پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۷
۲۲
اشتباه فاحش آقای زائری در ماجرای حجاب

قرار نیست با گشت ارشاد بی حجاب را با حجاب کنیم!

چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۹
کد مطلب: 543575
کسی از گشت ارشاد به عنوان یک مساله اصلی دفاع نمی کند هرچند اگر حجاب را از جهت اثرش روی روان جامعه تحلیل کنید ضرورت ماجرا بیشتر و مساله متفاوت می شود؛ با این حال نقد گشت ارشاد ارتباطی به مساله اصلی و فرعیش ندارد
قرار نیست با گشت ارشاد بی حجاب را با حجاب کنیم!
گروه فرهنگی جهان نيوز، محسن مهدیان: آقای زائری عزیز که الحمدالله هم نگاه بلندی به مسائل اجتماعی دارند و هم اهل استدلال و منطق هستند مدتهاست درباره حجاب موضع شاذی را مطرح می کنند که به نظر می رسد دارای یک اشکال اساسی "شناختی" است و ظاهرا هم مورد عنایت شان نیست.

اخیرا هم فیلمی درشبکه اجتماعی شان منتشر کردند که نشان می دهد مامورین ناجا یک خانم کاملا بی حجاب را با اصرار و الحاح سوار خودروی پلیس می کنند و آقای زائری نوشتند: " با ترویج دین به سبک ترویج نماز مدیر چسب هل و ترویج حجاب گشت ارشاد، به خدا نیازی به آمریکا نداریم..."

آقای زائری روحانی خوش فکری است و اگر فرد دیگری غیر ایشان بود به حساب تالم خاطر ناشی از فیلم می گذاشتیم. اما نوشته های قبلی ایشان هم نشان می دهد، هیجانی نیستند و نگاه شان به گشت ارشاد همان است که نوشتند.

نقد به ایشان و این طرز فکر، فراتر از هیجان ناشی از فیلم است. مساله این است که ما چه فهمی از گشت ارشاد داریم؟

اهم استدلال برادر زائری و هم فکران ایشان بدین نحو است:

یکم. مبارزه با حجاب اولویت اول نیست. اولیت اول مثلا مبارزه با فساد اقتصادی است.

دوم. بجای گشت ارشاد باید فرهنگ جامعه را اصلاح کرد و بی حجابی معلول است نه علت.
سوم. حجاب اجبار نیست.

واقعیت ماجرا این است که  اشکال عمده این تحلیل، عدم تفکیک میان "حقوق فرد" با "حقوق جامعه "است. از اینجهت علیرغم اینکه هر سه اشکال برادر زائری عزیز دقیق است اما هیچ ارتباط منطقی به گشت ارشاد ندارد.

چرا؟
مقدمه کلی اینکه ایشان حجاب را یک امر فردی گرفتند و این بزرگترین خطای تحلیلی شان است که مدام نیز تکرار می شود. همین که حجاب را با نماز جماعت اجباری یکی دانستند، نشانه همین خطاست.

واقعیت ماجرا اینطور است که آقای زائری عزیز تصور کردند قرار است با گشت ارشاد بی حجابی را باحجاب کنیم.
 
حجاب دو وجه دارد امر فردی و حیث اجتماعی. گشت ارشاد را باید از حیثیت اجتماعی تحلیل کرد. به سخن دیگر اگر بحث از حجاب فردی باشد، طبیعی است که راهش گشت ارشاد نیست.

اما گشت ارشاد صیانت از یک هویت اجتماعی است نه باحجاب کردن یک فرد. در همه جای عالم حق جامعه بر حق فرد اولی است؛ این از مسلمات حقوق بشرست.

به قاعده دموکراسی نیز اگر خطای یک فرد به ضرر جامعه باشد باید مقابل آن ایستاد. از این منظر آیا بی حجابی و برهنه شدن در خیابان فارغ از ارزش گذاری دینی، خلاف دموکراسی نیست؟
 
از سوی دیگر مخالفان گشت ارشاد به این سوال ساده باید پاسخ دهند که بالاخره حجاب یک اصل دینی است یا خیر؟ اگر اصلی دینی است آنگاه جامعه اسلامی نسبت به این اصل دینی چه وظیفه ای دارد؟ اینجاست که باید گفت کار فرهنگی و زیربنائی و غیره سرجای خودش بااهمیت است و اولی است، اما ضرورت قهریه را نفی نمی کند. مگر می شود امری را مذموم بدانیم اما قهریه را حذف کنیم؟

عرض اعتذار از مخاطب محترم؛ مجبورم مثال حدی بزنم. از آقای زائری محترم باید سوال کرد اگر خانمی کاملا برهنه به خیابان آمد باید چه کرد؟ طبیعی است که می گویند باید برخورد شود. آیا با این برخورد می خواهند خانم سراپا برهنه را باحجاب کنند؟ خیر. می خواهند جامعه را صیانت کنند. اگر حین برخورد داد و فریاد کرد و یکی فیلم گرفت، بازهم نظرشان تغییر نمی کند.

حالا باید پرسید معیار برهنگی چیست؟ ما تعیین می کنیم یا اسلام؟ چرا فکر می کنیم اگر زن یا مردی در خیابان کامل برهنه شدند خلاف است ولی اگر روسری اش را برداشت قابل تحمل است؟ با کدام حجت دینی؟

این حرف که مبارزه با حجاب مساله اصلی نیست هم حرف درستی است اما بازهم رد گشت ارشاد نیست. بله؛ مساله اصلی ما عدالت است و مبارزه با ظلم و چه و چه. کسی از گشت ارشاد به عنوان یک مساله اصلی دفاع نمی کند هرچند اگر حجاب را از جهت اثرش روی روان جامعه تحلیل کنید ضرورت ماجرا بیشتر و مساله متفاوت می شود؛ با این حال نقد گشت ارشاد ارتباطی به مساله اصلی و فرعیش ندارد. الان اگر همان خانم برهنه به خیابان آمد چه کنیم؟ برویم سراغ مبارزه بافساد اقتصادی؟ بله خنده دارست.

خلاصه اینکه ضرورت گشت ارشاد روشن است. از گشت ارشاد بجهت حیثیت اجتماعی اش دفاع کنیم و البته کارهای ناکرده زیربنائی در حوزه حجاب را هم مطالبه کنیم.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکل آقای زائری و دیگرانی نظیر آقای نقویان این است که متأسفانه از اون ور بوم افتادند...
گفتند که تساهل و تسامح اما نه بیخیالی و شعار دادن صرف
یادم هست چند وقت پیش آقای زائری به خودشان اجازه جسارت دادند و در خصوص نظر آیت الله سبحانی در موضوع حجاب ایشان را مورد تاخت و تاز قرار دادند...
باعث تأسف است که به قول شما روحانی خوش فکری مانند آقای زائری دچار این خطاهای محاسباتی باشد
حسین
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها اصلا از اینکه باحجاب بودن با بی حجاب بودن چه فرقی با هم دارند، اطلاعات سطحی دارند.
حسین
Iran, Islamic Republic of
بعض ها هم با انتقادها تند و غیرمنطقی از حجاب دارند و می فهمند حجاب چیست؟ چرا؟ چگونه و چطور؟
Iran, Islamic Republic of
بله برخی از فرق با حجاب بودن و بی حجاب بودن اطلاعات سطحی دارن ، ولی آیا این از فردی که در لباس دین و در جامعه دارای شهرت است قابل پذیرش است؟! پوشیدن لباس دین برای یک بچه طلبه کم سن و سال گمنام هم بسیار مسئولیت ایجاد میکنه، چه برسه به یک آخوند با سن و سال آقای زائری که به یُمن اعتماد (درست یا غلط) برخی در مسئولیت سپردن به ایشان کم کم با دادن نظرات شاذ در رسانه ها خود را به شهرت رساند. البته شاید اقتضائات رو بورس فضای مجازی و رسانه و خوشایند مخاطب بودن همین نظرات شاذی باشه که ایشان بروز میدهد! ولی در هر صورت به هیچ وجه قابل قبول نیست که چنین فردی با استفاده از موقعیت اجتماعی که برایش فراهم شده، مسلمات احکام الهی را زیر سوال ببرد آن هم با این روش عامه و نفسانیات پسند!‌
