جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

زیباکلام: خوب و بد روحانی پای اصلاح‌طلبان است؛ حجاریان اشتباه می‌کند

منبع: مشرق
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 546883
حرف‌های آقای زیباکلام اگرچه صحیح هستند اما او باید بداند که مخالفان بزرگی در جبهه اصلاحات هستند که نسخه دیگری را برای حرکت بعدی اصلاح‌طلبان پیچیده‌اند...
زیباکلام: خوب و بد روحانی پای اصلاح‌طلبان است؛ حجاریان اشتباه می‌کند
به گزارش جهان نيوز؛ صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با سایت نامه‌نیوز، در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما اصلاح طلبان حاضرند مسئولیت دولت آقای روحانی را در سال 1400 بپذیرند؟» گفته است:

«آقای عباس عبدی و آقای حجاریان سال 93-94 شروع کردند و گفتند مسئولیت دولت آقای روحانی خیلی با اصلاح طلبان نیست. یعنی اگر نتیجه دولت آقای روحانی خیلی ناامیدکننده درآمد و خیلی با انتظاراتی که از او بود همخوانی نداشت، این مسئله به اصلاح طلبان مربوط نیست. برخی اصلاح طلبان یک چنین نگاهی دارند به قول تهرانی‌های قدیم «خر را یک وَر سوارند» تا هر جا ببینند به مشکل برمی خورند بلافاصله پایین بپرند. این زشت است ما نباید اصلا این رویه را داشته باشیم. ما اصلاح طلبان چه در سال 92 و چه در سال 96 از مردم خواستیم و دعوت کردیم که بیایند و به آقای روحانی رأی دهند. ما نمی توانیم در وسط راه زرنگی کنیم و بگوییم اگر آقای روحانی خوب عمل کرد افتخارش برای ماست اما اگر بد عمل کرد خیلی به ما ارتباطی ندارد. ما نمی توانیم این طوری عمل کنیم. اصلاح طلبان باید محکم و استوار و تمام قد پای آقای روحانی بیاستند، از او حمایت کنند و مسئولیت پاسخ به کسانی که به دعوت شان پای صندوق های رأی رفتند و به آقای روحانی رأی دادند برعهده بگیرند. من با صدای بلند از آقای روحانی انتقاد کردم در عین حال حمایت هم کردم، در عین حال خواستم بگویم ناتوانی‌هایش کجاها است. این طور نیست که مسئولیت عملکرد آقای روحانی به اصلاح طلبان ارتباطی ندارد. مردم اسباب بازی اصلاح طلبان نیستند که یک روز از آنها بخواهند پای صندوق بیایند و بعد هم وقتی مقداری ناملایمات می شود بگوییم به ما مربوط نیست. بد و خوب آقای روحانی بخواهیم و نخواهیم به پای اصلاح طلبان نوشته میشود. چه آقای روحانی ایران را گلستان کند و چه جهنم. ما اصلاح طلبان در آن گلستان شریک هستیم و در آن جهنم هم شریک هستیم. بنابراین به جای آنکه زرنگی کنیم، باید مسئولیت قبول کنیم و با انتقاد از آقای روحانی ولی همچنان استوار پشتش باشیم.»[۱]

*حرف‌های آقای زیباکلام اگرچه صحیح هستند اما او باید بداند که مخالفان بزرگی در جبهه اصلاحات هستند که نسخه دیگری را برای حرکت بعدی اصلاح‌طلبان پیچیده‌اند...

حرکت عمومی جریان چپ در این راستا که به تازگی توسط چهره‌هایی همچون علی صوفی، محمدرضا تاجیک، مرتضی حاجی، احمد شیرزاد، سعید حجاریان و چند تن دیگر طراحی شده است «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» نام گرفته و ناباورانه قصد دارد در پیشگاه افکار عمومی و مردم اعلام کند که هیچ قرابت خاصی با رئیس‌جمهور روحانی ندارد، پاسخگوی عملکرد دولت نیست و مسئولیت روحانی هم متوجه خود اوست و اصلاح‌طلبان نقشی در این میان ندارند!

در این میان البته چهره‌هایی مثل حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز با زیباکلام موافقت دارند و معتقدند که این انفکاک و اعلام جدایی ممکن نیست و البته حرکتی پسندیده و عقلانی هم نیست.
اما نکته بدیهی آنست که این جریان اقلیت در اردوگاه اصلاحات حذف خواهد شد و نسخه اصلی که در بالا به آن اشاره کردیم پیش خواهد رفت. پیش‌آمدنی که البته معلوم نیست واکنش اصولگرایان نسبت به آن چه باشد و آیا آنها اجازه خواهند داد که چنین تلوّن و دروغ بزرگی در ذهن افکار عمومی ایران نهادینه شود یا خیر؟!

گفتنیست، به نظر می‌رسد اشاره زیباکلام به عباس عبدی بعنوان کسی که معتقد است مسئولیت عملکرد روحانی با اصلاح‌طلبان نیست، از روی سهو بوده باشد.

عباس عبدی اولین کسی بود که در ایام دولت یازدهم و هنگامیکه سعید حجاریان عنوان کرد شکست روحانی شکست اصلاح‌طلبان نیست! مقاله‌ای نوشت و در آن تصریح کرد: اگر شکست روحانی شکست ما نیست پس شکست چه کسی محسوب می‌شود؟

۱_ http://namehnews.ir/fa/news/424553
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبها و اون طیفهایی از اصولگرایی که از روحانی و برجام حمایت کردند تاوان این حمایت رو خواهند پرداخت انتخابات مجلس تو یه چشم به هم زدن از راه میرسه بذار ببینیم بازم از مردم درخواست تکرار میکنند یا نه اونموقع میشه فهمید خسارتهای برجام و تکرار کردن های کورکورانه و بدون تعقل باعث پخته شدن مردم شده یا نه