کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهری که قرار است گرانتر شود؛

اصلاح‌طلبان: گران شدن هزینه زندگی در تهران الزامی است!

مشرق

2 شهريور 1396 ساعت 13:08

اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند که بایستی برای کم کردن میزان مهاجرت و همچنین آلودگی هوا در تهران هزینه زندگی در پایتخت افزایش بیابد.


به گزارش جهان نیوز، اصلاح‌طلبان پارلمان شهری تهران را در دست گرفتند و زین این کلانشهر با روش جریان اصلاحات اداره می‌شود اما برنامه اصلی این جناح سیاسی برای پایتخت چیست؟

از لابه‌لای سخنان جدید و قدیم نیروهای این جریان شنیده می‌شود که قرار است یک شوک گرانی به شهر تهران وارد شود و پایتخت نسبت به شهرهای دیگر گرانتر شود و هزینه زندگی در آن بالاتر رود تا بدین ترتیب از میزان مهاجرت به این کلانشهر جلوگیری شود.

استاندار تهران: باید هزینه شهرهای بزرگ را بالا برد
این موضوع را اوائل سال جاری سیدحسین هاشمی استاندار اصلاح‌طلب تهران مطرح کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت از شهرستانها و سایر استان ها به تهران گفت: «امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد.»

صفایی فراهانی:‌ هر کسی در شهر تهران زندگی می کند باید هزینه شهر بزرگ را بپذیرد
استاندار تهران تنها طرفدار این نظریه نبود. در این خصوص محسن صفایی فراهانی، فعال اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه کارگزارانی آرمان گفت: هر شهروندی که در شهر بزرگ زندگی می‌کند باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را بپذیرد.
صفایی فراهانی اظهار داشت: شورای شهر باید به دنبال اجرای طرح جامع و درآمد پایدار برای شهر بوده و به آن پایبند باشد.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، مردم با عوارضی که در شهرهای بزرگ بابت زندگی و استفاده از خدمات شهری می‌پردازند درآمد آن شهر را تامین می‌کنند.

صفایی فراهانی گفته  فردی که در تهران زندگی می‌کند نسبت به یک شهروند که در یک شهر کوچک زندگی می‌کند، باید دو نوع عوارض به شهرداری بپردازد. بنابراین باید نوع و میزان پرداخت عوارض در شهرهای بزرگ و کوچک تغییر کند.
او تصریح کرد: این مهم سبب می‌شود که جلوی مهاجرت‌های بی‌رویه گرفته شود، زیرا فرد وقتی می‌بیند برای زندگی در شهرهای بزرگ ناگزیر باید هزینه‌های بسیار بیشتری را متقبل شود.

صفایی فراهانی اظهار داشت: بدیهی است که آن‌ها زندگی در همان شهرهای کوچک را به مهاجرت در شهرهای بزرگ ترجیح دهد. بنابراین معتقدم شورای شهر موفق در کشور، شورایی است که بتواند درآمدهای پایدار را برای شهر ایجاد کند و هزینه‌های اداره شهر را از خود مردم بگیرد.

مرعشی: گران شدن هزینه زندگی در تهران الزامی است
حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران سازندگی که پیشتر یکی از گزینه‌های شهرداری تهران بود و بیان کرد من و نجفی( برگزیده شورای شهر تهران) برنامه مشترکی برای اداره شهر تهران داریم با تاکید بر اینکه زندگی در تهران باید گران شود گفت: «برای اینکه محیطی برای زندگی و هوایی برای تنفس باقی بماند، باید شرایط زندگی در تهران به نسبت سایر کلانشهرها از جمله اصفهان و مشهد گران شود.»

با این حساب اغلب اصلاح‌طلبان حامی چنین نظریه‌ای برای اداره شهر تهران هستند و باید دید در آینده چه اتفاقی در این راستا رقم می‌خورد.
 


کد مطلب: 543922

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/543922/اصلاح-طلبان-گران-شدن-هزینه-زندگی-تهران-الزامی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com