جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
سروش طاهری:

مشکل تئاتر امروز، ذائقه تماشاگر است

سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 543381
کارگردان و بازیگر فعال تئاتر عنوان کرد: مشکل تئاتر امروز ذائقه تماشاگری است که به سمت غیر تئاتر رفته است. البته این را هم باید در نظر گرفت که چند سالی بود شرایط مالی هنرمندان بهتر شده بود اما همان هم الان از دست رفته است.
مشکل تئاتر امروز، ذائقه تماشاگر است
به گزارش جهان نيوز، سروش طاهری کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها کارهای متنوعی را در دست داشته، به تازگی نمایش «نیلوفر و نفت» به کارگردانی امیر دژاکام را در ایرانشهر به صحنه برده و نمایش «سرخ، سفید، آبی» را به کارگردانی خودش به پایان برده است.
طاهری با اشاره به اینکه این روزها مشکل تماشاگر در تئاتر وجود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: این روزها تماشاگر تئاتر قدری ذائقه‌اش به سمت غیر تئاتر دیدن رفته است.
وی در ادامه افزود:‌البته هنوز هم هستند تئاتر‌هایی که تماشاگر خود را دارند اما آنها هم دلیلش الزاما خوب بودن کار تئاتر نیست. علتش شاید این است که برخی ارگان‌ها برای شهرت از بازیگران روی آورده از تلویزیون و سینما استفاده می‌کنند یا طرف وجه سیاسی دارد و در نتیجه قدری فضای تماشاگر به هم ریخته است.
طاهری با تأکید بر اینکه اول از همه دولتمردان باید حواسشان باشد به خاطر اینکه به یک باره این اتفاق می‌افتد و غیر قابل جبران است و ممکن است تئاتر را از دست بدهیم. یک چند سالی بود که شرایط مالی هنرمندان بهتر شده بود اما همان هم الان از دست رفته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین شرایطی به وضعیت تئاتر دولتی یا خصوصی مربوط می‌شود، گفت: نمی‌توانیم رأی صادر کنیم که صرفا تماشاخانه‌های خصوصی خوب می‌فروشند من مثال می‌آورم که نمایش‌هایی الان هستند از بازیگران چهره سینما اما فروش لازم را ندارند، راز سویی نمایشی در تئاتر شهر به کارگردانی شهاب حسینی فروش میلیاردی دارد.
طاهری در ادامه افزود:  مسئله این است که یارانه دولتی برداشته شده و پول به هنرمند پرداخت نمی‌شود بازار کار زیاد شده و هنرمندان از سر و کول هم بالا می‌روند که اجرای عموم داشته باشند تا هم اعتبار گرفته و هم وارد فجر شوند در نتیجه تقاضا برای اجرای عمومی زیاد است.
وی با اشاره به اینکه در این بین افراد پولدار مثل قارچ سالن‌های خصوصی می‌زنند و رشد می‌کنند گفت: همین ها چون می‌خواهند پول دربیاورند و هزینه‌هایشان تأمین شود کف فروش یک میلیونی تا دو میلیون و پانصد می‌گذارند. اینطور می شود که فردی چون نعیمی از گزینه حامد بهداد برای فروشش استفاده می‌کند تا خود و کارش را ثابت کند و زنده بماند.
طاهری همچنین افزود: همه این مسائل دست به دست هم می‌دهند تا یک سری بازیگران خوب تئاتر بیکار شوند یا سروش طاهری برای کسب درآمد مجبور به حضور در کارهای معمولی می‌شود اما آقای ایکس از سینما خسته شده و سری به تئاتر می‌زند تا پولی هم اینجا دربیاورد. اینها مواردی است که باید مورد اندیشه قرار بگیرد.
وی درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: من در حال تمرین یک نمایش برای آقای کرمی هستم به نام «چه کسی سهراب را کشت» که از بیستم شهریور به صحنه می‌رود. این نمایش در تئاتر شهر به اجرا در خواهد آمد.
وی در پایان گفت‌: نمایش «سرخ، سفید، آبی» نیز این روزها عازم جشنواره بین‌المللی تئاتر کاتاک هند است قول‌هایی برای کم شدن هزینه‌هایمان برای این سفر گرفته‌ایم برخی ازاعضای گروه تغییر کرده‌اند و امیدواریم هفت یا هشت شهریور بتوانیم خود را به جشنواره هندوستان برسانیم.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *