پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

120‌هزار مسلمان ميانمار مواد غذايي ندارند

شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب: 546514
نيروهاي امنيتي و افراطي ميانمار، سركوب و آزار و اذيت مردم مسلمان روهينگيا را تشديد كرده‌اند و هر روز بر ابعاد اين فاجعه انساني افزوده مي‌شود.
120‌هزار مسلمان ميانمار مواد غذايي ندارند
به گزارش جهان نيوز، با تشديد خشونت‌هاي دولت ميانمار عليه مسلمانان، دبيركل سازمان ملل با ابراز نگراني از اين جنايات، خواستار خويشتنداري طرفين درگيري به منظور جلوگيري از وقوع فاجعه انساني شد. 2هزار و 600 خانه مسلمانان توسط بودائيان به آتش كشيده شده و حدود 120 هزار بي‌خانمان روهينگيايي در كمپ‌هاي راخين از دريافت مواد غذايي يا بهداشتي محروم هستند. به رغم محكوميت خشونت‌هاي ميانمار از سوي كشورهاي غيراسلامي، يك روزنامه سعودي در گزارشي مسلمانان روهينگيا را شورشي توصيف كرد.
 
نيروهاي امنيتي و افراطي ميانمار، سركوب و آزار و اذيت مردم مسلمان روهينگيا را تشديد كرده‌اند و هر روز بر ابعاد اين فاجعه انساني افزوده مي‌شود. با شدت گرفتن خشونت نظاميان ميانماري عليه مسلمانان، براساس آمارهاي آژانس مهاجرتي سازمان ملل متحد بيش از ۵۸ هزار مسلمان روهينگيايي از ترس جان خود، روستاهايشان را ترك كرده و به سوي مرزهاي بنگلادش گريخته‌اند. به گزارش خبرگزاري رويترز، بيش از 2هزار و 600 خانه اين مسلمانان نيز در آتش سوخته است. به گزارش شبكه الجزيره، اجساد 40زن و كودك مسلمان روهينگيا از رودخانه‌اي در مرز اين كشور با بنگلادش بيرون كشيده شد. اين اجساد متعلق به افرادي است كه سعي داشتند به بنگلادش پناه ببرند اما قايق آنان در رودخانه غرق شد. همچنين پير پرون، سخنگوي دفتر هماهنگ‌كننده امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «حدود ۱۲۰ هزار بي‌خانمان در كمپ‌هاي راخين در ميانمار موادغذايي يا بهداشتي دريافت نمي‌كنند و اوضاع رو به وخامت است.»
 
اين بحران براي مسلمانان روهينگيا پس از آن به وقوع پيوسته كه گروه‌هاي كمك‌رسان و سازمان ملل عمليات خود را در پي اتهام زدن‌هاي دولت ميانمار به اين گروه‌ها مبني بر كمك به شبه‌نظاميان به حالت تعليق درآورده‌اند.  افزايش خشونت‌ها در ميانمار به حدي است كه حتي سازمان ملل هم كه در سال‌هاي اخير در مقابل اين فاجعه انساني سكوت كرده بود، به آن واكنش نشان داده است. آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل جمعه شب در بيانيه‌اي نسبت به انتشار گزارشاتي مبني بر خشونت در شمال غرب ميانمار ابراز نگراني كرد و خواستار خويشتنداري طرفين درگيري به منظور جلوگيري از وقوع فاجعه انساني شد. آمارهاي رسمي حاكي است كه در مرگبارترين خشونت‌هاي دهه‌هاي اخير در ميانمار، حدود 400 نفر در درگيري‌هاي اخير در شمال غرب ميانمار جان خود را از دست داده‌اند.
  
واكنش‌هاي جهاني
گسترش خشونت‌ها عليه مسلمانان موجي از انتقادهاي جهاني را در پي داشته است. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه تندترين انتقادها را از دولت ميانمار كرده، جمعه شب هم در سخناني گفت كه مرگ صدها مسلمان روهينگيا در ميانمار طي هفته گذشته، قتل عام عليه اقليت مسلمان در منطقه به شمار مي‌رود. اردوغان گفت: «بي‌شك ما اين اقدام را با قاطع‌ترين شكل ممكن محكوم مي‌كنيم و اين مسئله را از طريق نهادهاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل دنبال خواهيم كرد.» مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه تركيه هم خواستار بازگشايي مرزهاي بنگلادش به روي مسلمانان ميانمار شد و گفت: «تركيه آماده است هزينه اسكان و خدمات پناهجويان آراكان را پرداخت كند.» محمود عباسي، معاون حقوق بشر و امور بين‌الملل وزارت دادگستري ايران هم گفت: «نسل‌كشي و كشتار مسلمانان ميانمار جنايت عليه بشريت است.» كريستيا فريلند وزير امور خارجه و مري كلاد بيبو وزير توسعه بين‌الملل كانادا هم ديروز طي بيانيه مشتركي اعلام كردند: «اقدامات خشونت‌آميز عليه مسلمانان ميانمار و نقض حقوق بشر در اين منطقه را به شدت محكوم مي‌كنيم. ما از همه طرف‌ها مي‌خواهيم امنيت غيرنظاميان از جمله مسلمانان راخين را تأمين كنند و به حمايت از همه شهروندان اين منطقه بپردازند.»
  
موضع مخالف سعودي
هرچند برخي كشورهاي غيراسلامي خشونت‌هاي ميانمار را محكوم كرده‌اند، اما عربستان سعودي موضع متفاوتي را در قبال اين خشونت‌ها اتخاذ كرده است. روزنامه سعودي «عكاظ» روز شنبه در خبري كشتار مسلمانان روهينگيا را كه در معرض وحشيانه‌ترين و غيرانساني‌ترين نسل‌كشي مسلمانان در تاريخ معاصر قرار دارند، «شورشي» توصيف كرد. عربستان و ديگر كشورهاي عربي تاكنون هيچ واكنشي به خشونت‌هاي ميانمار نشان نداده‌اند. انتشار اين خبر با انتقادات شديد فعالان فضاي مجازي از جمله در شبكه اجتماعي «توئيتر» همراه بود. شماري از اين فعالان عكاظ را روزنامه‌اي «كثيف» توصيف و بسياري از فعالان فضاي مجازي عربستاني تأكيد كرده بودند اين مطبوعات نماينده و انعكاس‌دهنده مواضع و ديدگاه‌هاي آنها نبوده و همبستگي كامل خود با مسلمانان روهينگيا را اعلام كرده بودند.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *