سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

سونامی بازنشستگی معلمان

چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 545527
طبق آمار موجود در سال‌های آینده نیم میلیون معلم بازنشسته می‌شوند.
سونامی بازنشستگی معلمان
به گزارش جهان نيوز؛ ساماندهی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش وضعیت بغرنجی پیدا کرده؛ مدتی است تیتر تکراری و کسالت‌بار مشکلات معیشتی معلمان بر پیشانی اخبار این وزارتخانه خودنمایی نمی‌کند اما نه اینکه معیشت معلمان رفع شده باشد، نه! بلکه بحران نیروی انسانی در این دستگاه عریض و طویل آنچنان اوضاع نگران‌کننده‌ای پیدا کرده که دیگر جای لاپوشانی برای مسؤول یا مدیری باقی نگذاشته است.
کم‌کاری سالیان متمادی و بی‌توجهی‌ها کار خود را کرده و مسوولان  مثل همیشه دیر به خود آمده‌اند. بازنشستگی صدها هزار معلم حیات مهم‌ترین دستگاه تربیت نیروی انسانی کشور را با مخاطره جدی مواجه کرده و نگاه اشتباه به مقوله تعلیم و تربیت می‌رود تا خروج از این هزارتوی خودخواسته را به امری نشدنی مبدل کند. این در حالی است که در روزهای گذشته باز هم انتشار بخش‌هایی از شرایط و ضوابط دشوار استخدام در آموزش‌وپرورش نقل محافل و رسانه‌های گوناگون شده است.
ضوابطی که از  عدم ابتلا به برخی بیماری‌ها تا  نداشتن کمتر از ۲۰ دندان، سنگ کلیه، آلزایمر، نداشتن لهجه غلیظ و نکشیدن سیگار و قلیان و موارد بسیار دیگری را شامل می‌شود. هر چند آموزش‌وپرورش اعلام کرده این بخشنامه قدیمی و نیازمند بازنگری است اما شرایط موجود نشان می‌دهد درهای ورود معلمان به آموزش‌وپرورش آنطور که باید باز نیست و متقاضیان برای ورود از این درها باید راه‌های دشواری را طی کنند!
آموزش‌وپرورش هشدار می‌دهد!
اواخر سال تحصیلی گذشته اطلاعیه‌ای از سوی آموزش‌وپرورش منتشر شد که تعجب ناظران را برانگیخت، اطلاعیه‌ای که بیشتر نوعی استمداد از رسانه‌ها بود. ظاهرا مسؤولان این بخش دولتی ناامید از مقاوت‌ها برابر جذب نیرو، مشکل‌شان را مستقیم با مردم مطرح کردند تا بلکه فشار افکار عمومی بخش‌های نیرومند و تصمیم‌گیر دولت را به عقب‌نشینی وادار کند.
مسؤولان آموزش‌وپرورش حالا بی‌پرواتر با ارباب جراید و نمایندگان افکار عمومی به گفت‌وگو می‌نشینند. آنها خطر را دریافته‌اند و به قولی می‌دانند همین حالا هم دیر شده و خطر جدی است!   علیرضا کمره‌ای، مدیر کل سابق آموزش‌وپرورش شهر تهران که بتازگی با حکم بطحایی، وزیر جدید آموزش‌وپرورش مدیریت امور بین‌الملل و مدارس خارج کشور را عهده‌دار شده است، چندی پیش گفته بود: فقط در شهر تهران تا پایان سال مالی   ۹۶ بیش از ۴ هزارمعلم بازنشسته می‌شوند که ورودی نیروها بسیار کمتر از خروجی است و اگر محدودیت‌های نیروی انسانی برطرف نشود تا ۲ سال آینده  قادر به تامین نیاز نیستیم.
وی افزود: توازن جنسیتی در نیروی انسانی وجود ندارد و آمارها حاکی از آن است که در شهر تهران ۷۱درصد معلمان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند در حالی که در جنسیت برادران نیاز به جذب معلم داریم و این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد. این مقام مسؤول در آموزش‌وپرورش با بیان اینکه راه جذب معلمان، دانشگاه فرهنگیان است، یادآور شد: باید تناسب بین ورودی و خروجی آموزش‌وپرورش مورد توجه قرار گیرد.
سونامی بازنشستگی معلمان!
طبق بررسی‌ها در حال حاضر آموزش‌وپرورش بیش از یک‌میلیون پرسنل دارد که به گفته مسؤولان، تا سال ۱۴۰۰ بیش از نیمی از این افراد به سن بازنشستگی می‌رسند حال آنکه جمعیت دانش‌آموزان تا ۴ سال پیش رو افزایش خواهد یافت و دولت برای جبران خروج نیروهایش تاکنون چاره‌اندیشی نکرده است.
اسدالله‌ عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت تأمین نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش برای سال‌های آتی گفت:  تا سال  ۱۴۰۰ نیاز به تأمین نیروی انسانی زیادی در آموزش‌وپرورش داریم که میزان آن نزدیک به ۶۰۰هزار معلم برآورد می‌شود! وی با  اشاره به اینکه باید سیاستی برای رفع حجم وسیع نیاز به نیروی انسانی در پیش گرفته شود، گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از مسیرهای‌ تأمین نیروی انسانی محسوب می‌شود که با جذب افراد در رشته‌های مورد نظر آموزش‌وپرورش بحران کمبود نیروی انسانی در سال‌های آتی را کاهش می‌دهد.
خداحافظی نیم میلیون معلم
در همین باره حجت‌الاسلام دکتر علیرضا سلیمی، عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» از حجم وسیع بازنشستگی در آموزش‌وپرورش با تعبیر سونامی یاد می‌کند. وی می‌گوید: ظرف ۴-۳ سال آینده نیم میلیون معلم از آموزش‌وپرورش خارج می‌شوند در حالی که دولت هیچ برنامه مشخصی برای جبران این حجم وسیع نیروی انسانی ندارد. وی ادامه داد: در سند تحول، دانشگاه فرهنگیان به عنوان دستگاه تربیت‌کننده نیروی متخصص برای شغل معلمی تعیین و مقرر شده این دانشگاه برای جبران نیروهای بازنشسته هر سال حدود ۲۵ هزار دانشجو معلم جذب کند اما در سال‌های اخیر به بهانه کمبود بودجه عملا این دانشگاه  از تامین نیروی انسانی مورد نیاز عاجز شده است. 
حجت‌الاسلام سلیمی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۸ هزار نیروی حق‌التدریس و آموزشیار نهضت سوادآموزی در سراسر کشور وجود دارند که مسؤولان آموزش‌وپرورش به طور جدی با استخدام این افراد مخالفت می‌کنند و استدلال‌شان هم ضرورت جذب نیروی کیفی در آموزش‌وپرورش است، حال آنکه به دانشگاه فرهنگیان هم بی‌توجهی می‌شود و معلوم نیست برای تامین نیروی انسانی چه برنامه‌ای در نظر دارند.
وی افزود : معتقدیم برای حفظ انقلاب و تربیت آینده‌سازان ایران اسلامی باید معلمانی در تراز نظام تربیت کنیم و دولت فرصت بازسازی و ترمیم آموزش‌وپرورش را دارد اما متاسفانه بهترین راهکار که همانا جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان است به محاق فراموشی و بی‌توجهی رفته و پیش‌بینی می‌شود دولت برای رفع مشکل نیروی انسانی به راه‌های دیگری متوسل شود که نتیجه‌اش لطمه جدی به ساحت نظام تعلیم و تربیت کشور است.
رشد منفی در آموزش‌وپرورش
علاوه بر این فرهاد فلاحتی، عضو کمیته آموزش‌وپرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  هم به «وطن‌امروز» می‌افزاید: متاسفانه در دولت یازدهم آموزش‌وپرورش  در اولویت مسؤولان نبود و این حقیقت در بودجه پیشنهادی دولت مشهود بود به عبارت روشن‌تر رشد بودجه‌های عمومی کشور در آموزش‌وپرورش نمود نداشت و بودجه این وزارتخانه در مجلس ترمیم شد، حتی در برنامه سال ۹۶ نیز این مجلس بود که با پافشاری بودجه پیشنهادی  دولت را ترمیم کرد.
وی با اشاره به اصلاحات فراوان درباره نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در مجلس، افزود: از سال‌های گذشته تاکنون مجلس برای جذب نیروی انسانی به آموزش‌وپرورش کمک کرده و این در حالی است که این وزارتخانه برنامه مدون، ریشه‌ای و منطقی برای ارتقا و حفظ نیروی انسانی کارآمد ندارد و این موضوع نارضایتی‌های فراوانی را در بدنه این وزارتخانه به وجود آورده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: هم‌اکنون نیروی‌های نهضتی، خرید خدمتی و حق‌التدریسی همه ‌طلبکارند و برنامه مشخصی برای تعیین تکلیف این افراد به چشم نمی‌خورد در حالی که بحران نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش جدی است.
منبع: روزنامه وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *