جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴

عراقچی: واقعا عجیبه!

وطن امروز
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب: 544888
عباس عراقچی، نفر دوم تیم مذاکره‌کننده ایران بالاخره به ماجرای سفر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و دیدارش با آمانو و همینطور ادعا و اظهارات او پس از این دیدار واکنش نشان داد.
عراقچی: واقعا عجیبه!
به گزارش جهان نيوز؛ عباس عراقچی، نفر دوم تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای که از سوی محمدجواد ظریف، رئیس کمیته پیگیری برجام شده است بالاخره به ماجرای سفر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و دیدارش با آمانو و همینطور ادعا و اظهارات او پس از این دیدار واکنش نشان داد.
 
به گزارش «وطن امروز»، واکنش عراقچی البته صرفا ابراز تعجب و شگفتی و تاحدودی تکرار همان نکات مندرج در بیانیه‌های نمایندگان ایران در سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

البته عراقچی درباره ادعای هیلی مبنی بر وجود مراکز اعلام نشده نظامی گفت این مراکز وجود خارجی ندارد و قبلا آژانس به این موارد رسیدگی کرده و در گزارشات خود به سلامت برنامه هسته‌ای ایران در گذشته شهادت داده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز درباره اظهارات هیلی اظهارنظر کرد و اقدام سفیر آمریکا در سفر به وین را «مذبوحانه» دانست. قاسمی در ادامه گفت این اقدامات آمریکا تاثیری بر آژانس نخواهد گذاشت.

ابراز امیدواری سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به حفظ هویت و استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که ماجرای خلف وعده محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس پس از توافق سعدآباد به عنوان یک نمونه بدعهدی آژانس و ساده‌لوحی دولت اصلاحات در تاریخ دیپلماسی ایران ثبت شده است.

نکته دیگر سکوت آمانو در قبال مذاکرات با سفیر آمریکا در سازمان ملل و نیز اظهارات هیلی پس از این دیدار است. با وجود ادعاهای هیلی درباره رضایتش از اظهارات آمانو و همچنین تاکیدش بر ضرورت بازرسی از مراکز نظامی ایران، مدیرکل آژانس همچنان سکوت کرده است. سکوتی که قاعدتا نمی‌تواند یک نشانه خوب برای عوامل به بار آمدن برجام برای ایران باشد.

شاید همین نگرانی‌ها نسبت به رفتار آژانس در قبال نقشه دونالد ترامپ بوده که روس‌ها را ترغیب کرده به فکر برگزاری جلسه وزرای خارجه 1+5 با حضور نمایندگان آژانس باشند. اما در ایران عباس عراقچی می‌گوید نسبت به اظهارات نیکی هیلی درباره سفر به وین و دیدار با آمانو تعجب کرده است.

عراقچی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، درباره اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل و ملاقاتش با یوکیا آمانو بیان داشت: شنیدن صحبت‌های اینچنینی از نماینده آمریکا در سازمان ملل واقعا عجیب است، چرا که به آسانی اعتبار گزارش‌های آژانس را زیر سوال می‌برد. معاون حقوقی وزارت امور خارجه به اعتبار گزارش‌های آژانس اشاره کرد و گفت: سفیر آمریکا در سازمان ملل اعتبار گزارش‌های آژانس را درباره ایران منوط به میزان دسترسی‌ها در کشورمان می‌داند که این امر دخالت مستقیم و آشکار در کار آژانس و تلاش برای فشار آوردن به آن است؛ مضاف بر اینکه اصل استقلال آژانس را زیر سوال می‌برد.

وی گفت: من فکر می‌کنم ادعاهای مطرح شده به صورت کامل عملکرد آژانس را در سطوح بین‌المللی و نسبت به تمام کشورها زیر سوال می‌برد، اینکه گزارش‌ها را در صورتی معتبر می‌دانند که فلان کار صورت گرفته باشد قطعا زیر سوال بردن فعالیت‌های آژانس است؛ مضاف براینکه پیش از سفر به وین هم مدعی این امر شده بودند که هدف‌شان فشار به آژانس است که این موضوع هم به طور کامل با اصل استقلال،‌ بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری آژانس در تناقض است.

عراقچی به نامه‌ ظریف به یوکیا آمانو اشاره کرد و گفت: در نامه دکتر ظریف و به دنبال آن دکتر صالحی، هشدارهای لازم داده شد که هیچ فشار جانبی به عملکرد آژانس خدشه وارد نکند و آمانو از این موضوع مراقبت کند، بنابراین این قبیل اظهارات قطعا مردود است چرا که آژانس دسترسی‌های مورد نظر خود را داشته و عملکردش درباره ایران واضح و روشن بوده، ضمن اینکه گزارش‌های ارائه شده بیانگر این مطلب است.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه تصریح کرد: 7 گزارش آژانس که به تایید رسیده حکایت از این امر دارد که ایران به طور کامل به برجام پایبند بوده است. وی تاکید کرد: اگر کشوری بخواهد با ادعاهای مغرضانه و بر پایه اغراض سیاسی خود، کل آژانس و گزارش‌های آن را زیر سوال ببرد و مدعی شود ما با شرط، اعتبار آژانس و گزارش‌هایش را قبول می‌کنیم، قطعا مردود است و از نظر جامعه بین‌المللی هم مقبولیت ندارد، لذا ما هم این موضوع را در شورای حکام بعدی آژانس مطرح خواهیم کرد و خواهان رسیدگی به آن خواهیم شد.

عراقچی یادآور شد: ابهام بسیار خنده‌داری وجود دارد که نماینده آمریکا در سازمان ملل که موقعیتی رسمی دارد بیاید و عملکرد سازمان شناخته‌شده‌ای مانند آژانس انرژی اتمی را زیر سوال ببرد و ادعاهایی را مطرح کند که عدم صحت و کذب بودن آن، قبلا توسط آژانس به اثبات رسیده است.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه درباره پنهان بودن سایت‌های غیرهسته‌ای ایران نیز بیان داشت: این مساله اتهاماتی بوده که در قالب پرونده پی‌ام‌دی نمود پیدا کرده بود و در گذشته وجود داشته اما بعد از مذاکرات هسته‌ای و برجام مشخص شد صحت ندارد و سایت‌های اعلام نشده غیرقانونی، به هیچ وجه وجود ندارد چرا که همه آنها توسط آژانس بررسی شده و کذب بودن ادعاها و اتهامات به اثبات رسیده است.

قاسمی، دوپهلو!
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز گفت نسبت به پایبندی آژانس به تعهداتش در قبال برجام امیدوار است. او البته درباره زیاده‌خواهی آمریکا درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران موضعی دوپهلو گرفت. در حالی که انتظار می‌رفت سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کند ایران اجازه طرح مسائل تکراری و تمام شده در پی‌ام‌دی و بازرسی از مراکز نظامی خود را نخواهد داد، قاسمی در موضعی دوپهلو گفت ایران اجازه بازرسی از حوزه‌های منع شده در برجام را نخواهد داد!

قاسمی گفت: هیچگونه اجازه‌ای را به دیگران برای ورود به حوزه‌های منع شده در تفاهمات برجام نمی‌دهیم و بازرسی‌های آژانس قطعاً در چارچوب سیاست‌های داخلی خودمان انجام خواهد شد. بهرام قاسمی با تأکید بر دفاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از استقلال و جایگاه این نهاد بین‌المللی برابر خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه آمریکا گفت: مطمئن هستیم آنان نمی‌توانند خواسته‌های‌شان را تحمیل کنند، اگرچه هشدارهای لازم را به آژانس داده و توصیه‌های لازم را کرده‌ایم و در آینده هم این رویه را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: با ویژگی‌هایی که ما از آژانس می‌شناسیم و کاری که این نهاد به عنوان کار حرفه‌ای و تخصصی باید انجام دهد و از جایگاه بین‌المللی‌اش دفاع کند این فشارها و تلاش‌ها مذبوحانه خواهد بود و نمی‌توانند بر آژانس تأثیر بگذارند. قاسمی گفت: با این حال با خردمندی مسؤولان و پیش‌بینی‌هایی که داشتیم قبل از سفر نماینده آمریکا به وین، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در نامه‌هایی به آقای آمانو، وی را آگاه کردند و هشدارهای لازم درباره فشارها و اقداماتی که ممکن است از جانب برخی آمریکایی‌ها اعمال شود، اطلاع‌رسانی شد و این رصد و دقت ما همچنان ادامه خواهد داشت.

بهانه جدید برای مذاکرات جدید
روس‌ها می‌گویند باید درباره اقدامات جدید آمریکایی‌ها علیه برجام جلسه 1+5 برگزار شود. از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی هم گفته است احتمال دارد محمدجواد ظریف برای برگزاری جلسه با وزرای خارجه 1+5 پیشنهادی مطرح کند. بر اساس گزارش منابع خبری، روسیه در تلاش است جهت حل‌وفصل اوضاع پیرامون ایران، برگزاری اجلاس گروه 1+5 را درخواست کند. ایگور ماروزف، عضو کمیسیون بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه با اعلام این خبر گفت: به دلیل وجود گروه میانجی 1+5 ، طرفین بر سر برجام به‌توافق رسیدند و به نظر من برگزاری این نشست در شرایط کنونی لازم است.

این مقام روس تاکید کرد: باید از نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دعوت به عمل آید تا در این نشست بار دیگر  تایید کنند ایران بدون قید و شرط به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده و به مفاد آن عمل می‌کند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیروز در رابطه با احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 درباره برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: تا جایی که با آقای ظریف صحبت داشتم احساس من این است که احتمالا آقای ظریف درباره برگزاری چنین نشستی اقدام خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نعیم
United Arab Emirates
از اول دستگاه دیپلماسی این دولت محافظه کار بود. عراقچی هم که دیگه معلومه، دولت احمدی نژاد سخنگو، این دولت معاون وزیر. از بس خاکشیر مزاجه با همه میسازه!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر مذاکرات جدید انجام شود و اطاق مذاکره در اختیار تیم مورد تایید اعتدالیون و استحاله طلبان باشد عقب نشینی بیشتری صورت خواهد گرفت و موقعیت های دیگری به دشمن واگذار خواهد شد
حجت
Iran, Islamic Republic of
اقای عراقچی از امریکایی ها هیچ چیز عجیب نیست از سادگی ما عجیب است که از امریکایی ها انتظار رفتار درست داریم
سالار
آقای عراقچی هنوز نقض فاحش صورت نگرفته .جای هیچ تعجبی نداره....