سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۲
ماجرای پیشرفته‌ترین هواپیماهای روسیه در سوریه

آیا پوتین در دیدار اخیر،نتانیاهو را به خاطر ایران تهدید کرده؟

شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 545983
اسرائیل نمی تواند به کرملین و سیاستگذاران روس تعلیم سیاست در خاورمیانه را بدهد؛ روسیه به تقویت اثرگذاری ایران در منطقه ادامه می دهد و این در مقابل قصور و کوتاهی عربستان سعودی است که تلاش می کند با اسرائیل یک ائتلاف نظامی شبیه به ناتو را تشکیل دهد که تحت سیطره آمریکا باشد
آیا پوتین در دیدار اخیر،نتانیاهو را به خاطر ایران تهدید کرده؟
گروه بین اللمل جهان نيوز: روز گذشته روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احرونوت» با اعلام شکست سفر نتانیاهو به مسکو به مطالب منتشر شده در روزنامه روسی«پراوادا» اشاره کرد؛ که روزنامه رسمی منعکس کننده سخنان پوتین محسوب می شود.

«یدیعوت احرونوت» بویژه بر روی این قسمت از مطالب منتشر شده در روزنامه روسی تمرکز کرد که گفته بود:«اسرائیل نمی تواند به کرملین و سیاستگذاران روس تعلیم سیاست در خاورمیانه را بدهد؛ روسیه به تقویت اثرگذاری ایران در منطقه ادامه می دهد و این در مقابل قصور و کوتاهی عربستان سعودی است که تلاش می کند با اسرائیل یک ائتلاف نظامی شبیه به ناتو را تشکیل دهد که تحت سیطره آمریکا باشد».

بر پایه گزارش روزنامه روسی، پوتین در برابر نتانیاهو بر این مساله تاکید کرده است که ایران یک هم پیمان استراتژیک برای روسیه در خاورمیانه است، در حالی که اسرائیل تنها یک شریک مهم برای آن است. بر این اساس، از دیدگاه پوتین وزن روابط مسکو با تهران سنگین تر از وزن رابطه آن با تل آویو است؛ همچنانکه رابطه مسکو با تهران از میدان سوریه فراتر رفته و به تمام منطقه می رسد. در واقع ایران از نظر مسکو، حافظ توازن قوای طرف روسی با آمریکایی ها و هم پیمانانش، از جمله اسرائیل محسوب می شود. (1)


*واکنش سخنگوی کاخ کرملین
اما بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، دیمتری پسکوف در سحنانی تاکید کرد: مذاکرات بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، قابل توجه و معنادار بوده است.

دو طرف 23 اوت یعنی 8 روز قبل در شهر سوچی روسیه دیدار و گفتگو کردند. پسکوف در واکنش به گزارش هایی که در رسانه های خبری درباره دیدار پوتین و نتانیاهو منتشر شده و اینکه پوتین و نتانیاهو ظاهرا بر سر نقش ایران در بحران سوریه، اختلاف نظر دارند، تصریح کرد: این اشتباه است که نشست پوتین و نتانیاهو را به این روش، ارزیابی کنیم. ماهیت این مذاکرات، متفاوت بوده است.

وی در ادامه افزود: مذاکرات در ادامه گفتگوهای اعتمادساز بین روسیه و اسرائیل بوده است. مذاکرات به طور خاصی، معنادار بوده است.

پسکوف گفت: روسیه و اسرائیل در اکثر زمینه های حساس، همکاری داشته اند از جمله همکاری بین ستادهای کل ارتش و سرویس های ویژه. هیچ کسی اینجا مذاکرات احساساتی نداشته است. تعامل ادامه می یابد، تماس های مکرر در سطوح عالی بهترین نشانه برای اثبات آن است.(2)


 
*ابراز نگرانی اسرائیل از حضور ایران در سوریه
در این میان اویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل چند روز پیش در جریان دیدار با دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد، ایران در تلاش برای تثبیت سیاست جدید در سوریه و تغییر موازین جغرافیای راهبردی در منطقه است و این وضعیت اسرائیل را تحت تاثیر قرار می دهد و ما اجازه آن را نخواهیم داد.

بر پایه گزارش روزنامه «اسرائیل امروز»، لیبرمن همچنین در این دیدار مدعی شد،  ایران در صدد تشکیل پایگاههای نیروی هوایی و دریایی در سوریه است و در نظر دارد هزاران شیعه را وارد این کشور کند و تلاش دارد زمینه وارد کردن جنگ افزارهای پیشرفته را به سوریه فراهم کند از همین رو تثبیت ایران در سوریه تهدیدی برای تمام کشورهای منطقه و پیش از همه اسرائیل است.

*لحن تهدید آمیز اسرائیل
اسرائیل همچنین یادآور شد، رهبری سیاسی و امنیتی اسرائیل عزم خود را برای جلوگیری از تثبیت ایران در سوریه جزم کرده است و اگر تلاش های دیپلماتیک در این راه حاصلی نداشته باشد احتمالا در چند ماه آینده تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد کرد. 

در همین ارتباط به نظر می رسد این تهدید با اظهارات چند روز گذشته بنیامین نتانیاهو مطابقت داشته باشد؛ وی در دیدار با دبیر کل سازمان ملل گفت: این حق ما است که اجازه ندهیم طنابی دور گردن اسرائیل حلقه شود که آن را خفه کند.(3)

*یک واقعیت نظامی درباره روسیه و اسرائیل
در همین حال نیروی هوایی روسیه  به‌ تازگی چهار فروند از پیشرفته‌ترین هواپیماهای تجسسی، اطلاعاتی خود به نام «بریو-50» که با پیشرفته‌ترین هواپیماهای «ای‌ وکس» آمریکا قیاس می‌شوند را در سوریه مستقر کرده است.
یک وبگاه صهیونیستی در اینباره نوشت: روسیه با چهار فروند از پیشرفته‌ترین هواپیماهای تجسسی، آزادی عمل هوایی و دریایی اسرائیل و آمریکا بر فراز سوریه و شرق مدیترانه را محدود کرده‌ است.


به نوشته وبگاه دبکا فایل چند فروند از این هواپیماها در ماه‌های اخیر حین پرواز بر فراز سوریه رصد شدند که بعد از عملیات همگی به پایگاه‌های خود در روسیه بازگشتند اما اینک چهار فروند از این هواپیماها در پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه سوریه مستقر شده‌اند.

دبکا فایل می افزاید: رادار «شمی_ام» این هواپیما قادر به تعیین اهداف از فاصله 600 کیلومتری است و در حین پرواز می‌تواند تمامی اسرائیل و هرگونه پرواز و تحرکات نظامی را رهگیری و شناسایی کند. روسیه اینک با این اقدام و تقویت بنیه هوایی سوریه دیگر نیازی به تبادل اطلاعات در صورت حمله هوایی آمریکا یا اسرائیل یا یک حمله موشکی به سوریه ندارد و تمامی اطلاعات دریافتی را به مقر مشترک فرماندهی روسیه که نحوه واکنش و مدیریت عملیات را مدیریت می‌کنند، انتقال می‌دهد.

دبکا ادامه داده است: این فعل و انفعال آزادی عمل کنونی نیروی هوایی و دریایی اسرائیل و آمریکا بر فراز سوریه و در شرق دریای مدیترانه را محدود کرده و عملیات آن‌ها را خطر‌ناک‌تر می‌کند.

این وبگاه در ادامه با اشاره به تنوع جنگ افزارهای هوایی و دفاع موشکی روسیه در سوریه نوشت: اسرائیل دیگر چون گذشته امکان پروازهای راحت همانند حمله هوایی که در 17 مه علیه کاروان تجهیزات ایران به حزب‌الله در نزدیکی دمشق انجام شد را ندارد. اسرائیل در آینده باید تاکتیک‌های خود را با دفاع به شدت تقویت شده روسیه و سوریه منطبق سازد.

در خاتمه این مطلب آمده است: هواپیماهای جدید تجسسی مقر فرماندهی روسیه را قادر می‌سازد به طور کامل مناطق عاری از تنش در سوریه همانند موردی که اینک در مرزهای جنوب غربی سوریه مقابل بلندی‌های جولان در  اسرائیل شاهدش هستیم را به طور کامل کنترل کند.(4)
 
پی نوشت:
1)http://www.entekhab.ir/fa/news/363095
2)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/06/09/1507032
3)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/06/09/1506918
4)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960608001789
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بابا بیخیال ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر اسرائیل