آیا علمای ربّانی و بزرگ ما هم همین نظر امثال آقای زائری را در مورد حجاب و... دارند؟! کاملا واضحه که یکی از دلایل پافشاری ایشان بر روی از اولویت خارج کردن حجاب (که اساسا سالهاست نیاز به اولویت خارج کردن نداره، چون حجاب به یُمن سهل انگاری عوام و خواص جامعه سالهاست از اولویت دسته چندم هم خارج شده!!)، ناشی از کشش های درونی در جذب طیف وسیعی از مخاطبان و لایک ها و اوکی ها و تعریف و تمجیدهای آنها دارد! با این حساب فقط یک سوال از ایشان باقی می ماند و آن اینکه آیا ایشان هم مثل برخی! معتقدند حکومت اسلامی (بخوانید امثال آقای زائری و امثالهم!!!) مسئول بهشت بردن مردم نیست؟! و این که آِیا همین استدلال اولویت اصلاح اقتصاد و ... را هم ایشان برای حساب و کتاب قبر و قیامت خود لحاظ خواهد کرد؟!
Iran, Islamic Republic of
هر وقت تونستین تو مملکت گشت اقتصاد بذارین گشت ارشاد هم بذارین درد این مردم حجاب نیست دردشون نون شبه دردشون اجاره خونس دردشون دزدی و غارت بیت الماله
Iran, Islamic Republic of
درد من، حجابه. مملکتم هم اسلامیه. دوست دارم تو مملکت اسلامی، راحت و بی دغدغه زندگی کنم. شما مشکلی داری؟!
Iran, Islamic Republic of
نکته مهم در گشت ارشاد اینه که این کار خیلی حساسه مثل جراحی مغز
کمی اشتباه منجر به از دست رفتن فرد می شود اگه قراره اجرا بشه باید توسط نیروهای حرفه ای و روانشناس انجام بشه
خلاصه این که اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به کار تحقیقاتی و فکری زیادی تو این زمینه وجود داره.
Iran, Islamic Republic of
آموزش آره
اما خیلی هم شلوغش نکنیم
روانشناس ؟!
آخه ممکنه با اون حجم ؟!
حمید
Iran, Islamic Republic of
حجاب هرکس دست خودش هیچکس حق نداره به کسی ضربه روحی روانی وارد کنه ...!
Iran, Islamic Republic of
بهتره از روانشناسان و متخصصان خبره و دلسوز امور تربيتي هم مشاوره گرفته شود اين وضع موجودي كه در كوي و برزن مي بينيم نتيجه سخت گيريهاي بيش از حد سالهاي پيش است
در باره حجاب باید یک مرزی بین بدحجاب و بی حجاب قائل شد.و بقول سردار سلیمانی و دیگر آقایان نباید گستره انقلابی بوئدن را آنقدر تنگ کنیم که ممکن باشد روزی خود ما و یا خانواده مان نیز از شمل خانواده انقلاب خارج شوند .ثانیا حجاب مبحثی است که علاوه بر کار فرهنگی و دینی در سطح جامعه باید دقت نمود که تاریخ اندلس اسلامی نمونه گویایی است که از راه حجاب و عفاف مسلملنان را از اروپا بیرون کردند در نتیجه هم کار فرهنگی و دینی وهم کار قانونی و برخورد های انضباط اجتماعی باید صورت گیرد و بسیار از اقایان به اینسو و آنسو غش می کنند همه دلیل این است که یا برای حکومت و مسئولیت خود وظیفه ای متصور نیستند یا اینکه درک درستی از معنای حکومت داری ندارند ومجید مجد( دانشجوی دکترای اقتصاد برکلی کلیفرنیا)
Iran, Islamic Republic of
این حرف بی حساب است...
برخی از ما عادت کردیم یک سری جملات موهوم و خیالی را تکرار کنیم و آنها را استدلال بدانیم...

کدام سخت گیری؟!!!!!!!!!!!!
تو این مملکت هر کی هر کاری دلش خواسته کرده و هر حرفی دلش خواسته زده.. بعد هم مدعی شده که آزادی نیست!!!!!!
از توهین و جسارت به پیامبر و ائمه و ساحت دین خدا تا توهین به مقامات رسمی کشور...
هر کی هرکاری خواسته کرده... بعد هم مدعی نبود آزادی بیان شده...

یک حرفی بزنید که بگنجه و البته جو گیر هم نشوید
Iran, Islamic Republic of
عجیب است داشجوی اقتصاد میتواند درباره دین و حجاب و بد حجابی صریح اظهار نظر کند اما اگر بک روحانی مثلا از برجام حرف بزند میگوید تو تخصص نداری برو نمازت را بخوان .
اما حجاب و بی حجابی بله شاید در خیلی موارد نتوان نه باحجاب را صد درصد انقلابی خواند و نه بی حجابرا صد درصد غیر انقلابی ...
اما حجاب از واجبات دین است و جنبه اجتماعی دارد و مطلقا شخصی نیست که بتوانیم بگوییم هر کس دلش بخواهد یا نخواهد ... اگر همسایه من صدای موسیقیش را زیاد کند تذکر میدهم حتی یک نفر هم پیدا نمیشود بگوید دلش میخواهد و تو چرا تذکر دادی . حجاب حق اجتماعی همه است کسی حق ندارد با پوشش نامتعارفش باعث آزار فکر و ذهن من شود . همین طور که همسایه نمیتواند بگوید تو گوشت بگیر بی حجاب هم نمیتواند بگوید تو چشمت ببند .بی حجابی صدای گوش خراش موسیقی است که ناخواسته میشنوم میبینم
Iran, Islamic Republic of
مشکل ما دقیقا همینه که هر کس تو هرکاری بخودش اجازه دخالت میده بابا طرف کلی رفته درس خوانده تحقیق کرده آنوقت یکی که سوادی از اقتصاد نداره میاد اظهار نظر میکنه همچنین در ساختمان سازی و دیگر جاها تا هرکس حد خودش را نداند چیزی درست نمیشود هیچ، روز به روز بدتر هم میشود و شرایط فعلی مردم و بیکاری نتیجه همین برخوردهای عده ای بوده که خواستن در همه کاری دخالت کنن البته خیلی ها هم از مسئوبین هستند!
م . ا.ا
United Arab Emirates
نفس اماره را پروردگار متعال چنان قوی خلق کرده است که حتی افراد با تقوی هم در بوته آزمایش ودر گذر زمان دچار لغزش میشوند . واین معجزه خداوند حکیم است . همه باید آزمایش شویم . !!
احمد
Iran, Islamic Republic of
البته جو هم بايد درنظر گرفت اقاي زائري در جو خندوانه قرارگرفت وخواست پز روشنفكري دهد والا در جمع انسان منطقي وخوبي است
جواد
Iran, Islamic Republic of
موضوع حجاب یک دستور انسانی و مورد تاکید ادیان مختلف بخصوص یهود، مسیحیت و اسلام است..هر چند امروزه در شبکه های ماهواره ای حجاب را صرفا مربوط به اسلام می دانند..با این وجود در پیاده کرده این موضوع در جامعه پیچیده و مدرن امروز بایستی از جنبه های مختلف اجتماعی، روانشناسی و فلسفی بدان توجه نمود..
متاسفانه اشکالاتی در حوزه نظریه های حجاب و تعیین مصادیق آن از اول انقلاب تاکنون وجود داشته است..که مانع فهم درست فلسفه آن شده است..فلسفه حجاب صیانت جامعه اولا و ثانیا رشد کرامت فرد است..
تاکید بی پایه و اساس بر رنگ مشکی و چادر در سالهای قبل و همچنین در مراکز مختلف که بر خلاف روحیه تنوع طلبی جوان است یک نوع زدگی و بدبینی نسبت بهدان ایجاد نموده است..که تحلیل صفر و صدی را در جامعه پدید آورده است..
اگر حاکمیت به کمک طراحان لباس چندین مدل زیبای پوشش اسلامی را به جامعه معرفی کنند و زمینه تولید حداکثری آنها را ایجاد نمایند قطعا وضعیت پوشش بهتر خواهد شد..
کدام خانم است که لباسی را پبوشد که هم زیبا باشد، هم پوشیده و هم مناسب فصول گرما و سرما باشد..
چه اشکالی دارد که در کنار رنگ مشکی چادر از رنگ های سنگین مثل سورمه ای، نوک مدادی، قهوه ای یا سبز پررنگ استفاده شود؟؟؟
تاکید بر چادر مشکی در کنار صادرات بی رویه آن از چین و کشورهای دیگر و از طرفی عدم راه اندازی کارخانه تولید چادر این فرضیه را تقویت می کند که پای انگیزه های ضد فرهنگی و تجاری نیز در کار است..
Iran, Islamic Republic of
بسم الله و بالله
سلام علیکم
دغدغه خوبی دارید. اما همه حرفتان درست نیست. کسی با رنگ مشکی مشکلی ندارد.رنگ مشکی، با حیاترین رنگ هاست. یک بعد مهم قضیه که باید در تحلیلتان، به طور همزمان وجود میداشت را فراموش کردید و آن، انسانی است که نمیخواهد حجاب داشته باشد. با او چه کنیم؟!
Iran, Islamic Republic of
اندازه حد اقلی حجاب در رساله های عملیه همه مراجع معظم آمده است و اختلاف جزئیست

حجاب برای پوشش زیبایی زن در منظر نامحرمان است ، آن وقت شما می گویید زیبا باشد ؟!
Romania
در آیه ی 26 سوره ی اعراف آمده است ای فرزندان آدم لباسی برای شما فرستادیم ک اندامتان را می پوشاند و مایه ی زینت شما است.
Iran, Islamic Republic of
این اقا با وجودلباس پیغمبر صلی الله علیه واله ،نظراتی غیراز دستورات الهی دارداین اقا هنوز فرق تکالیف فردی واجتماعی رانمی داند حجاب امری اجتماعی است وسلامت اجتماع درگرو رعایت ان است حتی اگران جامعه بی دین هم باشد.حجاب به صلاح اوست کاش یاد بگیریم حرمت وشان جایگاهمان راحفظ کنیم.....
Iran, Islamic Republic of
دیدگاههاشونو شنیدم،اصلا خوشم نیومد،شجاعانه و انقلابی نیست،محتاطانه و غرب پسندانه!
Romania
جدا از مباحث مطرح شده از سایت جهان نیوز تشکر میکنم ک نظرات مخالف رو هم منتشر میکنند.خودم چندین بار نظراتی دادم ک تصور نمیکردم پخش شوند اما شدند.مطمعنا اینکار شما باعث افزایش مخاطبانتان و تاثیر بیشتر اخبارتان خواهد شد.