پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۲۳
از سیدمهدی لاله زاری تا آخوندهای جوان امروزی

نقدی بر شیوه تبلیغاتی برخی روحانیون سرشناس

سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۵۵
کد مطلب: 548785
نفی محکمات دینی و شوخی های زننده بالای منبر و مطالبات دسته چندم گروه های لاابالی را سردست گرفتن و نفی ضروریات دین کردن، روحانیت را مردمی نمی کند. محبوبیت پشت سر مردم حرکت کردن نیست، رفیق شدن و محبت کردن برای هدایت است.
نقدی بر شیوه تبلیغاتی برخی روحانیون سرشناس
گروه فرهنگی جهان نيوز، محسن مهدیان: قدیم ترها، تهران چند روحانی سرشناس داشت که به یک ویژگی کلیدی اشتراک داشتند و آنهم مردمداری بود. سید‌مهدی قوام، سیدمهدی لاله‌زاری و شیخ‌رضا سراج و سیدرضا فیروزآبادی و دهها روحانی دیگر که می توان به این لیست اضافه کرد.

محبوبیت آنها باعث شده بود بین مردم اعتباری عجیب و گردن خیلی ها حق داشته باشند.

یکی از ویژگی های مهم این افراد، ارتباط با افرادی بود که ظاهرا ایمان ضعیفی دارند و اهل خلاف و معصیت آشکارند. اما همین ارتباط  صمیمانه و  دلسوزانه کمک می کرد تا لات و لوت های آن زمان به منبر آنها اعتماد کنند و خیلی هایشان با تلنگری براه شوند. نقل شده وقتی سیدمهدی قوام،  مصطفی دیوونه از لات های قداره کش آن زمان را می بیند، با یک جمله ساده زندگی شان را متحول می کند.

سید مهدی می گوید "آقا مصطفی مهمترین ویژگی شما لات ها چیه" و او می گوید"اگر نمک خوردیم اهل نمک دان شکستن نیستیم." سید مهدی هم می گوید "واقعن به این جمله باور دارید و یا لقلقه زبانتان است؟" مصطفی هم محکم می گوید "اعتقادمان است." مرحوم قوام با همین مقدمه او را به "رحمت بی کران حضرت حق" توجه می دهد و از او می خواهد که بیش ازین نمکدان نشکند.

همین جمله با مصطفی دیوونه چنان می کند که یکی از خوبان نام آور و نام آشنای تهران می شود.

نقل است سیدمهدی لاله زاری وقتی سعدی افشار، بازیگر فیلم های مساله دار را در خیابان لاله زار می بیند خودش سراغ او می رود و می گوید "مدتی است در مسجد غائبید، اما من دلتنگ شماهستم و می خواهم به تاتر خانه شما بیام و دیدار تازه کنیم..."

نکته کلیدی در روش تبلیغاتی آن دوران "ارتباط صمیمانه" با مردم و دلسوزی برای دین و دنیایشان بود. همین راه و رسم #صادقانه باعث می شد مردم اعتماد کنند و حرف شان را بخرند.

اما این روزها یک اتفاق عجیب و غیرطبیعی در روش های تبلیغی در حال جریان است که متاسفانه هیچ نسبتی با شان و جایگاه هدایتگری روحانیت ندارد.

تلقی رایجی که این روزها بین برخی روحانیون سرشناس ایجاد شده این است که برای نزدیک شدن به مردم از اصول خود کوتاه بیایند و هویت شان را تغییر دهند؛ عجیب خطای فاحشی است.

نقل است همین سیدمهدی لاله زاری در محله درکه، گفته بود هرکس علنی شراب خورد، امانش ندهید تا جائیکه دربار و گارد هم جرئت خلاف علنی نداشتند.

راه نزدیک شدن به مردم پشت سر مردم حرکت کردن نیست، محبت کردن و رابطه صمیمانه با آنهاست. راه نزدیکی به مردم کوتاه آمدن از دین خدا و حرف نزدن از انقلابی گری نیست، راهش صداقت است. مردم صدق و صفا را می فهمند و جز انذار و تنبه نیز از آخوند انتظار ندارند.

