جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۱۱
بازخوانی حبس خانگی یزید بن حُجَیّة

حصر بدون محاکمه ؛ در سیره امیرالمومنین علیه السلام

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۸
کد مطلب: 542300
امیرالمومنین علیه السلام ، پس از نماز به اصحابش فرمود همگی دست به دعا بردارید. من یزید بن حجیَة را نفرین می کنم و شما آمین بگویید. سپس حضرت اینگونه دعا کردند: «خدایا! یزید بن حجیّة با مال مسلمین گریخت و به قوم فاسقین ملحق شد! تو ما را از مکر و کید او در امان دار! و مجازات او را مجازات ظالمین قرار ده!»
حصر بدون محاکمه ؛ در سیره امیرالمومنین علیه السلام
گروه سیاسی جهان نيوز، مصطفی امینی خواه: امیرمومنان علیه السلام ، یزید بن حُجَیَّة را فرماندار دَشتَبی کردند. شهر دَشتَبی (که به آن دَستبا ، دستبنا و دشتابی هم گفته می شد) منطقه ای آباد و پرآب در غرب ری بود که شهر «بوئین زهرا»ی امروزی را در بر می گرفت.

یزید بن حُجَیّة ، با خوارج جنگید ولی غنائم را بین مسلمین تقسیم نکرد و همه را برای خود برداشت. علی علیه السلام دستور به حبس خانگی او دادند و «سعد» غلام یزید بن حجیّة را مامور به نگهبانی از او کردند.
ولی عاقبت ، شبی هنگام خواب «سعد» ، «یزید بن حُجَیّة» به اسبش نزدیک شد و به سوی معاویه گریخت. او بعد آن فرار ، این ابیات را درباره فرار خود سرود:

« و خادعت سعدا و ارتمت بی رکائبی
الی الشام و اخترت الذی هو افضل
و غادرت سعدا نائما فی غیابة
و سعد غلام مستهل مضلل»

«سعد را گول زدم و با اسبم، راندم به سوى‏
شام و آن را كه بهترين است، برگزيدم.
بر سعد، نيرنگ زدم، در حالى كه وى در زير عبايى خوابيده بود
سعد، جوانى خام و فریب خور است.»

«زیاد بن خصفة تیمی» از امیرالمومنین علیه السلام درخواست ماموریت کرد تا به دنبال یزید بن حجَیّة رود و او را بازگرداند.

یزید بن حجیة نامه ای به مردم عراق (مرکز حکومت علی ع) نوشت و در آن ، در قالب شعر به امیرالمومنین علیه السلام اهانت کرد.

امیرالمومنین علیه السلام ، پس از نماز به اصحابش فرمود همگی دست به دعا بردارید. من یزید بن حجیَة را نفرین می کنم و شما آمین بگویید. سپس حضرت اینگونه دعا کردند: «خدایا! یزید بن حجیّة با مال مسلمین گریخت و به قوم فاسقین ملحق شد! تو ما را از مکر و کید او در امان دار! و مجازات او را مجازات ظالمین قرار ده!»

منابع:  
1️ الغارات(طبع جدید) ، ج‏2، ص 525 - 532
2️ بحارالأنوار (ط - بيروت)، ج‏34، ص: 290 - 291
3️ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏4، ص: 83 - 87
4️ قاموس الرجال، ج‏11، ص: 97
5️ دانش نامه امير المومنين  ـ عليه السلام ـ  بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج‏12، ص 446

*نکات:

یک: در هیچ یک از منابعی که ماجرای یزید بن حجیه را نقل کرده اند اسمی از محاکمه و دادگاه نیامده است و این نشان می دهد امیرالمومنین علیه السلام ، بدون برگزاری دادگاه ، از شان قضاوت خود بهره گرفته اند و مبتنی بر «علم قاضی» حکم صادر فرموده اند.

دو: تمام منابع ، این عبارت را به کار گرفته اند: «فَحَبَسَهُ عَلِيٌّ وَ جَعَلَ مَعَهُ مَوْلًى لَهُ يُقَالُ لَهُ سَعْد» که نشان می دهد اولا او به زندان شهر برده نشد بلکه در خانه حبس شد ؛ ثانیا نگهبانی بر او گماشته شد که او را در منزل تحت کنترل داشته باشد که آن نگهبان ، «سعد» غلام او بود. ثالثا نحوه فرار او که با فریب سعد موفق به فرار شد مجددا دلالت بر حصر خانگی و نگهبانی سعد بر او در منزل خودش دارد.

سه: امیرالمومنین علیه السلام  در نفرین خود با ضرس قاطع از یزید بن حجیة با عنوان «مختلس» و «ربایشگر مال» نام می برند؛ حال آنکه شاید او در دادگاه می توانست بی گناهی خود را اثبات کند!

چهار: حکم علی علیه السلام برای حصر یزید بن حجیة ، حکم داوودی نبود و اینگونه نبود که از علم غیب حضرت نشات گرفته باشد ؛ چرا که در این صورت ، حضرت واقف بودند که این حکم ، با فرار یزید به سوی معاویه ، بی اثر و لغو خواهد بود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدایا من نمیرم و ببینم این دوتا خائن (موسوی و کروبی) تو دادگاه محاکمه بشن چون کشور رو 9 ماه به آشوب کشیدن
افشین
Iran, Islamic Republic of
اگر چنین باشد که مفسر تفسیر کردند در مملکت دیگر سنگ روی سنگ وای نمی ایستد پس این همه قوانین بکار که می آید فتنه گران باید محاکمه شوند و بسزای عمل خود برسند چرا تلاش میشود که آنها را محاکمه نکنیم در حالی که خواسته مردم و تمام قوانین در کشور ما نشان میدهد که مجرم باید در دادگاه محاکمه شود یا تبره میشوند یا محکوم بعضی ها میگویند شاید اعدام شوند خب اگر چنین است چه باک داریم مگر تا بحال کسی را در کشور اعدام نکرده ایم یا زندانی نکرده ایم نمونه آن الان آقای رحیمی معاون اول آقای احمدی نژاد به جرم فساد مالی در زندان هستند و دارند حکم خود را سپری میکنند و مثال های بسیاری میتوان آورد لطفا بین مردم فرق خودی و غیر خودی درست نکنید قانون به همه مردم با یک دید نگاه میکند و این نظر اسلام است قاضی میتواند بعد محاکمه به خاطر کار های خوب و بد مجرم تخفیف بدهد یا جرم را تشدید کند این فتنه گران هم از این قاعده مستسنا نیستند و تا بحال محاکمه نکردن انها خسارت بسیاری به کشور وارد کرده است چنانچه دادگاه تشخیص دهد که مراسم محاکمه باید غیر علنی باشد باز هم مردم به حرف قوه قضاییه تمکین میکنند و رای قاضی را قبول دارند
Iran, Islamic Republic of
بله درسته چون در این مملکت همه چیز بر اساس سیره امیرالمومنین علیه السلام پیش می رود این موضوع هم باید براساس سیره امیرالمومنین علیه السلام باشد.
حسن
Iran, Islamic Republic of
اما این شخص در شعر خود اعتراف به گناه خود کرده پس حکمش ثابت است.
Iran, Islamic Republic of
يك محاكمه آزاد و علني انجام بدهيد و قضاوت را به مردم واگذار كنيد
Iran, Islamic Republic of
عدم رعایت قانون بی حرمتی و قانون شکنی است و مسببین آن باید مجازات شوند
علوی
Iran, Islamic Republic of
برادر چه ارتباطی وجود داره شما کدام کارتون مبتنی بر سیره علوی هست درقرن 21 برادر قانون حرف اول و اخر را می زنه حصر چه به بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی باشد و چه نباشد نقض صریح اصول متعدد قانون اساسی است والسلام
علی
Iran, Islamic Republic of
لطفا همین مسئله را درمورد بابک زنجانی وهزاران نفر مانندوی اجرا فرمایید و وقت دادگاه ومرد را تلف نکنید
Iran, Islamic Republic of
شما ۱۴۰۰ سال پیش را با حالا مقایسه میکنید در ۱۱۰ سال پیش کسی در زمان مشروطه جرات نداشت از رای زنان صحبت کند الان زنان مدعی پست ریاست جمهوری اند در ۱۴۰۰ سال پیش اکثر ائمه چندین همسر داشته اند ولی اکنون تقریبا همه مسئولین درجه ا یک همسر دارند.در صدر اسلام کسی که مسلمان و یا اهل کتاب نبود و یا مرتد بود چه برخوردی با او میشد ولی ایا ما امروز میتوانیم یک فردی که مثلا در زاهدان دین هندو (سیک)دارد به جرم کافر بودن با او برخورد کنیم یا از مسیحیان جزیه بگیریم.
Iran, Islamic Republic of
رفته اید کل تاریخ اسللام را گشته اید میان این همه ادریس ،جرجیس را یافته اید ؟ وقتی کسی جرمی کرده باشد ، مدعی العموم علیه اش اقامه دعوی می کند و متهم در دادگاه صالحه نزد قاضی مرضی الطرفینی از خود دفاع می کند اگر محکوم شد مجازات می شود . هر فعلی غیر ار این نشانه مصلحت اندیشی حاکمان است اگر خضرت علی مصلحت اندیشی می کرد که حکومتش 40 سال ادامه می یافت .کافی بود طلحه و زبیر و معاویه را بر عمارتی از ممالک اسلامی می گماشت و خود بی گزند در کوفه می ماند ،نه جمل نه صفین و نه نهروانی در کار بود .
محمدامانی
بسمه تعالی با سلام و احترام به شما ؛مجازات حصر برای کسانی از خواص است که طرفداران سیاسی به حق یا ناحق بین مردم دارند و درصورت محاکمه این فرد، طرفداران و مخالفان او از عوام الناس، بینشان درگیری ایجاد می شود و در این بین حتما خونریزی و فتنه دیگری برپا می شود لذا محاکمه این افراد حتما خواسته دشمن و دگر اندیشان در داخل است لذا مطمئن باشید مقام معظم رهبری زیر بار خواسته افراد و تبلیغات دشمن برای محاکمه فتنه گران نخواهند رفت واین بهترین حکمی است که درمورد آنها صادر شده و حکمتی که شما عزیزان ممکن است متوجه عواقب آن نباشید همین است و این یعنی مدیریت حکیمانه نظام الهی در زمان حضرت امیر المومنین یا زمان معاصرو حکم اسلام در همه زمانها برای نظام الهی همین است.
وانگهی نظام الهی کم مشکلات پیش رو دارد که ما دنبال آینده چند نفر مفسد فی الارض باشیم ؟!!