پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تشریح استراتژی دولت ترامپ در قبال چین

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 542174
به اعتقاد سفیر سابق ایران در چین، بازبینی روابط تجاری بین آمریکا و چین از سال­های گذشته در دستور کار بوده است و مهم­ترین آن نیز تنظیم ارزش یوان بر مبنای نیاز آمریکا است.
تشریح استراتژی دولت ترامپ در قبال چین
به گزارش جهان نيوز، «حسین ملائک»، سفیر سابق ایران در چین و تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در خصوص مهم‌ترین اقدامات چین برای مقابله با اقدامات احتمالی محدود کننده تجاری آمریکا به دنبال اعلام آمادگی چین برای واکنش به این محدودیت‌ها و استراتژی دولت ترامپ در قبال چین، با اشاره به اینکه واشنگتن به دنبال آغاز یک جنگ تجاری با چین نیست، بیان داشت: در حال حاضر در آمریکا با دو رویکرد روبه­ رو هستیم؛ نخست نحوه برخورد شخص ترامپ و دیگری نحوه سیاست‌گذاری نظام آمریکا و سازمان‌های این کشور مثل کنگره و وزارت خارجه و غیره.
وی با توجه به دو رویکرد مذکور گفت: این دو در موارد اندکی با یکدیگر یکسان یا نزدیک هستند و در بقیه موارد مواضع آن‌ها از هم فاصله دارد. این دو نحوه برخورد در مورد چین نیز مثل سایر موارد مشاهده می‌شود. البته آمریکا به‌ طور اصولی از چین واهمه داشته و به دنبال محدود کردن چین است؛ اما به دنبال آغاز یک جنگ تجاری با چین نیست.
سفیر سابق ایران در چین با تأکید بر نوع دیدگاه ترامپ در رابطه با چین اشاره داشت: ترامپ با حداقل اطلاعات شخصی و یا حتی تاثیرگیری از گزارش‌هایی که برای او تهیه می‌شود، مواضعی را به‌ دلخواه اعلام می‌کند. وی در آغاز ریاست جمهوری وعده داده بود چین را کنترل می­‌کند؛ اما بعد از یک ملاقات با شی جین پینگ گفت، وی فرد بسیار محترم و خوبی است و می‌شود با او کار کرد. ترامپ در جریان تحولات مربوط به کره شمالی مستأصل از اینکه «دوستی وی» با چین جواب نداده، موضع‌گیری کرد و اکنون نیز متوسل به تهدید شده است.
وی با اشاره به کسری تجاری موجود در روابط آمریکا با چین مطرح کرد: در هر صورت کسری تجاری موجود در روابط طرفین هر سیاست‌مداری را وسوسه می‌کند تا در قبال آن بتواند از چین امتیاز بگیرد. آمریکا در طول سال­‌های گذشته از پایین بودن ارزش یوان شکایت دارد، چین نیز آن را قبول دارد؛ اما تاکنون به دلیل آماده نبودن یوان برای مواجهه آزاد با سایر ارزها از آن طفره می­‌رفته است. به نظر می‌رسد چین در حال حاضر در این حوزه توانسته تمهیدات لازم را به وجود آورد و حاضر باشد قدری مماشات کند.
تحلیلگر مسائل بین‌المللی با توجه به تولید در آمریکا و یا عدم خرید از چین در فضای موجود تجارت گفت: روزی پنج میلیارد دلار بین دو کشور در یک دهه آینده رقم زیادی نخواهد شد. اگرچه چین برای هر دلار آن حاضر به مذاکرات طولانی مدت است.
وی با اشاره به چشم­ انداز موجود در مناسبات طرفین مطرح کرد: در مجموع سخنان ترامپ در روابط خارجی آمریکا ارزش اجرایی چندانی ندارد و بیشتر جنبه بلوف دارد تا واقعیت. اما بازبینی روابط تجاری بین آمریکا و چین از سال­های گذشته در دستور کار بوده است و مهم­ترین آن نیز تنظیم ارزش یوان بر مبنای نیاز آمریکا است. به نظر می‌رسد این موضوع در فاصله چند سال آینده به صورت نسبی و نه کامل محقق خواهد شد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *