پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
همراه با شهدا؛

زندگی نامه محمد خوش‌زبان

آرامش و متانت ویژگی‌ بارز شهید
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 542164
محمد خوش‌زبان در كنار فعالیت‌های انقلابی، ‌تحصیل دوران متوسطه را ادامه داد و به آموزش‌های حوزوی نیز روی‌ آورد.
زندگی نامه محمد خوش‌زبان
به گزارش جهان نيوز، محمد خوش‌زبان جوان‌ترین شهید فاجعه تروریستی هفتم تیر، سال 1341 در خانواده‌ای مذهبی دیده به دنیا آمد.

از هفت سالگی تحت تأثیر پدرش به اقامه نماز و قرائت قرآن پرداخت و در دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه، از دانش‌آموزان ممتاز بود. با هوش سرشار و استعداد فوق‌العاده‌ای كه داشت، بیشتر اوقات خود را در كنار تحصیل به فراگیری احكام شرعی و مسایل اخلاقی می‌گذراند.

به مسجد و نماز اول وقت، ‌علاقه وافر نشان می‌داد و با سیره اهل بیت عصمت و طهارت (س) مأنوس بود. مطالعه را گرامی می‌شمرد و از آن حظّ می‌برد، به طوری كه در 10 سالگی حدود 60 جلد كتاب را مطالعه نموده بود. محمد از دوازده سالگی به خواندن كتاب‌های مرحوم دكتر شریعتی روی آورد و در سن چهارده سالگی، مطالعه آثار فلسفی شهید استاد مرتضی مطهری را آغاز كرد.رفتار او با متانت و صبر توأم بود و در رعایت موازین شرعی خیلی دقت می‌كرد.

مرحومه مادر شهید خوش‌زبان درباره خصوصیات فرزند شهیدش چنین نقل كرده است : « او مظلوم و قانع بود، هر غذایی كه در خانه تهیه می‌شد آن را با علاقه میل می‌نمود ،‌اگر لباس خوب برای او می‌گرفتیم، نمی‌پوشید. [ در دوران جوانی] یك شلوار سربازی و یك پیراهن كارگری به تن داشت. به پوشش اسلامی خیلی حساس بود . این بچه تا به حال نگفت این چیز مال من است، هیچ چیز را برای خودش نمی‌خواست. اصولاً پای‌بندی به دنیا نداشت و یا لااقل فكر می‌كرد كه هرچه هست مال همه است. بسیار سر به زیر و مطیع بود.[ نصیحت‌های پدر و مادر ] را قبول می‌كرد. [ كمك به دیگران] را با خوش‌رویی می‌پذیرفت و به بحث و منطق علاقه داشت»

رفتارهای تأثیرگذار محمد خوش‌زبان از او جوانی آراسته و اهل بینش ساخته بود و همه اعضای خانواده از صمیم دل او را دوست داشتند.

شهید خوش‌زبان و مبارزه علیه طاغوت
شهید با مطالعه آثار و كتب اسلامی، بینش عمیقی را در برابر موضوعات اجتماعی و سیاسی پیدا كرده بود. او با استفاده از ارشادات روحانیت مبارز، خیلی سریع با اندیشه‌های والای حضرت امام خمینی (ره) آشنا شد و قدم در راه نهضت عاشورایی نهاد.

مبارزات مستمر خود علیه استبداد را در شانزده سالگی آغاز نمود و شب‌ها اعلامیه‌های حضرت امام راحل را پخش می‌كرد. در سال 1357 ، بیشتر شب‌های محمد خوش‌زبان برای دیوارنویسی بر ضد رژیم پهلوی در معابر عمومی سپری شد و بعضی مواقع نیز تحت تعقیب مأموران شاه قرار می‌گرفت و برای این كه ردپایی از خود به جا نگذارد، به منزل نمی‌آمد . او اضطراب و نگرانی خانواده‌اش را با آیات و روایات تسكین می‌بخشید و با تشریح اهداف مبارزات اسلامی خود تحت رهبری بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی ایران، آنان را به پیروزی حتمی نهضت حسین زمان نوید می‌داد. پس از ماه‌ها مبارزه در روز 24 آبان سال 1357 توسط مأموران رژیم پهلوی دستگیر و به سختی شكنجه شد. هنگام آزادی از بند دیكتاتور منحوس، موهای سرش از ریشه كنده شده بود و گوش‌هایش به سختی می‌شنوید و از ناحیه پا به شدت مصدوم شده بود.

این همه سختی و كمی سن، هرگز محمد خوش‌زبان را از مسیری كه انتخاب كرده بود، دور نساخت و بالعكس عزم او را برای ادامه مبارزات اسلامی دو چندان نمود. وی در مبارزه بسیار بی‌باك و شجاع بود و بارها سینه‌اس را سپر گلوله كرد.

شب پیروزی انقلاب در پادگان حر(باغ شاه) به یاری برادران مبارز پیوست اما چون جثه كوچكی داشت، اسلحه به دست نگرفت و با رساندن فشنگ به انقلابیون مسلمان كمك می‌كرد.

شهید خوش‌زبان پس از پیروزی انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فعالیت حزب جمهوری اسلامی به عضویت آن درآمد و همكاری با حزب را با جدیت شروع كرد. او با تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشتیاق خود را برای خدمت در این نهاد انقلابی نیز اعلام نمود اما به علت پایین بودن سن از این توفیق بازماند. به واسطه خدمات قابل توجه در حزب به سرپرستی یكی از مناطق این تشكل انقلابی انتخاب شد و با جدیتی كه از خود نشان داد به فعالیت در دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی دعوت و جزو همكاران واحد تبلیغات حزب در استان تهران شد. وی‌ هم چنین به دلیل درایت و تیزبینی كه داشت از سوی ستاد برگزاری نمازجمعه به عنوان یكی از سرگروه‌های انتظامات نمازجمعه انتخاب شد.

محمد خوش‌زبان در كنار فعالیت‌های انقلابی، ‌تحصیل دوران متوسطه را ادامه داد و به آموزش‌های حوزوی نیز روی‌ آورد. یكی از دوستان شهید در خاطره‌ای از حضور محمد در كلاس‌ درس شهید بهشتی نقل می‌كند « روزی شهید دكتر بهشتی،‌ سئوالی را مطرح نمود و تنها كسی كه قادر شد بلافاصله پاسخ را تحویل استاد دهد محمد خوش‌زبان بود.
در پی آن، آیت‌الله دكتر بهشتی رو به حاضران كرد و گفت: اگرچه دشمنان ما، ‌آیت‌الله مطهری را شهید كردند ولیكن با بودن این جوانان ما امیدواریم در آینده نزدیك جای ایشان پر شود»

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، شهید حتی یك لحظه از عمر خود را به بیهودگی طی نكرد و همیشه به اطرافیان خود نیز توصیه می‌نمود تا قدر این انقلاب را بدانند. شهید در مباحثه با افراد، این مهم را متذكر می‌شد كه برای پیروزی انقلاب اسلامی، زحمات زیادی كشیده شده و خون‌های گران‌ بهای زیادی ریخته شده است و همگان باید قدر آن همه فداكاری‌ها و از خود گذشتگی‌ها را بدانیم و لحظه‌ای از پای ننشینیم و از نهال نوپای انقلاب اسلامی و ثمرات آن مانند جان محافظت نمائیم.
شهید محمد خوش‌زبان، از همان دوران نوجوانی بسیار آرام و متین بود. با این كه در كارهای خیر سعی می‌كرد از دیگران سبقت بگیرد اما هرگز حركتی عجولانه از وی سرنزد.

شهیدهرگز با صدای بلند با كسی سخن نگفت و در برابر بزرگ‌ترها نهایت ادب و احترام را به عمل آورد. با متانتی كه داشت دیگران را مجذوب رفتار و كردار پسندیده خود كرده بود و همگان به دیده احترام به او می‌نگریستند.

لحن او همیشه به اطرافیانش آرامش می‌بخشید و همیشه این سخن پرمغز را تكرار می‌نمود كه « ارزش عمر آدمی به عرض آن است نه به طول آن».
محمد خوش‌زبان سرانجام در نوزده سالگی همراه با یاران صمیمی انقلاب در فاجعه ضد بشری هفتم تیر به دست منافقین كوردل و اربابان آن به شهادت رسید .

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *