سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

روحانی درباره چینش کابینه درست نمی‌گوید!

يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب: 546560
پیش از نقیب‌زاده، عباس عبدی و علی صوفی، از دیگر چهره‌های جریان سیاسی خاص هم در اظهاراتی تأکید کرده بودند که روحانی از کابینه پیشنهادی‌اش راضی نیست و صحبت‌هایش مبنی بر اینکه زیر فشار نبوده‌ام نیز واقعی و منطقی نیست!
روحانی درباره چینش کابینه درست نمی‌گوید!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ «احمد نقیب‌زاده» از تئوریسین‌های جریان چپ و از استادان اصلاح‌طلب، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آفتاب یزد درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور روحانی در مجلس و در مصاحبه تلویزیونی اخیر مبنی بر اینکه برای چینش کابینه تحت فشار نبوده است، گفت:
«اصلا و ابدا چنین چیزی نیست. ما به حرف که کاری نداریم. در مقابل افکار عمومی‌که نمی‌شود همه حقایق را گفت. پس چطور می‌گوید سه وزیر زن انتخاب کردیم اما نشد! نشد یعنی چه؟ یعنی اینکه نگذاشتند. لازم نیست روحانی بگوید من تحت فشار نبوده‌ام. این حرف‌هایی که براساس مصلحت بیان می‌شود را اصلا نباید گفت! ما تحلیل خودمان را با شاخص‌های مورد اعتماد خودمان داریم. روحانی بسیار هم تحت فشار گروه‌ها بوده و تحت فشار هم نمی‌توان یک کابینه درست و حسابی چید.»
او در بخشی دیگری از مصاحبه خود نیز پیرامون اصولگرایان اظهار کرده است: نیروهای اصولگرا هیچ حرفی برای گفتن ندارند و می‌خواهند جامعه را از حرکت بازدارند و چیزی ندارند که ارائه بدهند و بخواهند از نقطه A به نقطه B برسند. به همین دلیل هم فقط نق می‌زنند و ایراد می‌گیرند. در حالی که جامعه به شدت تشنه اصلاحات است و رویکردهای اصولگرایانه را حتی در مسائل روزمره تحمل نمی‌کند؛ اینکه زن‌ها نباید وارد استادیوم‌ها بشوند یا کنسرت‌ها باید لغو شوند. تا حد زیادی این اظهارنظرهایشان حوصله مردم را سر برده است و من فکر می‌کنم اصولگرایان در یک وادی ناکجاآباد نشسته‌اند و هیچ برنامه‌ای برای آینده کشور ندارند و صلاح‌شان در این است که هیچ حرکت و پیشرفتی صورت نگیرد برای اینکه هر حرکتی به جلو با ریزش نیروهای آنها روبه رو خواهد شد. ما به اصولگرایان می‌گوییم: نیروهای میرنده تاریخ!
نقیب‌زاده در ادامه اصولگرایان را با «اشراف قرن 19 در اروپا» مقایسه کرده است.[1]
*تأکیدات اصلاح‌طلبان بر فرمایشی بودن کابینه دولت دوازدهم و تحت فشار بودن آقای روحانی در حالیست که رئیس‌جمهور، هم در سخنرانی خود در روز معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس و هم در مصاحبه تلویزیونی اخیر تأکید کرد که برای معرفی وزرا تحت هیچ فشاری نبوده است.
فی‌الواقع مشخص نیست آقای روحانی باید به چه زبانی به جریان چپ بفهماند که بعنوان رئیس‌جمهور یک کشور در حدی از اختیارات هست که تحت هیچ فشاری نباشد و از طرفی صغیر هم محسوب نمی‌شود!
این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند اصلاح‌طلبان از آن رو می‌گویند حرف‌های رئیس‌جمهور درست نیست و او تحت فشار بوده که زمان حاضر را زمان مناسبی برای حمله مستقیم به شخص رئیس‌جمهور و در چارچوب پروژه «طلاق سیاسی از حسن روحانی» نمی‌دانند وگرنه منظور اصلی آنها شخص رئیس‌جمهور روحانی است.
پیش از نقیب‌زاده، عباس عبدی و علی صوفی، از دیگر چهره‌های جریان سیاسی خاص هم در اظهاراتی تأکید کرده بودند که روحانی از کابینه پیشنهادی‌اش راضی نیست و صحبت‌هایش مبنی بر اینکه زیر فشار نبوده‌ام نیز واقعی و منطقی نیست![2]
مسئله «توهین چهره‌های جریان خاص به اصولگرایان» هم چیز تازه‌ای نیست و جریان چپ صلاح خود را بر این می‌داند که برای پنهان کردن 16 سال شکست اکثریتی در تمام انتخابات‌های کشور (که یک نمونه آن به تازگی و در جریان شکست فراکسیون امید در مجلس به همگان اثبات شد) و نیز برای کتمان «بردگی اصلاحات برای روحانی» به رقیب خود توهین کند.
طی هفته‌های اخیر و قبل از نقیب‌زاده، «محمدرضا تاجیک»، مشاور رئیس دولت اصلاحات و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص که در بادی امر به رعایت ادب و تربیت در محافل سیاسی نیز شهره است! در یک مصاحبه ضمن وصف اخلاق و رفتار اصولگرایان به مقولاتی مثل «از خودشان و فهم و دانش و خوانششان یک سنت ساخته و این سنت را قدسی کرده‌اند»، «هوچی‌گری و فرافکنی و خشونت»، «برای پیروز شدن به هر حشیشی متوسل می‌شوند و رقیب را بی‌آبرو می‌کنند»، «در ویرانی شخصیت و حیثیت رقیب عمارت خود را بنا می‌کنند»، «اخلاق، دین و ارزش‌ها را ابزاری استفاده می‌کنند» گفته بود:
«باید دید که چرا دوستان اصولگرا وارد چنین ورطه و چاله‌ای می‌شوند که بیرون آمدن از آن تقریبا غیرممکن است. بنابر این فرض من این است که اصولگرایان از خود شکست خوردند و رقیب اصلی آنها خودشان بودند. طبیعتا این مشکل اصلی اصولگرایان است و باید تکلیف خودشان را مشخص کنند و جایی نشان دهند در مقابل آن دگر غیراخلاقی، غیرارزشی و غیر دینی که برای مردم ترسیم می‌کنند تا در تقابل با او و در حذف او خود را معرفی کنند و یک خود اخلاقی، ارزشی و دینی را جلوه دهند، چگونه در جایی که باید مشق و انشایی بنویسند و امتحانی پس دهند امتحانشان را واژگونه پس می‌دهند؟»[3]
این ژنتیک توهین‌گر بایستی بیش از این مورد قضاوت مردم و خواص دلسوز کشور قرار گیرد.

***
1_ http://aftabeyazd.ir/?newsid=83090
2_ mshrgh.ir/764918
3_ mshrgh.ir/754175
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *