جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۲
۲۴

تحلیلی از جلسه اخیر شورای شهر تهران درباره اربعین/غبطه به حال کودک عراقی که همه سرمایه اش یک دستمال کاغذی بود

يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 548175
در ادامه این جلسه شهربانو امانی اظهار داشت: « هزینه‌کرد 5 الی 10 میلیارد تومان در برگزاری مراسم اربعین در کل بودجه شهرداری چیز خاصی نیست اما یک ریال آن هم یک ریال است.» اکنون باید از خانم امانی به عنوان یکی از بازداشت شدگان فتنه 88 پرسید این دغدغه شما برای ریال به ریال بیت المال اگرچه ارزشمند است اما ای کاش این دغدغه را سال 88 نیز می‌داشتید.
تحلیلی از جلسه اخیر شورای شهر تهران  درباره اربعین/غبطه به حال کودک عراقی که همه سرمایه اش یک دستمال کاغذی بود
گروه سیاسی جهان نيوز، مالک شیخی: هفته گذشته پنجمین جلسه شورای جدید شهرتهران با جلسه‌ای پیرامون تشریح عملکرد شهرداری تهران در خصوص مراسم اربعین تشکیل شد که حاشیه‌هایی قابل تأمل به همراه داشت.

برخی اعضای این شورا با اعتراض‌های محتاطانه نسبت به چگونگی خدمات رسانی شهرداری تهران در مراسم اربعین مواردی را مطرح کردند که لازم است به برخی از صحبت‌های مطرح شده توسط اعضای محترم شورای شهر تهران پاسخ دهیم.
 
ایران، تهران، اربعین
طبق اعلام پایگاه‌های آماری اروپا و خبرگزاری‌های غربی من جمله ایندپندنت، رویترز و... گردهمایی اربعین «بزرگ‌ترین گردهمایی مسالمت آمیز جهان» است که طبق گزارشات و بنابر اعلام رئیس شورای استان کربلا، سال گذشته حدود 27 میلیون نفر در این گردهمایی شرکت کردند. از این جمعیت دو و نیم میلیون نفر از ایران هستند.

ظرفیتی بزرگ از تجمع تمام آزادی خواهان جهان. مراسمی که بیش از عراق با نام ایران پیوند خورده است. در سال‌های اخیر با شوق و اشتیاقی که از راهپیمایی اربعین در مردم شریف ایران دیده شد، با توجه به ضعف ساختارهای شهری کشور عراق، از چهار سال پیش، شهرداری تهران به عنوان یکی از ارکان اصلی ستاد اربعین، زیر نظر وزارت کشور، تسهیل گری و ارائه خدمات به زائرین اربعین را عهده دار شد. ستاد اربعین ۱۳ کمیته دارد که شهرداری تهران عضو اصلی هشت کمیته است و مسوول مستقیم کمیته مدیریت شهری است.

لازم به ذکر است اقدامات شهرداری تهران بنا به درخواست دولت و ابلاغیه وزارت کشور بوده و مورد تصویب شورای شهر نیز بوده است.

کدام خانه؟ کدام مسجد؟
با دقت در سخنان گفته شده در جلسه شورای شهر تهران، حرف‌هایی شنیده می‌شود که پیش از این، از زبان تحلیل گران شبکه‌های ماهواره‌ای معاند شنیده بودیم.

یکی از این صحبت‌ها، نقد شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران و از بازداشت شدگان فتنه 88 است که با عبارت» چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» به عملکرد شهرداری تهران در مراسم اربعین نقدهایی را عنوان کرده است. این عبارت که معنایی صریح از موضع این عضو شورای شهر تهران را مطرح می‌کند، یادآور حرف‌هایی است که این روزها در خصوص حضور مستشاران نظامی ایران در عراق و سوریه نیز شنیده می‌شود.

نقل قول‌هایی نخ نما و چروکیده که پایانش دعوای قدیمی عرب و عجم است و نه ژستی ناسیونالیستی که کاملاً پوپولیستی است. لیکن در پاسخ به این نقد لازم است ابتدا مسجد و خانه را به درستی تعریف کرده تا مشخص شود مسجد کجا و خانه کجاست؟

اینکه یک پنجم از زائرین ایرانی مراسم اربعین، شهروندان تهرانی هستند موضوع را کمی روشن می‌کند چرا که زائرین تهرانی نیز به عنوان شهروندان این شهر، «اعضای خانه» محسوب می‌شوند و چراغ را حتی اگر نخواهیم برای اهالی مسجد روشن کنیم، جز وظایف حتمی است که برای اهالی خانه روشن کنیم.

در ادامه این جلسه شهربانو امانی اظهار داشت: « هزینه‌کرد 5 الی 10 میلیارد تومان در برگزاری مراسم اربعین در کل بودجه شهرداری چیز خاصی نیست اما یک ریال آن هم یک ریال است.» اکنون باید از خانم امانی به عنوان یکی از بازداشت شدگان فتنه 88 پرسید این دغدغه شما برای ریال به ریال بیت المال اگرچه ارزشمند است اما ای کاش این دغدغه را سال 88 نیز می‌داشتید.

روزهایی که سرمایه‌های این مملکت نه ریال به ریال که میلیارد به میلیارد توسط همفکران سیاسی شما به تخریب شد. کسانی که اکنون در زندان‌های سیاسی هستند و شما چندی پیش فراهم کردن امکانات برای آنها را از جمله تلاش‌های خود معرفی کرده‌اید. اکنون باید پرسید اگر قرار است چراغی برافروخته شود، این چراغ برای زندانیان مجرم رواست یا زائرین کربلا؟

حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران که در سال 92 سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف نیز بود، پس از گزارش عملکرد شهرداری در ستاد اربعین اظهار داشت: «این حرف‌ها و صحبت‌ها ارتباطی به شهرداری ندارد و موضوعاتی است که به وزارت خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، سازمان تبلیغات که هزاران میلیارد تومان بودجه در این زمینه دارند مرتبط است.»

البته این تذکر جناب رسولی به جاست اما یادآوری می‌کنیم که بنا بر گزارش معاون شهرداری تهران، این اقدامات بنا بر درخواست دولت و ابلاغیه وزارت کشور انجام شده که دولت نیز برخاسته از طیف سیاسی متبوع جناب رسولی است و باید این مطالبه را از دولت بازخواست کند نه از بین دعواهای سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی.

همچنین جناب رسولی به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار باید بدانند که تهران تنها یک شهر 730 کیلومتر مربعی نیست که تصمیمات شورا صرفاً برای این شهر لحاظ شود، تصمیمات آن به نوعی تصمیماتی است که کل کشور از آن تأثیر می‌پذیرد و حضور شهرداری تهران در مراسم اربعین به نوعی نشان از قدرت ایران در منطقه دارد. آن هم در گردهمایی که کل جهان و همه ادیان نمایندگانی در آن دارند. چرا که حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) به عنوان بزرگترین آزادی خواه تاریخ، چهره‌ای جهانی هستند.

پی نوشت اول: غبطه می‌خورم به منش آن کودک عراقی که تمام داراییش یک جعبه دستمال کاغذی بود و آن را با التماس به دست زائرین کربلا می‌داد. کودکی که چراغ خانه خود را به مسجد روا می‌دانست.

پی نوشت دوم: رسول خدا که به صدق گفتار در قبل از رسالتش نیز مشهور بود، فرموده است : « همانا از شهادت حسین(علیه السلام) حرارتی در قلب مؤمنین برپا می‌شود که هرگز تا قیامت خاموش نمی‌شود.»
 
مرجع : صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقايان ذوب در تفكر غربي هستند و اسلام برايشان تنها يك پوسته ظاهري است
Iran, Islamic Republic of
اربعین متعلق به آقا امام حسین(علیه السلام) است و زائرین حضرت مورد تفقد ویژه آن جناب، لذا مسببین هرگونه برنامه ای که باعث تخطئه و تاثیر منفی بر این روند ملکوتی شوند چنان سیلی خواهند خورد که ندانند از کجا خوردند!
سید
Iran, Islamic Republic of
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و اخر تابع له ذلک
اللهم العنهم جمیعا
علی لعنه الله علی القوم الظالمین
علی
Iran, Islamic Republic of
حضرت امام حُسین علیه السلام در روز عاشورا به لشکریان عُمرسعد ملعون فرمودند:
«ادعوكم الي سبيل الرشاد فمن اطاعني كان من المرشدين ومن عصاني كان من المهلكين و كلكم عاص لامري غير مستمع قولي فقد ملئت بطونكم من الحرام وطبع علي قلوبكم ويلكم الا تنصتون الا تسمعون؛
و لشکر عُمر سعد با هیاهو و ایجاد سر و صدا نگذاشتند صدای امام(ع) به گوش افراد برسد و فرمایشات حضرت(ع) ادامه یابد.
علاوه بر مطلب فوق نکته ی مُهم دیگر اینست که هر قلبی لیاقت ندارد تا جایگاه مهر و محبّت معصومین علیهم السلام باشد. و هر مغزی شعور تحلیل دستاوردهای نهضت عاشورا، از جمله همین گردهمائی بزرگ اربعین حُسینی را با دیدگاه فرهنگ عاشورائی ندارد. فهم و درک مباحث تکوینی از عهده ی خیلی از افراد، حتّی برخی از مُدعیان تحصیل کرده و دانشگاه دیده خارج است.
و نکته ی دیگر اینکه اگر برای این افراد جناح نان به نرخ روز خوار، به لحاظ تبلیغاتی و ... منفعتی از کنار مراسم با شکوه اربعین کسب می شد، آنگاه داد سخن سر میدادند که چرا مدیریت قبلی شهرداری در خصوص اربعین کم کاری میکرده است.!!!
مخلص کلام:
میان عاشق و معشوق سرّیست
چه داند آنکه اُشتر می چراند.....
Netherlands
یا حسین
محمدرضا سلطانی
United States
شورای شهر مشهد هم که امسال دست اصلاح طلبان افتاد کمک به اربعین رو لغو کردن امسال و هزینه ای نمیخوان انجام بدن انگار یا اتوبوسی رو در اختیار بزارن.
علي
Iran, Islamic Republic of
كساني كه قصد برگرداندن آمريكا به ايران را دارند بايد از همين جاها ذهن مردم را مغشوش كنند . نجومي بگيران ذخيره انقلاب مي شوند ، واردكنندگان كالاهاي لوكس و هرز رفتن ثروت مملكت ، دختران معصوم و بيكار وزير مي شوند ، رفع حصر از سردمداران فتنه دغدغه اول ، كمك به بزرگداشت مراسم اربعين هم خار چشمشان مي شود و دنبال جراح براي بيرون آوردن آن هستند . رسوا هستند خدا رسواترشان كند .
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
یا حسین به داد یتیمان وبی سرپرستان و روستائیانی که نه آب دارند ونه مدرسه و.. برس
Iran, Islamic Republic of
مسائل رو باهم قاطی نکنید.
Iran, Islamic Republic of
این داد برای اون چهار میلیونی که دولت فخیمه ارز دولتی در اختیارشون می زاره برای گردش در کاباره ودانسینگ والبته بدون ویزا اینجا که مردم باید 190هزارتومن هم بدهند حق ویزا به دولت ارز مسافرتی پیشکش که البته سری به خیریها بزن ببین بازم همین قشر کمک می کنند یا مسافرا ن ترکیه تایلند ارمنستان گگوری
جواد
Iran, Islamic Republic of
کسانی که در فتنه 88 حاضر به محکوم کردن حرمت شکنی عاشورا نشدند؛ حاضر به هزینه کردن برای اربعین امام حسین هستند؟!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آقاي مازندراني شما براي آنها چه قدمي برداشتي؟؟؟
اتفاقا من هم هم استاني شما هستم. اگر اراده اي به كمك به اين افراد داري، ما خيريه اي داريم كه مي توانم آدرس افراد نيازمند را به شما بدهم تا كمك كني. اتفاقا بيشترين كمك به افراد نيازمند توسط مومنيني انجام مي شود كه به اربعين نيز كمك مي كنند.
سید
Iran, Islamic Republic of
هر کسی لیاقت خدمت به امام حسین علیه السلام را ندارد
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
