کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرانجام بازیگران سرگردان ایرانی «جم»

4 شهريور 1396 ساعت 15:29

«دور برگردان»، مستندی به کارگردانی آرش سجادی‌حسینی است که به بررسی حواشی مهاجرت بازیگران و هنرمندان ایرانی به شبکه ماهواره‌ای «جم» پرداخته و سرانجام این موضوع را روایت کرده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل ازفارس،‌ آرش سجادی حسینی درباره مستند جدیدش با عنوان «دوربرگردان» در سخنانی گفت: واقعیت این است که بعد از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه، نگران وضعیت جانی و معیشتی تعدادی از همکاران خودم در این کشور شدیم و تصمیم گرفتیم به آنها سر بزنیم که در نهایت این دیدار و سفر به ساخت مستند «دوربرگردان» منتهی شد.

وی افزود: ماجرای سفر تعدادی از همکاران ما به ترکیه به این صورت بود که آنها بعد از مشاهده آگهی همکاری در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای دست به مهاجرتی خواسته یا ناخواسته زده و به کشور ترکیه رفته‌‍‌اند و بعد از این سفر  متوجه شدند دیگر راه برگشتی ندارند.

این فیلمساز دامه داد: افرادی که به ترکیه مهاجرت کرده بودند فیلمبردار، صدابردار، گریمور و بازیگر بودند و متاسفانه مسئله بسیار مهم شرایط نامناسب آنها در این کشور به لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.
سجادی حسینی خاطرنشان کرد: متأسفانه هنرمندان مهاجرت کرده به کشور ترکیه درگیر ماجرایی شدند که اصلا فکرش را هم نمی‌کردند، می توان گفت که آنها فریب خوردند و ترس از بازگشت به کشور، موجب شده تا به نوعی مورد سوء استفاده فرهنگی قرار گرفته و به برده فرهنگی تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: این وضعیت به علت شرایطی است که مدیران فرهنگی ایجاد کردند و نتوانستند وضعیت خوبی را برای فعالیت‌های هنری هنرمندان فراهم کنند و پیگیری وضعیت آنها و ساخت این مستند حتی قبل از اینکه رهبری بحث آتش به اختیار را مطرح کنند، در دستور کار ما قرار گرفته بود.

این کارگردان یادآور شد: پیگیری‌های انجام شده توسط مدیران فرهنگی کشور و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از سوی رسانه‌ها درمورد هنرمندان مهاجرت کرده به کشور ترکیه اگر در شرایط عادی اتفاق افتاده بود، موجب جلب توجه هیچ کس نمی شد.

سجادی حسینی تصریح کرد: نکته مهم این است که شبکه ماهواره‌ای GemTv هجمه‌ای را علیه این هنرمندان به راه انداخته بود که آنها بازیگر نیستند و یا اینکه رسمی نبودند که اینجا کار می‌کنند و صحبت‌هایی از این دست که نشان از یک جنگ روانی و برنامه سازماندهی شده علیه آنها داشت.

وی تاکید کرد: هنرمندان و افراد عادی که رویای پیوستن به این شبکه ماهواره‌ای را در سر داشتند با واقعیت ماجرا آشنا شدند و رویای نافرجام آنها به نوعی مخدوش شده است.این فیلمساز در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در مستند «دوربرگردان» تمامی این مسائل و حواشی را از زبان خود هنرمندان جمع‌آوری کردیم.
سجادی حسینی توضیح داد: از تابستان سال گذشته که بحث کودتای ترکیه اتفاق افتاد ساخت این پروژه کلید خورد و روند ساخت آن تا یک ماه قبل ادامه داشت؛ تمامی مراحل تولید مستند «دوربرگردان» به پایان رسیده و آماده نمایش است.

وی با اشاره به مشکلات فراوان ساخت این مستند خاطرنشان کرد: اگر بخواهم مسائل و مشکلاتی را که سر راه ساخت مستند «دوربرگردان» برای ما وجود داشت، بیان کنم باید به این موضوع اشاره کنم که اصولا تولید مستندی با چنین موضوعی از ابتدا تا انتهای آن سراسر، مسئله و مشکل بود و این اثر به سادگی ساخته نشده است.
این کارگردان تصریح کرد: در مورد مسائل و مشکلات پیش روی ما در مسیر ساخت این مستند همین قدر می‌توانم بگویم که تا به حال چنین کاری با این نگاه، سوژه، خطرات و شرایط ساخته نشده است.

سجادی حسینی با اشاره به روشنگر بودن مستند «دوربرگردان» بیان کرد: این مستند، یک کار پژوهشی است که تمامی مسائل و حاشیه‌های اخیر درباره شبکه ماهواره‌ای GemTv را مورد کنکاش و کاوش قرار داده است و قرار است تا آخر فصل تابستان رونمایی و اکران شود.


کد مطلب: 544465

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/544465/سرانجام-بازیگران-سرگردان-ایرانی-جم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com