پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

دولت ترامپ...دولت استعفا!

يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 542747
رئیس جمهور تاجر آمریکا که ظاهرا نمی‌تواند در ساختار سیاسی این کشور قرار گیرد با میانگین اخراج و برکناری دو نفر از مقامات ارشد و کارکنان کاخ سفید در یک ماه، بالاترین میزان عدم ثبات سیاسی را در تاریخ این کشور رقم زده است.
دولت ترامپ...دولت استعفا!
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، هفت ماه از روی کار آمدن دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا می گذرد. فردی که علی رغم جنجال های سیاسی مختلف در داخل حزب جمهوری خواه، موفق شد به عنوان کاندیدای این حزب در مقابل هیلاری کلینتون از حزب دموکرات قرار بگیرد و در نهایت با 276 رای الکترال وارد کاخ سفید شود.ترامپ که تنها اقدام سیاسی مهمش در سال 1999 و شکست در ورود به کارزار انتخاباتی سال 2000 خلاصه می شود، توانست در اولین پست سیاسی خود رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شود.

از این رو کارشناسان سیاسی با توجه به بی تجربگی سیاسی ترامپ و عدم همراهی کامل حزب جمهوری خواه با وی انتظار بحران هایی در دولت او داشتند که البته گذشت تنها هفت ماه از آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ این مساله را اثبات رساند.

دونالد ترامپ در 20 ژانویه 2016 پس از اجرای مراسم تحلیف رسما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شد. اما ناتوانیش در مدیریت مسائل داخلی دولت و همچنین اتخاذ مواضع بعضا متناقض و بحث برانگیزش باعث شد تا در مدت هفت ماه، 15 نفر از مقامات منصوب وی یا استعفا کنند و یا تحت شرایط ویژه، توسط خود او از کار برکنار شوند.

در همین راستا، اولین فردی که از حلقه همکاران نزدیک ترامپ از گردونه کار خارج شد، سالی ییتس، وزیر موقت دادگستری بود که نسبت به مواضع نژادپرستانه و ضد مهاجرتی رئیس جمهور واکنش نشان داد. ییتس در زمان اعلام دستور ترامپ برای تعلیق ورود مهاجران هفت کشور اسلامی به ایالات متحده، از وکلای دولتی آمریکا خواست تا از این فرمان دفاع نکنند. در نتیجه این مخالفت صریح، وزیر موقت دادگستری، تنها 10 روز پس از تصدی پست از مقامش برکنار شد.

نفر دوم مایکل فلین مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که در 13 فوریه به دنبال افشای تماسهایش با مقامات روسی قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور، استعفا کرد. در واقع فلین اولین شخصی بود که قربانی حواشی ارتباط ترامپ و اطرافیانش با دولت روسیه شد که البته با توجه قرار گرفتن فلین در مظان این اتهام که در ازای دادن اطلاعات علیه هیلاری کلینتون به روس ها، 30 هزار دلار پول دریافت کرده است، این نگرانی ها در داخل آمریکا وجود دارد.پنج روز پس از استعفای یک مقام ارشد دولت ترامپ، کریگ دیر، رئیس امور کشورهای نیمکره غربی در شورای امنیت ملی آمریکا نیز به دلیل انتقاد از رئیس جمهور از کار کنار گذاشته شد.

یک ماه پس از این تحولات، پریت بارارا دادستان فدرال نیویورک آمریکا که از سال 2009 در این مسند قرار داشت به دلیل مخالفت با کنار گذاشتن تمام دادستان های منصوب دولت اوباما، از سمت خود به عنوان دادستان منتهن توسط دولت ترامپ عزل شد.

بیست روز پس از این تغییر، کاخ سفید اعلام کرد کیتی والش، معاون رئیس دفتر کاخ سفید به دلیل آنکه نمی خواسته به شعار انتخاباتی «آمریکا، نخست» بپیوندد، از ادامه کار در دولت بازماند. «آمریکا، نخست» گروهی با هدف تقویت برنامه های ترامپ بود که مخالفانی در داخل دولت داشت.

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین تغییرات دولت ترامپ، برکناری غیرمنتظره جیمز کومی رئیس اف بی آی بود که در 9 ماه مه رخ داد. رئیس جمهور دلیل این تصمیم را به رفتارهای کومی در تحقیقات از هیلاری کلینتون نسبت داد اما اندکی بعد در سخنانی دیگر اظهار داشت تحقیقات کومی درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا علت عزل وی از مقامش بود.

بیست روز بعد از این تصمیم، کی. تی. مک‌ فارلند، معاون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، برکنار و برای سمت سفیر آمریکا در سنگاپور معرفی شد. روز بعد از تغییر معاون مشاور امنیت ملی، مایک دوبکه، مدیر ارتباطات کاخ‌سفید گفت که به دلایل شخصی دیگر نمی تواند در این پست ایفای نقش کند و استعفای خود را رسانه ای کرد. والتر شاب، مدیر دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریکا، هم از جمله افرادی بود که در 19 ژوئیه و کمتر از بیست روز از آخرین تغییر در ساختار دولت ترامپ، از سمت خود استعفا کرد. وی که از اوایل سال 2013 در این سمت منصوب شده بود، شش ماه قبل از اتمام دوره اش به دلیل اختلافاتی که با ترامپ پیدا کرد جایگاهش را ترک کرد.

در همان روز شان اسپایسر، سخنگو و دبیر مطبوعاتی کاخ سفید نیز به دلیل مخالفتش با انتخاب آنتونی اسکاراموچی از سوی ترامپ به عنوان مدیر ارتباطات جدید، از سمتش استعفا داد.دو روز بعد درک هاروی، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه که از سوی فلین عهده دار این سمت شده بود، بطور ناگهانی بعد از ماهها نزاع داخلی با کارمندان شورای امنیت ملی، کنار گذاشته شد. این در حالی بود که گفته می شد وی یکی از نزدیکان و از مشاوران اصلی ترامپ در امور خاورمیانه و از جمله افراد کلیدی در طرح وی برای بررسی سیاست های آمریکا درمورد ایران، سوریه و عراق بود. در همین راستا به فاصله یک روز بعد از برکناری هاروی، دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود و بر خلاف روال معمول و روند اداری وزیر امنیت داخلی را جایگزین رئیس دفتر کاخ سفید کرد.

یک هفته پس از این عزل جنجالی، رینس پیریباس، رئیس کارکنان کاخ سفید با عمومی شدن تنش های داخلی عمیق در داخل بال غربی کاخ سفید از کار برکنار و جان کلی، وزیر امنیت داخلی جایگزین وی شد.
در ادامه روند عزل و نصب های پی در پی دولت جدید آمریکا، آنتونی اسکاراموچی، 10 روز بعد از انتصاب به عنوان مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید از سمت خود استعفا کرد. این برکناری چند روز بعد از آن صورت گرفت که نشریه نیویورکر مصاحبه ای تکمیلی با اسکاراموچی سرمایه گذار روزنامه وال استریت منتشر کرد که در آن، اسکاراموچی به کارمندان ارشد در کاخ سفید حمله کرده بود.

کمتر از بیست روز بعد از این رویداد، استیو بنون، استراتژیست ارشد کاخ سفید بعد از آنکه هفته نامه سیاسی آمریکایی مصاحبه ای از وی منتشر کرد که در آن بنن برتری جویان نژاد سفیدپوست را نوعی دلقک خواند که کاملا از جامعه آمریکا عقب مانده اند، از قدرت کنار گذاشته شد. این در حالی است که گفته می شد بنن از مشاور نزدیک ترامپ و افراد بانفوذی به شمار می رفت که حتی در برکناری هاروی نیز نقش داشته است. همچنین از بنن به عنوان فردی یاد می شود که ترامپ بسیار تحت تاثیر افکار او قرار داشته و بسیاری از سیاست های خود در حوزه مسائل خارجی را با توصیه های او اتخاذ می کرده است.

با حذف بنون از قدرت، جز معاون اول و ایوانکا ترامپ، پنج نفر از افرادی که در مراسم ادای سوگند ترامپ در کنارش حضور داشتند دیگر در کاخ سفید کار نمی کنند. این حجم از تغییر افراد در ساختار دولت و کاخ ریاست جمهوری، در تاریخ سیاسی ایالات متحده سابقه نداشته است.

استعفا و اخراج مقامات ارشد سیاسی و کارکنان کاخ سفید در شرایطی به وقوع می پیوندد که نمی توان پایانی برای آن نیز در نظر گرفت و این مساله بدون شک به دلیل عدم مدیریت کارآمد ترامپ در راس مهمترین نهاد اجرایی آمریکا از یک سو و رفتارهای خودخواهانه وی از سوی دیگر است.

ترامپ در طول هفت ماه گذشته نشان داده است که هر انتقادی را بر نمی تابد حتی اگر این انتقادات از سوی نزدیکترین مشاوران وی باشد. او همچنین در اقدامی خارج از عرف سیاسی، اعلام اخبار مهمی در حوزه برکناری و انتصاب افراد بلندپایه را شخصا از طریق صفحه توئییتر خود انجام می دهد که نمایانگر یکه تازی ترامپ و بی توجهی به اصول دیپلماتیک است.

براین اساس، در صورتی که ترامپ رویکرد خودمحورانه خود را در فضای سیاسی تغییر ندهد و تنها درصدد اجرایی کردن دستوراتش بدون درنظر گرفتن شرایط بین المللی و داخلی آمریکا باشد، بی ثباتی های دولتش ادامه خواهد داشت، دورنمایی که به زعم برخی کارشناسان ممکن است در نهایت منجر به استیضاح رئیس جمهور شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *