شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

پیشنهاد جان‌بولتون به‌ترامپ برای‌ جنگ‌داخلی ایران

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 546991
نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، در بخشی از طرح پیشنهادی خود برای خارج کردن آمریکا از برجام، خواستار راه‌اندازی جنگ داخلی در ایران شده است.
پیشنهاد جان‌بولتون به‌ترامپ برای‌ جنگ‌داخلی ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم؛ «جان بولتون»، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در طرح پیشنهادی خود به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران، وی را به راه‌اندازی جنگ داخلی قومی در این کشور دعوت کرده است. 
روزنامه هافینگتون‌پست در این باره نوشته است: «جنون؛ جنون، واژه‌ای است که هنگام سخن گفتن درباره جان بولتون به ذهن خطور می‌کند. او که در راه انداختن جنگ فاجعه‌بار در عراق نقش داشت، یک بار دیگر بابت انتشار طرحی برای کشتن توافق هسته‌ای با ایران و راه‌اندازی جنگ قومی در این کشور، در صدر اخبار قرار گرفته است.»
بیشتر بخوانید: طرح پیشنهادی «جان بولتون» به ترامپ برای خروج آمریکا از برجام
این روزنامه نوشته است: «بولتون با توجه به عدم دسترسی‌اش به رئیس‌جمهور، تلاش کرد توصیه‌هایش را به رسانه‌ها ارائه کند، به این امید که بتواند توجه ترامپ را جلب کند. توصیه‌اش چیست؟ اینکه آمریکا مخفیانه با کشورهای 'متحد' خودش برای تأمین مالی گروه‌های تروریستی و راه‌اندازی جنگ داخلی در ایران توطئه‌چینی کند. و بعد، تمامی اراضی ایران از طریق نائبان تروریستی و کشورهای فروپاشیده کنترل شوند، از صدور ویزا برای تمام ایرانی‌ها خودداری شود و در نهایت دولت ایران موظف به پرداخت غرامت بابت حوادث 11 سپتامبر شود.»
هافینگتون‌پست اضافه کرده بولتون در این طرح همچنین آمریکا را به راه‌اندازی خونریزی بر اساس تفرقه‌های قومی-فرقه‌ای، همانند سوریه ترغیب کرده است. وی، به علاوه، از دولت آمریکا خواسته «صدور ویزا برای تمامی ایرانی‌ها از جمله پژوهشگران، دانشجویان، ورزشکاران و برای سایر انواع تبادلات» را متوقف کند. 
بیشتر بخوانید:جان بولتون: انقلاب ایران نباید چهل‌سالگی خود را جشن بگیرد
بولتون، به علاوه در بخش دیگری از طرح چهاربندی خود، خواستار موظف کردن ایران به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر 2001 شده است. 
روزنامه آمریکایی نوشته است: «درک اینکه چرا بولتون تا این اندازه تشنه جنگ است، دشوار است. به هر حال، ایران علی‌رغم پیش‌بینی‌های محافظه‌کاران تندرو به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است.»
اشاره روزنامه هافینگتون‌پست به طرحی است که جان بولتون هفته گذشته برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، به دونالد ترامپ ارائه کرد. مواردی که در بالا ذکر شده‌اند، بخشی از پیشنهادات بولتون، به عنوان راهکارهای جایگزین برجام هستند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *