سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

نقش دولت هاشمی در پدیده رانت و ثروت اندوزی

يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 544771
کارشناس اقتصادی حامی دولت گفت: در شرایط کنونی، بسیاری از وزرا در طول سال‌های بعد از جنگ تحمیلی بیشتر وارد قدرت اقتصادی شده‌اند؛ بنابراین گروهی به وسیله قدرت، مبادرت به ثروت‌اندوزی کرده‌اند.
نقش دولت هاشمی در پدیده رانت و ثروت اندوزی
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد.

*******
** برجام برای اسرائیل یک موهبت بود!
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «کابینه زیر سایه سه ژنرال» نوشت:
«محمدجواد ظریف، فردی که زمانی کیسینجر او را دشمن قابل احترام می‌خواند و فردی که توانست برجام را به نفع ملت ایران به دنیای سیاست تحمیل کند و ناخشنودی علنی و واضح کاخ سفید، تل آویو و البته گروه‌هایی دیگر را به وجود بیاورد و مهم‌تر از آن موانع جدی بر سر راه پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی ایران و مردم را بزداید، بدون شک آینه تمام نمای یک دیپلمات و وزیر موفق است که به خوبی قواعد بازی را به نفع خود تغییر می‌دهد».

گفتنی است پس از امضای برجام - تیرماه ۹۴- برخی از مقامات ارشد دولت یازدهم در کنار روزنامه‌های اصلاح طلب با اجرای «عملیات روانی علیه منتقدین برای جا انداختن و تحمیل توافقات پرخسارت» مدعی شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با عربستان و اسرائیل همنوا شده‌اند! چندی پس از این ادعا - شهریور ۹۴- «عادل الجبیر» وزیر خارجه آل‌سعود اعلام کرد که «ریاض از ضمانت‌هایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) داده خرسند است».

 «ترکی الفیصل» رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی آل‌سعود نیز چندی پیش در اندیشکده دولت‌های عربی خلیج فارس در واشنگتن ضمن دفاع از برجام گفت: «تصور نمی‌کنم نیازی باشد ترامپ برجام را لغو کند؛ اگر توافق هسته‌ای را لغو کند، پیامدهایی درپی خواهد داشت».


علاوه بر این، «کارمی گیلون» رئیس اسبق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) به مناسبت دومین سالگرد امضای برجام-تیرماه ۹۶- در یادداشتی برای نشریه آمریکایی فارن پالیسی نوشت: «برای ده‌ها سال، دغدغه ما در اسرائیل این بود که چگونه برنامه هسته‌ای ایران را نابود کنیم. یکی از گزینه‌ها انجام عملیات نظامی بود اما این گزینه خطرات و هزینه‌های زیادی داشت و تضمینی هم برای موفقیت آن وجود نداشت؛ اما قدرت‌های بزرگ جهان - بدون شلیک حتی یک گلوله - از طریق برجام زیرساخت‌های هسته‌ای کلیدی ایران را از بین بردند و این کشور را تحت نظارت و بازرسی‌های شدید قرار دادند. ایران به واسطه برجام دوسوم از سانتریفیوژهایش را از مدار خارج کرد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را تا ۹۸ درصد کاهش داد، قلب رآکتور هسته‌ای اراک را با سیمان پر کرد و مهم‌تر از همه اینکه به بازرسان دسترسی بی‌سابقه‌ای به تاسیسات هسته‌ای خود داد».

گیلون در ادامه از برجام به عنوان یک موهبت برای این رژیم نام برد و تاکید کرد حتی سرسخت‌ترین منتقدین برجام از جمله ترامپ، نتانیاهو و تعدادی از همکاران من در مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل نیز امروز علناً یا تلویحاً به نتایج مثبت آن اذعان دارند یا اینکه دست‌کم برخلاف گذشته در برابر آن سکوت کرده‌اند.
«افرایم هالوی» رئیس سابق موساد که زمانی مغز متفکر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت نیز- مرداد ماه ۹۴- در مصاحبه با کانال ۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی به سود رژیم صهیونیستی خواهد بود.

همچنین «جان کری» وزیر سابق امور خارجه آمریکا-سال ۹۵- در اجلاس سابان- متعلق به صهیونیست‌ها - گفت: «هیچ چیز بهتر از توافق هسته‌ای (برجام)، دوستی دولت اوباما با اسرائیل را نشان نمی‌دهد».
روزنامه جروزالم‌پست نیز- مهرماه ۹۵- در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به طور جداگانه دیدار کرد و در این دیدارها تاکید شد که آمریکا در اجرای برجام با اسرائیل هماهنگ است.

بسیاری از کارشناسان اظهارات نتانیاهو در طول مذاکرات و در مخالفت با توافق هسته‌ای را بخشی از سناریوی «پلیس خوب- پلیس بد» دانسته و تاکید داشتند که این سناریو در راستای تکمیل پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران به اجرا درآمد.

