کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحلیلی از جلسه اخیر شورای شهر تهران درباره اربعین/غبطه به حال کودک عراقی که همه سرمایه اش یک دستمال کاغذی بود

صبح نو , 19 شهريور 1396 ساعت 8:24

در ادامه این جلسه شهربانو امانی اظهار داشت: « هزینه‌کرد 5 الی 10 میلیارد تومان در برگزاری مراسم اربعین در کل بودجه شهرداری چیز خاصی نیست اما یک ریال آن هم یک ریال است.» اکنون باید از خانم امانی به عنوان یکی از بازداشت شدگان فتنه 88 پرسید این دغدغه شما برای ریال به ریال بیت المال اگرچه ارزشمند است اما ای کاش این دغدغه را سال 88 نیز می‌داشتید.


گروه سیاسی جهان نیوز، مالک شیخی: هفته گذشته پنجمین جلسه شورای جدید شهرتهران با جلسه‌ای پیرامون تشریح عملکرد شهرداری تهران در خصوص مراسم اربعین تشکیل شد که حاشیه‌هایی قابل تأمل به همراه داشت.

برخی اعضای این شورا با اعتراض‌های محتاطانه نسبت به چگونگی خدمات رسانی شهرداری تهران در مراسم اربعین مواردی را مطرح کردند که لازم است به برخی از صحبت‌های مطرح شده توسط اعضای محترم شورای شهر تهران پاسخ دهیم.
 

ایران، تهران، اربعین
طبق اعلام پایگاه‌های آماری اروپا و خبرگزاری‌های غربی من جمله ایندپندنت، رویترز و... گردهمایی اربعین «بزرگ‌ترین گردهمایی مسالمت آمیز جهان» است که طبق گزارشات و بنابر اعلام رئیس شورای استان کربلا، سال گذشته حدود 27 میلیون نفر در این گردهمایی شرکت کردند. از این جمعیت دو و نیم میلیون نفر از ایران هستند.

ظرفیتی بزرگ از تجمع تمام آزادی خواهان جهان. مراسمی که بیش از عراق با نام ایران پیوند خورده است. در سال‌های اخیر با شوق و اشتیاقی که از راهپیمایی اربعین در مردم شریف ایران دیده شد، با توجه به ضعف ساختارهای شهری کشور عراق، از چهار سال پیش، شهرداری تهران به عنوان یکی از ارکان اصلی ستاد اربعین، زیر نظر وزارت کشور، تسهیل گری و ارائه خدمات به زائرین اربعین را عهده دار شد. ستاد اربعین ۱۳ کمیته دارد که شهرداری تهران عضو اصلی هشت کمیته است و مسوول مستقیم کمیته مدیریت شهری است.

لازم به ذکر است اقدامات شهرداری تهران بنا به درخواست دولت و ابلاغیه وزارت کشور بوده و مورد تصویب شورای شهر نیز بوده است.

کدام خانه؟ کدام مسجد؟
با دقت در سخنان گفته شده در جلسه شورای شهر تهران، حرف‌هایی شنیده می‌شود که پیش از این، از زبان تحلیل گران شبکه‌های ماهواره‌ای معاند شنیده بودیم.

یکی از این صحبت‌ها، نقد شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران و از بازداشت شدگان فتنه 88 است که با عبارت» چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» به عملکرد شهرداری تهران در مراسم اربعین نقدهایی را عنوان کرده است. این عبارت که معنایی صریح از موضع این عضو شورای شهر تهران را مطرح می‌کند، یادآور حرف‌هایی است که این روزها در خصوص حضور مستشاران نظامی ایران در عراق و سوریه نیز شنیده می‌شود.

نقل قول‌هایی نخ نما و چروکیده که پایانش دعوای قدیمی عرب و عجم است و نه ژستی ناسیونالیستی که کاملاً پوپولیستی است. لیکن در پاسخ به این نقد لازم است ابتدا مسجد و خانه را به درستی تعریف کرده تا مشخص شود مسجد کجا و خانه کجاست؟

اینکه یک پنجم از زائرین ایرانی مراسم اربعین، شهروندان تهرانی هستند موضوع را کمی روشن می‌کند چرا که زائرین تهرانی نیز به عنوان شهروندان این شهر، «اعضای خانه» محسوب می‌شوند و چراغ را حتی اگر نخواهیم برای اهالی مسجد روشن کنیم، جز وظایف حتمی است که برای اهالی خانه روشن کنیم.

در ادامه این جلسه شهربانو امانی اظهار داشت: « هزینه‌کرد 5 الی 10 میلیارد تومان در برگزاری مراسم اربعین در کل بودجه شهرداری چیز خاصی نیست اما یک ریال آن هم یک ریال است.» اکنون باید از خانم امانی به عنوان یکی از بازداشت شدگان فتنه 88 پرسید این دغدغه شما برای ریال به ریال بیت المال اگرچه ارزشمند است اما ای کاش این دغدغه را سال 88 نیز می‌داشتید.

روزهایی که سرمایه‌های این مملکت نه ریال به ریال که میلیارد به میلیارد توسط همفکران سیاسی شما به تخریب شد. کسانی که اکنون در زندان‌های سیاسی هستند و شما چندی پیش فراهم کردن امکانات برای آنها را از جمله تلاش‌های خود معرفی کرده‌اید. اکنون باید پرسید اگر قرار است چراغی برافروخته شود، این چراغ برای زندانیان مجرم رواست یا زائرین کربلا؟

حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران که در سال 92 سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف نیز بود، پس از گزارش عملکرد شهرداری در ستاد اربعین اظهار داشت: «این حرف‌ها و صحبت‌ها ارتباطی به شهرداری ندارد و موضوعاتی است که به وزارت خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، سازمان تبلیغات که هزاران میلیارد تومان بودجه در این زمینه دارند مرتبط است.»

البته این تذکر جناب رسولی به جاست اما یادآوری می‌کنیم که بنا بر گزارش معاون شهرداری تهران، این اقدامات بنا بر درخواست دولت و ابلاغیه وزارت کشور انجام شده که دولت نیز برخاسته از طیف سیاسی متبوع جناب رسولی است و باید این مطالبه را از دولت بازخواست کند نه از بین دعواهای سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی.

همچنین جناب رسولی به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار باید بدانند که تهران تنها یک شهر 730 کیلومتر مربعی نیست که تصمیمات شورا صرفاً برای این شهر لحاظ شود، تصمیمات آن به نوعی تصمیماتی است که کل کشور از آن تأثیر می‌پذیرد و حضور شهرداری تهران در مراسم اربعین به نوعی نشان از قدرت ایران در منطقه دارد. آن هم در گردهمایی که کل جهان و همه ادیان نمایندگانی در آن دارند. چرا که حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) به عنوان بزرگترین آزادی خواه تاریخ، چهره‌ای جهانی هستند.

پی نوشت اول: غبطه می‌خورم به منش آن کودک عراقی که تمام داراییش یک جعبه دستمال کاغذی بود و آن را با التماس به دست زائرین کربلا می‌داد. کودکی که چراغ خانه خود را به مسجد روا می‌دانست.

پی نوشت دوم: رسول خدا که به صدق گفتار در قبل از رسالتش نیز مشهور بود، فرموده است : « همانا از شهادت حسین(علیه السلام) حرارتی در قلب مؤمنین برپا می‌شود که هرگز تا قیامت خاموش نمی‌شود.»
 


کد مطلب: 548175

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/548175/تحلیلی-جلسه-اخیر-شورای-شهر-تهران-درباره-اربعین-غبطه-حال-کودک-عراقی-همه-سرمایه-یک-دستمال-کاغذی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com