پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱
نتایج رای اعتماد به دولت دوم حسن روحانی اعلام شد

مجلس به ۱۶ وزیر دولت دوازدهم رای اعتماد داد / وزیر دفاع بالاترین رای و بی طرف رای نیاورد!/ وزارت نیرو و علوم در انتظار معرفی گزینه های جدید/ جدول آرای کابینه دوازدهم

يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 542650
شمارش آرای نمایندگان در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت به اتمام رسید و براساس آن ۱۶ وزیر پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان ملت شدند.
مجلس به ۱۶ وزیر دولت دوازدهم رای اعتماد داد /  وزیر دفاع بالاترین رای و بی طرف رای نیاورد!/ وزارت نیرو و علوم در انتظار معرفی گزینه های جدید/ جدول آرای کابینه دوازدهم
به گزارش جهان نيوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از 5 روز بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم، رأی اعتماد یا عدم اعتماد خود به وزرای پیشنهادی را نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان اعلام کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نتایج آرای رأی اعتماد وکلای ملت به 17 وزیر پیشنهادی کابینه دولت آینده را قرائت کرد که به شرح ذیل است:

 
ردیف وزراتخانه وزیر پیشنهادی موافق مخالف ممتنع باطله
1 آموزش و پرورش بطحایی 238 35 13 2
2 ارتباطات آذری جهرمی 152 120 7 9
3 اطلاعات علوی 252 22 13 1
4 اقتصاد کرباسیان 240 31 15 2
5 امور خارجه ظریف 236 26 26 0
6 بهداشت قاضی زاده 253 18 14 3
7 تعاون کار رفاه و اجتماعی ربیعی 191 79 15 3
8 جهاد کشاورزی حجتی 164 94 23 7
9 دادگستری آوایی 244 18 23 3
10 دفاع حاتمی 261 10 13 4
11 راه و شهرسازی آخوندی 188 75 14 1
12 صنعت معدن و تجارت شریعتمداری 241 25 20 2
13 فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی 242 25 21 0
14 کشور رحمانی فضلی 250 25 13 0
15 نفت زنگنه 230 35 23 0
16 نیرو بی طرف 133 132 17 6
17 ورزش و جوانان سلطانی فر 225 39 20 4




























بر این اساس، 16 نفر از گزینه‌های پیشنهادی دولت با کسب حد نصاب آرای موافق نمایندگان به عنوان وزرای کابینه دوازدهم انتخاب شدند.
امیر حاتمی گزینه پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 261 رأی موافق، بیشترین رأی را بین وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم کسب کرد.
همچنین حبیب‌الله بیطرف گزینه پیشنهادی نیرو با کسب 133 رأی از راهیابی به کابینه دولت آینده بازماند.
 
***********************
***********************
***********************

*روحانی: "قفل تحریم" شکسته شده/ وظیفه وزارت خارجه "حراست از برجام" و ایستادن مقابل آمریکاست

سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
روحانی در ابتدای سخنانش با بیان این مطلب که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه محترم و به‌ویژه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که در طول این 5 روز کاری که برخی از روزها هم صبح و هم بعدازظهر مجلس مشغول کار بود و مردم ما هم خوشبختانه توجه ویژه‌ای به مذاکرات مجلس شورای اسلامی داشتند، تشکر می‌کنم، گفت: ما شاهد یک کار حرفه‌ای مجلس در این دوره بودیم. همیشه مجلس شورای اسلامی اصول قانونی و اخلاقی را مورد توجه قرار می‌دهد و این بار بیشتر. همه نمایندگان محترمی که به‌عنوان موافق یا مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند صحبت کردند.

وی ادامه داد: جز این از مجلس شورای اسلامی توقع دیگری نیست. هر دوی ما یعنی دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بردوش گرفتیم. همه ما می‌دانیم شرایط ما شرایط آسانی نیست. هم شما نمایندگان محترم کاملاً مطلع هستید و هم ما در دولت کاملاً اطلاع داریم راه صاف و ساده‌ای پیشِ‌روی ما نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در شرایط امروز دنیا برای اروپا و آمریکا و آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر حکمرانی ساده و همراه نیست تا چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که از گذشته همه ما باقی مانده است.

روحانی با یادآوری رقم بودجه جاری دولت، اظهار داشت:‌  من به سازمان برنامه و بودجه گفته‌ام شرایط جدید به همه وزرا ابلاغ شود.  300هزار میلیارد تومان درآمد ما است؛ 40 هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی دادیم. صندوق بازنشستگی که مربوط به دولت و بودجه نیست بلکه خود صندوق باید متکفل باشد.

وی با بیان اینکه "خزانه خالی را تحویل گرفتیم"، گفت:  بعدها دیدیم صندوق‌های ما هم خالی بود که تحویل گرفتیم. هیچ صندوقی امروز حتی آن صندوق‌هایی که فکر می‌کنیم وضعشان خوب است هم قادر نیستند به تعهدات خودشان عمل کنند. شما مصوب کردید بالای  40هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی بدهیم. خود نمایندگان مجلس تصویب فرمودند که 60 هزار میلیارد به صندوق توسعه بریزیم که حدود 15 میلیارد دلار می‌شود. نصف بودجه رفت و اگر می‌خواهیم بدهکاری دولت را به بخش خصوصی، به پیمانکاران و بانک‌ها و بانک مرکزی حساب کنیم، دیگر هیچ چیزی ته آن باقی نمی‌ماند.

روحانی با بیان اینکه شرایط سختی پیش‌ِرو است، گفت: در این شرایط سخت تصمیم گرفتیم که خداوند این توفیق و فرصت را به ما داده است بتوانیم خدمت کنیم، یکی از افتخارات و الطاف الهی است که خداوند فرصتی را به یک بشر و انسانی که در پیشگاه خداوند ناچیز است، فرصت و بار مسئولیتی بر دوشش می‌گذارد که به یک ملت و منطقه کمک کند، گاهی به جهان کمک کند و این خیلی توفیق بزرگی است.

"این توفیق هم بر دوش وزرا و هم معاونین و هم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است؛ اینکه شما پای صندوق به وزرا رأی اعتماد می‌دهید یعنی ما با هم کاری را شروع کردیم و من خواهش می‌کنم که از مجلس عزیز همان‌طور که وظایف نظارتی را به‌خوبی انجام می‌دهند، سؤال می‌کنند، تذکر می‌دهند، حتی اگر لازم باشد استیضاح می‌کنند به همان نسبت هم وزرای خودشان را که به آنها رأی اعتماد می‌دهند تشویق‌شان کنند، کمک‌شان کنند، آنها نیازمند به حمایت مادی و معنوی هستند".

روحانی با اشاره به اظهارات موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی گفت: در طول این 5 روز، نکات فراوانی را بیان کردید، من موفق نبودم همه را بشنوم ولی خلاصه گزارش را خواندم و دیدم. به‌نظر من آنها که مخالف بودند یا موافق بودند نقدهایی را بیان کردند، اشکالاتی را مطرح کردند، پیشنهاداتی را داشتند، از آنها ممنونیم به ما کمک کردند به وزرای ما کمک کردند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای که دولت خدمت مجلس می‌دهد و البته رئیس‌جمهور این برنامه را یک بار در انتخابات به رأی مستقیم مردم می‌گذارد و خوشبختانه این بار صداوسیما هر روزش تبلیغ این بود که مردم رأی به فرد نمی‌دهید و رأی به برنامه می‌دهید. خوشحالیم صداوسیما به این نکته توجه کرد و مردم را در این زمینه تشویق کرد اما در عین حال برنامه‌ای که رئیس جمهور خدمت شما می‌دهد بررسی می‌کند درست است که به رأی نمی‌گذارید برنامه‌ای که مردم مستقیماً یک بار به آن رأی داده است خیلی زیبا نیست یک بار دیگر در مجلس به رأی گذاشته شود اما به‌هرحال نمایندگان به‌عنوان مخالف صحبت می‌کنند، نقد می‌کنند و ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار بدهیم و اگر برنامه ما نقص دارد، اشکالی دارد آن اشکال را تصحیح کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: نسبت به وزرا هم چنین موضوعی است؛ وزرا برنامه‌ای خدمت شما ارائه می‌دهند و شما آنها را به بررسی می‌گذارید و نقد می‌کنید. بسیاری از نقدهای شما، اشکالات شما، ایرادات شما ایرادهای واردی است و باید تصحیح شود.

وی ادامه داد:‌ ما وقتی به مجلس می‌آییم، وقتی برنامه وزرا می‌آید خوب است وزرا یک بار دیگر برمبنای صحبت‌های مجلس برنامه را مرور کنند، تدقیق کنند، اصلاح کنند، تکمیل کنند و این بار که احکام وزرا با رأی اعتماد شما البته خواست ما بر 17 وزیر است و ان‌شاءالله به 17 وزیر رأی قاطع خواهید داد که کارمان را زودتر شروع کنیم نمی‌خواهم بگویم وزیری که معرفی شده است بی‌نقص است، هیچ کدام ما بی‌نقص نیستیم همه ما بشر هستیم نقاط قوت داریم نقاط ضعف داریم، اما من همه تلاشم را به کار گرفتم با همه آنهایی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را به جان خریدم و گوش کردم.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهمی که داشتند برای من ارزشمند بود. همه را کنار هم قرار دادیم؛ بهترین‌هایی که ما توانستیم انتخاب کنیم همین‌هایی هست که ما به مجلس عرضه کردیم.

وی با اشاره به روند انتخاب وزرا تصریح کرد:‌ خدا را گواه می‌گیرم که اگر برای هر وزارتخانه فردی توانمندتر و کارآمدتر پیدا می‌کردیم تردیدی به خود نمی‌دادم، خدای من اینجا گواه است و این فرد با من رفاقت قدیمی داشته یا حتی در چهار سال دولت چگونه با هم رفتار کردیم یا اینکه از چه جناحی و حزبی هست هیچ یک از اینها برای من مطرح نبوده است.

رئیس‌جمهور بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌ نیاز بود آن اصول و اصلاحات لازم و میانه‌روی که مورد نیاز است به کار بگیریم، ما بهتر از افراد در تلاش خودمان پیدا نکردیم. پیشنهاد با ما و رأی با شماست؛ آیین‌نامه ما به این صورت است که برای تک تک وزرا رأی گرفته می‌شود، از ابتدا هم همین‌طور بود، ای‌کاش می‌شد و البته از قانون اساسی می‌تواند وزرا یک‌جا باشد و در بسیاری از کشورها این‌طور است، راحت‌تر بود، رئیس‌جمهور هیئتی به‌نام هیئت وزیران معرفی می‌کرد یا رأی مثبت یا رأی منفی می‌گرفت.

"البته این شیوه هم خواص و امتیازات خودش را دارد. امید ما بر این است که هرچه سریع‌تر دولت را شروع کنیم. ممکن است به وزیری بگویید، خدا رحمت کند یکی از شهدا در مجلس شهدا راجع به اعتبارنامه ایشان بحث بود پشت تریبون "به این رأی ندهیم" استدلال چندانی نداشت "تا رقیبش که بعداً در انتخابات میان‌دوره‌ای رأی بیاورد او بهتر از این است" این‌طور که نمی‌شود راجع به وزرا صحبت کنیم ممکن است چیزی اتفاق بیفتد ولی همه مسائل و مفاسد را کنار هم بسنجیم. برای وزارت سرپرست بگذارد و دو سه ماه سرپرست باشد و بعد وزیر معرفی کند، مجموعه این مسائل را درنظر بگیریم شاید اولویت اول ما سرعت کار است".

وی گفت:‌ برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز عید فطر امسال تأکید کردند که هرچه سریع‌تر دولت تشکیل شود و در سالن کناری خدمت آقا بودیم به من گفتند که "دولت را چه‌زمانی معرفی می‌کنید؟"، گفتند که "دولت را زودتر معرفی کنید و کار را انجام بدهید". چرا؟ تأکید مقام معظم رهبری برای چیست؟ برای اینکه ما وظایف بسیار سنگینی پیشِ‌رو داریم؛ ما کشور را متحول کنیم. چه کنیم؟! قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال خالص صفر بود و از آن فرصت استفاده نشد و همه این بار به دوش دولت یازدهم افتاد.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ اینکه در یک سال بیش از 600 هزار نفر اشتغال داشته باشیم و اشتغال خالص بالای 800 هزار نفر باشد کار کمی نیست و با توجه به نیاز کشور عقب هستیم با توجه به برنامه ششم هم عقب هستیم باید چه‌کار کنیم که این اشتغال درست شود؟ من به تک تک وزرایی که با دولت یازدهم صحبت کردم یکی از بحث‌های من با آنها اشتغال بوده است، گفتم "اولویت همه ما اشتغال است و شما باید کاری کنید که علاوه بر میزان معمول اشتغال فرصت اشتغال بیشتری  ایجاد کنیم".

روحانی اضافه کرد: راهی جز امنیت، آزادی، آرامش، برنامه دولت دوازدهم این است؛ امنیت، آزادی، آرامش پشت سر آن پیشرفت باشد. مگر می‌شود پیشرفت و توسعه را به‌وجود آورد؟ چشم‌انداز این را می‌گوید ما باید در 1404 کشور پیشرفته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از نصفی از زمان چشم‌انداز از دست رفته است، تقریباً 12 سال گذشته و 8 سال بیشتر نمانده و گام‌های بلندی برداریم و دوران جهش است. تحریم داشتیم این در باز شد و قفل شکسته شد برخی می‌خواهند جای اول بایستند و بگویند "در که شکسته شد پس کو؟ ما که نرسیدیم" ما جایی که محترمانه ایستادیم؛ راه باز است همه ما باید بیاییم به صحنه و همه باید تلاش کنیم اینجا مخالف و موافق این جناح و آن جناح و 24 میلیون و 16 میلیون نداریم، بحث اشتغال ملت و جوانان ماست، از شما می‌پرسم صاحب‌نظران مجلس؛ آیا اشتغال جز از طریق سرمایه و فناوری امکان‌پذیر هست؟ ما باید سرمایه بیاوریم، سرمایه داخلی و سرمایه خارجی، باید فناوری بیاوریم، نمی‌توانیم بر مبنای فناوری گذشته حرکت کنیم. ما نمی‌توانیم تنها بر فناوری داخلی حرکت کنیم، فناوری داخلی را باید تقویت کنیم.

روحانی با بیان اینکه "ما در جاده‌ای راه نمی‌رویم که تنها باشیم بلکه در یک میدان رقابت حرکت می‌کنیم"، گفت: از یک میدان نفتی 50 هزار بشکه استخراج می‌شود تا 20 یا 30 سال دیگر بعد هم تمام می‌شود اما با تکنولوژی پیشرفته این 20 سال به 40 سال می‌رسد، نفتی که استخراج می‌شود به‌جای 50 هزار بشکه ممکن است به 100 هزار بشکه برسد.

وی افزود: ما یک نمونه داشتیم؛ یک حوزه نفتی شرکت خارجی 50 هزار بشکه تولید داشته و با تکنولوژی نو به 80 هزار بشکه رسانده و شرکت دیگری آمده و گفته است که بالای 100 هزار بشکه می‌رساند. حتی یک کشور پیشرفته اروپایی به 80 و دیگری به 120 بشکه می‌رساند اگر می‌خواهیم از منافع نفتی درست استفاده کنیم می‌خواهیم منابع گازی و نفتی تحرک پیدا کند ما تکنولوژی و سرمایه می‌خواهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: فردی آمده بود راجع به قراردادی صحبت می‌کرد وزیر نفت هم بود می‌گفت که "فلان شرکت که می‌خواهد این کار را انجام بدهد خودمان انجام بدهیم" فرض بگیریم شما انجام می‌دهید چقدر سرمایه می‌خواهد؟ گفت که "6 یا 7 میلیارد سرمایه می‌خواهد" گفتم "دارید؟"، گفت نه گفتم "از کجا باید بیاوریم؟" ما امروز هم سرمایه می‌خواهیم و هم تکنولوژی می‌خواهیم، سرمایه کجاست" ما برای نفت و گازمان حدود 200 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهیم، الآن بیش از 100 میلیارد پروژه‌هایش آماده است، اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم و حرکت کنیم فناوری می‌خواهیم، در فضای مجازی فناوری می‌خواهیم، چرا یک شبکه اجتماعی ایرانی وقتی می‌رسد به یک میلیون می‌رسد هنگ می‌کند و نمی‌تواند اداره کند و یک شبکه خارجی 50 میلیون کاربر را تحمل می‌کند؟ ما باید پیشرفت کنیم، باید اشتغال برای جوانان ایجاد کنیم، اشتغال به فناوری و سرمایه است هم داخلی و هم خارجی، هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است.

وی با اشاره به عملکرد وزارت امور خارجه و دفاع از جواد ظریف برای تصدی این وزارتخانه اظهار داشت: وزیر خارجه ما در این دوره بزرگترین وظیفه‌اش این است که کنار برجام بایستد. نگذارد آمریکا موفق شود! نگذارد دشمنان ایران موفق شوند، آن کسی که سینه سپر می‌کند برای برجام در برابر آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای کوچک منطقه می‌ایستند قهرمان میدان مبارزه در برابر استکبار است نه آن کسی که دربرابر آمریکا خم می‌شود که برجام را از بین ببرد. آمریکا کمک نمی‌خواهد، شما بیایید به ملت ایران و ملت خودتان کمک کنید.
وی تصریح کرد:  وزارت خارجه بزرگترین مأموریتش امروز حراست از نهال نوپای برجام است، روبه‌روی آمریکا باید بایستد، روبه‌روی آنهایی که در برابر منافع ملی ایران حرکت می‌کنند بایستد، از شوخی برخی نترسد.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که برخی عادت دارند جملاتی بگویند، اظهار داشت:  نباید ما بترسیم و باید کارمان را انجام بدهیم، بر همین اساس دومین وظیفه وزارت خارجه بخش اقتصادی است، وزارت خارجه باید تسهیل کند راه را باز کند، باید سرمایه خارجی بیاید، فناوری خارجی بیاید؛ نمی‌توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت ایران به‌سمت سعی و خطا برویم.

وی ادامه داد:  امروز که نباید سعی و خطا کنیم و این، امروز از ما پذیرفته نیست. ما باید از همه تجربه 40ساله و جهانی استفاده کنیم، در برخی از اتحادیه‌ها وارد شویم و مشارکت می‌کنیم، می‌بینیم راه باز می‌شود وزارت خارجه باید سرمایه گذاری را تسهیل کند.
رئیس‌جمهور به وضعیت وزارت اقتصاد اشاره و خاطرنشان کرد:‌ وزارت اقتصاد یکی از بزرگترین وظایفش سرمایه گذاری خارجی است و همه وزارتخانه‌های صنعتی باید موانع سرمایه گذاری در داخل را بردارد.

روحانی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: یکی از اهداف من در این تیم دولت دوازدهم این بود که این تیم بتواند به همدیگر کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند. نمایندگان محترم مجلس، من دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. من در فکر یک تیم 17نفری هماهنگ و متحد بودم که ان‌شاءالله هجدهمی به اینها ملحق خواهد شد یک تیم 18نفری هیئت وزیران هماهنگ  خواهد بود.

رئیس‌جمهور  ادامه داد:‌ در ورزش اگر یک تیم ورزشی ناهماهنگ به میدان بفرستیم خیلی توانمند باشد نمی‌توانند کاری کنند، علت اینکه می‌گویم کل وزرا یک‌جا رأی داده می‌شد تلاش شده یک تیم هماهنگ 17نفره و بعداً 18نفره کنار هم باشند، به‌اعتقاد یک نفری اشکالی داشته باشد دوباره ناچاریم فرد دیگری بیاوریم، هماهنگی در دولت بسیار مهم است و در مجلس هستید می‌دانید هماهنگی در کمیسیون و فراکسیون و خود مجلس چقدر مهم است. در کار اجرایی مهمتر، خودش را نشان می‌دهد و این کار بزرگ را انجام دهند.

روحانی افزود: چرا اصرار داشتم مهندس زنگنه بیاید وزیر نفت شود؟ خودش پیشنهاد دیگری داشت و گفت که "این جوان را بگذارید من به‌عنوان مشاور می‌ایستم تا جوان بتواند وزارتخانه را اداره کند"، اول یک مقدار وسوسه‌انگیز بود یک مقدار فکر کردم، البته همان جا به ایشان گفتم "آقای زنگنه، من 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌خواهم این جوان می‌تواند بیاورد؟" به تردید افتاد، من وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد برای جذب سرمایه و من این را تعارف نمی‌کنم شوخی نمی‌کنم برخی از وزرای ما اسامی‌شان در دنیا برند جذاب هست.

وی خاطرنشان کرد: دکتر ظریف امروز در دنیای سیاست یک چهره جذاب برای همه است همه افتخار می‌کنند با ایشان صحبت کنند. این مهم است برای حیثیت و کشور ما مهم است برای من مهم است وزیر نفت من کسی باشد بتواند سرمایه خارجی را بیاورد. وزیر راه من کسی باید باشد که بتواند 17 یا 18 میلیارد سرمایه خارجی در کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد، من همچون وزیری می‌خواهم؛ من آقای آخوندی می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید "از پول کجا استفاده کنم؟ از کدام منبع و چطور بازپرداخت می‌کند؟"، وزیر می‌خواهم بگوید "من هواپیما می‌خرم پول و بودجه نیاز ندارم، قرارداد بزرگ می‌بندم و دنیا هم اعتماد می‌کند، دنیا به ملت ایران اعتماد می‌کند، دنیا به دولت یازدهم اعتماد کرد و وزیر در جای خودش نقش ارزشمندی دارد این‌طور نیست که وزیر یا معاون رئیس جمهور به امری که به او واگذار شده است.

وی در ادامه افزود: وزیری می‌خواهیم که جذب سرمایه خارجی داشته  و اشتغال برای کشور ایجاد کند. وزیری می خواهیم که در دل کار بزرگ شده باشد.
روحانی در این زمینه  با اشاره به سوابق ربیعی وزیر پیشنهادی کار یادآور شد: آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد پیدا کرده و بزرگ شده است. امروز آقای ربیعی حرفی مثلا درباره اقتصاد مقاومتی می‌زند، کارگران که بزرگترین سرمایه ملی ما هستند و بدون حضور آنها و نشاط آنها امکان پذیر نیست به خوبی توجه می‌کنند و اعتماد دارند.

رئیس جمهور افزود: بنده هم ممکن است وزیر کار باشم و  برای کارگران صحبت کنم. آقای حسن روحانی هم چند روز کار کرده است و در نوجوانی هاییمان کشاورزی کردیم ممکن است برای همین کارگران کشور به او اعتماد داشته باشند.

وی افزود:  آقای ربیعی وزارتخانه بزرگی دارد. در دوره های قبل این وزارت‌خانه‌ها  بزرگ شدند و وزارتخانه ها را ادغام کردید. از شما خواستیم آنها را جدا کنید، لایحه دادیم.امیدواریم  این کار انجام شود؛ حرفی نداریم وزارتخانه ها را جدا کردید وزیر جدید معرفی می کنیم.

روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی اگر نظرش براین قرار گرفت که وزارتخانه ها را چابک‌تر و فعال‌تر کنیم ما حرفی نداریم. وظیفه ما لایحه بود  که خدمت شما دادیم هرچه مصلحت کشور است انجام دهید.

وی افزود:  خودم به شخصه فکر می کنم کار وزارتخانه ها سنگین است سمت وزارتخانه سنگینی است. آقای شریعتمدار به همه استانها سفر کرده و شناخت خوبی دارد. به استانهای مختلف قبل از ما رفته است، پروژه‌ها را دیده است.همه کشور را خوب می‌شناسد در عین حال این وزارتخانه بزرگ است، تجربه معدن و صنعت را می‌خواهد با معاونین قوی جبران می‌شود نیاز ندارد وزیر در جزئیات امور دخالت کند وزرا باید هماهنگ باشد شرایط ما شرایطی است که الان ان را   ادامه می دهیم اگر آقای شریعتمدار رأی اعتماد گرفت کمک می‌کند اگر وزارت‌خانه یک روزی جدا شد فردی معرفی می‌شود اگر نشد به همین وضع ادامه می دهیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: مهم است در شرایط فعلی چگونه کار را پیش ببریم. در بحث شستا و صندوق بحث‌هایی با آقای ربیعی داشتیم این بارهم با ایشان صحبت کردیم که یکی ازچهره های صنعتی، مسئولیت شستا را برعهده بگیرد این بار کمی از دوش ایشان برداشته شود.

وی افزود: سیاست های کلی به ما می گوید، بنگاه‌های اقتصادی را سریعتر باید آماده کنیم و  در بازار بیاوریم، بفروشیم  تا وزارتخانه های ما  سبک شوند. بار بنگاه داری که هیچ تناسبی با تخصص آنها ندارد و یک کار نادرست و غیردقیقی بوده است. البته این وزارتخانه یک هماهنگی خوبی با وزارت بهداشت باید داشته باشد به این دلیل اصرار کردیم این وزیر بیاید.حتی اگر می خواهیم تحول بزرگ در کشور و اشتغال ایجاد کنیم باید وزارت علوم و آموزش و پرورش متحول شود.

روحانی تصریح کرد: اولین صحبتم با آقای بطحایی این بود که باید کاری کنید مهارت دانش آموز را بالا ببرید. دانش آموزان را  تقویت کنید که در کلاس 11 و 12 بنگاه‌های اقتصادی آنها را جذب کنند. جوان باهوش داشته باشیم. آقای ربیعی برنامه ریزی خوبی برای اشتغال داشتند که باید اجرایی و عملیاتی کنیم، وزارت علوم هم همینطور باید ظرفیت و مهارتهای لازم را داشته باشیم. یکی از برنامه‌های اساسی ما همین خواهد بود.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان گفت: برای احکام وزرا 17 حکم آماده کردیم حال با خودتان است. به همه آنها رأی بدهید. هرچه رأی شما بود ما قبول داریم. ولی برای هر وزیری پیوست حکم آماده کردیم.

وی در ادامه گفت:موارد عامی هست که همه وزرا باید توجه کنند. مسئله حقوق شهروندی را باید وزیر مراعات کند، شفافیت، مبارزه با فساد که همه وزرا دنبال کنند. محیط زیست و اشتغال زنان و جوانان یکی از‌آن موارد عاملی است که مورد تأکید همه وزرا قرار گرفته است..

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به عملکرد برخی وزاری پیشنهادی و انتظارات خود گفت: وزیر اطلاعات  بداند منتقد نباید از او بترسد. وزارت اطلاعات در برخی بخش‌ها خیلی موفق بود و در برخی بخشها نیمه موفق شرط ما با ایشان  این است که نیمه ها تکمیل شود. در بحث امنیت و مبارزه با گروهک‌های تروریستی انصافا موفق بودند و تلاش کردند.

وی افزود: در ضدجاسوسی خوب عمل کرند. وزارت اطلاعات در این زمینه تخصص دارد، پرونده ضدجاسوسی وزارت اطلاعات را که می گیریم بسیار خوب، دقیق و حساب شده عمل کرده است.

روحانی با اشاره به سوابق حجتی وزیر پیشنهادی کشاورزی نیز گفت: آقای حجتی ی کار بزرگی انصافا انجام داد.  در سال 94 اگر وزارت کشاورزی نبود ممکن بود رشد منفی داشته باشیم. بخشی که در رشد ما را نجات داد کشاورزی بود،  بالای 5 درصد رشد داشت و نگذاشت رشد ما منفی شود.

وی افزود: در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو کار بزرگی نیاز داریم. همه توانمان را باید امروز بر مسئله آب بگذاریم.درست است امنیت غذایی مهم است. اول آب بعد  که هم برای خوراک و هم برای محیط زیست نیاز است و  در کنار آن امنیت عذایی مهم به نظر می‌رسد.

روحانی گفت: آقای حجتی کسی است که در کار خودش کاملا متخصص است. بزرگترین متخصص کشاورزی  را اگر بیاورید می‌بینید حتما ایشان جلو است. شکی ندارم کشاورزی را بخوبی می شناسد از"الف" تا "ی" کشاورزی را  می شناسد. محصول کارش روشن است،  معلوم است در گندم چگونه است معلوم است در وضع دام چگونه است تنش بازار ما  در این بخش‌‌ها کمتر از گذشته است.

روحانی تصریح کرد: نمی خواهم از کسی نام ببرم. همه  به ایشان اعتماد دارند وزیری که مورد اعتماد همه است همه جناح ها قبولش دارند فردی است که متخصص است و من شهادت می دهم همه وزرای ما اینطور هستند. یکی از پاکترین وزرا ما آقای حجتی بوده و هست. من تعجب می کنم.

وی افزود:  مهم است وزیر پاکدست، مخلص و انقلابی داشته باشیم. از قبل انقلاب با هم بودیم. قبل انقلاب ما در اصفهان در سال 55 یا 56 منبر می رفتیم می آمد. از قبل انقلاب فعال بوده و بعد از آن مرتب در مسیر حرکت به سمت منافع ملی بوده است، ما باید قدردانی کنیم و بهره برداری کنیم.

روحانی در ادامه با اشاره به سوابق وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر هاشمی جزو وزرایی است که همه شماها خدماتش را به خوبی می دانید  کار بسیار بزرگی انجام داد. طرح تحول سلامت یک بار بسیار سنگینی بود خوب حرکت کرد خوب کمک کردند، البته در 94 وضع اقتصادی مثل 93 نبود و همه در فشار قرار گرفتند.

وی افزود: نمی خواهم بگویم طرح تحول سلامت نیاز به اصلاح ندارد و نمی خواهم بگویم ارزان تر می تواند انجام دهد خدمات را بالا ببرند و تعداد هم به طور طبیعی بالا می رود.جمعیت یک میلیون اضافه می شود سالانه یک میلیون جمعیت اضافه می شود باید خدمات به همان اندازه بیشتر شود هنر این است که وزیر کاری کند، از منابع محدود به خوبی و بهترین وجه استفاده کنیم. بتوانیم کاری کنیم که در زمینه بهداشت و درمان بار مردم کمتر شود.

 
***********************
***********************
***********************
 
مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن مجلس
سلطانی‌فر: از مهمترین اقداماتم برنامه‌ریزی برای موفقیت در جام جهانی، بازی‌های آسیایی و المپیک خواهد بود
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: از اعتماد دوباره رئیس جمهور برای سپردن وزارت ورزش و جوانان به بنده تشکر می کنم.
 
طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان:
ورزش کشور در دوران مسئولیت سلطانی‌فر شاهد آرامش بود
نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدیریت بدون حاشیه سلطانی‌فر در طول ۳۰ سال، گفت: در دوران تصدی وزارت ورزش و جوانان از سوی ایشان شاهد آرامش در ورزش کشور و صعود با اقتدار تیم ملی به جام جهانی بودیم.
 
محمدقمی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان:
برنامه سلطانی فر علمی و عملی است
ورزش عدالت محور شده است
نماینده مردم پاکدشت در موافقت با وزیر پیشنهاد ورزش و جوانان گفت: برنامه ای که ایشان ارائه کرده است علمی و عملی است.
 
قربانی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان:
سلطانی فر تعامل خوبی با مجلس داشته است
نماینده آستانه اشرفیه در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهاد ورزش و جوانان گفت: سلطانی فر در مدت فعالیتش در این وزارتخانه تعامل خوبی با نمایندگان داشته است.
 
برومندی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان:
نمره سلطانی‌فر در تعامل با نمایندگان 20 است
نماینده مردم مرودشت گفت: وزرایی که ارتباط خوبی با رئیس جمهور و هیئت دولت و نمایندگان داشتند در پیشبرد برنامه‌ها موفق بودند و نمره سلطانی فر در تعامل 20 است.

***********************
 
بی طرف وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس
دفاع بی‌طرف از دستاوردهای کشور در حوزه سدسازی
وزیر پیشنهادی نیرو گفت:‌ آیا بخاطر برخی مشکلات باید از عملکرد ۶۰۰ سد دیگر چشم پوشی کنیم آنها را به باد حمله بگیریم؟
 
امیری خامکانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو:
"بی‌طرف" با رانت بالا نیامده است
نماینده مردم زرند و کوهبنان گفت: بی‌طرف مدیری است که با رانت بالا نیامده است.
 
قوامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
بی‌طرف در دوران وزارت خود نتوانست از دیپلماسی استفاده کند
نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: بی‌طرف در دوران وزارت خود نتوانست از دیپلماسی استفاده کند و مانع از ایجاد سدسازی‌ها در ترکیه نشد که امروز باعث خشک شدن دجله و فرات شده است.
 
علیجانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو:
برنامه‌های «بیطرف» جامع و با رویکرد توسعه صادرات است / توسعه گردشگری بدون آب و آبادانی امکان‌پذیر نیست
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه «بیطرف» از تمامی مشکلات و چالش‌های پیش روی وزارت نیرو مطلع است، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو بسیار جامع و منطبق با اسناد بالادستی است.
 
موسوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
بیشتر برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو کلی‌گویی است
نماینده مردم یزد در مجلس گفت: بی‌طرف در برنامه‌هایی که ارائه کرده برای حل مشکلات نیست بلکه بیشتر برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو کلی‌گویی است
 
***********************
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بازم قفل وبازم کلید....مهم این است که تو واقعیت درب روی همان پاشنه هیچ می چرخد!!سرها همچنان تو ابرهای خوش خیالی وتوهم !!