** از کله پاچه خوری نماینده اصلاح طلب با شهرام جزایری تا اشک تمساح برای مبارزه با فساد
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «مبارزه با فساد با رسانه‌های آزاد؛ در غرب به افشاگران فساد جایزه می‌دهند» نوشت:
«احمد توکلی اظهار داشت:...نقش رسانه‌ها هم درکشف موضوعات مربوط به فساد، هم در حین بررسی برای زمینه‌سازی و نیز پس از تکمیل گزارش برای فضاسازی و جلب پشتیبانی افکارعمومی بسیار مهم است. درواقع بدون فعال شدن رسانه‌های آزاد مبارزه با فساد تقریباً ناممکن است. در غرب از این فراتر رفته‌اند و به افشاگر جایزه می‌دهند مثل حق‌الکشفی که پلیس از کشف محموله قاچاق می‌گیرد».

سابقه نشریات زنجیره‌ای اصلاح طلب به روشنی موید این موضوع است که ژست مبارزه با فساد بر قیافه این جماعت زار می زند. نشریات و رسانه‌هایی که بی محابا صفحه اول و برخی صفحات داخلی خود را به مفسدان اقتصادی می‌سپارند. برای نمونه روزنامه آرمان-مرداد ۹۵- یک مصاحبه اختصاصی با شهرام جزایری ترتیب داد و عکس وی را در صفحه اول منتشر کرد. جزایری در این مصاحبه گفت: «مفسدخواندن من توهم رسانه‌ای است و در مقابل فسادهای چند سال اخیر، مصلح اقتصادی هستم»!


وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «ماهی ۵۰۰ میلیون تومان خرج می‌کنم»! نمونه دیگر، روزنامه آفتاب یزد است که-مرداد ۹۶- یک صفحه خود را به شهرام جزایری مفسد اقتصادی دوره اصلاحات سپرد و تیتر زد «نسخه شهرام جزایری برای اقتصاد کشور»! مشابه همین سرویس دهی‌های رسانه‌ای برای بابک زنجانی و کرباسچی (دبیرکل محکوم شده کارگزاران) نیز صورت گرفته است.

روزنامه‌های اصلاح طلب در عوض کردن جای «ارتشا» و «اختلاس» و «کارچاق‌کنی» با «کارآفرینی» تبحر خاصی دارند و صراحتاً می‌نویسند مدیران نجومی به همراه مفسدان کلان اقتصادی همچون شهرام جزایری و مه‌آفرید خسروی، کارآفرینان شایسته و نابغه‌ای در حد «استیو جابز» (مخترع، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای apple) هستند که باید تیمار شوند و حقوق‌های هنگفت بگیرند!

گفتنی است کمیسیون اقتصادی مجلس ششم به اعتبار ارتباط صمیمی برخی از اعضای آن - از جمله الیاس حضرتی (نماینده فعلی فراکسیون امید مجلس دهم و مدیرمسئول روزنامه اعتماد)- با شهرام جزایری مفسد اقتصادی دوره اصلاحات سر زبان‌ها افتاد. چندی پیش تصاویر «کله پاچه خوری» الیاس حضرتی و شهرام جزایری در رسانه‌ها منتشر شد. روزنامه اعتماد یکبار از قول شهرام جزایری تیتر زد «من شهرام جزایری به اقتصاد باز خواهم گشت».

جزایری در زمان فعالیت مجلس ششم توانسته بود به واسطه برخی ارتباطات نزدیک با اعضای کمیسیون اقتصادی و هیئت‌رئیسه مجلس ششم، کارت پانصد (کارت تردد بدون مزاحمت) به مجلس را به دست آورد و از جمله با مشورت‌هایش، طرح عدم اخذ وثیقه برای تسهیلات کلان بانکی را تبدیل به دستور کار مجلس کند.

** شانه خالی کردن از مسئولیت با کلیدواژه «لیست امید چنگی به دل نمی‌زند»!
روزنامه بهار در گزارشی با عنوان «زد و بندهای طبیعی؛ انتقاد به عملکرد فراکسیون امید در جریان رأی اعتماد به کابینه ادامه دارد» نوشت:
«حدود یک هفته از جلسات رأی اعتماد کابینه دوازدهم می‌گذرد اما حواشی این جلسات هنوز ادامه دارد. بیشترین حواشی هم به فراکسیون امید، نحوه ایفای نقش این فراکسیون در روند رأی اعتماد و به‌طور ویژه ضعف عملکرد این فراکسیون در ماجرای عدم رأی اعتماد مجلس به اصلاح‌طلب‌ترین وزیر پیشنهادی، یعنی حبیب‌الله بی‌طرف باز می‌گردد.
یکی از اولین واکنش‌ها به عملکرد فراکسیون امید، مربوط به صادق زیباکلام بود. او در همان روز اعلام نتایج تائید صلاحیت، عملکرد فراکسیون امید را ناامیدکننده دانست. او در گفتگو با سایت انتخاب گفت: «این ۱۵۰ تا ۱۱۰ نماینده‌ای که به عنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح طلبان در مجلس دهم جمع شده‌اند، ظرف این دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت شمار... اندکی پس از واکنش زیباکلام، جواد امام در توئیتر به جلسه‌ای] با حضور برخی از اعضای فراکسیون امید با بیطرف[ در خیابان آرژانتین اشاره کرد... آنچه مهم است، این است که اصل این جلسه و لابی برای شکستن رأی بی‌طرف پس از تن ندادن او به خواسته‌های نمایندگان مورد تأیید واقع شد».


