پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جزئیات‌مذاکرات رئیس‌ستادکل‌نیروهای‌مسلح‌در آنکارا

رایزنی با مقامات نظامی ترکیه درباره سوریه
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 543056
جزئیات‌مذاکرات رئیس‌ستادکل‌نیروهای‌مسلح‌در آنکارا
به گزارش جهان نيوز؛ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دیدار اخیر مقامات نظامی ایران و ترکیه موجب تقویت مناسبات امنیتی و حصول نقاط مشترک منطقه‌ای شد، طراحی عملیات مشترک در منطقه ادلب سوریه علیه تروریست‌ها را مورد تایید قرار داد و گفت: نظیر این عملیات در عراق هم در حال شکل گیری است و برآورده‌ها حکایت از پیروزی‌های شیرین جبهه مقاومت در روزهای آتی دارد.
 
«سردار سید مسعود جزایری»  در خصوص سفر روزهای گذشته سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دو کشور ایران و ترکیه بعنوان دو قدرت بزرگ در غرب آسیا گرچه دارای سیاست‌ها و خط مشی‌های مختلفی هستند، اما مسایل و موضوعات مشترکی بین این دو وجود دارد که لزوما بایستی این نقاط در یک محیط دوستانه و مسالمت آمیز محور بحث و گفتگو قرار گیرد.

وی افزود: امروز منطقه شاهد بروز جنگ‌های نیابتی آمریکا بوده که توسط عوامل و گروهک‌های تروریستی داعش در حال اجراست. از این رو برای جلوگیری از هر گونه تنش و تشدید نا‌آرامی‌ها در منطقه، ملاقات و نشست مقامات نظامی امنیتی دو کشور ایران و ترکیه موثر و ضروری به نظر می‌رسید.

این مقام ارشد نظامی ضمن ابراز تأسف از شرایط موجود خاورمیانه خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از کشورهای منطقه هم پای آمریکا در این تشنج آفرینی نقش دارند. جمهوری اسلامی ایران بشدت درگیر مقابله با رخدادها و حوادث تلخ پیرامونی بوده و از این جهت ضروری است با دیگر طرفهای درگیر، بحث و تبادل نظر با هدف هماهنگی امنیتی و آرام نمودن اوضاع آشفته منطقه انجام دهد.

سردار جزایری با بیان اینکه ایران و ترکیه دارای مرزهای مشترکی هستند، تصریح کرد: باید امنیت این مرزها با تشریک مساعی طرفین حاصل شود، لذا ارتقاء امنیت مرزهای دو کشور یکی از محورهای مهم دیدار سرلشکر باقری با مقامات نظامی آنکارا بود.

وی در خصوص احداث دیوار بتنی توسط دولت ترکیه در مرز با ایران هم گفت: این موضوع جز سیاست‌های داخلی است که از طریق ایجاد حصار در بخش‌هایی که بشدت ناآرام هستند بتوانند از ورود عوامل معاند به کشورش جلوگیری کند.

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ادامه به تشریح دیگر محورهای مورد بحث سرلشکر باقری با اردوغان رییس جمهور و مقامات نظامی ترکیه پرداخت و افزود: یکی از رویدادهایی که اخیرا برخی بدنبال وقوع آن در عراق هستند، بحث برگزاری رفراندم در کشور عراق است( استقلال کردستان از تمامیت ارضی این کشور). در این خصوص باید گفت، این اقدام به مفهوم جدایی بخشی از خاک عراق و نوعی تجزیه محسوب شده و جمهوری اسلامی ایران طبیعتا نمی‌تواند با آن موافقت داشته باشد.

سردار جزایری با اشاره به اینکه خوشبختانه در این عدم توافق سایر کشورها از جمله ترکیه سهم داشته و نقش آفرینی می‌کنند، تاکید کرد: مسایل امنیتی فراوانی بین دو دولت ایران و ترکیه وجود دارد. بنابراین امیدواریم در آینده با توسعه همکاری‌ها شاهد امنیت بیشتری در منطقه باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در خلال سفر سرلشکر باقری به آنکارا ضمن بررسی سیاست‌های دفاعی امنیتی، دو طرف به توافق‌هایی در این خصوص دست یافته و با طرح دیدگاه‌های خود به نقاط مشترک بیشتری دست یافتند. بطور نمونه جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا از میزان درد و رنج و ویرانگری که گریبان کشور دوست و برادر سوریه را گرفته فروکش کند و چه بسا در این میان گفت‌وگوی ما با مقامات نظامی ترکیه در ایفای نقش آنها در آینده سوریه موثر باشد.

مقام عالی رتبه نظامی کشورمان در خصوص حضور نیروهای نظامی برخی کشورها در خاک عراق و سوریه از جمله ترکیه که بدون هماهنگی و مجوز دولت مرکزی صورت گرفته است، گفت: با ترکها در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام گرفته است. تمام کشورهای منطقه در جریان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این مورد هستند و به اینکه ما حق حضور غیر قانونی هیچ کشور بیگانه‌ای در خاک عراق و سوریه را موجه نمی‌دانیم، آگاهی کامل دارند.

اما در بخش دیگری از مصاحبه پیرامون خبری درباره عملیات مشترک در ادلب سوریه ضد جبهه تروریسم با حضور ایران – ترکیه و روسیه از جزایری سوال کردیم که وی ضمن تایید این خبر، ابراز داشت: خوشبختانه روال عملیات موفق نظامی علیه ائتلاف ضد سوریه روز به روز از رونق بیشتری برخوردار می‌شود. این اتفاق میمون(عملیات ادلب) هم در حال شکل گیری در سوریه است و هم در کشور عراق این عملیات رخ خواهد داد. با این اوصاف امیدواریم دو دولت سویه و عراق در بیرون راندن تروریست‌ها از خاک خود به موفقیت روزافزونی دست یابند.

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه از در پیش بودن عملیات‌های بزرگی علیه گروه‌های تکفیری تروریستی خبر داد و گفت: برآوردها از پیروزی‌های شیرین رزمندگان مقاومت در آینده نزدیک حکایت دارد.

جزایری در پایان به موضوع مهم مدافعان حرم پرداخت و این مسئله را پدیده جدیدی در جهان اسلام دانست و خاطر نشان کرد: امروز اتفاق بزرگی که در جهان رخ داده آن است که، نیروهایی بطور فرا وطنی ظهور کرده و در کشوری دیگر در برابر دشمن ایستادگی و مقاومت می‌کنند و اگر لازم باشد شربت شهادت را خواهند نوشید.

وی با تمجید از محسن حججی شهید برجسته مدافع حرم، افزود: امثال حججی فراوان داریم و هر یک از این شهدای بزرگوار با تاریخچه زندگی خود می‌توانند برای نسل‌های آتی ما نوعی سرمشق و الگو باشند.
جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *