کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقدمه مدیر شدن عبدالله بودن است

میثم لطیفی

17 شهريور 1396 ساعت 16:36

عبد ویژگی‌هایی دارد از جمله شکرگزار خداوند بودن در همه حال، ذکر و یاد پروردگار در هر زمان، توبه و مراجعه کننده به درگاه او و… لذا مقدمه مدیر شدن و لقب مدیریتی داشتن، عبدالله بودن است.


جهان نیوز - دکتر میثم لطیفی: باید یک مدیر از نهج البلاغه و نامه مولایش به مالک اشتر این چنین یاد بگیرد؛

۱- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ مَالِکَ بْنَ الْحَارِثِ الاَشْتَرَ به نام خداوند بخشنده مهربان، این فرمانی است از بنده خدا، علی امیر مؤمنان به مالک اشتر پسر حارث. پیش از آن که خود را یک مدیر بداند و برای خود القابی چون مدیر کل، معاون، رئیس و… قائل باشد، باید خودش را «عبدالله» تعریف کند. عبد ویژگی‌هایی دارد از جمله شکرگزار خداوند بودن در همه حال، ذکر و یاد پروردگار در هر زمان، توبه و مراجعه کننده به درگاه او و… لذا مقدمه مدیر شدن و لقب مدیریتی داشتن، عبدالله بودن است.

۲- أَمَرَهُ بِتَقْوَی اللَّهِ وَ إِیثَارِ طَاعَتِهِ وَ اتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِی کِتَابِهِ مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِهِ الَّتِی لاَ یسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا وَ لاَ یشْقَی إِلاَّ مَعَ جُحُودِهَا وَ إِضَاعَتِهَا

مالک را فرمان می‌دهد به ترس از خدا و مقدم داشتن طاعت خدا بر دیگر کارها و پیروی آنچه در کتاب خود فرمود، از واجب و سنتّ ا که کسی جز با پیروی آن راه نیک بختی را نپیمود و جز با نشناختن و ضایع ساختن آن بدبخت نبود. تقوای الهی، دستور پروردگار و اطاعت از خداوند مقدم بر هر دستوری است. بر یک مدیر است که خلاف دستور خداوند، دستوری صادر نکند. همچنین وظیفه یک کارمند است که اگر تشخیص داد، دستور مدیرش خلاف شریعت و آیین اسلام است، به آن توجه نکند و حکم خدا را مقدم داند .

۳-  فِی عَهْدِهِ إِلَیهِ حِینَ وَلاَّهُ مِصْرَ جِبَایهَ خراج‌ها وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا وَ اسْتِصْلاَحَ أَهْلِهَا وَ عِمَارَهَ بِلاَدِهَا

 در عهدی که با او می‌گذارد، هنگامی که وی را به حکومت مصر می‌گمارد تا خراج آن را فراهم آرد، و پیکار کردن با دشمنان و سامان دادن کار مردم مصر و آباد کردن شهرهای آن. رونق خزانه و داشتن پول بر جهاد، اصلاح مردم و آبادانی شهرها اولویت دارد، لذا یک مدیر شایسته نباید نسبت به خزانه خود بی توجه باشد و همیشه باید مقداری پول در آن ذخیره داشته باشد.
*عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)
«منبع: talie.ir»
 


کد مطلب: 547551

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/547551/مقدمه-مدیر-شدن-عبدالله-بودن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com