این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نقل از «صادق زیبا کلام» نوشت: «علی رغم همه امیدها و انتظاراتی که مردم به لیست امید داشتند، اما واقع مطلب این است که به جز یک تعداد انگشت شمار، مابقی‌شان چنگی به دل نمی‌زنند».
گفتنی است اصلاح طلبان از سال ۷۶ تا ۷۹، در دولت و مجلس و شورای شهر اول تهران غالب شدند، اما شورا را به بن بست و تعطیلی کشاندند، مجلس را در باتلاق تحصن و استعفا و بازی‌های سیاسی فرو بردند و دولت را چنان ناکارآمد ساختند که خودشان با القاب زشت، رئیس دولت اصلاحات را به تمسخر گرفتند.

اصلاح طلبانید طولایی در «شانه خالی کردن از مسئولیت» دارند. دیروز می‌گفتند با یک «تَکرار می‌کنم»، انتخابات را بردیم و دولت و مجلس اصلاح طلب تشکیل دادیم و امتیاز و غنیمت خود را مطالبه کردند؛ اما وقت پاسخگویی که می‌رسد، جا خالی می‌دهند و میگویند، نه این مجلس، مجلس مطلوب ماست و نه دولت، در تراز کار ماست.

** نقش دولت سازندگی در پدیده رانت و ثروت اندوزی
«حسین راغفر» اقتصاددان حامی دولت در مصاحبه با روزنامه قانون گفت:
«پدیده رانت و ثروت اندوزی در دوره بعد از جنگ تحمیلی به اوج خود رسید».
راغفر افزود: «در شرایط کنونی، بسیاری از وزرا در طول سال‌های بعد از جنگ تحمیلی بیشتر وارد قدرت اقتصادی شده‌اند؛ بنابراین گروهی به وسیله قدرت، مبادرت به ثروت‌اندوزی کرده‌اند. برای به دست آوردن این ثروت نیز از اطلاعات درون سیستم و مناسبت‌های درون ساختار استفاده کرده و شبکه‌ای از ائتلاف قدرت و ثروت به وجود آورده‌اند و منابع بزرگی را به سمت اقوام، دوستان و همفکران خود سوق داده‌اند».

گفتنی است یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و ممتاز جمهوری اسلامی مسئله ساده زیستی مسئولان آن و پرهیز از اشراف منشی بوده است؛ اما متاسفانه این ویژگی با پایان دوران جنگ و استقرار دولت سازندگی مورد تضعیف برخی دیدگاه‌های اشرافی منشانه قرار گرفت.


این رویکرد اشتباه بیش از هرکس متوجه مسئولین و خواص شد و برخی از مسئولین مسابقه تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی را آغاز کردند. در چنین فضایی بود که ماشین‌های لوکس زیر پای مسئولان قرار گرفت و سکونت در خانه‌های مجلل شمال شهر برای مسئولان رفته‌رفته عادی شد و گروهی از عناصر سابقاً انقلابی چرب و شیرین دنیا به‌شدت زیر زبانشان مزه کرد.

** تمرکز دولت یازدهم بر سیاست خارجی، بسیاری از مطالبات را به حاشیه برد
روزنامه همدلی در یادداشتی با عنوان «آقای روحانی مطالبات بسیار است» نوشت:
«] در انتخابات ریاست جمهوری اخیر[ در کنار دغدغه‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی بخش زیادی از سبد رای‌دهندگان دکتر روحانی، مطالباتی اجتماعی، سیاسی و مدنی داشتند... تمرکز دولت یازدهم بر مسئله سیاست خارجی باعث شده بود که بسیاری از این مطالبات در دوره قبل در حاشیه باشد، اما در دولت دوازدهم به صورت جدی‌تری باید این مطالبات پیگیری و محقق شوند».


متاسفانه دولت یازدهم بدون توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، تمامی امور کشور از جمله ازدواج، مسکن، اشتغال و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زد. در نهایت به اذعان مقامات ارشد دولت، تقریباً هیچ دستاوردی از برجام عاید ایران نشد.

قرار بود براساس وعده‌های فراوان دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت، برجام دو دستاورد اصلی در پی داشته باشد. اولی لغو بالمره تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) و دومی گشایش اقتصادی برای عموم مردم. ولیکن در حال حاضر و براساس مستندات متعدد نه تنها تحریم‌های قبلی سر جای خود باقی ماند بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در عصر پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *