پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

آنچه افکار عمومی از امارات در یمن نمی‌دانند

فارس
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 548004
یک وبگاه یمنی گزارش داد، مقامات ابوظبی در حالی قدرت موشکی یمن را نادیده گرفته‌اند که اگر یک فروند موشک بالستیک به بنادر این کشور اصابت کند، شاهد اختلاف بزرگی در دولت امارات بر سر دخالت در یمن خواهیم بود.
آنچه افکار عمومی از امارات در یمن نمی‌دانند
به گزارش جهان نيوز، به نقل از وبگاه یمنی «النجم الثاقب»، امارات عربی متحده با استفاده از وضعیت شکست فرماندهی عربستان در یمن از طریق گسترش نفوذ خود در استان‌های جنوبی یمن و سواحل دریای سرخ و اقیانوس هند و درصدد توسعه نقشه‌هایش علیه این کشور است.

اطلاعات موجود حاکی از تسلط امارات بر شهر «عزان» در استان «شبوه» در شرق یمن است به گونه‌ای که امارات با کمک آمریکا چاه‌های نفت و گاز و خطوط لوله‌های اتصالی به شهر بلحاف را که مختص صادرات نفت و گاز است به تصرف خود درآورده است.

کشور امارات به واسطه یک مُبلغ سلفی معروف به «محمد باعوظه» با القاعده به توافقی رسید که بر اساس آن این گروهک تررویستی در ازای دریافت مبلغی پول از شهر عزان عقب نشینی کرده و نیروهای اماراتی جای آن را گرفتند.

امارات همچنین در راستای تقویت نفوذ اقتصادی و سرمایه گذاری‌های خارجی خود به دنبال تصرف بنادر مختلفی در دنیاست که مناطق مشرف به سواحل دریای سرخ و اقیانوس هند از جمله آنهاست.

با آغاز جنگ یمن کار تامین امنیت منطقه شرق آفریقا به ماموریت جدید کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ماه مارس 2015 مبدل شد، اما اهداف واقعی این قضیه با ایجاد پایگاه‌های نظامی امارات در این منطقه فاش شد.
با آغاز روند زوال داعش در منطقه، ایدئولوژی محاصره کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، بحرین، قطر و مصر از سوی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها مطرح شد و این قضیه با شکست ائتلاف عربی در یمن همزمان شده است.

در همین حال گسترش نفوذ امارات در شرق آفریقا از طریق ایجاد پایگاه‌های نظامی در سومالی و اریتره با مخالفت‌های اتیوپی روبه‌رو شده که این امر را تهدید مستقیمی برای خود می‌داند.

اهمیت منطقه شاخ آفریقا برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را می‌توان با نگاهی به نقشه شناخت تنگه باب المندب در 30 کیلومتری ساحل دریای سرخ با یمن قرار دارد و از جایگاه مهمی برای تردد نفت کش هایی برخوردار است که از حاشیه خلیج فارس عازم اروپا هستند.

سواحل شرق آفریقا تا سال‌ها جایگاه مهمی برای قاچاقچیان و دزدان دریایی به منظور دسترسی به یمن داشته است از همین رو تامین امنیت منطقه از مارس 2015  که ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان به یمن حمله کرد، از اهمیت تازه ای برای شیخ نشین ها برخورداراست

کشورهای غربی راه حلی برای خروج شیخ نشین‌ها از محاصره ارائه دادند و آن هم گسترش نفوذ کشورهای عربی در شرق آفریقا از طریق ایجاد پایگاه‌هایی نظامی برای آنها در سومالی و اریتره بوده است به گونه ای که امارات مامور اجرای این نقشه شد. در یک گزارش آمریکایی که شامل تصاویری ماهواره‌ای بود گسترش نفوذ امارات در شاخ آفریقا کاملا مبرهن است این گزارش تصاویری از یک پایگاه نظامی هوایی و بندری را نشان می‌دهد که نیروهای نظامی امارات در یمن از آن استفاده می‌کنند و بدین ترتیب زمینه تسلط آنها بر خلیج عدن و شرق آفریقا را در آینده فراهم می کند .

ابوظبی همچنین یک پایگاه نظامی در شمال بندر عصب اریتره تاسیس کرده و از تصاویر ماهوره ای معلوم می شود که  یک پایگاه هوایی سابق اریتره کاملا به یک پایگاه نظامی امارات مبدل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، ابوظبی در حال ساخت تاسیساتی دریایی در عوض تصرف بندر عصب است و بر اساس گزارش کمیته پیگیری و رصد اریتره وابسته به سازمان ملل، امارات و عربستان در ازای پرداخت نیم میلیارد دلار آن را برای 30 سال اجاره کردند.

اما سوال‌های زیادی در خصوص تلاش‌های امارات برای افزایش نفوذ نظامی در شاخ آفریقا مطرح است و اینکه امارات چه منافعی را از این کار دنبال می‌کند آیا امارات طبق دستور طرف‌های دیگری مثل اسرائیل کار می‌کند بخصوص که حضور نظامی این رژیم با این شدت و کیفیت مورد مخالفت دولت‌های منطقه و ملت هاست؟.

النجم الثاقب ادامه داد: اما زیاده خواهی‌های کشورهای منطقه که مجری نقشه‌های استعمارگران هستند نگرانی زیادی از پرونده یمن به وجود آورده است به گونه‌ای که عربستان یمن را حیاط خلوت خود می‌داند و نقشه‌های آمریکا را در یمن اجرا می‌کند و می‌خواهد آمریکا را قانع کند که پرونده یمن در کنترل وی است در حالی که امارات تسلط بر یمن و شرق آفریقا را دروازه کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و تنها راه خروج از این محاصره می‌داند.

در پایان باید گفت که ابوظبی درصدد طولانی‌تر کردن جنگ یمن است تا اهداف و زیاده خواهی‌های اقتصادی و سیاسی آن را در یمن محقق کند بخصوص پس از اختلافی که با عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی) بر سر برکناری شماری از مقامات برجسته یمنی پیدا کرد که امارات به آنها ماموریت‌هایی ویژه‌ داده بود؛ و این در حالی است که عربستان [به دلایل سیاسی و اقتصادی] به دنبال پایان دادن به جنگ یمن است چون اراضی آن از سوی یگان موشکی یمن هدف گرفته شد.

این در حالی است که مقامات ابوظبی قدرت موشکی یمن را که می‌تواند مراکز نظامی و اقتصادی امارات را هدف بگیرد نادیده گرفته‌اند و چه بسا اگر یک فروند موشک بالستیک به بنادر امارات اصابت کند، شاهد اختلاف بزرگی در دولت امارات بر سر دخالت در یمن باشیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر یمنی ها موشک با این برد را دارند چرا نمی زنند معادله را بهم بزنند!!!
Iran, Islamic Republic of
انشاالله به زودی امارات نیز مزه موشکهای یمنیها را خواهدچشید