نفی محکمات دینی و شوخی های زننده بالای منبر و مطالبات دسته چندم گروه های لاابالی را سردست گرفتن و نفی ضروریات دین کردن، روحانیت را مردمی نمی کند. محبوبیت پشت سر مردم حرکت کردن نیست، رفیق شدن و محبت کردن برای هدایت است.

فرقست بین رفیق شدن با جوان خطاکار یا توجیه کردن خطایش.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
من نه این روحانیون رو دقیق می شناسم نه مدل تبلیغشان را
ولی چیزی که می بینم این است که حداقل یک‌تکانی به خود داده اند و یک اقدامی کرده اند.
اگر سبک تبلیغ غلط است بسم الله، سایر حوزویان که مدل صحیح را می دانند بیایند بین مردم و‌ تبلیغ صحیح کنند. البته اگر حس اش است!
حق جو
Iran, Islamic Republic of
اون وقت این یعنی چی؟ شما دارید کار روحانیت جوانی که رفته کنار دریا تبلیغ می کند را تایید می کنید تا تقبیح؟ خیلی خیلی مبهم نوشته اید! به نظرم تقبیح مدنظر بوده ولی من وقتی مرام مرحوم قوام را می بینم تفاوت چندانی بین این دو رفتار نمی بینم. دقت کنید مطلبی که می زنید این قدر چند پهلو نباشد!
Iran, Islamic Republic of
توضیح جهان: عکس قبلی با بی دقتی منتشر شده بود که تغییر کرد. ممنون از تذکر شما
Iran, Islamic Republic of
آفرین مطلب خیلی قشنگ و به جایی بود
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من یک روحانی هستم
مطلبی که نوشتید درست است اما اولا چه ربطی به عکسی که گذاشتید داره ؟ مخاطب برای اولین بار که نگاه میکنه فکر میکنه این روحانی کنار ساحل داره کار اشتباهی میکنه!!!!
ثانیا: اگر بالفرض یک آقا میری پیدا شدو یک کار خطایی کرد باید آن را به همهه مبلغین نسبت داد؟؟؟
اگر بیشتر مبلغین این طور رفتار میکردند این کلام شما بجا بود ولی الان که این طور نیست!!
قطعا ما ملت ایران هیچ فکری در باره روحانیون متقی و پاکدامن نمی کنیم اما در باره سیاستمدارانی که لباس روحانی در بر دارند نقد داریم و حرف شما هم کاملا درست حساب یک نفر را به حساب جمع نمی نویسند./ باقر رضایی
حسین
Netherlands
آقای باقر رضائی با شما موافقم همه مرحوم طالقانی نمی شوند. لذا باید معممینی را که از یک دولت مردمی به دولت اشرافگر و از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر اسباب کشی می کند و نهایتا هم هیچ نیز هم موعظه شود.
اما : اصل بد نیکو نگردد آنکه بینیادش بد است و لذا پای قوانین بمیان می آید. در اینجا هم می توان گفت : گیرم که آب بجوی رفته باز آید...
دست حق بهمراه همه حق پرستان
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من نویسنده این مقاله اصلا توجهی به شرایط زمان نکرده وزمان 50 سال پیش را با الان یکی دانسته زمان ومکان در نوع تبلیغخیلی موثر است در ضمن کار چند روحانی را نباید بحساب همه گذاشت همین الان روحانیونی هستند که به صراحت حرف دین رو می زنند ومحبوب مردم هم هستند
Iran, Islamic Republic of
فقط آقامیری نیست، آقایان نبویان، زائری، و .... کسانی اند که وقتی حرف میزنن آدم اگر فقط صداشون رو بدون این که بدونه اینا آخوندن بشنوه، یحتمل بیشتر مواقع فکر میکنه طرف یک شخصیت لیبرال سکولار تمام عیاره! اگر کار اینا درست بود، وضع امروز فاصله با شاخص های قرآن و عترت نداشت.
هیچکس
Denmark
لطفا از طرف خودتان نظر دهید همه آدم ها با جنابعالی هم عقیده نیستند، شاید شما به سخنان این آقایان نقدی داشته باشید اما دلیل نمیشود که همه مردم با شما هم عقیده باشند.
1
Iran, Islamic Republic of
سلام.
اصل مطلب که نوشتید درسته. اینکه طوری نشه که همون مثل معروف "شد غلامی که آب جوی آرد/ آب جوی آمد غلام را برد" در مورد این عزیزانی که قصد تبلیغ دارند پیش بیاد.
ولی ظاهراً برخی از شیوه های تبلیغ حفظ شأن روحانیت رو نمی کنه.
از این نظر می گم شأن که بالاخره این افراد روی حساب این که روحانی هستند و احتمال تأثیر کارشون در این لباس و با این شیوه تبلیغ خودشون رو می دادند، به این کار اقدام می کنند ولی اگر در ادامه کار از شأن و جایگاه و لباس روحانیت چیزی نمونده باشه که خب اون اثر هم به مرور از بین می ره.
علی ایحال به صورت کلی خوبه که شیوه ها و فضاهای جدید تبلیغی ایجاد بشه ولی از طرفی به نظرم افرادی که می خوان از این دست کارها بکنند با توجه به اینکه اکثراً جوان هستند و کم تجربه راجع به شیوه کارشون و کارِ کارشناسی و آسیب و مزایای کار رو شناختن با دیگرانی که تجربه در این امر دارند و بالاخص با بزرگترهای حوزه مشورت داشته باشند.
ضمناً این عکس که زدید انتخاب مناسبی نبود چون نمی دونیم این بنده خداها رو می خواید تأیید کنید تا تقبیح؟ بخاطر اینکه حداقل در رفتاری که توی عکس دیده می شه اون مطالبی که نوشتید برداشت نمیشه. در مورد حرفهاشون هم که از روی عکس نمی دونیم چی میگن.
Iran, Islamic Republic of
به نظر من روحانیت معظم هیچ تفاوتی با سایر مردم ندارد. آنچه مهم است ذات انسانهاست چه روحانی و چه غیر روحانی.
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
سلام
پیشنهاد میکنم دوستان خصوصأ مبلغین عزیز که واقعأ کار خطیر و مهمی در پیش دارند حتمأ کتاب ارزشمند سلام بر ابراهیم را با دقت نظر و محققانه مطالعه بفرمایند
Iran, Islamic Republic of
اینا قرطی بازیه.دراسلام یک شاخص کلی وجود داره واونم اعتداله.وهمه هم این روش را می پسنندد.اسلام حت در عبادت افراط گری را قبول نداره .ودرحد واجبات قبول داره.
اینکه برا تبلیغ بری لب ساحل وقدم بزنی اصلا قابل قبول نیست.اونجا کار نیرو انتظامیه.
حسام الدین
Iran, Islamic Republic of
کسی که از بیرون به یک مسئله نگاه میکنه با کسی که داخل ماجراست خیلی دیدگاهشان فرق میکنه. متاسفانه طلبه ها و روحانیون امروزی هم سبک تبلیغشان فانتزی شده! جای روحانی با لباس طلبه گی تو استادیوم و ساحل و کافه نیست. این حرکات هیچ وقت موجب جذب افراد به دین نمیشود و خیلی اوقات جواب عکس میدهد و موجب وهن میشود. اندکی تفکر
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بله.لطفاطلبه های عزیزقبل از شروع تبلیغ محبت کنن وفقط یک دوره احادیث کتاب شریف بحارالانوار و اصول کافی و بصائرالدرجات وکتب شیخ صدوق را مطالعه نمایندسپس عزم خود را برای تبلیغ جزم نمایندتا سپس روش تبلیغ را از کلام گهربار معصومین ع بیاموزند وهمچنین بدانند که کسی که نان امام زمان عج را میخورد وقتش را نباید در استادیومها صرف نماید.
ودر نهایت با مطالعه احادیث اهل بیت ع به این درجه برسند که اصلا آیا در زمان فعلی وظیفه ای برای تبلیغ به این شکل مرسوم دارند یا خیر؟
Iran, Islamic Republic of
مقاله بسیارمفید و موثری بود متشکرم
ازنسل قدیم هستم و آخوندهای قدیمی را دیده ام و این نوشته مرا به دورانی برد که آخوندها الگوهای واقعی مردم بودند اما الان.............!
Iran, Islamic Republic of
عكس مربوط به مراسم عمامه گذاري است كه ميطلبيد توي انتخاب عكس بيشتر دقت ميكرديد
ولي بنظرم مطلب چند پهلو نيست واضح است
كسي كه اهل فن باشد و درد دين داشته باشد متوجه مطلب ميشود و بر صدقش تاكيد ميكند
بله متاسفانه ما مبلغيني داريم كه راه تبليغ رو اشتباهي طي ميكنند و فقط به فكر افزايش كميت مخاطبين هستند اون هم به هر روشي ( تقريبا )
وليكن علماي قديم بيشتر با رفتار خودشون تبليغ ميكردند
بنده همين الان روحانيوني رو ميشناسم كه تبليغ هم نمي روند ولي در شهر خودشون با رفتارشون تبليغ اسلام رو ميكنن
افشین
Iran, Islamic Republic of
در تایید حرف شما چند وقت پیش در این سایت نقل قولی از مرحوم طالقانی نوشته شده بود که گفتار شما را گواهی میداد لقب مرحوم طالقانی در میان مردم ان زمان شجاعت در گفتار و رفتار بود و این بدست نیامده بود جز با اعمال و رفتار روزانه و باثبات در طی سالیان دراز
شریفی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
در محل روحانی والا مقامی امام جماعت مسجد معروفی در تهران بود که روزهای زیادی را در ایام قبل و بعد انقلاب صرف ملاقات کاسبهای محل در مغازه های آنها میکرد خدا رحمتشان کند که در حین گرفتن وضو از دنیا مفارقت کردند بعد ایشان کسی آمد که در عین ناباوری عروسی فرزندش را در هتل اوین تهران با یک خروار ریخت و پاش گرفت و آن بلایی نبود که سر مسجد نیاورد حال نیز بسیاری از معتمدین محل به علت رفتار تاجرمآبانه این روحانی که متاسفانه از مقامات نیز میباشد از نامبرده و شرکت در نماز جماعت دلسرد شده اند.
Iran, Islamic Republic of
یک جای این نوع امورات لنگ است ونقص دارد. آخوند وطلبه و..زد به چاک جاده وکنار ساحل ورفت داخل صدا وسیما خودش را قاطی کرد تا کجروها قدری اصلاح شوند.که نه تنها نشدند .حالا درکنار وزیر سایه وچتر حمایتی آنها آن میکنند که دوست دارند ودلشان میخواهد . آنها ؟؟!! اینها را کشانیده اند بسوی اهداف خود وپیروزهم شده اند بسیارعالی. بطوریکه محجبه وبااخلاق وساده زیست خوود را مغموم وشکست خورده احساس میکند.
Iran, Islamic Republic of
خودت فهميدي چي گفتي؟
Iran, Islamic Republic of
هر جا ضعیف الایمان ها طرفدار روحانی شدند و تغییر نکردند راه روحانی اشتباه بوده متاسفانه بیشتر ضعیف الایمان ها طرفدار روحانی هستند که اشتباهاتشان را توجیه کند و بی دینی برخی را سرپوش بگذارند یا طرفدار شخص ریش سه تیغه کراواتی که از دین حرف بزند . مثل دکتر شریعتی اما اگر یک آدم با ظاهر دین مدار همان حرفها را بزند گوش نمیدهند
Iran, Islamic Republic of
من که به جز روحانی های نان به نرخ روز خور در هر دو جناح، موارد دیگری ندیدم که بنده خدا چیزی گیرش بیاد و به طرف مردم غش کنه!

ولی در عالم سیاست متاسفانه با عبا و عمامه پا روی دین هم گذاشته اند تا خودشان یا حزبشان رای آوردند. خوب این مدل به جامعه هم سرایت می کند.