Iran, Islamic Republic of
بله
حرفي زدي كه واقعيت است.
هر كسي لياقت خدمت را ندارد.
از قديم در حسينيه ها و مساجد ما شاهد اين قضيه بوديم.
نه هركسي نه هر پولي ....................
علي
Iran, Islamic Republic of
بله هر قلبي و دلي نمي توتند دوستدار حسين باشد.
موافقم از اينكه اسراف نباشد.
ایران۵۷
Iran, Islamic Republic of
نکته آخر را نویسنده محترم به خوبی برای مطلب بیان کرده. حرارت شهادت امام حسین هیچگاه کم نخواهد شد چه شهرداری تهران باشد چه نباشد.
احسنت بر قلم جوانان انقلابی
یا علی سید علی
Iran, Islamic Republic of
این فتنه گرهای 88 معلوم هست با امام حسین (ع) مشکل دارن چون عاشورای 88 و عشق امام حسین (ع) بود که بین حق و باطل جدایی انداخت و فضای غبار آلود فتنه را شفاف کرد و حماسه 9 دی معجزه امام حسین (ع) بود
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان لیاقت ندارند و چه بهتر که جزء فتنه گری در هیچ برنامه اسلامی حضور ندارند
Iran, Islamic Republic of
اینها فقط خودشون رو خراب می کنند چه قدر در طول تاریخ خواستند مراسم های امام حسین را از بین ببرند ولی نتوانستند و ذلیل شدند اینم روش
سعید
Iran, Islamic Republic of
اینها همان کسانی هستند که در طول تاریخ به دنبال کم رنگ کردن عاشورای حسینی بودند و این گرد همایی های حسینی برای شورای شهر تهران که اصلاح نا طلب هستند آزار دهنده است چون امام حسین علیه السلام مخالف چپاولگران بوده و اینها همان نجومی بگیران و چپاولگران هستند . اگر مصوب می شود به اعضای شورای شهر نفری 10 میلیلر تومان وام بلاعوض بدهند مشکلی نداشته است چون برای زوار امام حسین است اشکال دارد .
Iran, Islamic Republic of
سالهاست مردم عراق این همایش بزرگ را به خوبی و به صورت خودجوش برگزار می کنند و در سال گذشته به قول خودتان از 27 میلیون شرکت کننده فقط دو و نیم میلیون ایرانی بودند یعنی بیش از 24 میلیون عراقی. اگر ایران در این امر دخالت نکند، آیا آن 24 میلیون نفر گرسنه می مانند و بدون جا؟! خدایی اگر ایران دست از دخالت در این امور بردارد مردم عراق به خوبی از پس همه کارها برمی آیند. مسئولین ما اگر خیلی دوست دارند به زوار کمک کنند در همین ایران خودمان وسایل رفاهی زائران را تا مرز برای مردم فراهم کنند تا مشکلاتی که سالهاست با آن روبرو هستیم از بین برود. مشکلاتی چون پارکینگ، سرویس بهداشتی، جای استراحت، غذا و....
Iran, Islamic Republic of
آخه مسئله اینجاست که این مسئولین اصلا نمی خوان برای اربعین خرج کنند!
مشکل داخل مرز و خارج مرز نیست!
حالا اگر خواستند خرج کنند می تونن اولویت ها را پیدا کنند و میزان خرج در مرز و بیرون مرز را تعیین کنند.
ولی در هر صورت هرگز نباید از مخارج بیرون مرز و در مسیرهای پیاده روی های اربعین دست بردارند. چرا که مردم عراق هنوز مشکلات اقتصادی شدید دارند و ما نباید خرج زائران خودمان را به گردن آنها بیندازیم هرچند که با عشق و ارادت خرج می کنن.
Iran, Islamic Republic of
اینا خودشون را نشون میدن.
در حالی که مردمان زیادی از ادیان و مذاهب غیر شیعه هم برای امام حسین هزینه مادی و معنوی می کنند، شورای شهر اصلاح طلب تهران فقط روسیاهی و حماقت و بی شرمی و بی دینی خود را با این حرف ها اثبات کرده است.

اگر معاویه علیه اللعنه والعذاب هم الان بود این حرف ها را نمیزد و حداقل از خرابتر کردن وجهه خود بیش از این می ترسید. اما اینها کی هستن خدا داند!
عباس
Iran, Islamic Republic of
البته عرض کنم.مهم نیست اگه شهرداری وارد کار نشه.اگه از همی الان یه ستاد مردمی تشکیل شود بخش زیاد کار شهرداری در عتبات رو میشود به بهترین نحو انجام داد.چون حقیر از دور دستی به آتش دارم میگم حتما میتوانیم هم تجربه شو وهم نیروهاشو وهم داریم امکاناتشو خود حسین ع فراهم میکنه.حقی آمادگی خودمو برا راه اندازی این مجموعه با برکت اعلام میکنم