارخانجات داخلی است چرا ورق ارزان تر در اختیار کارخانجات لوله و پروفیل که 140 کارخانه هستند اختصاص پیدا نمی کند و از رانت بزرگی که با اختلاف قیمت حدود 600 تومانی ایجاد شده است، چه کسانی منتفع می شوند.
 
 


کد مطلب: 549205

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/549205/رانت-ویژه-میلیاردی-بازار-فولاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com